Banner Image
چگونه بدون شارژر موبایل خود را شارژ کنیم؟

چگونه بدون شارژر موبایل خود را شارژ کنیم؟

5/5 - (1 امتیاز)

در دنیای امروزی، به همراه داشتن موبایل به یک ضرورت تبدیل شده است، ولی این یار همیشگی انرژی خود را از طریق باتری تأمین می‌کند که در صورت تخلیه آن، دستگاه نیز خاموش می‌شود. مطمئناً به عنوان کاربران وفادار گوشی موبایل، خاموشی این وسیله ضروری مخصوصاً در مواقع حساس ممکن است ما را به دردسر بیندازد. شرایط زمانی بدتر می‌شود که به هر دلیلی، به شارژر مناسب دسترسی نداشته باشیم. آیا دیگر باید قید استفاده از گوشی را زد؟ در این مطلب به شما یاد می‌دهیم که چگونه بدون شارژر موبایل خود را شارژ کنیم.

استفاده از پاور بانک

یکی از ساده‌ترین روش‌های شارژ موبایل بدون نیاز به شارژ، پاور بانک است. پاور بانک بهترین وسیله برای ذخیره انرژی جهت شارژ وسایل الکترونیکی بوده که در ظرفیت‌های مختلف ۱۰ هزار، ۲۰ هزار و … توسط شرکت‌های مختلف ساخته شده و در قفسه فروشگاه‌ها قرار گرفته است. بسته به اندازه باتری گوشی، پاور بانک می‌تواند بارها دستگاه شما را شارژ کند. به عنوان مثال پاور بانک ۱۰ هزار میلی آمپر ساعتی حداقل دو مرتبه باتری ۳۵۰۰ میلی آمپرساعتی را به طور کامل شارژ می‌کند. تنها کافی است پاور بانک را برای چند ساعت به شارژر وصل کرده تا انرژی لازم در آن ذخیره شود. این وسیله کوچک و قابل‌حمل را درون کیف خود بگذارید تا دیگر نگرانی خاصی در مورد تمام شدن شارژ گوشی همراه نداشته باشید.

کلیک کنید: خالی شدن باطری موبایل سامسونگ (علت و راه‌حل)

استفاده از پاور بانک برای شارژ گوشی

استفاده از پورت USB

با استفاده از پورت USB‌ تعبیه‌ شده در لپ‌تاپ، کیس کامپیوتر، مانیتور یا صندلی اتوبوس‌ها، میز کنار تخت هتل‌ها و … می‌توانید گوشی همراه را شارژ کنید، البته تنها به شرطی که کابل شارژ سازگار با دستگاه خود را به همراه داشته باشید. بدیهی است که سرعت شارژ با پورت USB به هیچ وجه به پای سرعت شارژر نمی‌رسد.

استفاده از پورت یو اس بی برای شارژ گوشی بدون شارژر

استفاده از شارژر خورشیدی

شارژرهای خورشیدی، از انرژی خورشید جهت شارژ گوشی همراه استفاده می‌کنند. انواع مختلف شارژر خورشیدی یا ابتدا انرژی خورشید را در خود ذخیره کرده و سپس انرژی ذخیره‌ شده را برای شارژ باتری گوشی به کار می‌برند و یا به طور مستقیم انرژی خورشیدی را به باتری انتقال می‌دهند. مزیت شارژرهای خورشیدی، قابل‌حمل بودن آن‌ها است. می‌توانید شارژر خورشیدی را به کوله‌پشتی یا شاخه درخت آویزان کرده و اجازه دهید انرژی خورشید درون دستگاه ذخیره شود.

استفاده از باتری دیگر

اگر هیچ ‌یک از روش‌های بالا قابل‌ دسترس نباشند، چگونه بدون شارژر موبایل خود را شارژ کنیم؟ از باتری‌های قلمی AA، AAA و ۹ ولتی نیز می‌توان برای شارژ باتری و سپس دستگاه هوشمند استفاده کرد. انرژی موجود در این باتری‌ها تفاوت چندانی با انرژی لازم برای شارژ باتری گوشی ندارد. با این حال، روش استفاده از باتری قلمی برای شارژ باتری گوشی نیازمند کمی دقت و توجه است.

باتری‌های امروزی به بیش از ۳.۷ ولت (DC) برای شارژ شدن احتیاج دارند؛ بنابراین سه عدد باتری AA، یا AAA (۱.۵ ولتی) و یا تنها یک عدد باتری ۹ ولتی برای شارژ باتری کافی است. باتری‌های AA یا AAA باید به طور سری به هم وصل شوند تا بتوانند باتری دستگاه را شارژ کنند. قطب مثبت باتری دوم را به قطب منفی باتری اول و قطب مثبت باتری سوم را به قطب منفی باتری دوم وصل کرده و با چسب برق، بچسبانید تا از یکدیگر جدا نشوند. در مرحله بعد، دو سیم فلزی تهیه کنید. یک سر سیم اول را به قطب مثبت باتری اول و یک سر سیم دوم را به قطب منفی باتری سوم متصل کرده و روی آن را چسب بزنید. حال سر دیگر هر دو سیم را روی کنتاکت‌های باتری قرار دهید تا شارژ باتری‌های قلمی به باتری گوشی انتقال یابد. سپس باتری را درون دستگاه گذاشته و گوشی را روشن کنید.

ممکن است به مطالعه این مقاله هم علاقه داشته باشید: باد کردن باطری سامسونگ

استفاده از باطری دیگر برای شارژ گوشی بدون شارژر

استفاده از شارژر ماشین

سیستم اطلاعات سرگرمی در وسایل نقلیه امروزی از پورت USB پشتیبانی می‌کنند. تنها کافی است کابل مناسب به همراه داشته باشید تا بتوانید آن را به پورت USB ‌وصل کرده و گوشی همراه را شارژ کنید. اگر به هر دلیلی پورت USB سیستم جوابگو نبود، می‌توانید از فندک ماشین استفاده کنید. البته در این صورت نیاز به آداپتور خاصی دارید که دارای پورت USB باشد و جای فندک قرار گیرد تا بتواند برق ۱۲ ولتی ماشین را به برق ۵ ولتی مناسب برای شارژ تلفن همراه تبدیل کند.

استفاده از شارژر خودرو برای شارژ گوشی بدون شارژر

استفاده از کابل دیگر

چگونه بدون شارژر موبایل خود را شارژ کنیم در حالی که حتی کابل مناسب گوشی در دسترس نیست؟ پاسخ این سوال بسیار راحت است. یک سر کابل که پورت USB به آن وصل نیست را با قیچی بریده و عایق آن را بردارید. معمولاً چهار سیم در کابل وجود دارند که با عایق‌های سیاه، سفید، سبز و قرمز پوشیده شده‌اند. عایق سیم‌های مشکی و قرمز را تا حدود ۳ سانتیمتر بردارید. حالا باتری را از گوشی جدا کرده، سیم قرمز را روی پین مثبت و سیم مشکی را روی پین منفی شارژ تنظیم کنید و باتری را سر جای خود بگذارید.

استفاده از دینام دوچرخه

دینام دوچرخه، وسیله دیگری است که با استفاده از آن می‌توانید بدون شارژر موبایل خود را شارژ کنید. دینام در فروشگاه قطعات دوچرخه یافت می‌شود. به غیر از تهیه دینام و پروانه مناسب برای آن، به یک پورت خروجی نیز احتیاج دارید تا بتوانید یک سر آن را به دینام و سر دیگر را به شارژر گوشی متصل کنید. دینام، پروانه و پورت خروجی را به یکدیگر وصل کرده و پروانه را در مسیر چرخ دوچرخه قرار دهید تا در هنگام رکاب زدن، چرخش چرخ به پروانه دینام وارد شده و انرژی لازم برای شارژ گوشی فراهم شود.

استفاده از دینام دوچرخه برای شارژ گوشی بدون شارژر

ترفند مالش

در پاسخ به این سوال که چگونه بدون شارژر موبایل خود را شارژ کنیم بد نیست به ترفند مالش نیز اشاره داشته باشیم. برای اجرای ترفند مالش، ابتدا باتری را از وسیله الکترونیکی جدا کرده و آن را در بین دستان خود نگه دارید. با هر دو دست، محکم باتری را مالش دهید تا اصطکاک و گرمای کافی ایجاد شود. این کار را به مدت حداقل ۳۰ ثانیه الی چند دقیقه ادامه دهید.

ناگفته نماند که بر خلاف باور عامه، مالش باعث شارژ شدن باتری نمی‌شود. باتری‌های لیتیوم یونی در نتیجه واکنش‌های شیمیایی، تولید برق می‌کنند. بر اساس معادله آرنیوس، این واکنش‌ها با افزایش دما، قوی‌تر می‌شوند؛ بنابراین ترفند مالش در اصل رسانش باتری را با افزایش دما بهبود می‌بخشد. پس از مالش باتری، آن را درون دستگاه قرار دهید. در این صورت برای مدت کوتاهی فرصت دارید دستگاه را روشن کرده و نهایت استفاده را از آن ببرید.

مالش باتری برای شارژ کردن آن

کلام آخر

گوشی همراه یک وسیله ضروری است که همیشه باید روشن باشد تا اثربخشی و معنی واقعی خود را حفظ کند. روشن ماندن گوشی به شارژر و کابل مناسب احتیاج دارد. ولی اگر به هر دلیلی شارژر یا کابل مناسب یا حتی پریز برق در دسترس نبود، باز هم می‌توانیم گوشی هوشمند خود را شارژ کرده و از آن استفاده کنیم. روش‌های متعددی برای شارژ گوشی در این مقاله پیشنهاد شده، ولی اینکه چگونه بدون شارژر موبایل خود را شارژ کنیم به شرایط و لوازم قابل‌دسترس بستگی دارد.

برای مطالعه بیشتر: آیا هار

سوالات متداول

  • آیا با استفاده از باتری قلمی می‌توان گوشی را شارژ کرد؟

با یک باتری ۹ ولتی یا اتصال سری ۳ عدد باتری قلمی از نوع AA یا AAA و استفاده از دو سیم فلزی می‌توانید گوشی را شارژ کنید.

  • استفاده از پورت USB‌ لپ‌تاپ برای شارژ گوشی، به لپ‌تاپ آسیب وارد می‌کند؟

لپ‌تاپ به طور سخاوتمندانه‌ای از طریق پورت USB، شارژ خود را با گوشی شما سهیم می‌شود. این کار هیچ آسیبی به لپ‌تاپ یا گوشی وارد نمی‌کند، ولی سرعت شارژ بسیار پایین است.

  • وسایل قابل‌حمل برای شارژ گوشی کدامند؟

پاور بانک، شارژر خورشیدی وسایل الکترونیکی USB دار مثل لپ‌تاپ و … به عنوان منابع قابل‌ حمل جهت شارژ گوشی در نظر گرفته می‌شوند.

  • با استفاده از پریز برق و سیم‌های کابل می‌توان باتری گوشی را شارژ کرد؟

آزمایش این عملیات به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، چون باتری گوشی ظرفیت شارژ با برق ۲۲۰ ولت را ندارد. وجود بلوک شارژ یا همان آداپتور بدون دلیل نیست.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =