Banner Image

چطور در خانه کبک پرورش دهیم؟[راهنمای 1402]

امتیاز دهید

بسیاری از افراد علاقه زیادی به پرورش کبک دارند و از این راه درآمد بسیار بالایی کسب می‌کنند. پرورش کبک یکی از پرسودترین کسب‌وکارهایی است که با استفاده از دستگاه جوجه‌کشی به راحتی هر چه تمام می‌توان آن را در خانه انجام داد.

با پرورش کبک در خانه شما می‌توانید علاوه بر کسب درآمد، هزینه‌ها را نیز کاهش دهید. پرورش کبک در خانه در اروپا و همچنین ایران جزء کسب‌وکارهای نوپا محسوب می‌شود. اما شاید این سوال برای شما هم وجود داشته باشد که آیا پرورش کبک در خانه به راحتی امکان‌پذیر است یا خیر؟ در ادامه قصد داریم اطلاعات مفیدی را درباره پرورش کبک و همچنین تغذیه آن‌ها در خانه به شما بدهیم. با ما در ادامه همراه باشید. با پرورش این پرنده زیبا و دوست‌داشتنی می‌توانید به درآمد بالایی دست پیدا کنید.

آیا پرورش کبک در خانه امکان پذیر است؟

برای اینکه بتوانید به درآمد بالا و همچنین سوددهی فوق‌العاده در زمینه پرورش کبک در خانه برسید باید قبل از هرچیزی آموزش‌های لازم را در این حوزه ببینید. هرچقدر میزان اطلاعات خود را درباره پرورش این پرندگان بالا ببرید، می‌توانید راحت‌تر کار کنید و سطح درآمدی خود را بالاتر ببرید.

در ادامه این مطلب صفر تا صد آموزش‌های مورد نیاز را به شما داده‌ایم. اگر علاقه‌مند به کسب درآمد از این راه هستید با ما 8 دقیقه همراه باشید و این مطلب آموزشی را تا آخر مطالعه کنید.

مراحل پرورش کبک در خانه

همان‌طور که در بالاتر مطالعه کردید پرورش کبک در خانه امکان‌پذیر است و شما به راحتی می‌توانید برای کسب درآمد و سود بیشتر در خانه خود محلی را برای پرورش این موجودات ارزشمند اختصاص دهید. اما مراحل پرورش کبک در خانه به چه صورتی است؟ آیا باید شرایط خاصی را برای پرورش در نظر بگیریم؟ محیط نگهداری کبک به چه شکلی باید باشد. جهت پرورش کبک در منزل باید قبل از هرچیزی مرحله به مرحله محیط و شرایط را برای رشد جوجه‌های کبک فراهم کنید. در ادامه به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم.

انتخاب بهترین نژاد کبک برای پرورش کبک در منزل

کبک‌ها گونه‌ای از پرندگانی هستند که دوست دارند در فضایی آزاد رشد کنند. این در حالی است که این موجودات در محیط‌های بسته نیز با محیط سازگاری بالایی از خود نشان می‌دهند. اما آیا همه کبک‌ها ارزش پرورش دادن دارند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. برای پرورش و کسب سود بالا باید بهترین نژاد کبک را در منزل خود پرورش دهید.

کبک چوکار

یکی از بهترین نژادهای کبک برای پرورش در خانه، چوکار است

یکی از بهترین نژادهای کبک برای پرورش در خانه، چوکار است. وزن کبک‌های چوکار بین 300 تا 600 گرم بوده و اندازه آن‌ها بین 30 تا 35 سانتی‌متر است. معمولا نژاد کبک چوکار برای شما سودآورتر خواهد بود.

سرمایه مورد نیاز برای پرورش کبک

قبل از هرچیزی شما باید بودجه خود را برای شروع در نظر بگیرید. برای پرورش کبک به سرمایه اولیه نیاز دارید تا تعدادی کبک را خریداری کنید. اما شاید بپرسید به چقدر سرمایه نیاز است؟ برای شروع شما باید مقداری سرمایه داشته باشید تا تعدادی کبک را بخرید و همچنین محیطی را برای پرورش آن‌ها اجاره یا آماده کنید. به طور کلی افرادی که قصد دارند به صورت مکانیزه پرورش کبک انجام دهند باید حدودا 48 تا 50 میلیون سرمایه اولیه داشته باشند.

اما اگر شما هم قصد دارید در منزل یا یک کارگاه کوچک پرورش کبک داشته باشید به سرمایه کمتری که حدودا 8 تا 15 میلیون است نیاز خواهید داشت. بنابراین سرمایه اولیه راه‌اندازی این کسب‌وکار به نسبت سایر کسب‌وکارها کمتر خواهد بود.

پرورش کبک در خانه یک روش پرسود اما نیازمند سرمایه اولیه کم است. در نتیجه اگر شما هم مقدار کمی سرمایه و قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار پرسود را دارید، پرورش کبک در خانه را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای پرورش بلدرچین تخم گذار

مکان مورد نیاز جهت پرورش کبک در خانه

اولین نکته برای شروع پرورش کبک در خانه وجود و فراهم کردن یک مکان مناسب برای این کار است. قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه کنید که کبک پرنده‌ای از خانواده طوطی‌سانان است به همین دلیل امکان پرورش آن در قفس وجود ندارد. بنابراین باید یک محیط جدا برای آن در نظر بگیرید.

یک اتاق یا یک سالن سربسته محل مناسبی برای پرورش کبک در منزل خواهد بود. اگر منزل شما حیاط دار است یا در یک روستا زندگی می‌کنید با استفاده از حصار توری، می‌توانید یک فضای آزاد برای کبک‌ها فراهم کنید. در این حالت آن‌ها در مجاورت هوای آزاد قرار می‌گیرند و شادابی و نشاط خودشان را حفظ می‌کنند.

محیط پرورش کبک

امکان پرورش کبک در قفس وجود ندارد. بنابراین باید یک محیط جدا برای آن در نظر بگیرید.

برای اینکه این پرندگان زیبا در فصول سرد سال اذیت نشوند، شما باید آن‌ها در فصل سرما در یک محیط بسته مانند یک سالن یا اتاق در خانه نگهداری کنید.

به طور کلی پرورش کبک در منازل آپارتمانی یا به اصطلاح شهری به نسبت روستایی یا حیاط‌دار کمی سخت‌تر خواهد بود. زیرا ممکن است بو و همچنین سروصدای آن‌ها سایر همسایه‌های شما را آزار دهد. در این حالت احتمال دارد آن‌ها از شما شکایت نیز بکنند.

بنابراین اگر شما در منازل شهری و آپارتمانی سکونت دارید، بهتر است در ابتدا تعداد کمتری کبک برای پرورش در خانه استفاده کنید. سپس با رشد کسب‌وکار و کسب درآمد بیشتر می‌توانید یک کارگاه با تعداد بیشتری کبک راه‌اندازی کنید.

در محیط شهری افراد می‌توانند این کار را در پشت بام یا انباری نیز انجام دهند. البته فراموش نکنید کبک‌ها می‌توانند به راحتی پرواز و فرار کنند. بنابراین برای نگهداری آن‌ها در پشت بام حصارکشی را فراموش نکنید. در این حالت اگر شما آپارتمان‌نشین هستید، موافقت همسایه‌ها نیز مهم خواهد بود.

تجهیزات لازم برای پرورش و رشد کبک در خانه

جهت پرورش کبک در خانه علاوه بر فراهم کردن محیط مناسب، شما باید ابزار و تجهیزات لازم را برای پرورش و رشد کبک نیز آماده کنید. برخی از وسایل و تجهیزات مورد نظر برای پرورش و رشد کبک در خانه به شرح زیر است:

دانخوری و آبخوری

دانخوری و آبخوری نقش حیاتی برای کبک‌ها دارند. بنابراین باید قبل از هرچیزی برای حیات کبک‌ها این دو وسیله را تهیه نمایید. برای تهیه و خرید این دو محصول استاندارد لازم را باید رعایت کنید. در غیر این صورت احتمال بیمار شدن کبک‌ها وجود خواهد داشت. برای تهیه دانخوری و آبخوری باید از ظروف پلاستیکی ضد میکروبی استفاده کنید. این ظروف علاوه بر اینکه ضد باکتریال هستند، وزن سبکی دارند.

دانخوری و آبخوری

دانخوری و آبخوری نقش حیاتی برای کبک‌ها دارند. بنابراین باید قبل از هرچیزی برای حیات کبک‌ها این دو وسیله را تهیه نمایید

ارتفاع این وسیله را باید در نظر بگیرید. ارتفاع آن باید متناسب با اندازه کبک‌ها باشد. در این صورت آن‌ها به راحتی می‌توانند غذا و آب بخورند.

 آب سالم

کبک‌ها همانند سایر موجودات زنده نیاز به آب و غذا دارند. در پرورش کبک در خانه باید به این نکته توجه کنید که آب سالم به آن‌ها بدهید. این موجودات برای هضم غذای خود و همچنین خنک کردن بدن و رفع تشنگی همواره به آب نیاز دارند. در صورتی که آب سالم به کبک‌ها ندهید آن‌ها به سرعت بیمار می‌شوند و ممکن است سریعا این پرنده را از دست بدهید.

غذای سالم

کبک‌ها به طور طبیعی در طبیعت از دانه‌ها و میوه‌های تغذیه می‌کنند. این در حالی است که کبک‌های پرورشی این امکان برایشان وجود ندارد. بنابراین شما به عنوان پرورش‌دهنده آن‌ها باید غذای سالم و مناسب به کبک‌ها برسانید. ترکیب دانه‌هایی مانند ذرت، گندم، سویا، سوروگوم، بذر سبزیجات، تخم کدو، پودر استخوان، پودر گوشت، منابع معدنی و ویتامین‌ها برای کبک‌ها بسیار مفید است. بنابراین به عنوان یک غذای سالم باید این مواد را ترکیب و به آن‌ها بدهید.

بیشتر بخوانید: ساده‌ترین روش پرورش قارچ دکمه‌ای

نکات بهداشتی پرورش کبک

به طور کلی کبک یک پرنده مقاوم در برابر بیماری‌ها و سایر موارد بهداشتی است. اما رعایت اصول بهداشتی ریسک کار را کاهش داده و بازدهی را افزایش می‌دهد. بنابراین برای اینکه بتوانید با خیال راحت در خانه کبک پرورش دهید توجه به نکات و اصول بهداشتی زیر مهم و ضروری است.

آبخوری و دانخوری بهداشتی کبک

کلیه لوازم پرورش کبک ازجمله وسایل آبخوری و دانه‌خوری را از محیط خارج کنید و با مواد شوینده مناسب بشویید

  • ابتدا کلیه لوازم پرورش کبک ازجمله وسایل آبخوری و دانه‌خوری را از محیط خارج کنید و با مواد شوینده مناسب بشویید.
  • پس از خروج جوجه پرورش داده شده، بلافاصله کل کود سالن را باید تخلیه کنید. برای این کار یک روز هم تاخیر مجاز نیست.
  • ابتدا برق سالن یا محیط نگهداری کبک‌ها را خاموش و سپس دیواره‌ها و کف را کاملا با آب پرفشار شستشو دهید تا به خوبی محیط تمیز و سالم شود.
  • چند روزی محیط نگهداری کبک‌ها را خالی بگذارید و درب آن را باز نگهدارید تا هوای داخل آن به خوبی تمیز و تازه شود.
  • حداقل 4 روز قبل از ورود جوجه جدید باید سالن و تجهیزات را کاملا با مواد ضدعفونی در دسترس ضدعفونی نمایید.
  • هر چند وقت یک‌بار این کارهای جزئی را انجام دهید. نتایج این اقدامات و رعایت این اصول را در هر دوره پرورش به وضوح مشاهده خواهید کرد.
  • مطمئن باشید بعد از چند بار انجام ، این کار جزئی از برنامه خواهد شد . نتایج این اقدام را در هر دوره پرورش به وضوح خواهید دید.
  • محیط را برای ورود جوجه‌های جدید همیشه آماده نگهدارید. برای همین منظور باید اصول بالا را سر تایم مشخص انجام دهید و یک روز هم فاصله نیندازید.

با رعایت اصول بهداشتی بالا، نه تنها کبک‌ها و جوجه‌های آن‌ها همیشه سالم می‌مانند بلکه به عنوان پرورش‌دهنده شما نیز بیمار نخواهید شد. در برخی مواقع اگر محیط تمیز و بهداشتی نباشد ممکن است فرد پرورش‌دهنده بیمار و دچار عفونت شود. بنابراین رعایت اصول بهداشتی هم به نفع کبک و هم به نفع خود شماست.

سود پرورش کبک

به طور کلی سود پرورش کبک در خانه به 3 عامل کلی بستگی دارد. این 3 عامل عبارت‌اند از: هزینه‌های متغیر، هزینه‌های ثابت و فروش. برای اینکه بتوانید سود بیشتری از پرورش کبک در خانه به دست بیاورید ابتدا باید هزینه‌های متغیر موجود را مدیریت کنید. به عبارتی در صرف هزینه‌ها باید صرفه‌جویی و مدیریت شده هزینه کنید.

سالن و تجهیزات پرورش کبک

هزینه‌های ثابت مانند سالن و تجهیزات به هیچ عنوان قابل کم کردن نیستند

به طور کلی هزینه‌های ثابت به هیچ عنوان قابل کم کردن نیستند. به طور مثال شما نمی‌توانید هزینه زمین و ساخت سالن و تجهیزات را کمتر کنید اما می‌توانید با مدیریت و هوش مالی خوب به جای خرید لوازم و تجهیزات نو، تجهیزات دست دوم تمیز تهیه کنید. در ابتدای مسیر تا بتوانید به سود بالایی دست پیدا کنید، ممکن است با ضررهای هنگفتی روبرو شوید.

برای اعلام قیمت نهایی گوشت کبک، شما باید ابتدا هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر را جمع کنید. البته به این نکته توجه کنید که قیمت نهایی اعلام شده نباید از قیمت نهایی بازار بیشتر یا کمتر باشد. زیرا در این صورت قیمت بالاتر موجب کاهش مشتری می‌شود و قیمت خیلی پایین هم برای مصرف‌کننده کمی شک‌برانگیز خواهد بود.

اما در یک کلام سود حاصل از پرورش کبک می‌تواند بسیار عالی باشد اگر شما بتوانید هزینه‌های متغیر را کاهش و به خوبی سایر هزینه‌های ثابت را مدیریت کنید. بنابراین اگر قصد دارید سود بالایی به دست بیاورید به دنبال این دو نکته باشید.

نکات مهم پرورش کبک در خانه

پرورش کبک در خانه زمانی برای شما یک کسب‌وکار سودآور خواهد بود که بتوانید به بهترین شکل نوع نیاز مصرف کنندگان و همچنین مخاطبین خود را رفع کنید. برای این کار نیازمند یک بازاریاب کاربلد یا تیم بزرگ بازاریابی هستید.

تا زمانی که شما نتوانید محصولاتتان را به بازار ارائه کنید و آن‌ها را بفروشید به سوددهی قابل توجهی دست پیدا نخواهید کرد. به همین منظور شما برای فروش باید به افراد یا وب‌سایت‌های فروش محصولات پیام دهید تا شما را بیشتر راهنمایی کنند.

سود پرورش کبک

پرورش کبک در خانه زمانی برای شما یک کسب‌وکار سودآور خواهد بود که بتوانید به بهترین شکل نوع نیاز مصرف کنندگان و همچنین مخاطبین خود را رفع کنید

کبک محصولات متنوعی دارد که شما از هرکدام از آن‌ها می‌توانید سود زیادی به دست بیاورید. به عنوان مثال گوشت کبک و همچنین تخم کبک طرفداران بسیار زیادی در بازار دارد.

بسته‌بندی مناسب گوشت و همچنین تخم‌ کبک می‌تواند روی فروش شما نیز تاثیرگذار باشد. برای اینکه سودآوری بیشتری داشته باشید باید حتما بتوانید به نکات بالا در خصوص اصول بهداشتی و همچنین بازاریابی و فروش توجه کنید.

مزیت‌های پرورش کبک در خانه

ئیش‌تر گفتیم که پرورش کبک در خانه راهی مناسب و آسان است. شما در فضایی به نسبت کوچک می‌توانید تعداد کبک پرورش و نگهداری کنید و از همان تعداد بسیار کم کسب درآمد داشته باشید. یکی از مهم‌ترین مزایای پرورش کبک در خانه:

  • ارزش غذایی گوشت کبک و وجود بازار مصرف در داخل و خارج از کشور
  • ارزش غذایی تخم کبک و وجود بازار مصرف در داخل ایران و خارج از ایران
  • تامین نژاد و گله مناسب برای تولید داخل
  • مقامت کبک در برابر بیماری‌ها به نسبت سایر پرندگان
  • توجه مردم به خوردن گوشت و تخم کبک

پایان

ما در این مقاله سعی بر آن داشتیم که شما را با نحوه پرورش کبک آشنا کنیم. برای راه‌اندازی یک کسب و کار سودده با سرمایه کم، پرورش کبک در خانه بهترین گزینه خواهد بود.این مقاله از پیندو آپدیت خواهد شد. اگر پیشنهادی در رابطه با مقالات بعدی ما دارید یا همچنین اگر جواب سوال‌تان را در این مقاله نیافتید، این پایین یک باکس منتظر شماست. ما را از نظرات و پیشنهادات‌تان دریغ نکنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =