Banner Image
شاخص تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم

تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم

امتیاز دهید

چری تیگو 7 که اکنون تحت برند فونیکس شناخته می‌شود، از جمله کراس‌اوورهای پرفروش چینی در بازار کشورمان است. تاکنون دو نسل از این خودرو به بازار ایران عرضه شده‌اند، بنابراین شناخت تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم برای مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.

تیگو 7 نخستین خودرویی به شمار می‌آید که مفهوم کراس‌اوور لوکس چینی را برای مشتریان ایرانی تعریف کرد. این خودرو پس از عرضه به بازار، سایر کراس‌اوورهای کره‌ای و هم‌رده‌اش را به چالش کشید. نسل دوم این خودرو نیز مدتی است که در بازار حضور دارد و با نام فونیکس تیگو 7 پرو شناخته می‌شود. به همین دلیل بر آن شدیم تا تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم را در قالب یک مقاله برای شما شرح دهیم،‌ چرا که هم‌اکنون هر دو نسل اول و دوم این خودرو به صورت هم‌زمان در بازار حضور دارند.

نگاهی به تیگو 7

تیگو 7 از جمله ستاره‌های فروش چری در حال حاضر به شمار می‌آید که حیات خود را از دهه سوم قرن بیست و یکم آغاز کرد. این خودرو در زمانی به بازار عرضه شد که چری مشغول توسعه کسب و کار خود بود. نسل نخست تیگو 7 در سال 2016 معرفی شد و به واسطه ابعاد و همچنین سطح امکانات و آپشن‌ها، پرچمدار سبد محصولات چری لقب گرفت. چری تیگو 7 پس از عرضه در چین، روانه بازارهای صادراتی شد و در کشورمان نیز توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.

تولید نسل اول چری تیگو 7 تا هم‌اکنون ادامه دارد، با این حال چری نسل دوم این خودرو را در سال 2020 معرفی کرد. تغییرات نسل دوم در مقایسه با نسل اول این خودرو چشمگیر بودند، از این رو شناخت تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم برای مشتریان الزامی است. نسل دوم تیگو 7 نیز از سال 1400 در بازار کشورمان حضور دارد و با برند لوکس مدیران خودرو یعنی فونیکس به دست مشتریان می‌رسد.

بیشتر بخوانید:مشخصات چری تیگو 7 + تست و بررسی کامل

تیگو 7 در ابتدای عرضه به عنوان پرچمدار محصولات چری شناخته می‌شد؛ اما این عنوان دوامی نیافت و مدتی بعد تیگو 8 جایگزین آن شد. در حال حاضر نیز کراس‌اوور بزرگ تیگو 9 عنوان پرچمدار را در اختیار دارد و تیگو 7 با دو پله فاصله، یک کراس‌اوور کوچک به حساب می‌آید. با توجه به رشد روزافزون بازار کراس‌اوورها، چری امید بسیاری به موفقیت محصولش در بازار دارد.

بخش اول تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم، نمای ظاهری

تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم در بخش نمای ظاهری بسیار چشمگیر است،‌ به  نحوی که می‌توان تیگو 7 پرو را به راحتی نسل دوم این خودرو قلمداد کرد؛ بنابراین برخلاف بسیاری از خودروهای چینی، طراحان چری تنها به یک فیس‌لیفت ساده بسنده نکرده‌اند و تمامی بخش‌های طراحی خودرو را تغییر داده‌اند.

تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم، نمای ظاهری

نسل اول چری تیگو 7 یک کراس‌اوور کوچک و اسپرت است که شباهت‌هایی میان آن و نسل چهارم کیا اسپورتیج مشاهده می‌شود

نسل اول چری تیگو 7 یک کراس‌اوور کوچک و اسپرت است که شباهت‌هایی میان آن و نسل چهارم کیا اسپورتیج مشاهده می‌شود. فرم مخروطی خودرو در کنار ترکیب خطوط ملایم و شکسته، یک کراس‌اوور اسپرت را به نمایش می‌گذارند.

در نسل دوم این خودرو، اصول طراحی به کلی تغییر کرده است و با کراس‌اووری روبرو هستیم که ظاهری معقول و منطقی دارد؛ بنابراین طراحان چری از کیا اسپورتیج، به سمت برادر آن یعنی هیوندای توسان متمایل شده‌اند. همچنین برخی خطوط مرتبط با طراحی خودروهای ژاپنی نیز در تیگو 7 پرو مشاهده می‌شود.

همانند طراحی خارجی، طراحی داخلی نیز در لیست تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم قرار می‌گیرد. کابین تیگو 7 نسل اول همانند خودروهای اسپرت طراحی شده است، در حالی که تیگو 7 پرو کابین یک شاسی‌بلند خانوادگی را به خریداران خودرو عرضه می‌کند.

بخش اول تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم، نمای ظاهری

تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم در بخش نمای ظاهری بسیار چشمگیر است،‌ به نحوی که می‌توان تیگو 7 پرو را به راحتی نسل دوم این خودرو قلمداد کرد

بخش دوم تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم، مشخصات فنی

در بخش مشخصات فنی، تغییرات به اندازه تفاوت‌های ظاهری چشم‌گیر نیستند. هر دو نسل تیگو 7 از پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژر با سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت یا MPi بهره می‌برند. البته به دلیل بهبودهای نرم‌افزاری انجام شده در تیگو 7 پرو، این خودرو راندمان بیشتری را تحویل راننده می‌دهد.

بیشتر بخوانید:مقایسه تیبا و ساینا به همراه جدول مقایسه فنی

بزرگترین تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم در بخش فنی، تغییر گیربکس این خودرو است. نسل اول تیگو 7 از گیربکس دوکلاچه شش سرعته با کلاچ خشک برای انتقال قدرت استفاده می‌کند. این گیربکس برای تجربه یک رانندگی اسپرت با خودرو عملکرد مفیدی دارد اما در ترافیک‌ها به معضل بزرگ راننده تبدیل می‌شود. به دلیل نبود روغن گیربکس در این نوع جعبه دنده، کلاچ‌های گیربکس به یکدیگر می‌چسبند.

به دلیل این نقص فنی، چری در نسل دوم تیگو 7 از گیربکس اتوماتیک CVT‌ با 9 دنده مصنوعی استفاده کرده است. این گیربکس در بسیاری از محصولات جدید چری مورد استفاده قرار گرفته است و بنا بر نظر کاربران، عملکرد مطلوبی دارد.

بخش دوم تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم، مشخصات فنی

هر دو نسل تیگو 7 از پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژر با سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت یا MPi بهره می‌برند

جدول مقایسه مشخصات فنی تیگو 7 و تیگو 7 پرو:

خودرو تیگو 7 (نسل اول) تیگو 7 پرو (نسل دوم) امتیاز برتری
موتور 1.5 لیتری توربوشارژر 1.5 لیتری توربوشارژر مساوی
حداکثر قدرت 147 اسب بخار 157 اسب بخار تیگو 7 پرو
حداکثر گشتاور 210 نیوتن‌متر 230 نیوتن‌متر تیگو 7 پرو
گیربکس 6 دنده اتومات دوکلاچه CVT با 9 دنده مصنوعی تیگو 7 پرو
شتاب 0 تا 100 10.2 ثانیه 10.5 ثانیه تیگو 7
حداکثر سرعت 190 کیلومتر برساعت 185 کیلومتر برساعت تیگو 7
مصرف سوخت ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر 8.4 لیتر در صد کیلومتر تیگو 7

 

همان‌گونه که در جدول می‌بینید، تیگو 7 پرو نتوانسته به طور هم‌زمان اسپرت و خانوادگی باشد؛ بنابراین با کاهش برخی قابلیت‌ها همچون شتاب و حداکثر سرعت، راحتی بیشتری را نصیب سرنشینان خود می‌کند. از این رو نسل اول تیگو 7 از نظر عملکرد فنی اندکی بهتر ظاهر می‌شود اما در سوی مقابل تیگو 7 پرو خودرویی مناسب سفرهای طولانی مدت است.

بیشتر بخوانید:چرا خودرو شاهین نخریم

بزرگترین نقطه ضعف تیگو 7 در نسل اول و دوم آن، عدم عرضه این خودرو با سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک یا AWD‌ است؛ اما این رویه در حال تغییر است، چرا که نسخه قوی‌تر نسل دوم با نام تیگو 7 پرومکس در راه عرضه به بازار قرار دارد. این خودرو علاوه بر بهره‌مندی از سیستم تمام چرخ محرک یا AWD، به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژر نیز مجهز است و راندمان بالاتری را به اجرا می‌گذارد.

بخش سوم، تفاوت در امکانات و آپشن‌ها

مطابق انتظاری که از خودروسازان چینی داریم، در نسل دوم تیگو 7 امکانات بیشتری به این خودرو افزوده شده‌اند. با این حال همچنان جای برخی آپشن‌ها همچون دستیارهای رانندگی خودران در تیگو 7 پرو خالی است. برای درک بهتر تفاوت‌های تیگو 7 نسل اول و دوم در بخش امکانات، این دو خودرو را در جدول زیر مقایسه کرده‌ایم:

بخش سوم، تفاوت در امکانات و آپشن‌ها

تیگو 7 پرو مقایسه را در بخش امکانات و تجهیزات با اندکی تفاوت به نفع خود تمام می‌کند

جدول مقایسه امکانات تیگو 7 نسل اول و نسل دوم:

خودرو تیگو 7 تیگو 7 پرو
کیسه‌های هوا شش کیسه هوا شش کیسه هوا
سیستم‌های ایمنی ABS – EBD – TCS – HHC – DTC – EBA – ASR ABS – EBD – ESP – BOS – BAS – HDC – HHC – TCS – ESS
امتیاز ایمنی پنج ستاره CNCAP پنج ستاره CNCAP
رینگ‌ها 18 اینچی آلیاژی 18 اینچی آلیاژی
سیستم صوتی 6 بلندگو به همراه نمایشگر 9 اینچی لمسی شش بلندگو به همراه نمایشگر 10.25 اینچی لمسی
فرمان برقی برقی
سایر تجهیزات کابین سیستم تهویه دو کاناله، سانروف و سقف پانوراما، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم ورود و استارت بدون کلید سیستم تهویه مطبوع دوگانه، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، آینه‌های تاشو برقی، سیستم استارت/استاپ، سانروف و سقف پانوراما، درب صندوق برقی، ترمز پارک برقی، کول باکس، گرمکن صندلی‌های جلو

 

مطابق آنچه در جدول بالا می‌بینید، امکانات اضافه شده به تیگو 7 پرو در مقایسه با نسل اول این خودرو محدود هستند؛ اما به دلیل طراحی متفاوت کابین در نسل دوم، کاربران احساس مواجهه با خودرویی مجهز‌تر را دارند. از این رو می‌توان گفت که تیگو 7 پرو مقایسه را در بخش امکانات و تجهیزات با اندکی تفاوت به نفع خود تمام می‌کند.

کلام آخر

هر دو خودرو این مقایسه یعنی تیگو 7 نسل اول و دوم، کراس‌اوورهایی محبوب در بازار ما هستند. نسل اول این خودرو ماجراجویی بیشتری را در خود جای داده است، در حالی که نسل دوم آن سعی می‌کند یک خودرو خانوادگی باشد. همچنین بسیاری از کاستی‌های نسل اول، در نسل دوم این خودرو برطرف شده‌اند.

در حال حاضر هر دو نسخه این خودرو در بازار ایران موجود هستند و مشتریان می‌توانند نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنند. همان‌طور که انتظار داریم، تفاوت تیگو 7 جدید و قدیم در بحث قیمت نیز محسوس است و نسخه قدیمی این خودرو قیمت کمتری دارد؛ بنابراین اگر قیمت مشخصه مهمی برای شما در خرید یک خودرو به حساب می‌آید، انتخاب تیگو 7 نسل اول برای شما مفید خواهد بود. در غیر این صورت نسل دوم تیگو 7 با ظاهری جذاب‌تر و آپشن‌های بهتر، می‌تواند شما را از خرید این خودرو مسرور کند.

تیگو 7 و تیگو 7 پرو - 3

اگر قیمت مشخصه مهمی برای شما در خرید یک خودرو به حساب می‌آید، انتخاب تیگو 7 نسل اول برای شما مفید خواهد بود

سوالات متداول

  • آیا همچنان نسل اول تیگو 7 در بازار حضور دارد؟

بله، نسل اول چری تیگو 7 همچنان در بازار ما حضور دارد و با برند ام وی ام به دست مشتریان می‌رسد؛ بنابراین این خودرو در حال حاضر ام وی ام تیگو 7 نام دارد.

  • آیا تیگو 7 یک خودرو آفرودی است؟

خیر، هر دو نسل چری تیگو 7 کراس‌اوورهای شهری هستند که از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو بهره می‌برند؛ بنابراین قابلیت آفرود ندارند.

  • تیگو 7 با چه خودروهایی رقابت می‌کند؟

تیگو 7 پرو که نسل دوم و جدید این خودرو به حساب می‌آید، با سایر کراس‌اوورهای کوچک بازار رقابت می‌کند. لاماری ایما، فونیکس FX، کی ام سی K7 و هایما 8S‌ از جمله رقبای تیگو 7 پرو هستند. نسل اول این خودرو نیز با هایما S7 پلاس و جک S5‌ فیس‌لیفت به رقابت می‌پردازد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =