Banner Image

راهنمای ساده چسباندن گلس انواع گوشی و تبلت

5/5 - (3 امتیاز)

خرید گوشی جدید در وضعیت اقتصادی فعلی، یک سرمایه‌گذاری قابل توجه به شمار می‌رود و یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند بعد از خرید بیفتد این است که گوشی شما گلس نداشته باشد، با زمین برخورد کند و صفحه نمایش آن دچار ترک یا شکستگی شود. همه ما خوب می‌دانیم که هزینه تعمیر صفحه نمایش به قدری زیاد است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند دوباره یک گوشی جدید بخرند! از این رو می‌توان گفت خرید و چسباندن گلس گوشی یک کار ضروری است؛ زیرا گلس به عنوان یک مانع بین گوشی و جسم سخت عمل کرده و برای محافظت از گوشی، خود را قربانی می‌کند.

معمولاً برای اینکه روی صفحه گوشی حباب ایجاد نشود و گلس خوب بچسبد، این کار را به تعمیرکاران موبایل می‌سپاریم؛ اما حقیقت این است که چسباندن گلس آن‌قدرها هم کار سختی نیست و خودتان می‌توانید با رعایت یک سری نکات، آن را در خانه انجام دهید. در این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت مرحله به مرحله با فرآیند چسباندن گلس گوشی آشنا شویم.

چگونه گلس گوشی را بچسبانیم؟

هنگام خرید گلس گوشی، توجه داشته باشید که گزینه‌ای با دوام بالا، نصب آسان و مقاوم در برابر آلودگی و اثر انگشت انتخاب کنید. در ادامه با نکات مهم انتخاب گلس مناسب و چسباندن آن آشنا خواهیم شد:

مرحله اول: انتخاب و خرید گلس مناسب

گلس شیشه‌ای در مقایسه با گلس پلاستیکی دارای مزایای زیادی است. این گلس‌ها صفحه گوشی شما را واقعی‌تر نشان می‌دهند و روی حساسیت لمس آن تأثیر خاصی نمی‌گذارند. آن‌ها همچنین معمولاً از دوام بیشتری نسبت به پلی اتیلن ترفتالات (PET) یا پلی اورتان ترموپلاستیک (TPU) برخوردارند.

هنگام انتخاب و چسباندن گلس گوشی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند گلسی با سختی H9 خریداری کنند. این یعنی گلس در برابر خراشیده شدن توسط مداد H9 که سخت‌ترین نوع مداد به شمار می‌رود، از خود مقاومت خوبی نشان داده است. این یک استاندارد خوب برای سنجش سختی گلس گوشی محسوب می‌شود.

گلس‌ها معمولاً در ضخامت‌های بین ۲.۲ تا ۰.۵ میلی‌متر موجود هستند. هرچه گلس ضخیم‌تر باشد، کمتر به لمس شما حساسیت نشان می‌دهد. بعلاوه، خرید گلس با پوشش اولئوفوبیک برای مقاومت در برابر ماندن اثر انگشت توصیه می‌شود. در نهایت، هنگام خرید گلس مطمئن شوید که اندازه آن با اندازه گارد گوشی سازگار است.

بیشتر بخوانید: بهترین گلس گوشی برای سامسونگ، آیفون و شیائومی

مرحله دوم: آماده کردن فضا برای چسباندن گلس گوشی

هنگامی که گلس مناسب را انتخاب کردید، برای چسباندن گلس گوشی به یک فضای کاری تمیز نیاز دارید. فضایی که برای این کار بهتر از اتاق‌های دیگر خانه بوده و گرد و غبار کمتر و نور بهتری داشته باشد. هر اتاقی که فاقد فرش و مبلمان پرزدار باشد نیز گزینه مناسبی خواهد بود.

یک سطح مناسب را خالی و پاک کنید. یک جفت دستکش بدون پودر نیز تهیه کرده و بپوشید، زیرا ماندن اثر انگشت روی صفحه نمایش گوشی می‌تواند کل کار را خراب کند.

مرحله سوم: برداشتن گلس قدیمی

اگر گوشی خود را تازه خریده‌اید و هنوز گلسی روی آن چسبانده نشده، می‌توانید این مرحله را رد کنید.

قبل از هر چیز، گوشی خود را خاموش کرده و اگر گلس قدیمی‌تان ترک خورده است، مراقب باشید؛ زیرا شیشه آن می‌تواند دستتان را زخمی کند. به آرامی یک کارت بانکی یا کارت ویزیت محکم را زیر گلس بفرستید و آن را آرام از صفحه جدا سازید.

مرحله چهارم: تمیز کردن صفحه گوشی

این یک گام بسیار مهم در چسباندن گلس گوشی است. هر گونه گرد و غبار، اثر انگشت یا کثیفی روی صفحه نمایش شما برای همیشه (حداقل تا زمانی که گلس را تعویض کنید) زیر گلس گوشی محبوس می‌شود؛ بنابراین قبل از هر چیز، صفحه نمایش خود را کامل بررسی کنید تا هرگونه چسب خشک‌ شده، شن یا آلودگی‌های سفت را از روی آن بردارید.

از برچسب‌های موجود در کیت یا یک تکه چسب نواری برای جدا کردن ذرات ریز استفاده کنید. کافی است به آرامی چسب را روی صفحه قرار داده و آن را جدا سازید. این کار را چند بار تکرار کنید تا صفحه کاملاً تمیز شود. سپس، از یک حلال ملایم مانند پاک‌کننده عینک یا الکل استفاده کنید. مواد را مستقیماً روی صفحه نمایش نریزید؛ مقداری از آن را روی یک پارچه نرم و بدون پرز بمالید و کل صفحه نمایش را تمیز کنید. لبه‌ها و گوشه‌های صفحه را فراموش نکنید، زیرا معمولاً خاک زیادی در آنجا جمع می‌شود.

قبل از چسباندن گلس گوشی، می‌توانید دوباره از چسب برای پاک کردن بقایای آلودگی‌ها و گرد و غبار استفاده کنید. گوشی خود را زیر نور نگه دارید تا ببینید آیا کاملاً تمیز شده یا خیر.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین و پر طرفدار‌ترین فن خنک‌کننده موبایل

مرحله پنجم: چسباندن گلس گوشی

اکنون آماده استفاده از گلس جدید خود هستید. قبل از جدا کردن لایه محافظ روی گلس، گلس را روی گوشی قرار دهید تا مطمئن شوید کاملاً مماس با لبه‌های صفحه نمایش گوشی است. وقتی حس کردید گلس در جای درستی قرار دارد، فقط یک سر محافظ گلس را جدا کرده و از همان ‌جا شروع به چسباندن کنید. همان‌طور که گلس را روی صفحه می‌چسبانید، بقیه محافظ را نیز از آن جدا سازید.

چسباندن گلس گوشی

پس از چسباندن گلس، حباب‌های هوا را با کمک وسیله‌ای صاف مانند کارت بانکی یا کارت ویزیت محکم به سمت لبه‌ها هدایت کنید

اگر حین چسباندن گلس گوشی اشتباهی مرتکب شدید، می‌توانید گلس را در آن قسمت جدا کرده و دوباره با سرعت بچسبانید؛ اما این کار ممکن است منجر به ایجاد حباب‌هایی شود که بعداً نمی‌توانید آن‌ها را حذف کنید.

پس از چسباندن گلس، حباب‌های هوا را با کمک وسیله‌ای صاف مانند کارت بانکی یا کارت ویزیت محکم به سمت لبه‌ها هدایت کنید. خیلی فشار ندهید، زیرا در غیر این صورت زحمتتان بر باد می‌رود و گلس می‌شکند.

نصب گلس گوشی شیائومی

به طور کلی مراحل چسباندن گلس در همه گوشی‌ها یکسان است، اما برای اینکه مطمئن شوید، قصد داریم نحوه نصب گلس در گوشی‌های شیائومی، آیفون، تبلت و غیره را نیز بررسی کنیم. قبل از هر چیز، اگر گوشی خود را تازه نخریده‌اید باید گلس قبلی آن را جدا سازید. برای این کار، ابتدا یک سشوار یا هیتر با درجه پایین را به مدت ۱۵ ثانیه جلوی گلس نگه دارید تا گرم شده و چسب به کار رفته برای تثبیت گلس نرم شود. بیشتر از این سشوار یا هیتر را جلوی گوشی نگه ندارید، زیرا این کار می‌تواند به صفحه نمایش آسیب بزند.

سپس گلس را به آرامی جدا کرده و طبق مراحل بالا، با استفاده از یک حلال مانند الکل یا پاک‌کننده عینک، صفحه را تمیز کنید. گلس جدید را به آرامی روی صفحه تنظیم کرده، محافظ آن را بردارید و گلس را بچسبانید. در صورت وجود حباب می‌توانید با استفاده از یک کارت بانکی، حباب‌ها را از بین ببرید. تنها وجه تمایز چسباندن گلس گوشی شیائومی این است که برخی مدل‌های این برند مانند برند سامسونگ، دارای لبه خمیده هستند و این کمی کار شما را سخت می‌کند. اگر گوشی شما جزو این مدل‌ها است، توصیه می‌کنیم چسباندن گلس آن را به یک فرد ماهر و متخصص بسپارید.

بیشتر بخوانید: نقاشی روی قاب گوشی + تزیین قاب موبایل

نصب گلس گوشی آیفون

از آنجا که گوشی‌های آیفون از خیلی جهات با گوشی‌های اندرویدی متفاوت هستند، شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا چسباندن گلس گوشی آیفون نیز مشابه گوشی‌های دیگر است یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که گلس گوشی آیفون نیز مانند مدل‌های دیگر نصب می‌شود و از آنجا که صفحه نمایش این گوشی‌ها از خانواده امولد است، نصب گلس روی آن‌ها چندان دشوار نخواهد بود. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر آیفون شما در پایین صفحه نمایش دکمه دارد، باید گلس را طوری تنظیم کنید که کاملاً دور دکمه را بگیرد و روی آن را نپوشاند.

نصب گلس تبلت

تفاوت اصلی بین نصب گلس بر روی تبلت در مقایسه با گوشی، اندازه بزرگ‌تر صفحه نمایش است. به طور کلی باید از همان فرآیندی که در بالا توضیح داده شد کمک بگیرید، اما ممکن است لازم باشد در هنگام تراز کردن گلس و حذف حباب، با توجه به مساحت بزرگ‌تر تبلت، محتاط‌تر عمل کنید. به‌علاوه، برخی از گلس‌های تبلت ممکن است دارای یک قاب راهنما باشند که می‌تواند فرآیند را آسان‌تر و دقیق‌تر کند.

نصب گلس سرامیکی

چسباندن گلس گوشی سرامیکی نیز بسیار شبیه به چسباندن گلس معمولی است؛ با این تفاوت که گلس‌های سرامیکی به طور کلی ضخیم‌تر و سفت‌تر هستند که می‌تواند روند نصب را کمی متفاوت سازد.

نصب گلس سرامیکی

چسباندن گلس گوشی سرامیکی نیز بسیار شبیه به چسباندن گلس معمولی است

در ادامه فرآیند نصب گلس سرامیکی را به صورت مرحله به مرحله آورده‌ایم:

  • صفحه نمایشگر گوشی را تمیز کنید: دستگاه را خاموش کرده و مطمئن شوید که صفحه نمایش تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار، اثر انگشت یا کثیفی است. با استفاده از یک دستمال میکروفیبر، به آرامی صفحه را پاک کنید.
  • لایه پشتی گلس را جدا کنید: با احتیاط لایه پشتی گلس سرامیکی را جدا کنید و قسمت چسب‌دار آن را در معرض دید قرار دهید. برای جلوگیری از ایجاد لکه یا اثر انگشت از لمس قسمت چسبنده با انگشتان خود اجتناب کنید.
  • گلس را با صفحه گوشی تراز کنید: گلس سرامیکی را با نمایشگر تراز کنید. اکثر گلس‌ها دارای بریدگی‌هایی برای دوربین و سنسورها هستند، بنابراین مطمئن شوید که آن‌ها نیز در جای درست قرار گرفته‌اند.
  • گلس جدید را بچسبانید: هنگامی که گلس سرامیکی را به درستی تراز کردید، آن را به آرامی روی صفحه قرار دهید. از یک سمت شروع کنید و به آرامی آن را بچسبانید و اجازه دهید به طور طبیعی بچسبد. از آنجایی که گلس‌های سرامیکی ضخیم‌تر هستند، ممکن است به اندازه گلس معمولی انعطاف‌پذیر نباشند.
  • حباب‌های هوا را از بین ببرید: ایجاد حباب هنگام چسباندن گلس گوشی کاملاً طبیعی است. از یک کارت بانکی یا کارت ویزیت استفاده کنید و به آرامی حباب‌ها را به سمت لبه صفحه فشار دهید. از مرکز شروع کرده و به سمت بیرون حرکت کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ سایت مورد اعتماد برای خرید موبایل در ایران

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نحوه چسباندن گلس گوشی پرداختیم و تفاوت نصب گلس در گوشی‌های مختلف از جمله شیائومی، آیفون و تبلت را نیز مورد بررسی قرار دادیم. گلس یکی از مهم‌ترین وسیله‌هایی است که بلافاصله بعد از خرید گوشی جدید، باید آن را تهیه کرده و روی گوشی نصب کنید. این قطعه با قرار گرفتن بین صفحه نمایش گوشی و زمین یا اجسام سخت، از ترک خوردن و شکستگی آن جلوگیری کرده و به شما کمک می‌کند از پرداخت هزینه‌های هنگفت برای تعمیر ال‌سی‌دی گوشی اجتناب کنید. چسباندن گلس کار چندان دشواری نیست و می‌توانید با رعایت نکات و اصول ذکر شده در این مقاله، به راحتی و در منزل این کار را انجام دهید.

سوالات متداول

  • چند وقت یک بار باید گلس گوشی را تعویض کنیم؟

طول عمر گلس به جنس و کاربرد آن بستگی دارد. به طور میانگین، گلس‌های پلاستیکی ممکن است حدود ۶ تا ۱۲ ماه دوام بیاورند، اما دوام گلس‌های شیشه‌ای بیشتر است. اگر روی گلس خراش یا ترک افتاد، آن را تعویض کنید.

  • آیا می‌توانم گلس گوشی را بردارم و دوباره بچسبانم؟

برخی از گلس‌ها را می‌توان برداشت و دوباره نصب کرد، اما ممکن است خاصیت چسبندگی خود را از دست بدهند و استفاده مجدد را دشوار کنند.

  • آیا گلس می‌تواند از گوشی در برابر آب محافظت کند؟

گلس در درجه اول در برابر خط و خش و ضربه‌های جزئی از گوشی محافظت می‌کند. مقاومت در برابر آب جزو وظایف گلس نیست. برای این منظور می‌توانید از یک قاب یا گوشی با درجه IP مقاوم در برابر آب استفاده کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =