Banner Image
بررسی 206 تیپ 2

بررسی ۲۰۶ تیپ ۲[مشخصات، مزایا و معایب]

امتیاز دهید

پژو ۲۰۶ به دلیل ظاهر زیبا نسبت به سایر خودروهای هم‌رده، محبوبیت خاصی نزد مشتریان مخصوصاً قشر جوان دارد. پژو ۲۰۶ اواخر دهه ۹۰ وارد بازار اروپا شد و ایران‌خودرو از سال ۱۳۸۰ مسئولیت مونتاژ تیپ‌های مختلف آن را بر عهده گرفت. در بررسی ۲۰۶ تیپ ۲ همراه ما باشید تا علاوه بر آشنایی با مشخصات این خودرو از لحاظ مصرف سوخت، قوای محرکه و …، از دلیل محبوبیت فراوان آن در بازار ایران مطلع شوید.

از نظر طراحی ظاهری

نخستین جنبه در بررسی ۲۰۶ تیپ ۲ ظاهر و جلوه تخم‌مرغی و همیشه جذاب این خودرو است. طراحی فرانسوی پژو ۲۰۶ حتی با گذشت تقریباً ۳۰ سال هنوز پویایی و تطبیق‌پذیری خود را با سلیقه مشتریان ایرانی حفظ کرده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در حالی روانه بازار شد که تنها محصول رقیب آن، پراید بی‌روح بود. این خودرو به سبب چراغ‌های کشیده، ظاهر تهاجمی و تناسب عالی توانست خیلی زود قلب ایرانیان را تسخیر کرده و به جایگاه بالایی در بازار خودروهای سواری دست پیدا کند.

نمای مقابل این ماشین شامل دو چراغ درشت و کشیده می‌شود که حالت گربه‌ای داشته و لوگوی پژو در وسط آن‌ها جاسازی شده است. سپر در زیر چراغ‌های جلو قرار گرفته و دو چراغ مه شکن دایره‌ای شکل بدون هیچ حدقه خاصی در سمت راست و چپ آن دیده می‌شوند. ورودی هوا در ابعاد مناسب بین چراغ‌های مه شکن و سپس پلاک خودرو در پایین‌ترین بخش سپر قرار می‌گیرد. نمای تهاجمی پژو ۲۰۶، مهم‌ترین نقطه قوت این محصول به حساب می‌آید که هنوز هم در نظر بیننده، شیک و جذاب است.

نمای جانبی خودرو از طراحی ساده‌ای برخوردار بوده و شامل رینگ‌های ۱۴ اینچی و همین‌طور برجستگی ظریف وسط درب‌ها و فرورفتگی قابل ‌تشخیص در پایین درب‌ها می‌شود. دستگیره‌ها هم‌رنگ بدنه بوده و فرم هاچ بک و تخم‌مرغی بدنه به خوبی به چشم می‌آید.

عقب ماشین هماهنگی عالی با نمای مقابل داشته و شامل یک اسپویلر کوچک، چراغ ترمز و همین‌طور دو چراغ مجزا در دو طرف درب صندوق عقب می‌شود. یک قطعه پلاستیکی مشکی‌رنگ عریض در نقش سپر، صندوق عقب را از قسمت پایین خودرو جدا می‌کند. زیر سپر، چراغ مه شکن کوچکی جاسازی شده و در سمت راست آن، قلاب بکسل دیده می‌شود. خروجی اگزوز، آخرین المان نمای عقب به حساب می‌آید که در یک برش نیم‌دایره‌ای قرار گرفته است.

نمای ظاهری 206 تیپ 2

نمای ظاهری 206 تیپ 2

 

از نظر ابعاد

حین بررسی ۲۰۶ تیپ ۲ بد نیست به ابعاد این خودروی هاچ بک نیز اشاره کرد. پژو ۲۰۶ با ۳۸۲۲ میلی‌متر طول، ۱۶۵۲ میلی‌متر عرض و ۱۴۳۲ میلی‌متر ارتفاع ساخته شده و فاصله بین دو محور آن به حدود ۲.۴ متر می‌رسد. با توجه به ارتفاع پایین و فاصله بین دو محور، جای تعجب ندارد که چرا افراد درشت ‌هیکل رغبتی به خرید این ماشین جمع‌وجور از خود نشان نمی‌دهند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فضای کابین چندان جاداری نداشته و مناسب برای حمل ۴ سرنشین بالغ است. به علاوه، سقف ماشین کوتاه بوده و نشستن روی صندلی‌های عقب برای افراد درشت ‌هیکل و قد بلند تا حدی عذاب‌آور است.

کلیک کنید: مقایسه 206 با پژو پارس (کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟)

از نظر طراحی داخلی

کابین پژو ۲۰۶ در هنگام عرضه، بسیار مدرن و به‌روز بود. به طور خاص داشبورد ماشین تفاوت بسیاری با سایر محصولات موجود در بازار داشت و یکی دیگر از نقاط قوت ۲۰۶ به حساب می‌آمد. بر خلاف داشبوردهای بی‌روح، خشک و بدون آپشن ماشین‌های قدیمی، پژو ۲۰۶ حاوی ابتکارات بسیاری در بخش داشبورد است. در وسط داشبورد، دریچه‌های تهویه به صورت تقریباً بیضی طراحی شده و از قابلیت تنظیم دستی برخوردار هستند. در زیر دریچه‌ها، سیستم پخش قرار گرفته که شامل دکمه‌های کنترلی متعدد می‌شود. قسمت داشبورد به واسطه ناحیه‌ای که حاوی دکمه‌ها و سه شیفتر کنترلی است، از کنسول مرکزی جدا می‌شود. جالب اینکه شیفترهای سه‌گانه هنوز هم در مدرن‌ترین محصولات پژو و کپی کارهای چینی به چشم می‌خورند.

کنسول مرکزی در قسمت جلو دارای یک فرو رفتگی است که می‌توان وسایل کوچک را درون آن قرار داد. در قسمت وسط و جلوی دست راننده، اهرم تعویض دنده قرار دارد. دکمه‌های بالابر برقی شیشه و ترمز دستی عقب‌تر از اهرم دنده جاسازی شده‌اند.

از دیگر نکات بررسی ۲۰۶ تیپ ۲ در بخش کابین می‌توان به فرمان دایره شکل سه ‌شاخه با لوگوی پژو در قسمت وسط و نمایشگرهای آنالوگ در پشت غربیلک فرمان اشاره کرد. دو دریچه هوا در سمت راست و چپ داشبورد تعبیه شده‌اند که تناسبی عالی با تریم دورنگ کابین دارند.

در مدل‌های قدیمی پژو ۲۰۶، کابین از جنس متریال باکیفیت ساخته شده و صندلی‌ها با پارچه مرغوب روکش شده‌اند. در مدل‌های جدید شاید روکش پارچه‌ای یا حتی به طور سفارشی، چرمی روی صندلی‌ها دیده شود، اما دیگر خبری از متریال باکیفیت نیست. خشکی پلاستیک در جای‌جای کابین احساس می‌شود.

نمای داخلی پژو 206 تیپ 2

نمای داخلی پژو 206 تیپ 2

امکانات و آپشن ها

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مهم بررسی ۲۰۶ تیپ ۲ به بخش امکانات و تجهیزات رفاهی آن مربوط می‌شود. پژو ۲۰۶ در هنگام عرضه با امکانات بسیاری در مقایسه با سایر خودروهای آن زمان در دسترس مشتریان قرار گرفت. با گذشت سال‌ها شمار امکانات و تجهیزات بیشتر شد. ولی از سال ۱۳۹۷ به بعد، ایران‌خودرو تصمیم گرفت بعضی آپشن‌ها را به طور پیش ‌فرض از ۲۰۶ حذف کرده و امکان سفارش آن‌ها را در دسترس مشتری قرار دهد.

دو کیسه هوا برای محافظت از سرنشینان ردیف جلو، فرمان هیدرولیک، سیستم تنظیم سرعت برف ‌پاک‌کن با سرعت خودرو، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل کابین، آینه‌های جانبی دستی، کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ مشایعت تا درب منزل، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع دستی، کمربند ایمنی صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی‌های ردیف عقب با قابلیت تا شوندگی، سیستم کنترل بخار بنزین، قفل مرکزی با سوئیچ ریموت از جمله مهم‌ترین امکانات رفاهی پژوی تخم‌مرغی به حساب می‌آیند که نام آن‌ها در لیست مدل‌های جدید نیز دیده می‌شود.

برای مطالعه بیشتر: مقایسه 206 تیپ 2 و تیپ 5

از نظر مشخصات فنی

و اما مهم‌ترین بخش بررسی ۲۰۶ تیپ ۲ به پیشرانه این خودرو اختصاص دارد. هاچ بک جمع‌وجور ایران‌خودرو از موتور ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تنفس طبیعی با کد TU3 استفاده می‌کند. این موتور قادر به تولید ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور بوده و با گیربکس ۵ سرعته دستی جفت شده است. قوای محرکه از طریق گیربکس به چرخ‌های جلو وارد شده و باعث حرکت ماشین می‌شود.

موتور TU3 از استاندارد آلایندگی یورو ۴ پیروی کرده و در هر کیلومتر حدود ۱۴۰ گرم گاز CO2 تولید می‌کند. علیرغم جثه کوچک و وزن تقریباً ۱ تُنی، حدود ۱۴ ثانیه طول می‌کشد تا خودرو از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. البته این مشخصات برای یک خودروی سی‌ساله با موتور نه‌چندان قدرتمند TU3 تحسین ‌برانگیز است. در عوض ۲۰۶ می‌تواند به سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و همین موضوع، یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت خودرو نزد قشر جوان و عاشقان سرعت محسوب می‌شود.

از نظر مصرف سوخت

پژو ۲۰۶ از یک باک ۵۰ لیتری استفاده می‌کند که در صورت پر بودن، امکان پیمودن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مسیر خارج از شهر را فراهم می‌آورد. مصرف سوخت ماشین در داخل شهر حدود ۸.۴ لیتر و در مسیرهای خارج از شهر تنها ۵ لیتر است. مصرف سوخت ترکیبی به ازای پیمودن مسافت ۱۰۰ کیلومتری حدود ۶.۴ لیتر است و در نتیجه، ۲۰۶ در دسته خودروهای کم‌مصرف قرار می‌گیرد.

مصرف سوخت پژوه 206 تیپ 2

مصرف سوخت پژوه 206 تیپ 2

از نظر ایمنی

از نظر تجهیزات ایمنی، ۲۰۶ در سطح متوسط رو به پایین قرار می‌گیرد. در واقع یکی از دلایل حذف این محصول از خط تولید و عدم تمدید اعتبار از سوی سازمان ملی استاندارد، سطح پایین ایمنی خودرو بوده است. شاید اگر ایران‌خودرو تلاش می‌کرد در طی ۲۰ سال تولید این خودرو، تجهیزات ایمنی و کیفیت را مد نظر قرار می‌داد، ۲۰۶ دوست‌داشتنی هنوز هم در مدل‌های جدید در دسترس مشتریان قرار می‌گرفت. البته ارتقای تجهیزات به معنی افزایش قیمت است که نتیجه مطلوبی در بازار نابسامان خودرو در ایران ندارد.

به هر حال در بخش ترمز و پایداری، ۲۰۶ به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم دستیار ترمز اضطراری چهار گانه (EBA) مجهز است. چرخ‌های جلو از ترمز دیسکی و چرخ‌های عقب از ترمز کاسه‌ای استفاده می‌کنند. سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق عقب از نوع مستقل است.

از نظر قیمت

به یکی دیگر از جنبه‌های مهم بررسی ۲۰۶ تیپ ۲ رسیدیم که جزو دلایل محبوبیت این ماشین نیز به حساب می‌آید. این خودرو به عنوان یک محصول اقتصادی در بازار عرضه می‌شود. البته انتظار می‌رفت که با توقف تولید ۲۰۶، قیمت آن در بازار کاهش پیدا کند، اما چنین اتفاقی نیفتاد و هاچ بک ایران‌خودرو در موازات با محصولات جدید گران‌تر شد.

در حال حاضر، جدیدترین مدل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که محصول سال ۱۴۰۰ است، حدود ۵۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود. نسخه کارکرده این ماشین بیشتر بر حسب سلیقه فروشندگان در بازار دست ‌دوم معامله می‌شود. با این حال، جدیدترین مدل با کارکرد حداکثر ۴۵ هزار کیلومتر، بین ۴۱۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

ممکن است به مطالعه این مقاله علاقه داشته باشید: مقایسه کوییک با 206 (کدام هاچ‌بک بهتر است؟)

ارزش قیمت 206 تیپ 2

ارزش قیمت 206 تیپ 2

تجربه رانندگی

هاچ بک ۲۰۶ یکی از خودروهایی است که تجربه سواری قابل قبولی را برای راننده فراهم می‌کند. هنگام نشستن پشت فرمان، شیشه بزرگ و داشبورد خوش ‌ساخت، امکان دید وسیع جلو را در اختیار راننده قرار می‌دهد. اگر چه آینه‌ها کوچک هستند، اما بدنه نیز جثه کوچکی داشته و پیرامون تا حد قابل قبولی دیده می‌شود.

موتور خودرو به آرامی استارت می‌خورد و پدال‌های گاز، ترمز و کلاچ به نرمی زیر پا فشرده می‌شوند. اهرم تعویض دنده به نرمی جابجا شده و کیفیت گیربکس در حد مطلوب است. با این حال، به دلیل ضعف موتور ۷۵ اسب بخاری با گشتاور ۱۱۸ نیوتن متری، شتاب گیری به ‌کندی صورت می‌گیرد. در عوض زمانی که خودرو در مسیر صاف و هموار قرار گیرد، با فشردن پدال گاز می‌توانید نهایت سرعت و هیجان را با موتور کم قدرت پژو تجربه کنید.

در حقیقت موتور ضعیف پژو ۲۰۶ شاید در مسیرهای شهری چندان مشکلی برای راننده و سرنشینان به وجود نیاورد، اما به محض رسیدن به جاده‌های شیب‌دار یا حتی پارکینگ‌های دارای شیب تند، ضعف موتور به خوبی احساس می‌شود و تنفس ماشین سخت می‌شود و صدای ناخوشایندی از سوی موتور به گوش می‌رسد که ناشی از گاز دادن‌های زیاد است.

جمع ‌بندی

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یکی از هاچ بک‌های پرطرفدار و جذاب در بازار خودروی ایران به حساب می‌آید که طراحی آن پس از گذشت ۳۰ سال، هنوز هم تا حدی مدرن و مطابق سلیقه مشتریان ایرانی است. البته عدم واردات خودرو نیز بی‌تأثیر در این امر نیست. این خودرو در دسته ماشین‌های اقتصادی قرار داشته و به سبب جثه کوچک و جمع و جور، کماکان نظر قشر جوان و خانواده‌های کم‌جمعیت را به خود جلب می‌کند. از دیگر نکات مهم در بررسی ۲۰۶ تیپ ۲ می‌توان به مصرف سوخت بهینه و سواری نرم و بدون دردسر اشاره کرد. پژو ۲۰۶ در حال حاضر از خط تولید خارج شده، اما نسخه‌های صفرکیلومتر آن هنوز هم در بازار یافت می‌شود و توسط ایران‌خودرو در طرح‌های مختلف به فروش می‌رسند.

برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید: نحوه تعویض تسمه تایم پژو 405+نکات مهم آن

بررسی کامل 206 تیپ 2

بررسی کامل 206 تیپ 2

پرسش‌های متداول

  • آیا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دارای سیستم کنترل پایداری است؟

پژو ۲۰۶ در بخش ترمز و پایدار تنها از سیستم‌های ABS، EBD و EBA استفاده می‌کند و فاقد سیستم‌های ESC، ESP و حتی TCS برای حفظ پایداری خودرو در جاده‌های خیس و لغزنده است.

  • مشخصات فنی پژو ۲۰۶ چیست؟

هاچ بک ۲۰۶ در زیر کاپوت به موتور ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که 75 اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو وارد می‌کند.

  • شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ چقدر است؟

حداکثر سرعت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و حدود ۱۴ ثانیه طول می‌کشد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

  • لیست تجهیزات ایمنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ شامل چه مواردی می‌شود؟

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ علیرغم ماندگاری طولانی در بازار ایران، از لحاظ ایمنی چندان ارتقا پیدا نکرده است. سیستم ضد قفل ABS به همراه EBD، سیستم دستیار ترمز اضطراری EBA و دو کیسه هوا برای محافظت از سرنشینان جلو، تنها امکانات خودرو جهت حفظ ایمنی سرنشینان هستند.

  • قیمت کارخانه‌ای، بازار آزاد و دست‌دوم پژو ۲۰۶ تیپ ۲ چقدر است؟

در حال حاضر (خرداد ماه ۱۴۰۲) پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۲۱۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان از درب کارخانه خارج می‌شود؛ اما قیمت بازار آزاد بین ۴۹۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در حال نوسان است. این خودرو به دلیل محبوبیت، بازار دست ‌دوم داغی داشته و جدیدترین مدل آن با کارکرد دو ساله، حداکثر ۵۰ میلیون تومان نسبت به نسخه صفرکیلومتر اختلاف قیمت دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 10 =