Banner Image
امتیاز دهید

سیستم گرمایشی وسیله‌ نقلیه جزو قسمت‌های مهم آن به شمار می‌آید. در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان اهمیت این سیستم گرمایشی بیشتر خواهد بود و از آنجا که محیط داخلی خودرو به شدت سرد می‌شود، افراد به دنبال آن هستند تا سیستم گرمایشی خودروی خود را بهبود ببخشند. یکی از پرفروش‌ترین و متداول‌ترین خودروهایی که در کشور ما وجود دارد، خودروی پراید است. معمولاً سیستم بخاری خودروی پراید ضعیف بوده و صاحبان آن به دنبال تقویت بخاری پراید هستند.

برای تقویت بخاری خودرو پراید راهکارهای زیادی وجود دارد در این محتوا چند مورد از راهکارهای بسیار موثر را به شما آموزش می‌دهیم. در صورتی که دارای این خودرو هستید و سیستم گرمایشی و بخاری آن مطلوب نیست و یا گرمای کمی ایجاد می‌کند، می‌توانید راهکارهایی که در این محتوا بیان کردیم را بر روی خودروی خود و سیستم گرمایشی آن اعمال کنید. بدون شک یکی از این موارد سبب بهبود و تقویت بخاری آن می‌شود.

 عوامل موثر برای تقویت بخاری پراید

همان‌طور که گفتیم بخاری خودرو جزو قسمت‌های مهم آن بوده که اهمیتش در فصول سرد مانند زمستان، بیشتر به چشم می‌خورد. در مقابل خودرو پراید جزو خودروهای بسیار متداول در کشور بوده که بسیاری از صاحبان آن با مشکل عدم گرمادهی مناسب بخاری آن دست و پنجه نرم می‌کنند. راهکارهای زیر برای تقویت عملکرد بخاری خودروی پراید جزو راهکارهای موثر هستند که با بررسی موارد زیر گرمای خودرو و عملکرد بخاری به مراتب بیشتر می‌شود.

عوامل موثر برای تقویت بخاری پراید

یکی از عواملی که باید در خودرو برای تقویت بخاری بررسی شود، سیستم خنک ‌کننده آن است

 بررسی سیستم خنک ‌کننده

یکی از عواملی که باید در خودرو برای تقویت بخاری بررسی شود، سیستم خنک ‌کننده آن است. این سیستم باید به درستی عمل کند تا بخاری خودرو گرمادهی خوبی داشته باشد. برای چک کردن این سیستم، آب موجود در مخزن خنک کننده را بررسی کنید، اگر سطح آب پایین باشد، سیستم خنک کننده عملکرد خود را به خوبی انجام نداده و بخاری نیز به خوبی کار نمی‌کند. همچنین ممکن است که در این سیستم گل ‌و لای و آلودگی‌ها و جرم وجود داشته باشد که در نهایت مسیر هوای خودرو را مسدود کرده که این نیز باعث محدودیت در جریان هوا می‌شود.

بیشتر بخوانید:آموزش تعویض تسمه تایم پراید + نکات مهم

 بررسی سیستم گرمایشی

در کنار بررسی سیستم خنک ‌کننده، باید سیستم گرمایشی خودرو را نیز چک کرد. در این بررسی نحوه عملکرد سیستم و دریچه‌های ورودی و خروجی هوای گرم به شوفاژ را بررسی کنید که مانعی نداشته باشد و یا آلودگی در آن دیده نشود. همچنین دریچه‌های بخاری خودرو را نیز بررسی کرده و از تمیز بودن و عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

 بررسی سطح آب موجود در مخزن بخاری

مورد بعدی که می‌تواند بر روی تقویت بخاری پراید تأثیر مثبت بگذارد، بررسی سطح آب موجود در مخزن بخاری است. برخی از خودروها دارای مخزن آب جداگانه‌ای هستند که باید سطح آن را بررسی کنید.

 تمیز کردن فیلتر هوا

می‌توان گفت بیشترین دلیلی که بخاری پراید به خوبی عمل نمی‌کند، آلوده بودن فیلتر کابین آن است. در این فیلتر هوا می‌تواند انواع آلودگی، گرد و غبار، ماسه و… گیر کرده باشد که هر گونه کثیفی بر روی آن در نهایت بر روی عملکرد بخاری و تولید گرمای آن تأثیر منفی می‌گذارد. پس حتماً فیلتر کثیف را تمیز کرده تا مانع جریان هوا نشود و گرمای خوبی در خودرو ایجاد کند.

 بررسی ترموستات

عامل دیگری که برای تقویت بخاری پراید مورد باید بررسی قرار دهید، ترموستات است. همان‌طور که می‌دانید وظیفه‌ اصلی ترموستات، تنظیم دمای هوای است. پس اگر این ترموستات به درستی عمل نکند و یا خراب باشد، نمی‌تواند به خوبی حرارت تولید کرده و دمای هوا را بالا ببرد؛ در نتیجه هیچ گونه هوای گرمی داخل خودرو پخش نمی‌شود.

مشکل خرابی ترموستات خود یک عاملی برای عدم کارکرد صحیح بخاری پراید است که با تعویض این ترموستات‌ و یا تعمیر آن، مشکل بخاری خودرو نیز برطرف شده و گرمای تولیدی تقویت می‌شود.

بررسی ولوم هوای بخاری

از دیگر دلایلی که می‌تواند از قدرت بخاری خودرو پراید بکاهد، خراب بودن ولوم بخاری است. گاهی ممکن است این ولوم کار نکند و هر چه آن را بیشتر می‌کنید باز هم گرمای تولیدی بسیار کم و ناچیز باشد. در این صورت جریان هوا و گرمای آن به میزان مطلوبی تنظیم نمی‌شود و به تعمیر یا تعویض ولوم نیاز است.

بیشتر بخوانید:چرا خودرو شاهین نخریم

 بررسی لوله‌ها

لوله‌ها و اتصالاتی که در خودرو پراید و برای بخاری قرار گرفته‌اند نیز ممکن است بر روی عملکرد بخاری تأثیر بگذارند. این لوله‌ها را حتماً بررسی کرده تا هیچ گونه نشتی نداشته باشند یا رسوب و آلودگی در آن‌ها گیر نکند. در بسیاری از موارد تمیز کردن لوله‌ها به سادگی منجر به بهبود کیفیت و عملکرد بخاری پراید می‌شود.

 موتور بخاری

مورد دیگری که برای تقویت بخاری پراید باید به آن توجه داشت، موتور بخاری است که باید به درستی کار کند. هرگونه مشکل در عملکرد این موتور در نهایت می‌تواند بر روی قدرت و میزان گرمای تولیدی توسط پراید تأثیر منفی بگذارد.

موارد گفته شده جزو اصلی‌ترین مواردی هستند که به طور مستقیم بر عملکرد بخاری پراید تأثیر می‌گذارند. اگر تمامی این موارد را بررسی کردید اما باز هم به نتیجه مطلوب نرسیدید، توصیه می‌کنیم که حتماً خودرو را به تکنسین متخصص یا تعمیرکار یا نمایندگی نشان دهید تا دیگر قسمت‌های آن را برای بررسی مشکل و تعمیر بسنجند.

سیستم گرمایشی و بخاری پراید

در ادامه بررسی عواملی که برای تقویت بخاری پراید باید چک شوند، به بیان سیستم کلی بخاری این خودرو می‌پردازیم تا بدانید نحوه کار آن به چه صورت است.

سیستم خنک کننده یکی از بخش‌های بخاری پراید است. مایع خنک کننده که معمولاً آب در نظر گرفته می‌شود از مخزن خنک کننده موجود در موتور خودرو به سمت رادیاتور می‌رود. در رادیاتور این مایع منجر به خنکی شده و حرارت بالای لوله‌ها را گرفته و به بیرون منتقل می‌کند. قطعه بعدی حجاب حرارتی یا کاور رادیاتور است. داخل این حجاب حرارتی مجموعه‌ای از لوله‌ها تعبیه شده که سبب خارج شدن گرمای هوا از موتور می‌شود.

بیشتر بخوانید:علت نوسان دور موتور پراید چیست؟

بخاری قسمت بعدی است که گرمای هوای بیرون آمده از بخش قبل به بخاری رسیده و توسط دریچه‌ها وارد کابین خودرو می‌شود. برای تنظیم مقدار گرمای ورودی و همچنین حرارت آن، فن و دکمه‌های تنظیم کننده تعبیه شده‌اند، با تنظیم این دکمه‌ها مقدار گرمایی که به داخل کابین وارد می‌شود را می‌توان کم یا زیاد کرد.

سیستم گرمایشی و بخاری پراید

مایع خنک کننده که معمولاً آب در نظر گرفته می‌شود از مخزن خنک کننده موجود در موتور خودرو به سمت رادیاتور می‌رود

هزینه تقویت بخاری پراید به چه صورت است؟

هزینه‌ تقویت بخاری خودروی پراید یا هر خودروی دیگری به عوامل متعددی بستگی دارد که هرکدام از آن‌ها می‌تواند بر مقدار هزینه تأثیر بگذارد. مهم‌ترین عامل نوع مشکل است. بسته به نوع مشکلی که برای خودروی شما و بخاری آن پیش آمده می‌تواند هزینه‌ کم تا هزینه‌های بالا را شامل ‌شود.

بیشتر بخوانید:4 نشانه مهم خرابی رینگ پیستون

به عنوان مثال مشکلاتی مانند نشتی سیستم خنک‌کننده، آلوده و کثیف بودن فیلترها و موارد مشابه هزینه پایینی دارند، اما اگر مشکل بخاری از موتور یا ترموستات باشد، هزینه‌ بالاتری برای تعمیر به دنبال خواهد داشت. قطعات و متریال نیز بسته به اینکه کدام بخش از بخاری پراید آسیب دیده و باید آن را تعویض یا تعمیر کرد، بر روی قیمت تأثیر دارند. این هزینه‌ بسیار متغیر است. همچنین نوع برند تولیدی هر قطعه، کشور سازنده، کیفیت تولید و… بر روی هزینه تقویت بخاری پراید تأثیر می‌گذارد. اگر برای تقویت بخاری به تعمیرکار مراجعه می‌کنید، دستمزد فرد تعمیرکار نیز جزو عواملی است که بر روی هزینه تأثیر مستقیم دارد.

به طور کلی نمی‌توان دقیقاً بیان کرد که هزینه‌ تقویت بخاری خودروی شما چه میزان می‌شود. برای دانستن این هزینه می‌توانید با تعمیرکار تماس گرفته و پیش ‌از اجرا و تعمیر بخاری، در مورد هزینه با وی صحبت کنید.

هزینه تقویت بخاری پراید به چه صورت است؟

بسته به نوع مشکلی که برای خودروی شما و بخاری آن پیش آمده می‌تواند هزینه‌ کم تا هزینه‌های بالا را شامل ‌شود

سخن آخر

ماشین یک وسیله نقلیه شخصی بسیار مهم است که در فصل زمستان، کارایی بالایی دارد. گاهی ممکن است بخاری خودرو پراید به دلایل مختلفی عملکرد خوبی از خود نشان نداده و فضای داخلی ماشین ‌را  گرم نکند. برای تقویت بخاری پراید می‌توانید قسمت‌های مختلف ماشین را بررسی کرده تا دلیل این عدم کارکرد صحیح را بیابید.

از جمله این موارد می‌توان بررسی سیستم گرمایشی، بررسی میزان آب موجود در مخزن، بررسی فیلترها، ترموستات و موارد دیگر اشاره داشت. ایراد در هر یک از موارد فوق در نهایت بر روی عملکرد صحیح بخاری تأثیر گذاشته و مانع درست کار کردن آن می‌شود.

جمع بندی

برای تقویت بخاری پراید می‌توانید قسمت‌های مختلف ماشین را بررسی کرده تا دلیل این عدم کارکرد صحیح را بیابید

 سوالات متداول

  • به چه دلایلی ممکن است بخاری خودرو به درستی کار نکند؟

دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خرابی قطعاتی نظیر ترموستات، موتور، آلوده بودن لوله‌ها و اتصالات و فیلترها اشاره داشت.

  • برای تقویت بخاری پراید چه میزان هزینه لازم است؟

هزینه‌ تقویت بخاری به نوع ایراد و اشکالی که دارد بستگی دارد؛ به عنوان مثال اگر این مشکل به دلیل آلودگی و کثیفی فیلترها باشد، هزینه‌ زیادی ندارد؛ اما اگر مشکل به دلیل خرابی قطعاتی مانند ترموستات یا موتور باشد، بدون شک هزینه‌های بالاتری را شامل می‌شود.

  • آیا به طور شخصی می‌توان بخاری پراید را تقویت کرد؟

در صورتی که مشکل عدم کارکرد صحیح بخاری از آلودگی فیلترها و اتصالات و لوله‌ها باشد، می‌توانید آن را در منزل نیز انجام دهید و تمیز کنید، اما اگر مشکل مربوط به خرابی قطعات اصلی باشد به تکنسین ماهر و تعمیرکار نیاز دارد تا با دانش و تجربه‌ کافی و ابزار مناسب، مشکل گرمای بخاری خودرو را برطرف کند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =