Banner Image

سن معاینه فنی خودرو برای خودروهای شخصی چقدر است؟

امتیاز دهید

خودروها هم درست مثل ما آدم‌ها نیاز دارند هر چند وقت یکبار از نظر سلامتی بررسی شوند تا طول عمر مفیدشان افزایش یابد. قطعاً این نیاز به بررسی با افزایش سن شدیدتر خواهد شد و به همین دلیل نهادهای قانون‌گذار، سن معاینه فنی خودرو را تعریف کرده‌اند که همه خودروها با گذر از این سن بایستی به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و با پشت سر گذاشتن یکسری آزمون‌های تعریف شده، موفق به دریافت گواهی معاینه فنی شوند. در غیر این صورت با جریمه پلیس مواجه خواهند شد.

از آنجایی که اطلاع از سن معاینه فنی خودرو از اهمیت فراوانی برخوردار است، در این مطلب از مجله پیندو قصد داریم شما مخاطبین عزیز را با جزئیات این موضوع آشنا کنیم. لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

منظور از معاینه فنی چیست؟

پیش از اینکه بخواهیم توضیحات جامعی در مورد سن معاینه فنی ارائه دهیم بهتر است توضیحی اجمالی در مورد معاینه فنی و مفهوم آن خدمت شما ارائه دهیم. معاینه فنی خودرو به مجموعه‌ای از بررسی‌ها و به نوعی آزمایشات گفته می‌شود که به وسیله آن میزان سلامت خودرو شما مشخص می‌شود. به همین دلیل دریافت معاینه فنی برای یک خودرو، نشان دهنده سلامت فنی این اتومبیل است و علاوه بر آن ثابت می‌کند که میزان آلایندگی تولید شده توسط خودرو مطابق با الزامات سازمان‌های محیط زیست است.

معاینه فنی خودرو

دریافت معاینه فنی برای یک خودرو، نشان دهنده سلامت فنی این اتومبیل است.

بهتر است بدانید که طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، همراه داشتن برگ معاینه فنی همراه سایر مدارک خودرو الزامی است و هنگام نقل و انتقال مالکیت خودرو نیز باید برگه معاینه فنی به مراکز تعویض پلاک ارائه شود.

سن معاینه فنی خودرو چقدر است؟

سن معاینه فنی خودرو در حال حاضر برای خودروهای سواری شخصی 4 سال و برای خودروهای عمومی و تاکسی 2 سال است. البته دقت داشته باشید که سال تولید خودرو هم در این سن محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر، در سال 1401 خودروهای شخصی مدل 1398 و قبل از آن (برای وارداتی‌ها مدل 2019 و قبل از آن) و خودروهای عمومی و تاکسی مدل 1400 و قبل از آن، ملزم به دریافت معاینه فنی هستند.

برخی افراد فکر می‌کنند که سن معاینه فنی خودرو بدون در نظر گرفتن ماه تولید است، اما این‌طور نیست و بایستی دقیقاً 2 یا 4 سال (بسته به عمومی یا شخصی بودن) از زمان تولید یک خودرو بگذرد تا آن خودرو مشمول دریافت معاینه فنی شود. به عنوان مثال اگر خودرو شخصی شما تولید بهمن ماه 1398 است، شما تا پایان بهمن ماه 1401 برای دریافت معاینه فنی آن وقت دارید و نیازی نیست که از ابتدای سال 1401 به مرکز معاینه فنی مراجعه کنید.

معاینه فنی خودرو چند ساله است؟

حال پس از اطلاع از سن معاینه فنی خودرو ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که معاینه فنی خودرو چند ساله است؟ در پاسخ باید بگوییم که مدت زمان اعتبار گواهی معاینه فنی خودروهای سبک از زمان اخذ این گواهی، یک سال است.

ساختمان معاینه فنی

اعتبار گواهی معاینه فنی خودروهای شخصی از زمان اخذ این گواهی، یک سال است.

البته این مدت زمان مشروط است. چرا که اگر خودرویی به دلیل نقص فنی یا اعمال تغییرات غیرمجاز، از نظر تولید آلودگی محیطی و صوتی از حد مجاز فراتر رود و یا حتی تغییراتی داشته باشد که این تغییرات بنا به تشخیص پلیس منجر به کاهش ایمنی عبور و مرور شود؛ معاینه فنی آن بلافاصله و بدون در نظر گرفتن مدت باقیمانده از اعتبار یک ‌ساله، باطل خواهد شد. از جمله این تغییرات غیرمجاز هم می‌توانیم به مواردی مثل دستکاری در سیستم اگزوز و یا نصب لامپ‌های غیراستاندارد و با نور شدید اشاره کنیم.

جمع بندی نهایی

این روزها فرآیند نوبت دهی معاینه فنی خودروها به صورت تلفنی و اینترنتی شده است و دیگر خبر چندانی از صف‌های طولانی در مراکز معاینه فنی نیست. بنابراین اگر سن معاینه فنی خودرو، شامل وسیله نقلیه شما نیز شده است؛ هرچه سریع‌تر برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنید تا علاوه بر جلوگیری از جریمه شدن توسط پلیس، در بهبود کیفیت هوا و افزایش ایمنی عبور و مرور شهر محل زندگی خود نیز نقش مؤثری داشته باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + ده =