Banner Image
مقایسه کوییک با 206

مقایسه کوییک با 206 [کدام هاچبک بهتر است]؟

5/5 - (1 امتیاز)

هاچ‌بک‌های اقتصادی همواره جزو خودروهای محبوب بازار ایران بوده‌اند. سیتروئن دایان (ژیان)، رنو 5، اوپل کورسا و پراید نمونه‌های بارزی از این خودروهای محبوب هستند. امروزه نیز مقایسه کوییک با 206 یکی از گرم‌ترین رقابت‌های بازار است، چرا که هر دو خودرو از جمله هاچ‌بک‌های محبوب و دوست‌داشتنی حال حاضر بازار ایران به شمار می‌روند.

دو خودرو مورد مقایسه این مقاله، محصولاتی از شرکت‌های خودروسازی بزرگ ایران هستند. پژو 206 نیازی به معرفی ندارد، چرا که طی دو دهه گذشته مهمان همیشگی جاده‌های ایران بوده و ایران‌خودرو محصولات مختلفی را بر اساس آن توسعه داده است. در سوی دیگر کوییک نسخه هاچ‌بک ساینا است که در اصل یک پراید ارتقا یافته محسوب می‌شود. با این حال کدام‌یک از این دو هاچ‌بک دست بالا را در بازار دارد؟ با ما همراه باشید تا پاسخی برای این پرسش بیابیم.

مقایسه کوییک با 206 از نظر مشخصات فنی

نخستین بخش مقایسه کوییک با 206، رقابت این دو خودرو از نظر مشخصات فنی است. باید یادآور شویم که پژو 206 در چند تیپ به تولید رسیده است که از میان آن‌ها، تیپ 2 و 5 بیشترین تعداد کاربران را دارند. تیپ مورد مقایسه از پژو 206 در نوشتار امروز ما، تیپ 2 این خودرو است که جزو آخرین نسخه‌های باقی مانده از این هاچ بک محبوب روی خط تولید ایران‌خودرو است. تولید پژو 206 تیپ 5 نیز از سال 1399 متوقف شده است.

مقایسه خودروی کوییک با پژو 206

تولید پژو 206 تیپ 5 از سال 1399 در ایران متوقف شده است.

در سوی دیگر تمامی تیپ‌های کوییک اعم از کوییک دنده‌ای، کوییک R و کوییک S با یک پیشرانه عرضه می‌شوند و تفاوت آن‌ها تنها در امکانات رفاهی خلاصه می‌شود. مقایسه کوییک با 206 از نظر مشخصات فنی ما را به نتایج مشابهی رهنمون می‌کند که حاصل آن‌ها را در جدول زیر آورده‌ایم:

جدول مقایسه مشخصات فنی کوییک و پژو 206:

خودرو کوییک پژو 206
موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی 1.4 لیتری تنفس طبیعی
کد پیشرانه M15 TU3
حداکثر قدرت 87 اسب بخار 75 اسب بخار
حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر 118 نیوتن متر
جعبه دنده پنج سرعته دستی پنج سرعته دستی
شتاب صفر تا صد 13 ثانیه 14.1 ثانیه
حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت 170 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر 6.4 لیتر در صد کیلومتر
وزن خالص 1065 کیلوگرم 1025 کیلوگرم

 

ترکیب مورد استفاده برای پیشرانه و گیربکس دو خودرو مقایسه ما یعنی پژو 206 و کوییک شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. هر دو خودرو به موتورهای کم‌حجم هشت سوپاپ مجهز هستند که راندمان مشابهی را تحویل می‌دهند. همچنین گیربکس در نظر گرفته شده برای دو خودرو از نوع پنج سرعته دستی است. پیشرانه کوییک اندکی حجیم‌تر است و به همین سبب راندمان بیشتری دارد؛ اما وزن بیشتر این خودرو، تأثیر پیشرانه را خنثی می‌کند.

مقایسه کوییک با 206 از نظر عملکرد فنی

همان‌گونه که در جدول مقایسه مشخصات فنی مشاهده می‌کنید، پژو 206 از نظر شتاب عملکرد ضعیف‌تری نسبت به کوییک دارد اما در سایر گزینه‌ها برتر ظاهر می‌شود. این خودرو سبک‌تر است، حداکثر سرعت بیشتری دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز کمتر است؛ بنابراین با وجود تغییرات فنی و کاهش کیفیت پژو 206 طی سالیان مختلف، این هاچ بک فرانسوی ایرانیزه همچنان از کوییک عملکرد فنی بهتری را به نمایش می‌گذارد. با این حال کوییک یک بازنده تمام عیار نیست و در سایر بخش‌ها می‌تواند کاهش عملکرد خود را جبران نماید.

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با قطعات خودرو

مقایسه فنی 206 با کوییک

پژو 206 از نظر شتاب عملکرد ضعیف‌تری نسبت به کوییک دارد اما در سایر موارد از آن برتر است.

مقایسه کوییک با 206 از نظر ابعاد

در ابتدا به نظر می‌رسد که مقایسه کوییک با 206 رقابت دو خودرو هم‌اندازه است، با این حال کوییک از نظر تئوری یک کلاس بالاتر از پژو 206 قرار می‌گیرد. پژو 206 در کلاس هاچ‌بک‌های جمع‌وجور یا کامپکت قرار می‌گیرد، در حالی که کوییک یک هاچ‌بک کوچک است.

مشکل کمبود فضای پا برای سرنشینان عقب، یکی از مشکلات همیشگی پژو 206 بوده است که بدون بهینه‌سازی به خودروهای مشتق شده از آن یعنی پژو 206 صندوقدار، رانا و پژو 207 نیز منتقل شده است. در سوی مقابل فاصله محوری کوییک نیز تفاوت چندانی با پژو 206 ندارد و بنابراین سرنشینان در هر دو خودرو احساس یکسانی را تجربه خواهند کرد. با وجود بالاتر بودن کلاس کوییک از پژو 206، حجم صندوق عقب این خودرو از هاچ‌بک ایران‌خودرو کمتر است. این مقایسه با شکست کامل کوییک همراه بوده بنابراین با وجود مشکلات متعدد پژو 206 در زمینه فضای کابین، بایستی نمره قبولی بخش ابعاد را به هاچ‌بک فرانسوی اعطا کنیم.

جدول مقایسه ابعاد پژو 206 و کوییک:

خودرو پژو 206 کوییک
طول 3835 میلی‌متر 3989 میلی‌متر
عرض 1652 میلی‌متر 1688 میلی‌متر
ارتفاع 1426 میلی‌متر 1524 میلی‌متر
فاصله محوری 2445 میلی‌متر 2412 میلی‌متر
حجم صندوق عقب 245 لیتر 225 لیتر
حجم باک 50 لیتر 41 لیتر

مقایسه کوییک با 206 از نظر امکانات و آپشن‌ها

پژو 206 در زمان ورود به بازار ایران، یکی از خودروهای پر آپشن محسوب می‌شد. با این حال بسیاری از امکانات رفاهی این خودرو در نسخه ارزان‌تر یعنی تیپ 2 حذف شده بود. از جمله امکانات حذف شده می‌توان به کنترلرهای آینه و شیشه بالابر درب‌های عقب اشاره کرد. همچنین ایران‌خودرو طی سال‌های پایانی دهه 1390 خورشیدی، سنسور پارک عقب این خودرو را نیز حذف کرد.

در سوی دیگر مقایسه کوییک با 206 نیز هاچ‌بک سایپا وضعیت مناسبی ندارد. امکانات ویژه این خودرو همچون فرمان مجهز به دکمه‌های کنترلی، مانیتور و دوربین دنده عقب تنها در قالب تیپ‌های اتوماتیک و گران‌قیمت کوییک عرضه می‌شوند. با این حال عملکرد کوییک در زمینه امکانات رفاهی از پژو 206 بهتر بوده است. این خودرو به تجهیزاتی همچون سنسور پارک عقب، چهار شیشه برقی و آینه‌های کنترل شونده برقی مجهز است که در پژو 206 قابل دسترسی نیستند؛ بنابراین بهتر است تا امتیاز این بخش را به کوییک سایپا اعطا کنیم.

مقایسه 206 و کوییک

عملکرد کوییک در زمینه امکانات رفاهی از پژو 206 بهتر است.

مقایسه کوییک با 206 از نظر طراحی ظاهری

پژو 206 طی دهه 1990 میلادی در فرانسه عرضه شد و پس از مدت کوتاهی به ایران آمد. در حالی که فرانسوی‌ها اکنون پژو 208 سوار می‌شوند، این خودرو و نسخه پلاس آن همچنان توسط ایران‌خودرو به تولید می‌رسد و این شرکت تغییری در طراحی آن‌ ایجاد نکرده است. دلیل این ثبات، موفق بودن طراحی پژو 206 است. لزومی ندارد وقتی یک خودرو در بازار ما برنده ظاهر می‌شود، ترکیب طراحی آن را تغییر دهیم! پژو 206 با گذشت دو دهه از تولید همچنان جذاب و دوست‌داشتنی است و طراحی قطعات مختلف آن در بهترین وجه ممکن قرار دارد. البته نباید از یاد برد که کیفیت نسخه‌های ایرانیزه پس از سال 1390 به شدت افت کرده است.

در سوی دیگر مقایسه کوییک با 206، هاچ‌بک سایپا با طراحی عجیبش قرار دارد. کوییک در واقع یک ساینا بدون صندوق عقب است که طراحی قسمت جلو و عقب آن تناسب زیادی با یکدیگر ندارند. در واقع هرکدام از قطعات کوییک طراحی زیبایی دارند اما در ترکیب با یکدیگر، ظاهر زیبایی را پدید نیاورده‌اند. همین امر باعث شده است تا مالکان کوییک با تعویض چراغ و رینگ خودرو، سعی کنند تا ظاهر آن را زیباتر جلوه دهند؛ بنابراین امتیاز بخش مقایسه کوییک با 206 از نظر طراحی ظاهری، به پژو 206 تعلق می‌گیرد.

مقایسه کوییک با 206 از نظر طراحی داخلی

طراحی داخلی پژو 206 نیز همانند طراحی خارجی آن، طی دو دهه اخیر بدون تغییر باقی مانده است. داشبورد این خودرو عریض است و قسمت زیادی از کابین را اشغال می‌کند. همچنین سبک طراحی خاص آن باعث می‌شود تا تمامی ادوات خودرو در کنترل راننده قرار داشته باشند. ایران‌خودرو از همین طرح داشبورد برای محصول ملی خود یعنی رانا نیز بهره گرفت، چرا که این طرح ایرادات اندکی دارد. تنها ایراد بزرگ طراحی داخلی پژو 206 را می‌توان به کنترلرهای سیستم تهویه مرتبط دانست که اندکی پایین قرار گرفته‌اند و برای تنظیم آن‌ها باید چشم از مسیر روبرو بردارید.

در سوی مقابل مقایسه کوییک با 206، نماینده سایپا با داشبورد ساینا به میدان آمده است. فضای داخلی کوییک به طور کامل مشابه کابین ساینا است و تفاوتی در این بخش احساس نمی‌شود. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کابین ساینا، نبود ارگونومی در طراحی اهرم تعویض دنده آن است. طراحی این اهرم آن‌قدر ابتدایی است که امکان دارد با حضور در این خودرو یاد و خاطره پیکان معروف برای شما تداعی شود! بنابراین در بخش طراحی داخلی نیز بایستی نمره قبولی را به پژو 206 اعطا کرد. همچنین کیفیت ساخت ادوات هر دو خودرو در نازل‌ترین سطح ممکن قرار دارد و تمامی کابین هر دو خودرو با پلاستیک خشک پوشیده شده است.

کلیک کنید: بهترین زمان تعویض روغن خودرو

مقایسه کوییک با 206 از نظر مصرف سوخت

پیشرانه‌های نصب شده روی کوییک و پژو 206 از نظر فناوری ساخت و قدمت بسیار به یکدیگر شبیه هستند. موتور TU3 خانواده پژو سیتروئن نخستین بار در پژو 205 مورد استفاده قرار گرفت و بعدها نسخه انژکتوری آن به پژو 206 آمد. این پیشرانه از سیستم هشت سوپاپه بهره می‌برد که فناوری قدیمی در حوزه ساخت پیشرانه است، با این حال استفاده از همین فناوری سبب شده است تا تعمیرات پژو 206 تیپ 2 نسبت به تیپ 5 راحت‌تر باشد. مصرف سوخت پژو 206 تیپ 2 با این پیشرانه در مسیرهای درون‌شهری 8.9 لیتر و در مسیرهای جاده‌ای 5 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز 6.4 لیتر به ازای هر صد کیلومتر پیمایش است.

در سوی مقابل مقایسه کوییک با 206، نماینده سایپا با مشخصات فنی مشابهی قرار دارد. پیشرانه 1.5 لیتری کوییک نسخه حجیم شده و بهبودیافته موتور 1.3 لیتری کیا پراید است که البته نخستین بار در مزدا 121 مورد استفاده قرار گرفت. این پیشرانه نیز از سیستم هشت سوپاپ بهره می‌برد و هزینه تعمیرات آن نسبت به خودروهای پیشرفته‌ بازار کمتر است. آمار کوییک در مصرف سوخت به این شرح هستند: مصرف سوخت درون شهری 8.6 لیتر به ازای صد کیلومتر، مصرف سوخت خارج شهر 6 لیتر به ازای صد کیلومتر و مصرف ترکیبی 7 لیتر به ازای صد کیلومتر؛ بنابراین در این بخش نیز امتیاز با اندکی اختلاف به پژو 206 اعطا می‌شود.

مقایسه 206 و کوییک از نظر سوخت

موتور TU3 خانواده پژو سیتروئن در پژو 205 مورد استفاده قرار گرفت و بعدها نسخه انژکتوری آن به پژو 206 آمد.

مقایسه کوییک با 206 از نظر ایمنی

خودروهای ایرانی همواره از نظر ایمنی در وضعیت مبهم قرار دارند، چرا که محصولات خودروسازان وطنی توسط موسسات معتبر ایمنی مورد تست و بررسی قرار نگرفته است. با وجود حضور پژو 206 در آزمون ایمنی موسسه یوروانکپ، مقایسه کوییک با 206 ما را به نتایج متفاوتی نمی‌رساند. تست ایمنی پژو 206 مرتبط به سال 2000 میلادی است و از آن زمان تاکنون نسخه‌های تولیدی در ایران دستخوش تغییرات بسیاری شده‌اند. این خودرو در تست مربوط به محافظت از سرنشینان خودرو چهار ستاره از پنج ستاره ایمنی کسب کرد، در حالی که امتیاز آن در محافظت از عابرین پیاده دو ستاره از چهار ستاره بوده است. پژو 206 تیپ 2 به دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب به همراه ABS، EBD‌ و BA (ترمز اضطراری) مجهز است.

در سوی مقابل کوییک تاکنون توسط هیچ موسسه ایمنی مورد آزمون قرار نگرفته است و از این رو نمی‌توان در مورد ایمنی محصول سایپا اظهار نظر دقیقی داشت. تجهیزات ایمنی کوییک نیز در سطح پایه قرار دارند. این خودرو به دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب به همراه ABS، EBD‌ و BA و سنسور پارک عقب مجهز است. با توجه به اینکه کوییک همچنان سنسورهای پارک خود را حفظ کرده است اما این سنسورها از پژو 206 حذف شده‌اند، می‌توان امتیاز بخش ایمنی مقایسه هاچ‌بک‌های ایرانیزه را به نماینده سایپا اعطا کرد.

ممکن است به این محتوا علاقه داشته باشید: موتور خودرو چگونه کار می‌کند؟

تجربه رانندگی کوییک و پژو 206

مهم‌ترین بخش مقایسه کوییک با 206، تجربه رانندگی این دو خودرو است؛ چرا که هرچه تاکنون به آن پرداخته‌ایم عدد و رقم محسوب می‌شود. تجربه رانندگی پژو 206 نیازی به توضیح برای مصرف‌کننده ایرانی ندارد. سال‌ها است که این خودرو به تولید می‌رسد و بسیاری از مشتریان ایرانی تجربه رانندگی با پژو 206 یا نسخه‌های مشتق شده از آن را داشته‌اند. فرمان تیز و سریع، ستون‌های عریض به همراه آینه‌های کوچک، مانور پذیری قابل قبول و نقاط کور متعدد از جمله ویژگی‌های تجربه رانندگی با این خودرو هستند.

در سوی مقابل کوییک نیز ویژگی خاصی را در اختیار راننده قرار نمی‌دهد، چرا که تجربه رانندگی با این خودرو کاملاً شبیه دو محصول دیگر سایپا یعنی تیبا 2 و ساینا است. ارگونومی صندلی راننده و کابین کوییک چندان بهینه نیست، با این حال آینه‌های کوییک نسبت به پژو 206 دید بهتری را فراهم می‌کنند و راننده قادر است تا بخشی قابل توجهی از کاپوت خودرو را مشاهده کند. استفاده از سنسورهای پارک نیز سبب می‌شود تا رانندگی با کوییک در ترافیک‌های شهری آزاردهنده نباشد. هر دو خودرو در این بخش برابر ظاهر می‌شوند چرا که لذت رانندگی با پژو 206 بیشتر است اما در سوی مقابل کوییک کنترل بیشتری را برای راننده فراهم می‌کند.

مقایسه 206 و کوییک از نظر فنی

لذت رانندگی با پژو 206 بیشتر است اما کوییک کنترل بیشتری را به راننده ارائه می‌دهد.

جمع بندی

راند نهایی مقایسه کوییک با 206، بررسی ارزش خرید هر دو خودرو است. اگر مقاله را از ابتدا تا انتها مطالعه کرده باشید، متوجه شده‌اید که هاچ بک ایرانیزه فرانسوی امتیازات بیشتری را به خود اختصاص داده است و حدود 3 امتیاز بیشتر از کوییک سایپا در اختیار دارد. با این حال بزرگ‌ترین عامل تأثیرگذار بر تصمیم خرید مصرف‌کنندگان، قیمت است.

قیمت پژو 206 و کوییک دنده‌ای در کارخانه همسان تعیین شده است اما در بازار شرایط به گونه‌ای دیگر پیش می‌رود. اختلاف قیمت پژو 206 با کوییک دنده‌ای در بازار آزاد به بیش از 100 میلیون تومان افزایش یافته است و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هر دو خودرو در مقایسه شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند؛ بنابراین پرداخت هزینه گزاف برای خرید یک هاچ‌بک تولید داخل نمی‌‌تواند گزینه قابل قبولی برای مصرف‌کنندگان ایرانی باشد، مگر آن‌که از طرفداران سفت و سخت پژو 206 باشید و بودجه بیشتری را برای خرید این خودرو اختصاص دهید.

برای مطالعه بیشتر: سوپاپ خودرو و نقش آن در عملکرد موتور

سوالات متداول

  • آیا پژو 206 در حال حاضر به تولید می‌رسد؟

تولید پژو 206 تیپ 2 در اواخر سال 1401 متوقف شد اما مدتی بعد ایران‌خودرو اعلام کرد که با بهینه‌سازی این خودرو، تولید آن ادامه خواهد یافت. پس می‌توان امیدوار بود که تولید پژو 206 در سال 1402 نیز ادامه پیدا کند.

  • کوییک در قالب چند تیپ به بازار عرضه شده است؟

سایپا کوییک را در قالب تیپ‌های متفاوتی به بازار فرستاده است که شامل کوییک دنده‌ای ساده، کوییک R یا دو رنگ، کوییک S‌ یا نسخه فیس‌لیفت و کوییک اتوماتیک می‌شوند. نسخه‌های دنده‌ای کوییک از اقبال بسیار بیشتری در بازار برخوردار هستند.

  • هزینه‌های نگهداری کوییک بیشتر است یا پژو 206؟

هر دو خودرو یعنی کوییک و پژو 206 مشابهت‌های فنی بسیاری به یکدیگر دارند؛ اما پژو 206 تیپ 2 از روغن موتور ارزان‌تر 20-50 استفاده می‌کند، در حالی که باید برای کوییک از روغن موتور گران‌تر 10-40 استفاده کنید. با این حال هزینه‌های کلی نگهداری دو خودرو تفاوت چشمگیری نسبت به یکدیگر ندارند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − یک =