Banner Image
آموزش ساخت انگشتر خمیری در منزل

آموزش ساخت انگشتر خمیری به روش ساده

امتیاز دهید

یکی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده که در سال‌های اخیر رونق بسیاری پیدا کرده، ساخت انگشتر خمیری است. آموزش ساخت انگشتر خمیری بسیار ساده بوده و با تهیه مواد لازم می‌توان به راحتی این کار را در منزل انجام داد. در گذشته انگشترهای خمیری بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما با روی کار آمدن طراحی‌های جدید و پیشرفته و متنوع برای ساخت این انگشتر، شاهد استفاده بیشتر آن حتی برای بزرگسالان هستیم.
در صورتی که به درستی آموزش ساخت انگشتر خمیری را فرا بگیرید، می‌توانید آن را به عنوان یک حرفه و شغل خانگی در نظر گرفته و درآمد خوبی از آن کسب کنید. این انگشتر از خمیر مدل‌سازی ساخته می‌شود که پس از گذشت زمان کاملاً خشک و سفت شده و طرح و رنگ زیبایی به خود می‌گیرد. خمیرها خود به طور رنگی هستند و همچنین می‌توان به کمک رنگ‌های اپوکسی یا دیگر رنگ‌ها با ماندگاری بالا، طرح‌های مختلفی بر روی آن اعمال کرد. این فعالیت خلاقانه و سرگرم‌کننده با ساده‌ترین مواد و هزینه‌ای پایین انجام می‌شود و برای ساخت آن نیازی به دستگاه‌های خاص وجود ندارد.

مواد لازم برای ساخت انگشتر خمیری

برای آنکه یک انگشتر خمیری بسازید، نیاز دارید که حتماً مواد لازم آن را تهیه کنید. این مواد اولیه محدود هستند و با هزینه پایین می‌توان آن‌ها را تهیه کرد. شما می‌توانید در آغاز راه ساخت این انگشتر از مواد محدود استفاده کرده و پس از کسب مهارت، مواد اولیه خود را گسترش دهید یا جنس‌های مرغوب‌تر را خریداری کنید؛ اما به طور کلی موارد زیر برای ساخت این انگشتر نیاز هستند:

بیشتر بخوانید:راه های افزایش فروش فروشگاه [راهنمای 2023]

خمیر مدل‌سازی

خمیر اولین و اصلی‌ترین رکن برای ساخت انگشتر خمیری است که می‌توانید آن را از فروشگاه‌های هنری یا فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنید. برندها و مدل‌های خمیر فوق بسیار متنوع هستند که افراد بر اساس نوع سبک کاری و سابقه‌ای که در ساخت انگشتر دارند می‌توانند از نمونه‌های ساده تا برندهای معتبر و گران را انتخاب و خریداری کنند.

مواد لازم برای ساخت انگشتر خمیری

خمیر اولین و اصلی‌ترین رکن برای ساخت انگشتر خمیری است که می‌توانید آن را از فروشگاه‌های هنری یا فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنید

رنگ خمیر

این مورد جزو موارد اختیاری است. در صورتی که می‌خواهید به طور دستی بر روی انگشتر خمیری طرح ایجاد کنید، نیاز دارید که از رنگ خمیر یا رنگی که ماندگاری بالایی بر روی خمیر انگشتر دارد بهره ببرید. برندها، تنوع رنگ و قیمت این رنگ نیز متفاوت است.

قالب انگشتر

بر اساس سایز انگشت، انگشترها دارای قالب‌های مختلف هستند. پس برای ساخت یک انگشتر باید قالب مناسب آن را تهیه کنید. می‌توانید یک سایز قالب خریداری کرده و تمامی انگشترها را در یک سایز بسازید یا سایزهای مختلف آن را تهیه و در تنوع ابعاد این انگشتر خمیری را تهیه کنید.

قالب انگشتر

بر اساس سایز انگشت، انگشترها دارای قالب‌های مختلف هستند

محلول پاک کننده

برای ساخت این انگشتر گاهی ممکن است به پاک کردن خمیر یا رنگ نیاز داشته باشید که برای این کار نیاز به تهیه‌ محلول پاک کننده است.
لوازمی مانند قلاب، مداد، چاقو و چسب نیز جزو لوازم ضروری هستند که یا آن‌ها را در منزل دارید یا می‌توانید به طور خاص و مجزا برای ساخت انگشتر تهیه کنید.

آموزش ساخت انگشتر خمیری

پس از معرفی مواد لازم برای ساخت این انگشتر، به روش ساخت می‌رسیم. این روش بسیار راحت است. در صورتی که موارد زیر را به شکل اصولی و پشت سر هم سپری کنید، به راحتی می‌توانید انگشترهای خمیری زیبایی در منزل بسازید.

 آموزش ساخت انگشتر خمیری

آموزش ساخت انگشتر خمیری بسیار راحت بوده و مراحل پیچیده‌ای ندارد.

  • در قدم اول خمیر تهیه شده را در اندازه‌ کافی بردارید و کمی آن را ورز دهید. خمیر باید به قدری ورز داده شود که به راحتی بتوان آن را به شکل انگشتر درآورد و به آن حالت بخشید.
  • در مرحله بعد خمیر را به حالت لوله‌ای با قطر مورد نظر درآورده و آن را دور قالب انگشتر بپیچانید. این کار می‌تواند به کمک قلاب یا مداد یا حتی دست انجام شود. دقت کنید که حتماً خمیر بر روی حلقه قالب انگشتر محکم شود و قسمتی از آن شل یا کج باقی نماند.
  • سپس زمان دهید تا خمیر به طور کامل خشک شود. اگر می‌خواهید بر روی انگشتر از نقش‌هایی بهره ببرید، در این مرحله و پیش از خشک شدن خمیر می‌توانید با چاقو یا مداد اطراف حلقه برش‌هایی ایجاد کرده یا طرح‌هایی بر روی آن اعمال کنید.
  •  پس از آن که خمیر انگشتر به طور کامل خشک شد، می‌توانید از رنگ‌های مخصوص خمیر یا رنگ‌هایی با ماندگاری بالا برای ایجاد تنوع رنگی و یا کشیدن طرح روی انگشتر استفاده کنید.
  •  در اتمام کار خمیر که اکنون خشک شده را از روی قالب جدا کرده و بررسی کنید. اگر در این مرحله به پاک کردن قسمتی از انگشتر یا خمیر نیاز دارید، می‌توانید از محلول پاک کننده‌ای که تهیه کردید استفاده کنید.
  •  حال انگشتر خمیری شما آماده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید آموزش ساخت انگشتر خمیری بسیار راحت بوده و مراحل پیچیده‌ای ندارد.

مهم‌ترین نکات در ساخت انگشتری خمیری

همان‌طور که در قسمت پیشین مشاهده کردید مراحل آموزش ساخت انگشتر خمیری بسیار ساده بودند، اما برای آنکه انگشتری زیبا تهیه کرده و بتوانید آن را به فروش برسانید یا نظر دیگران را به انگشتر خود جلب کنید، باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

بیشتر بخوانید:راهنمای کامل تمیز کردن قاب گوشی

توجه داشته باشید که در پروسه ساخت این انگشتر ممکن است خمیر به دست، میز یا دیگر قسمت‌های میز بچسبد که پس از اتمام کار می‌توان به کمک محلول‌های پاک کننده‌ آن را کامل تمیز کرد.

 مهم‌ترین نکات در ساخت انگشتری خمیری

انگشتر خمیری نباید با مواد شیمیایی در ارتباط باشد؛ چرا که این مواد انگشتر را خراب می‌کنند.

  • پیش از شروع کار ساخت انگشتر، حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویید تا هیچ‌گونه چربی بر روی آن باقی نماند. همچنین میز کار، قالب انگشتر و لوازم کمکی را پاک کرده و از آلودگی، خمیر باقی مانده از ساخت قبلی، گرد و غبار و چربی تمیز کنید.
  •  نکته‌ مهم دیگر استفاده از خمیری مناسب برای کار است. هر چه خمیر شما کیفیت بیشتری داشته باشد، بدون شک انگشتر نهایی زیبایی و جلوه‌ای بهتر به خود می‌گیرد.
  •  ابزار در پروسه‌ ساخت انگشتر خمیری بسیار مهم هستند. استفاده از قلاب یا مداد برای قرار دادن خمیر روی قالب یا برداشتن، بر روی تمیزی نهایی کار تأثیر بسیاری دارد.
  •  می‌توانید برای صیقل دادن سطح خمیر از سمباده‌های ملایم نیز استفاده کنید.
  •  در طول فرایند ساخت حتماً به جزییات کوچک مانند اندازه و شکل حلقه، صاف بودن تمامی قسمت‌های خمیر، ایجاد نقش و نگارها و… دقت کنید تا جزییات انگشتر شما بهتر شود.
  •  پروسه‌ خشک شدن خمیر نیز تأثیر بسزایی بر روی نتیجه کار دارد. حتماً توجه داشته باشید که خمیر به طور کامل خشک شده و سپس آن را جدا کنید. در صورتی که خمیر حالت نیمه خشک به خود داشته باشد هر گونه فشار در نهایت بر روی شکل نهایی آن تأثیر منفی می‌گذارد.
  •  پس از اتمام کار نیز از انگشتر خود نگهداری مناسبی داشته باشید، آن را در جاهای خشک و دور از رطوبت و ضربه و خراش قرار دهید تا آسیب به انگشتر وارد نشود. دقت کنید که انگشتر خمیری نباید با مواد شیمیایی در ارتباط باشد؛ چرا که این مواد انگشتر را خراب می‌کنند.

کلام آخر

یکی از فعالیت‌های خلاقانه، ساخت انگشتر خمیری است. به کمک این فعالیت می‌توان انگشترهای بسیار زیبا در تنوع رنگ و طرح، تهیه کرد. همچنین با یادگیری قواعد و فنون آموزش ساخت انگشتر خمیری می‌توانید از این سرگرمی، درآمد کسب کنید.
برای ساخت این انگشتر نیاز دارید که مواد لازم مانند خمیر مدل‌سازی، رنگ، قالب، محلول پاک کننده و… را تهیه کنید. سپس خمیر را ورز داده و آن را به شکل گوی کوچک دور استوانه قالب بپیچید. حال باید زمان دهید تا خمیر خشک شود و سپس آن را از قالب جدا کنید. در نهایت انگشتر خمیری شما آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

  1.  مواد لازم برای ساخت انگشتر خمیری کدامند؟
    از جمله مهم‌ترین مواد برای ساخت این انگشتر می‌توان به خمیر مدل‌سازی، رنگ‌های ماندگار، چاقو و محلول پاک کننده اشاره داشت.
  2.  پروسه ساخت انگشتر به چه صورت است؟
    ابتدا باید خمیر را به خوبی ورز دهید و قسمتی از آن را جدا کرده و در قطر دلخواه به حالت میله در آورید. سپس این میله را دور قالب بپیچاند و با چاقو یا مداد طرح مورد نظر را بر روی آن پیاده کنید. فرصت دهید تا خمیر به طور کامل خشک شود. انگشتر را از روی قالب جدا کرده و طرح‌های مختلف روی آن ایجاد کنید.
  3.  مهم‌ترین نکته در آموزش ساخت انگشتر خمیری چیست؟
    نکات مهمی در ساخت این انگشتر باید مورد توجه قرار گیرند، اما می‌توان گفت مهم‌ترین نکته تمیز بودن دست، میز کار و توجه به جزئیات است.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =