Banner Image

گلس مات چیست و آیا برای چشم ضرر دارد؟

5/5 - (2 امتیاز)

گوشی هوشمند با قیمت بالایی که این روزها پیدا کرده، به نگهداری درست و مراقبت نیاز دارد تا متحمل هزینه‌های گزاف برای تعمیر یا تعویض آن نباشید. یکی از این ابزار کارآمد و کاربردی گلس است. خرید گلس مات، شفاف یا هر مدل دیگری چون سدی در مقابل آسیب به صفحه ‌نمایش گوشی عمل کرده و احتمال شکستن آن در صورت ضربه دیدن را کم می‌کند. در این مطلب به معرفی گلس‌های مات، تفاوت آن با دیگر محصولات مشابه و مزایای خرید آن می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

گلس مات چیست؟

گلس‌های مات را مانند یک پنجره مات و ضد رفلکس در نظر بگیرید. یک پنجره مات با تابش خیره ‌کننده نور مبارزه کرده و در برابر لک بسیار بیشتر از یک پنجره شفاف مقاومت می‌کند. گلس‌های مات (Matte Glass) معمولاً از مواد خاصی تولید می‌شود که باعث کاهش انعکاس نور و براقیت در صفحه ‌نمایش می‌شود. به همین دلیل از آن به‌ عنوان گلس یا محافظ مات یاد می‌شود.

گلس مات

این محصول برای کاربرانی که با درخشش نور در صفحه ‌نمایش گوشی اذیت می‌شوند و همچنین برای کاربرانی که به دنبال یک محافظ برای صفحه گوشی خود هستند، مناسب است. این پوشش معمولاً به‌ راحتی نصب می‌شود و همچنین عمر طولانی‌تری نسبت به انواع دیگر محافظ صفحه ‌نمایش دارد.

مزایای گلس مات

  • کاهش انعکاس نور و براقیت: از این پوشش می‌توانید در محیط‌هایی با نور شدید یا در داخل اتاق‌های روشن استفاده کنید تا از انعکاس‌ ناخوشایند نور در صفحه‌نمایش گوشی جلوگیری شود.
  • کاهش جای اثر انگشت: گلس‌های مات به خاطر سطح ماتی که دارند، اثر انگشت‌ها را کمتر جذب می‌کنند و بدین ترتیب صفحه ‌نمایش گوشی شما را تمیزتر نگه می‌دارند.
  • محافظت از صفحه ‌نمایش: با استفاده از آن چون هر نوع گلسی، صفحه‌ نمایش گوشی شما از خط‌ و خش‌ها و آسیب‌های معمولی محافظت می‌شود.
  • حفاظت از حساسیت چشم: برای افرادی که به نور زیاد حساس هستند یا از مشکلات چشمی مانند خشکی چشم رنج می‌برند، استفاده از گلس‌های مات می‌تواند کمک‌ کننده باشد.

مزایای گلس مات

فرق گلس مات و شفاف

5 تفاوت کلیدی بین محافظ صفحه ‌نمایش مات در مقابل گلس شفاف و براق وجود دارد. توجه به این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین محصول را با توجه به شرایط و نیازهای خود خریداری کنید. این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

1.    وضوح

اگرچه تفاوت نسبتاً ناچیز است، اما گلس مات نور کمتری نسبت به محافظ صفحه براق از خود عبور می‌دهد. اگر با گوشی فیلم می‌بینید یا ویرایش عکس را با تلفن هوشمند خود انجام می‌دهید، بهتر است از خرید محافظ صفحه‌ نمایش مات چشم‌پوشی کنید، زیرا ممکن است روشنایی تصویر را کمی تحت تأثیر قرار ‌دهد. اگر می‌خواهید بالاترین وضوح را داشته باشید، یک محافظ صفحه ‌نمایش براق بهترین گزینه خواهد بود؛ بنابراین برنده این بخش از مقایسه محافظ صفحه ‌نمایش براق است.

فرق گلس مات و شفاف

2.    اشباع رنگ

خواص ضد تابش یک گلس مات ممکن است بر نحوه نمایش رنگ‌ها بر روی صفحه ‌نمایش گوشی تأثیر بگذارد و متوجه کاهش و تغییر جزئی رنگ‌ها شوید. ویدیوها هم ممکن است کمی حالت مات به خود بگیرند. به خاطر داشته باشید که این تغییرات جزئی بوده، اما اگر مرتب عکس ویرایش می‌کنید، یک محافظ صفحه مات ممکن است کمی شما را از دیدن رنگ‌های واقعی باز دارد. البته برای کاربران معمولی این ویژگی و تغییر، چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کند. با این ‌حال برنده این بخش هم محافظ صفحه‌ نمایش براق است.

بیشتر بخوانید: راهنمای ساده چسباندن گلس انواع گوشی و تبلت

3.    استفاده در فضای باز

این بخش از تفاوت‌های گلس براق و مات دقیقاً جایی است که محافظ‌ صفحه ‌نمایش مات پرقدرت‌تر ظاهر می‌شود. حتما تا به ‌حال سعی کرده‌اید تا زیر نور شدید آفتاب به هر نوعی از تلفن هوشمند خود استفاده کنید و متوجه شده‌اید که تقریباً غیرممکن است. دیدن صفحه ‌نمایش شما در خارج از منزل می‌تواند بسیار دشوار باشد، چه محافظ صفحه شیشه‌ای داشته باشید یا یک صفحه بدون محافظ. گلس مات محافظ تا حد زیادی این مشکلات را برطرف می‌کند. این نوع گلس با انتشار (به ‌جای بازتاب) بخش بزرگی از پرتوهای مخرب خورشید، دیدن صفحه ‌نمایش در فضای باز را بسیار آسان‌تر می‌کند.

4.    مقاومت در برابر لکه

اگر از آن دسته افرادی هستید که از دیدن لکه و جای اثر انگشت عصبانی می‌شوید، یک محافظ صفحه ‌نمایش مات برای شما مناسب است. سطح کمی زبرتر آن به‌ طور طبیعی در برابر اثر انگشت مقاوم است که منجر می‌شود ظاهر تمیزتری داشته باشد. محافظ براق و شفاف صفحه ‌نمایش معمولاً این‌گونه نیست و بیشتر در معرض جای اثر انگشت و لکه قرار دارد. در این بخش مقایسه هم محافظ مات برنده است.

5.    دوام

نکته مهم بعدی برای انتخاب بین گلس مات در مقابل گلس شفاف و براق بدون شک دوام آن‌ها است. این دو مدل محافظ از نظر دوام، برتری نسبت به دیگری ندارند. دوام یک محافظ صفحه ‌نمایش به عوامل دیگری چون قرار گرفتن جای مناسبی، نصب درست و برند سازنده آن مربوط می‌شود.

فرق گلس مات و گلس سرامیکی

گلس‌های سرامیکی در دو مدل مات و شفاف تولید می‌شوند و تفاوت‌های آن‌ها همان مواردی است که در بخش قبلی توضیح داده شد. در یک نگاه کلی و اجمالی نمی‌توان گفت گلس سرامیکی مات یا شفاف به هم ارجحیت دارند؛ بنابراین اگر می‌خواهید یکی از این دو را خریداری کنید، بهتر است نیازها و اولویت‌های خود را در نظر بگیرید و ببینید کدام ارجحیت دارد.

فرق گلس مات و گلس سرامیکی

آیا گلس مات برای چشم ضرر دارد؟

استفاده از گلس‌های مات برای حفاظت از صفحه ‌نمایش گوشی یا دستگاه‌های الکترونیکی دیگر معمولاً برای چشم‌ها ضرری ندارد. در واقع، استفاده از آن برخی مزایا برای حفاظت از چشم‌ها به همراه دارد. این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش درخشش: گلس مات با کاهش درخشش و انعکاس‌های نور از صفحه ‌نمایش گوشی شما، می‌تواند کمک کند تا چشم‌ها در مقابل نور شدید محافظت شوند و از احساس خستگی چشم هم جلوگیری می‌کند.
  • کمک به کاهش نور آبی: برخی از مدل‌های گلس‌های مات دارای فیلترهای محافظتی هستند که می‌توانند به کاهش تأثیر نور آبی صفحه ‌نمایش گوشی روی چشم کمک کنند. این نور آبی می‌تواند چشم‌ها را به‌ صورت مستقیم تحت تأثیر قرار داده و باعث خستگی و مشکلات چشمی متداول مانند خشکی آن شود.

بنابراین، استفاده از گلس‌های مات می‌تواند یک گزینه مناسب برای کاهش تعدادی از مشکلات چشمی باشد. با این ‌حال، بهتر است گلس‌های مات باکیفیت را از برند معتبر خریداری کنید تا از عملکرد مناسب آن مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین گلس گوشی برای سامسونگ، آیفون و شیائومی

کلام آخر

خرید گلس مات با توجه به مشخصات و مزایایی که برای آن گفته شد می‌تواند به بهترین شکل از صفحه ‌نمایش گوشی شما در برابر آسیب و ضربه محافظت کند. همچنین برای افراد حساس به تمیزی هم گزینه بسیار مناسبی است؛ زیرا جای لک و اثر انگشت به میزان کمتری از گلس‌های شفاف و براق روی آن باقی می‌ماند. در نهایت فاکتور قیمت اهمیت دارد که باید با توجه به نیاز و بودجه مدنظر خود دست به خرید بزنید. امیدواریم این مطلب به شما در انتخاب گزینه بهتر کمک کند.

سوالات متداول

  • گلس مات بهتر است یا شفاف؟

این امر بستگی به نوع استفاده شما از گوشی دارد، اگر با گوشی ادیت فیلم و عکس انجام می‌دهید، گلس شفاف بهتر است. در مقابل برای کاربری معمولی و افرادی که عادت به استفاده از گوشی در فضای باز دارند، خرید گلس‌های مات توصیه می‌شود.

  • قیمت گلس‌های مات چقدر است؟

رنج قیمت این نوع محافظ‌ها بسیار متنوع بوده و به عواملی چون برند سازنده، برخورداری از فیلترهای محافظتی و … بستگی دارد.

  • آیا دوام گلس‌های مات کمتر از گلس شفاف است؟

خیر، دوام هر نوع گلسی به نصب درست آن، نحوه استفاده از گوشی و برند سازنده گلس بستگی دارد.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 9 =