Banner Image

نحوه پولیش زدن ماشین با دست و نکات مهم آن

4.6/5 - (13 امتیاز)

پولیش زدن ماشین با دست، یکی از روش‌های پولیش خودرو است که برای اصلاح آسیب‌های کوچک رنگ و یا براق کردن بدنه خودرو کاربرد دارد. پولیش دستی علی‌رغم اینکه پیچیدگی زیادی ندارد، باید اصولی و صحیح انجام شود که این موضوع می‌تواند برای افراد تازه‌کار بسیار زمان‌بر و خسته‌کننده باشد. در این مقاله، نحوه پولیش زدن ماشین با دست را به صورت مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم. پس اگر قصد دارید نسبت به رفع خط و خش یا آسیب‌های جزئی رنگ خودرو خود اقدام کنید، تا پایان این مطلب از مجله پیندو با ما همراه باشید.

پولیش دستی و مزایای آن نسبت به دستگاه پولیش

پیش از رایج شدن دستگاه‌های پولیش، پولیش دستی خودرو تنها راه اصلاح آسیب‌های رنگ ماشین بود. اکنون اکثر کارهای مربوط به ترمیم رنگ خودرو با دستگاه پولیش انجام می‌شود؛ چرا که سریع‌تر و آسان‌تر از روش دستی است. با این حال، پولیش دستی خودرو هنوز هم در برخی مواقع گزینه بهتری محسوب می‌شود.

پولیش زدن ماشین

پیش از رایج شدن دستگاه‌های پولیش، پولیش دستی خودرو تنها راه اصلاح آسیب‌های رنگ ماشین بود.

استفاده از دستگاه پولیش، برای اصلاح خط و خش‌های کوچک چندان منطقی نیست. این دستگاه‌ها معمولا ظرافت کمی دارند؛ برای همین نمی‌توان کار پرداخت رنگ را خیلی دقیق انجام داد. علاوه بر این، گاهی زاویه بدنه ماشین در قسمتی که رنگ آن آسیب دیده است، اجازه استفاده از دستگاه را نمی‌دهد. نداشتن تجربه کافی برای کار با دستگاه پولیش هم می‌تواند به رنگ ماشین آسیب جدی وارد کند. تمام این دلایل در کنار عدم دسترسی همه به این دستگاه، باعث شده‌اند که پولیش زدن ماشین با دست، هنوز هم کاربرد خودش را داشته باشد. البته پولیش خودرو کاربردهای دیگری هم دارد که در ادامه آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

کاربرد پولیش خودرو چیست؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، پولیش خودرو کاربردهای فراوانی دارد. در ادامه برخی از مهمترین کاربردهای پولیش بدنه ماشین را برای شما شرح داده‌ایم:

  • براق کردن بدنه خودرو برای درخشندگی بیشتر
  • براق کردن رنگ بخشی از خودرو که به تازگی اصلاح و رنگ شده است
  • ترمیم خط و خش رنگ بدنه ماشین که در اثر ساییدگی ایجاد شده است.
  • از بین بردن لک‌ها و کثیفی‌هایی که به بدنه چسبیده‌اند و به راحتی پاک نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: سن معاینه فنی خودرو برای خودروهای شخصی چقدر است؟

نحوه پولیش زدن ماشین با دست

در بخش قبل با مزایای پولیش دستی و نیز کاربردهای پولیش خودرو آشنا شدیم. حالا وقت آن است که به سراغ آموزش نحوه پولیش زدن ماشین با دست برویم. توصیه می‌کنیم تمام مراحل و نکات را به دقت مطالعه کنید تا نتیجه نهایی، تا حد امکان رضایت‌بخش باشد.

لوازم مورد نیاز برای پولیش زدن ماشین باد دست

پولیش دستی خودرو به لوازم زیادی احتیاج ندارد. همین که برای خرید مایع یا کرم پولیش خودرو اقدام کنید و چند تکه دستمال میکروفایبر یا حوله نرم در اختیار داشته باشید، می‌توانید کار را شروع کنید.

مراحل پولیش زدن ماشین با دست

مرحله اول: شستشوی خودرو

اولین گام از نحوه پولیش زدن ماشین با دست، شستن خودرو است. به این ترتیب هرگونه آلودگی اضافی از سطح بدنه پاک می‌شود. پس از شستشو، بدنه خودرو را به خوبی خشک کنید تا هیچ رطوبتی باقی نماند.

مرحله دوم: استفاه از مایع پولیش

مقداری از مایع پولیش خودرو را روی بخشی از بدنه که قصد انجام پولیش‌کاری آن را دارید، قرار دهید. سپس با استفاده از دستمال میکروفایبر یا حوله نرم، شروع به مالیدن مایع روی بدنه کنید. این کار را باید با اندکی فشار انجام دهید.

مایع پولیش

مایع پولیش را با دستمال روی سطح خودرو به آرامی بزنید.

مرحله سوم: پولیش زدن در جهت صحیح

در حین انجام پولیش، تمرکز خود را روی یک نقطه و جهت ثابت نگه ندارید. پولیش زدن را در زوایای مختلف انجام دهید تا امکان حذف تمام خش‌ها فراهم شود.

بیشتر بخوانید: روغن موتور چیست؟ کاربرد، زمان تعویض و راهنمای انتخاب درست

مرحله چهارم: پایان کار

میزان انجام پولیش کاری، در نحوه پولیش زدن ماشین با دست موثر است. کار را تا جایی ادامه دهید که خط و خش رنگ بدنه از بین برود. طی این فرآیند ممکن است لازم باشد مقدار بیشتری از ماده پولیش استفاده کنید. اگر قصد شما از پولیش خودرو، براق و زیباتر شدن ماشین است، زمان کوتاه‌تری برای این کار نیاز دارید.

مرحله پنجم: تمیز کردن بدنه

پس از این که کار پولیش زدن ماشین با دست را به پایان رساندید، نوبت به تمیز کردن بدنه می‌رسد. با استفاده از یک تکه دستکال یا حوله دیگر، محل پولیش و اطراف آن را پاک کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا این که تمام مایع پولیش از روی بدنه پاک شود.

 

چند نکته در مورد نحوه پولیش زدن ماشین با دست

  • وجود هرگونه غبار، رطوبت، گل و لای یا چربی روی بدنه، کیفیت پولیش را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ذرات سخت می‌توانند در حین پولیش زدن خودرو با دست، خش‌های جدیدی ایجاد کنند.
  • جنس پارچه برای پولیش ماشین، باید کاملاً نرم باشد. برای این کار از پنبه هم می‌توانید استفاده کنید. نحوه پولیش زدن ماشین با پنبه، به همین ترتیبی است که در متن راهنما ذکر کردیم؛ اما ممکن است لازم باشد پنبه را در بین کار عوض کنید.
پولیش با پنبه

جنس پارچه برای پولیش ماشین، باید کاملاً نرم باشد. برای این کار از پنبه هم می‌توانید استفاده کنید.

  • یکی از نکاتی که در مورد نحوه پولیش زدن ماشین با دست ‌باید رعایت کنید، دمای متعادل خودرو است. خیلی گرم یا خیلی سرد بودن بدنه، کیفیت کار را کاهش می‌دهد و ممکن است باعث آسیب به رنگ شود. توصیه می‌کنیم کار پولیش زدن خودرو را در یک فضای سرپوشیده با دمای مناسب انجام دهید تا نور آفتاب باعث داغی آن نشود.
  • حرکت دادن پارچه یا حوله به صورت دایره‌وار، بهترین روش پولیش زدن ماشین با دست است. اگر فقط در یک جهت پولیش بزنید، نه تنها نمی‌توانید همه خش‌ها را از بین ببرید، بلکه فشار دست شما باعث از بین رفتن رنگ در یک مسیر خاص می‌شود.
  • اگر هدف شما از پولیش زدن، ایجاد درخشندگی بیشتر برای بدنه است، حتما تعادل را در پولیش زدن رعایت کنید. بخش‌های مختلف خودرو ممکن است به میزان متفاوتی از پولیش نیاز داشته باشند؛ با این حال، نتیجه نهایی باید یکدست باشد.
  • پاک کردن مایع پولیش را می‌توانید هم با یک دستمال نرم و خشک انجام دهید و هم با یک دستمال مرطوب. انتخاب بین این دو، مادامی که بدنه خودرو کاملا تمیز شود، تفاوتی ایجاد نمی‌کند.
  • خرید پولیش خودرو را بر اساس عمق خش‌ها انجام دهید. استفاده از پولیش نرم برای خش‌های بیش از حد عمیق، نتیجه خوبی ندارد و کار را بسیار طاقت‌فرسا می‌کند.
  • با وجود تمام نکاتی که در مورد نحوه پولیش زدن ماشین با دست ذکر کردیم، این کار می‌تواند زمان‌بر و خسته‌کننده باشد. برای جلوگیری از خستگی دست، توصیه می‌کنیم جهت پولیش زدن را به صورت مداوم تغییر دهید و در بین کار نیز استراحت کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش پولیش ماشین با دستگاه به روش حرفه‌ای

خرید و انتخاب پولیش مناسب

جدا از نکاتی که در مورد فرآیند پولیش زدن ذکر کردیم، انتخاب پولیش مناسب نیز در نتیجه نهایی تأثیر دارد. در این بخش از آموزش نحوه پولیش زدن ماشین با دست، به راهنمای خرید پولیش هم می‌پردازیم.

پولیش مناسب

پولیش نرم برای خش‌های سطحی و پولیش زبر، برای از بین بردن پولیش‌های عمیق است.

انواع پولیش خودرو در دو دسته پولیش نرم و پولیش زبر تولید می‌شوند. انتخاب بین این دو نوع پولیش، بستگی به قصد شما از پولیش کاری ماشین دارد. پس اگر می‌پرسید چه پولیشی بخرم، ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید. به طور کلی، پولیش نرم برای از بین بردن خش‌های ظریف و سطحی تولید می‌شود و نوع زبر آن نیز برای اصلاح خش‌های عمیق کاربرد دارد. اگر قصد براق کردن بدنه ماشین خود را دارید یا می‌خواهید لکه‌های چسبیده به آن را پاک کنید، گزینه مناسب شما، خرید پولیش نرم است.

فراموش نکنید که استفاده زیاد از پولیش زبر، رنگ ماشین را بیش از حد از بین می‌برد. همچنین پس از استفاده از این نوع پولیش، باید با پولیش نرم نیز سطح کار را پرداخت کنید تا صاف و براق شود.

جمع‌بندی

با وجود رایج شدن دستگاه‌های پولیش ماشین، پولیش زدن با دست همچنان پرکاربرد است. ممکن است شما به دقت زیادی در پولیش زدن احتیاج داشته باشید و یا نقطه مورد نظر شما روی بدنه، قابل پولیش زدن با دستگاه نباشد. حتی برخی اوقات ممکن است بخواهید خودتان بدنه ماشین را براق و زیبا کنید. در چنین شرایطی، پولیش دستی گزینه بهتری است.

نحوه پولیش زدن ماشین با دست، مراحل خاص خودش را دارد که باید آن را با دقت زیادی انجام داد. این کار وسایل زیادی نیاز ندارد و تنها کافی است مایع پولیش و چند تکه دستمال یا پنبه در اختیار داشته باشید. مایع پولیش خودرو، دو نوع نرم و زبر دارد که انتخاب بین آن‌ها بستگی به هدف شما از پولیش زدن دارد. خرید پولیش نرم برای خش‌های سطحی و براق کردن کل بدنه مناسب است؛ در حالی که برای از بین بردن خش‌های عمیق، خرید پولیش زبر توصیه می‌شود.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + یازده =