Banner Image

چگونه مبل را تمیز کنیم؟

امتیاز دهید

ممکن است گاهی به این فکر کرده باشیم که در منزل چگونه مبل را تمیز کنیم که آسیبی به پارچه مبل نرسانیم. همان‌طور که می‌دانید، مبل یکی از لوازم مهم و پرکاربرد در خانه‌های ما است و بیشترین لوازمی است که ما استفاده می‌کنیم و همین موضوع باعث آلوده شدن، لک‌دار و بدبو شدن آن می‌شود؛ بنابراین، تمیز کردن مبل یکی از کارهای ضروری در نگهداری خانه است که نه ‌تنها به بهبود ظاهر و رایحه آن کمک می‌کند، بلکه عمر آن را هم افزایش می‌دهد؛ اما برای پاسخ به این که در منزل چگونه مبل را تمیز کنیم نیاز به این است که در مورد هر پارچه مبلی اطلاعاتی داشته‌ باشیم. در این مقاله به شما روش‌های رایج تمیز کردن مبل را آموزش می‌دهیم.

دستورالعمل مراقبت و شستشوی مبل

تمیز کردن مبل به روش‌های مختلفی انجام ‌می‌شود. بستگی به این خواهد داشت که جنس پارچه مبل چیست و چه نوع آلودگی روی آن وجود دارد؛ اما قبل از شروع هر تمیزکاری باید برچسب دستورالعمل مراقبت و شستشوی مبل را بخوانید و ببینید که با توجه به جنس پارچه مبل چه نوع محصول تمیز کننده‌ای باید برای پارچه استفاده ‌کنید. این برچسب‌ها معمولاً یکی از این کدهای حروفی را دارند:

  • :W به معنای استفاده از یک محصول تمیز کننده مبتنی بر آب است. این کد راحت‌ترین نوع تمیز کردن است، زیرا بیشتر محصولات تمیز کننده مبتنی بر آب هستند. شما همچنین می‌توانید با یک پارچه خیس شده با آب، لکه‌ها را به آرامی تمیز کنید.
  • :S به معنای استفاده از محصولات تمیز کننده خشک است. اگر لک روی پارچه اتفاق افتاد، به‌دنبال یک محصول تمیز کننده خشک حرفه‌ای باشید و از هر چیزی که آب دارد خودداری کنید.
  • WS: به ‌معنای این است که هر دو نوع محصول تمیز کننده مبتنی بر آب و خشک قابل استفاده هستند.
  • :X فقط با جاروبرقی تمیز کنید؛ از هر نوع محصول تمیز کننده‌ حرفه‌ای یا غیر حرفه‌ای، استفاده نکنید، در غیر این صورت خطر آسیب دائم وجود دارد.
  • :O به ‌معنای این است که پارچه آلی بوده و باید با آب سرد شسته شود.

بیشتر بخوانید:لکه خودکار روی مبل

دستورالعمل مراقبت و شستشوی مبل

به معنای استفاده از محصولات تمیز کننده خشک است.

تمیز کردن مبل‌های پارچه‌ای

مبل‌های پارچه‌ای نیاز به تمیز کردن منظم و صحیح دارند تا هم زود فرسوده نشوند و هم به‌ سلامتی خانواده لطمه نزنند. پارچه یک جنس مصنوعی است که در برابر آلودگی‌های مختلف مقاوم نیست و با جذب آب، چربی و لک‌ها، ظاهر و کیفیت خود را از دست می‌دهد. تمیز کردن مبل پارچه‌ای با استفاده از روش‌های کاربردی و مواد شوینده مناسب می‌تواند عمر مبل را افزایش دهد و از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری کند. در ادامه به شما چند راهکار ساده و کارآمد برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای معرفی می‌‌کنیم:

  • استفاده از جاروبرقی: یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌ها برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای استفاده از جاروبرقی است. با جاروبرقی کشیدن سطح و شکاف‌های مبل، می‌توانید از گرده، ذرات غذا، مو، پشم حیوانات خانگی و سایر آلودگی‌های خشک خلاص شوید. برای بهترین نتیجه، باید حداقل هفته‌ای یک‌بار مبل خود را جاروبرقی کنید.
  • استفاده از دستگاه بخارشوی: دستگاه بخارشوی یک روش عالی برای تمیز کردن عمقی و ضدعفونی کردن مبل پارچه‌ای است. با استفاده از دستگاه بخارشوی، می‌توانید به لایه‌های عمقی پارچه نفوذ کنید و باکتری‌ها، قارچ‌ها، حشرات و لک‌های سخت را از بین ببرید. همچنین با استفاده از دستگاه بخارشوی، مبل شما سریع‌تر خشک خواهد شد. قبل از استفاده از دستگاه، باید اطمینان حاصل کنید که پارچه مبل شما قابل شستشو با بخارشوی باشد.
  • استفاده از شامپو: شامپو یک روش دیگر برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای است که باعث حذف لک‌ها و بو‌های نامطبوع مبل می‌شود. با استفاده از یک شامپو مناسب برای پارچه، مقدار کمی آب گرم و یک فرچه نرم، می‌توانید مبل را به ‌طور کامل شامپو کنید. باید فرچه را به‌ طور گردان و با فشار خفیف روی سطح مبل حرکت دهید. سپس با یک پارچه خشک، شامپو را خشک کنید.
  • استفاده از آب و سرکه سفید: از یک محلول ساده از آب و سرکه سفید استفاده ‌کنید. نسبت آب و سرکه را برابر قرار دهید و در یک ظرف کوچک مخلوط کنید. یک پارچه نخی را در محلول فرو ببرید و خوب آبکشی کنید. سپس با حرکات دایره‌ای نرم، سطح مبل را تمیز کنید. پس از هر چند بار، پارچه را دوباره در محلول فرو ببرید و آبکشی کنید. در نهایت، با یک پارچه خشک، رطوبت اضافی را از پارچه مبل جذب کنید و مبل را در جای خشک و بادگیر قرار دهید تا کاملاً خشک شود. اگر قسمت‌های چوبی یا فلزی دارید، آن‌ها را با یک پارچه تمیز و خشک یا با یک ماده تمیز کننده مناسب پولیش کنید.

بیشتر بخوانید:بهترین تمیز کننده مبل و فرش (11 روش سریع خانگی)

مبل‌های پارچه‌ای نیاز به تمیز کردن منظم و صحیح دارند تا هم زود فرسوده نشوند و هم به‌ سلامتی خانواده لطمه نزنند.

تمیز کردن مبل‌های چرمی

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که عاشق مبل چرم هستید و از دیدن آن در خانه خود لذت می‌برید. مبل چرم یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دکوراسیون خانه است که باعث ایجاد حس گرمی، راحتی و شکوه در فضا می‌شود؛ اما تمیز نگه ‌داشتن مبل چرم خیلی مهم است به این دلیل که:

  • چرم یک جنس طبیعی است که با گذشت زمان فرسوده و خشک می‌شود.
  • تعرق، گرد و غبار، لک‌های غذایی و حتی رطوبت هوا باعث آسیب رساندن به چرم و از دست دادن درخشندگی و نرمی آن می‌شود.
  • تمیز کردن منظم و صحیح مبل چرمی باعث حفظ رطوبت، الاستیسیته و جلوگیری از پیر شدن زودرس چرم می‌شود.

چگونه مبل چرمی را تمیز کنیم؟

مبل چرمی نسبت به مبل پارچه‌ای کمتر جذب آلودگی می‌کند و به ‌راحتی قابل تمیز کردن است. با رعایت چند نکته ساده، شما می‌توانید مبل چرمی خود را با استفاده از مواد خانگی تمیز کنید. در ادامه به برخی از این نکته‌ها اشاره می‌کنیم.

  • استفاده از جاروبرقی: قبل از شروع به شستن، باید مبل را با جاروبرقی و گردگیر از گرد و خاک و ذرات بزرگ پاک کنید. به‌خصوص در جاهای تاشده و پارچه‌های زیرین مبل دقت کنید.
  • استفاده از صابون مخصوص چرم: صابون مخصوص چرم یا صابون ملایم را با آب گرم ترکیب کنید و کف آن را با اسفنج یا پارچه نرم بگیرید. به آرامی روی مبل بمالید و لکه‌های سطحی را پاک کنید. از فشار زیاد روی چرم خودداری کنید تا صاف و درخشان بماند. سپس با حوله خشک رطوبت اضافی را از چرم بگیرید.

بیشتر بخوانید:چه مبلی همیشه مده؟

تمیز کردن مبل چرمی

چرم یک جنس طبیعی است که با گذشت زمان فرسوده و خشک می‌شود.

از بین بردن انواع لک‌ها

لک‌های روی مبل یکی از مشکلات رایج خانه‌داران است که می‌تواند باعث کاهش زیبایی و بهداشت مبل شود. لک‌های روی مبل ممکن است از ریختن غذا، نوشیدنی، رنگ، خون، جوهر یا سایر مواد باشد. برخی از لک‌ها با آب و صابون قابل پاک شدن هستند، اما برخی دیگر نیاز به روش‌های خاص‌تر دارند. در اینجا به چند نکته و ترفند برای پاک کردن لک‌ها اشاره شده ‌است.

لک قهوه

  • با یک دستمال خشک لک را مالش دهید تا قهوه اضافی را جذب کند. سپس قسمت لک را با آب‌لیمو یا سرکه سفید شستشو دهید تا لک برطرف شود. در صورت لزوم، از حلال قوی‌تر استفاده کنید.

لک چربی

  • یک دستمال کاغذی روی لک بگذارید تا چربی اضافی را از پارچه جذب کند. سپس، مقدار کمی جوش‌شیرین، نشاسته یا نمک را روی لک پخش کنید و بگذارید چند ساعت بماند. این پودرها جذب چربی را افزایش می‌دهند. در آخر، با یک برس نرم یا جاروبرقی پودر را پاک کنید.

لک جوهر

  • برای حذف لک‌های جوهر، مقدار کمی الکل را روی یک پنبه فرو ببرید و به آرامی روی لک ایجاد شده بزنید. مراقب باشید که الکل را خیلی زیاد نزنید و فقط در تماس با قسمتی که لک ایجاد شده، باشد. پس از بالا آمدن جوهر لک، با یک پارچه مرطوب تمیز کرده و با یک پارچه خشک، آن را خشک کنید.

لک خون

  • لک را با آب سرد شستشو داده و سپس با پودر جوش‌شیرین و آب گلوله‌ای تشکیل دهید. این گلوله را روی لک بگذارید و اجازه دهید خشک شود. سپس گلوله را جارو کرده و منطقه را با حلال خشک‌شویی تمیز کنید.

بیشتر بخوانید:پاف مبل چیست؟ [کاربرد و نقش آن در دکوراسیون]

از بین بردن انوع لک های مبل

لک را با آب سرد شستشو داده و سپس با پودر جوش‌شیرین و آب گلوله‌ای تشکیل دهید.

سخن پایانی

با توجه به اینکه مبل یکی از لوازم پرکاربرد در خانه بوده، تمیز کردن آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مقاله سعی بر این شد که با تکنیک‌ها و ترفندهای خانگی به این سوال که چگونه مبل را تمیز کنیم پاسخ دهیم. شما با استفاده از روش‌های صحیح، می‌توانید مبل‌های خود را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید. تمیز کردن منظم و صحیح مبل را به‌ عنوان یک عادت در برنامه خود قرار دهید. حداقل هر هفته یک‌بار، مبل را با جاروبرقی از گرد و غبار پاک کنید و حداقل هر سه ماه یک‌بار، مبل را با ترفندهایی که در این مقاله آموزش داده شده، تمیز کنید.

سوالات متداول

  • چگونه می‌توان پارچه مبل را از لک‌ها و آلودگی‌های عمیق‌تر تمیز کرد؟

برای تمیز کردن عمقی پارچه مبل، می‌توانید از دستگاه بخارشوی استفاده‌ کنید. این دستگاه به عمق پارچه نفوذ کرده و آلودگی‌های عمیق را حذف می‌کند.

  • در صورت نداشتن دستگاه بخارشوی از چه وسیله دیگری می‌توان استفاده کرد؟

اتو بخار وسیله‌ای است که می‌توان به‌ جای بخارشوی از آن استفاده ‌کرد، یا از قابلمه و حوله که وسیله‌ای ساده‌تر و ارزان‌تر که به ‌راحتی در هر خانه‌ای قابل دسترس است، استفاده، کرد.

  • چگونه می‌توان لک روغن را از مبل چرمی پاک کرد؟

پودر کودک یا نشاسته می‌تواند روغن را از پارچه چرم جذب و لک را کمرنگ‌تر کند. برای این کار، کافی است پودر کودک یا نشاسته را روی لک بپاشید و به ‌مدت 30 دقیقه تا یک شب اجازه دهید بماند. سپس با یک برس نرم پودر را از روی مبل پاک کنید.

 

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. صوفی پاسخ

    سلام مبل مخمل را چجوری بشورم که لک نشه چون قبلا شستم لک شده و یه لک چربی هست که پاک نمیشه لطفا راهنمایی کنید ممنونم

  2. صوفی پاسخ

    سلام مبل مخمل چطوری باید شسته بشه من قبلا با شامپو فرش شستم لک شده و یه قسمت از مبل اندازه کف دست چرب شده اونم اصلا تمیز نشد لطفا راهنمایی کنید ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =