Banner Image

شارژ اولیه گوشی چند ساعت است؟

امتیاز دهید

این روزها سرعت و مدیریت زمان، در همه مسائل حرف اول را می‌زند! از طرف دیگر گذراندن یک روز بدون موبایل تقریباً به امری غیرممکن تبدیل شده و پیشبرد کارهای روتین ما را مختل می‌کند. به همین دلیل، اطلاع از این که شارژ اولیه گوشی چند ساعت است، شاید سوال بسیاری از افراد باشد. همان‌طور که فناوری این دستگاه‌ها تکامل می‌یابد، نحوه شارژ آن‌ها نیز باید تغییر کند. در حقیقت، تقاضای رو به رشد برای شارژ هوشمندتر، پایدارتر و سریع‌تر کمپانی‌های خوش آوازه جهانی نظیر اپل، سامسونگ و شیائومی را به کشف راه‌های جدید و بازتعریف معنای شارژ اولیه برای آینده سوق داده است. در این مقاله بررسی می‌کنیم که مفهوم شارژ اولیه گوشی چیست و شرایط آن در برندهای مطرح و مشهوری نظیر شیائومی، سامسونگ و اپل به چه صورت است.

بیشتر بخوانید: شارژر تایپ سی چیست؟ [همه‌چیز درباره پورت Type C]

شارژ اولیه گوشی، به همان شارژ گوشی برای اولین بار بعد از خارج کردن از جعبه اشاره دارد. این میزان شارژ بسته به برند، مدل گوشی و ظرفیت باتری می‌تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی، موبایل‌های هوشمند جدید با یک باتری نیمه شارژ از کارخانه خارج می‌شوند تا بتوانید از سلامت و عملکرد آن‌ها در هنگام خرید، اطمینان حاصل کنید.

میزان دقیق شارژ اولیه ممکن است بازه زمانی مشخصی نداشته باشد، ولی معمولاً به اندازه‌ای است که برای روشن شدن و بررسی مختصر عملکرد آن‌ها، کفایت می‌کند. طی بررسی‌ها و تجربیات، این سطح شارژ اولیه بازه 20٪ تا 50٪ را دارا است.

اگر به اطلاعات دقیق‌تری نیاز دارید، می‌توانید دستورالعمل درج شده روی جعبه تلفن‌ همراه مورد نظر یا وب‌سایت کمپانی سازنده را بررسی کنید؛ چرا که ظرفیت باتری، الگوهای استفاده و برنامه‌های فعال در پس‌زمینه هر گوشی موبایل متفاوت بوده و اغلب اوقات در ویدئوها و متن‌های نقد و بررسی محصول، دقیق قید می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه بدون شارژر موبایل خود را شارژ کنیم؟

شارژ اولیه گوشی، به همان شارژ گوشی برای اولین بار بعد از خارج کردن از جعبه اشاره دارد.

گوشی نو باید چند ساعت در شارژ باشد؟

شاید شما هم شنیده باشید که باتری موبایلی که به تازگی خریداری شده، به 6 الی 8 ساعت شارژ نیاز دارد تا به حداکثر بازدهی برسد. این توصیه برای موبایل‌های هوشمند مدرن با باتری‌های لیتیومی، اصلاً ثمربخش نیست و حکم یک شایعه را دارد. در گذشته، فناوری‌های قدیمی‌تر باتری مانند نیکل-کادمیم یا نیکل هیدرید فلز، برای به حداکثر رساندن ظرفیت و کارایی خود، نیاز به شارژ طولانی‌ مدت اولیه داشتند؛ یعنی 7 یا 8 ساعت زمان نیاز داشتند تا شما را به وصال موبایل تازه ‌نفستان برسانند! با این حال، امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند باتری‌هایی مبتنی بر لیتیوم دارند که شارژ اولیه طولانی برای آن‌ها معنایی نخواهد داشت.

باتری‌های لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری مدرن با مدارهای شارژ پیشرفته، از شارژ بیش از حد جلوگیری کرده و زمان شارژ را بهینه می‌کنند؛ یعنی هنگامی که باتری به ظرفیت کامل برسد، فرایند شارژ به طور خودکار متوقف شده و باتری در معرض خطر و آسیب نخواهد بود. چنین ویژگی به محافظت از باتری در برابر آسیب‌های احتمالی کمک کرده و طول عمر آن را افزایش می‌دهد. در نهایت، شارژ یک گوشی هوشمند نو برای مدت طولانی، مانند 6 تا 8 ساعت، کاملاً بیهوده است و چه بسا اثر سو داشته باشد.

با وجود این توضیحات، اگر به افزایش بازدهی باتری موبایل خود اهمیت می‌دهید، توصیه می‌شود این اصول کلی را برای تنظیم باتری دنبال کنید:

  • از شارژر همراه موبایل یا شارژر استانداردی که با مشخصات گوشی مطابقت دارد، استفاده کنید.
  • در اولین استفاده، باتری گوشی را 100% شارژ کنید. این کار بسته به ظرفیت باتری گوشی و سرعت شارژ، معمولاً چند ساعت زمان می‌برد.
  • برای حفظ سلامت باتری و افزایش طول عمر آن، از استفاده مداوم از موبایل تا مرز خاموش شدن یا اتصال شارژر برای مدت طولانی، خودداری کنید. در عوض، سعی کنید تا حد امکان سطح باتری را بین 20 تا 80 درصد نگه دارید. شارژ در این دامنه امن و با بالاترین بازدهی خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که فناوری‌ها و شیوه‌های شارژ همچنان در حال تکامل هستند؛ بنابراین، بهتر است که از دستورالعمل‌ها یا توصیه‌های کمپانی سازنده برای شارژ مدل گوشی خاص خود آگاهی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: چه شارژری برای ساعت هوشمند مناسب است؟

از شارژر همراه موبایل یا شارژر استانداردی که با مشخصات گوشی مطابقت دارد، استفاده کنید.

شارژ اولیه گوشی شیائومی

مانند اکثر گوشی‌های هوشمند، گوشی‌های شیائومی نیز قبل از اولین استفاده، نیاز به شارژ اولیه دارند. وقتی یک گوشی جدید شیائومی را از جعبه خارج می‌کنید، باتری آن حدوداً نیمه شارژ (50 درصد) شده تا شما بتوانید در هنگام خرید، عملکرد و سلامت دستگاه را کنترل کنید. البته قبل از شروع به استفاده از گوشی شیائومی، توصیه می‌شود آن را تا 100 درصد ظرفیت شارژ کنید. این کار به کالیبره کردن مدار شارژ باتری و بهینه‌سازی عملکرد آن در طولانی مدت، کمک خواهد کرد. از آنجا که برند شیائومی برندی پیشرو برای فناوری‌های به‌روز بوده و گوشی‌های هوشمند شیائومی نیز به فناوری باتری لیتیومی مجهز هستند، فرایند شارژ شدن پس از آن‌که باتری به ظرفیت 100% برسد، متوقف می‌شود؛ بنابراین، گوشی شیائومی به شارژ اولیه طولانی‌مدت 6 الی 8 ساعته نیازی ندارد.

فراموش نکنید که بعد از شارژ اولیه، گوشی را بیش از 80 درصد شارژ نکنید. همچنین اجازه ندهید شارژ باتری به کمتر از 15 درصد برسد.

بیشتر بخوانید: بهترین پاوربانک شیائومی از نظر خریداران

فراموش نکنید که بعد از شارژ اولیه، گوشی را بیش از 80 درصد شارژ نکنید. همچنین اجازه ندهید شارژ باتری به کمتر از 15 درصد برسد.

شارژ اولیه گوشی سامسونگ

گوشی‌های سامسونگ نیز از قواعدی که گفتیم مستثنا نیستند و مانند اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن با باتری‌های لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری، برای راه‌اندازی اولیه نیازی به شارژ اولیه طولانی ‌مدت ندارند. در اولین استفاده، صرفاً می‌بایست باتری آن را تا 100% شارژ کنید که بی‌شک این فرایند بسته به ظرفیت باتری و سرعت شارژ، کمتر از 2 ساعت زمان می‌برد.

شارژ اولیه گوشی آیفون

برای شارژ اولیه باتری گوشی آیفون، اتصال چند ساعته به باتری نه لازم است و نه مطلوب! شارژ کردن آن تا رسیدن به 100% کافی است. از آن پس توصیه می‌شود همواره شارژ باتری را بین 20% الی 80% نگه دارید و حتماً از شارژرهای اصل و باکیفیت استفاده کنید.

با توجه به این که باتری گوشی‌های اپل عمر و دوام بهتری از خود نشان می‌دهند، اختلال و خرابی کمتری دارند. با این حال، کند بودن سرعت شارژ و یا شارژ نشدن باتری این گوشی‌ها، احتمالاً به دلیل کابل شارژ خراب یا غیر اورجینال، آداپتور خراب یا غیر اورجینال، وجود غبار یا هر نوع آلودگی در پورت شارژ و در آخر، خراب بودن باتری است.

بعد از شارژ اولیه باتری گوشی آیفون، یک اپلیکیشن تست سلامت باتری نصب کرده و برای بالا بردن راندمان آن تا جای ممکن از نصب برنامه‌های غیرضروری و بدافزار، استفاده از تصاویر پس‌زمینه انیمیشنی و فعال کردن دائمی بلوتوث و دیتا خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: فست شارژ چیست؟ (تفاوت آن با شارژر معمولی)

هنگام شارژ اولیه آیا باید گوشی را خاموش کرد؟

به طور کلی برای گوشی‌های هوشمند مدرن با باتری‌های لیتیومی، لزومی به خاموش کردن آن‌ها در طول فرآیند شارژ اولیه وجود ندارد. وقتی گوشی به شارژر وصل است، می‌توانید آن را روشن نگه دارید و پیشرفت شارژ باتری را زیر نظر داشته باشید. ببینید چه زمانی باتری به ظرفیت 80 درصد می‌رسد تا اتصال شارژر را در بهترین زمان قطع کنید. البته در صورت فراموشی، نگران شارژ شدن بیش از حد باتری نباشید. هنگامی که باتری به طور کامل شارژ شد، مدار هوشمند باتری به طور خودکار پروسه شارژ شدن باتری را متوقف کرده و آن را از آسیب‌های احتمالی حفظ می‌کند.

البته به طور کلی توصیه می‌شود که در هنگام شارژ شدن باتری برای حفظ سلامت کلی موبایل، از آن برای فعالیت‌های سنگین مانند بازی کردن استفاده نکنید. گیمینگ با موبایلی که به شارژ است، دمای دستگاه را به شدت بالا برده و آن را در معرض آسیب‌های ناشی از افزایش حرارت قرار می‌دهد.

گیمینگ با موبایلی که به شارژ است، دمای دستگاه را به شدت بالا برده و آن را در معرض آسیب‌های ناشی از افزایش حرارت قرار می‌دهد.

 

کلام آخر

ما در این مقاله به مفهوم “شارژ اولیه گوشی” برای باتری تلفن‌های هوشمند و بایدها و نبایدهای آن پرداختیم. به طور خلاصه، شارژ اولیه طولانی‌ مدت برای گوشی‌های هوشمند امروزی منسوخ شده و هیچ ضرورتی ندارد. فناوری باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری، به چنین چیزی نیاز ندارند و در مقایسه با گذشته، فرآیند راه‌اندازی ساده‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند. صرف ‌نظر از اینکه گوشی شما شیائومی، سامسونگ یا اپل باشد، قاعده‌ای کلی برقرار است. به لطف مدار شارژ هوشمند که از باتری در برابر شارژ بیش از حد و اتصال کوتاه محافظت می‌کند، کاربران می‌توانند بدون نگرانی موبایل خود را در طول شب یا در حین استفاده، شارژ کنند. با این حال، برای افزایش عمر مفید باتری و ملاحظات زیست ‌محیطی بهتر است برای حفظ سطح باتری بین 20 تا 80 درصد تلاش کنید و از گوشی در حال شارژ برای کارهای سنگین مثل گیمینگ و فعال کردن دیتای موبایل استفاده نکنید.

سوالات متداول

  • آیا شارژ بیش از حد باتری، باعث انفجار گوشی می‌شود؟

گوشی‌های نسل جدید به مدار هوشمند باتری مجهز شده‌اند و باقی ماندن آن‌ها در شارژ، خطری برای گوشی به دنبال ندارد.

  • بهترین سطح شارژ باتری گوشی هوشمند چه قدر است؟

برای افزایش طول عمر و حفظ راندمان باتری هر گوشی با هر برندی، بهتر است سطح شارژ را بین 20 تا 80 درصد نگه دارید.

  • آیا برای شارژ اولیه گوشی باید آن را خاموش کنیم؟

خیر، گوشی‌های نسل جدید برای شارژ اولیه نیازی به خاموش کردن ندارند.

  • آیا قبل از شارژ اولیه گوشی، می‌توان آن را روشن کرد؟

بله، باتری گوشی همه برندها با حدود 50 درصد شارژ اولیه عرضه می‌شوند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 6 =