Banner Image
نحوه تعویض تسمه تایم پژو ۴۰۵

نحوه تعویض تسمه تایم پژو ۴۰۵ + نکات مهم

5/5 - (1 امتیاز)

تسمه تایم یکی از قطعات مهم و حساس خودرو است که نقش بسزایی در عملکرد موتور دارد. این قطعه با اتصال میل‌لنگ به میل سوپاپ، باعث همزمانی حرکت سوپاپ‌ها و پیستون‌ها می‌شود و از برخورد آنها جلوگیری‌ می‌کند. بنابراین، تعویض تسمه تایم در زمان مناسب و با رعایت نکات فنی ضروری است. در این مطلب با آموزش گام به گام نحوه تعویض تسمه تایم پژو ۴۰۵ همراه شما هستیم.

آموزش نحوه تعویض تسمه تایم پژو ۴۰۵

تسمه تایم یکی از قطعات مهم و حساس خودرو است که مسئول هماهنگی چرخش میل لنگ و میل سوپاپ محسوب‌ می‌شود. اگر این قطعه خراب شود یا به موقع تعویض نشود، ممکن است خسارات جدی به موتور خودرو وارد کند. بنابراین باید به زمان تعویض تسمه تایم خودرو دقت داشته باشید.

در پژو 405 معمولا با هر 60 هزار کیلومتر مسافتی که خودرو طی‌ می‌کند، باید تسمه تایم را تعویض کرد. اگر از خودرو کم استفاده‌ می‌کنید هم بهتر است بعد از گذشت 5 تا 10 سال از خرید تسمه تایم، آن را جایگزین کنید؛ چرا که دچار استهلاک‌ می‌شود.

در ادامه مراحلی که باید برای تعویض تسمه تایم خودرو دنبال کنید، آورده‌ایم. اگر سررشته‌ای از تعمیر خودرو ندارید، بهتر است این کار را به کاردانش بسپارید. برای انجام مراحل زیر به ابزارهایی مثل جک خودرو، آچار آلن شماره ۵ و ۶، آچار رینگی شماره ۱۰، آچار فرانسه و… نیاز دارید.

قدم اول – تایم کردن موتور

قبل از شروع به تعویض تسمه تایم، باید خودرو را آماده کنید. برای این کار، ابتدا باید خودرو را روشن کرده و گرم کنید تا روغن موتور به جریان بیفتد. سپس خودرو را خاموش کرده و کلید را بکشید. بعد از آن، باید باتری را جدا کرده و سیم‌های منفی و مثبت را از آن جدا کنید. در نهایت باید پوشش موتور را باز کرده و به قطعات مربوط به تسمه تایم دسترسی پیدا کنید.

برای شروع آموزش نحوه تعویض تسمه تایم پژو ۴۰۵ باید مطمئن شوید که موتور خودرو در حالت تایم است. یعنی پیستون سیلندر اول در بالاترین نقطه حرکت خود (TDC) قرار دارد و سوپاپ‌های گاز و دود سیلندر اول بسته هستند. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • باز کردن درب موتور و جدا کردن باتری
  • باز کردن قاب پلاستیکی روی فولی‌های تسمه تایم
  • باز کردن پلاک شماره گذاری شده روی فولی میل لنگ
  • باز کردن پلاک شماره گذاری شده روی فولی میل سوپاپ
  • چرخاندن فولی میل لنگ به صورت دستی با استفاده از آچار مناسب تا علامت TDC روی پلاک با علامت TDC روی بلوک موتور هم‌خط شود.
  • بررسی کردن فولی میل سوپاپ و مطابقت دادن علامت روی آن با علامت روی سرسیلندر

بیشتر بخوانید: بهترین زمان تعویض تسمه تایم

قدم دوم – شل کردن تسمه سفت کن

برای جدا کردن تسمه تایم از فولی‌ها، باید تسمه سفت‌کن (tensioner) را شل کرده و آزاد کرد. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • باز کردن پلاک پلاستیکی روی تسمه سفت کن
  • شل کردن پیچ قفل تسمه سفت کن با استفاده از آچار مناسب
  • فشار دادن تسمه سفت کن به سمت جلو با استفاده از آچار مناسب
  • قفل کردن تسمه سفت کن در حالت شل با استفاده از پین مناسب

قدم سوم – تعیین جهت نصب تسمه تایم

در قدم بعدی از آموزش نحوه تعویض تسمه تایم پژو ۴۰۵ به نصب تسمه تایم جدید می‌رسیم. برای نصب تسمه تایم جدید، باید جهت چرخش آن را تعیین کنید. برخی از تسمه‌های تایم دارای علامت‌های جهت چرخش هستند که باید با جهت چرخش موتور مطابقت داشته باشند.

اگر تسمه تایم شما علامت جهت چرخش ندارد،‌ می‌توانید از روی دندانه‌های آن جهت چرخش را مشخص کنید. برای این کار:

  • دندانه‌های تسمه تایم را بررسی و شکل آنها را مشاهده کنید.
  • دندانه‌هایی که شکل آنها مثلثی است و به سمت بالا قوس دارند را پیدا کنید.
  • جهت چرخش تسمه تایم را به سمتی که این دندانه‌ها به فولی میل سوپاپ نزدیک‌ می‌شوند، تعیین کنید.

قدم چهارم –  قرار دادن چرخ تسمه‌ها در موقعیت درست

پس از تعیین جهت نصب تسمه تایم، باید چرخ تسمه‌ها را در موقعیت درست قرار دهید. برای این کار باید تسمه سفت کن را از سیم یا زنجیر آزاد کنید و به سمت خودرو فشار دهید. سپس پیچ را با آچار محکم کنید. این کار باعث‌ می‌شود که فنر فشار خود را به فولی منتقل کند و تسمه تایم را سفت کند.

بعد از این کار باید چرخ دنده‌های پولی‌ها را با استفاده از آچار چک کنید و مطمئن شوید که به درستی چرخ‌ می‌خورند و علامت‌های روی آنها با علامت‌های روی تسمه تایم منطبق هستند.

قرار دادن و نصب تسمه تایم پژو ۴۰۵ در جای مناسب

قرار دادن و نصب تسمه تایم پژو ۴۰۵ در جای مناسب

در این مرحله از نحوه تعویض تسمه تایم پژو ۴۰۵، برای نصب تسمه تایم جدید باید اطمینان حاصل کنید که چرخ‌های فولی میل لنگ و میل سوپاپ در موقعیت درست قرار دارند و با علامت‌های TDC روی بلوک موتور و سرسیلندر هم‌خط هستند. پس موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • بررسی علامت TDC روی فولی میل لنگ و بلوک موتور و اصلاح کردن آن در صورت لزوم
  • بررسی علامت TDC روی فولی میل سوپاپ و سرسیلندر و اصلاح کردن آن در صورت لزوم
  • نگه داشتن فولی‌ها در حالت ثابت با استفاده از پین مناسب

قدم پنجم – جا انداختن تسمه تایم جدید

پس از قرار دادن چرخ تسمه‌ها در موقعیت درست، آموزش نحوه تعویض تسمه تایم پژو 405 به پایان رسیده است. حالا‌ بعد از قرار دادن تسمه تایم ابتدا روی چرخ پایینی و سپس بالایی، با فشار آرام آن را جا می‌اندازید. در نهایت می‌توانید قاب پلاستیکی که پوشش تسمه تایم است را با استفاده از چهار پیچ بسته و خودرو را روشن کنید.

بعد از روشن شدن خودرو، باید صبر کنید و صدای موتور را گوش دهید. اگر صدای نامطبوع یا نامنظم از موتور شنیدید، باید خودرو را خاموش کرده و علت آن را بررسی کنید. احتمالا تسمه تایم به درستی نصب نشده است و باید فرآیند نصب را دوباره از ابتدا شروع کنید. اگر صدای موتور عادی و منظم بود، به این معنی است که تسمه تایم به شکل صحیحی بسته شده است.

جمع بندی

تسمه تایم یکی از قطعات مهم موتور خودرو است که باید به موقع تعویض شود. در این مطلب مراحل آموزش نحوه تعویض تسمه تایم پژو ۴۰۵ را قدم به قدم دنبال کردیم. برای این کار نیاز به چند ابزار و دنبال کردن مراحل ساده‌ای دارید که توضیح دادیم. با این حال اگر سر رشته‌ای از تعمیرات خودرو ندارید و آدم فنی نیستید، بهتر است ریسک نکنید و تعویض تسمه تایم ماشین را به افراد متخصص بسپارید.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید: علائم خرابی تسمه تایم

سوالات متداول

 

  • نحوه تعویض تسمه تایم پژو ۴۰۵ چگونه است؟

برای این کار ابتدا باید موتور را تایم کرد. سپس با خارج کردن فولی، قاب تسمه تایم را باز کرد و تسمه سفت‌کن را شل کرد. در نهایت بعد از تعیین جهت تسمه تایم، آن را جا‌ می‌اندازیم.

 

  • زمان تعویض تسمه تایم پژو 405 چه موقع است؟

با هر 60 هزار کیلومتر کارکرد خودرو یا بعد از گذشت حداکثر 10 سال، باید تسمه تایم را عوض کرد.

 

  • آیا‌ می‌توانم بدون مراجعه به تعمیرکار تسمه تایم پژو 405 را تعویض کنم؟

تعویض تسمه تایم به ابزارآلات پیچیده نیاز ندارد و اگر دست به آچار باشید می‌توانید این کار در پارکینگ خانه هم انجام دهید.

 

  • برای تعویض تسمه تایم پژو 405 چه ابزاری نیاز است؟

جک خودرو، آچار آلن شماره ۵ و ۶، آچار رینگی شماره ۱۰، آچار فرانسه و..

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =