Banner Image
آیا گوشی a32 ضد آب است

آیا گوشی A32 ضد آب است؟

5/5 - (1 امتیاز)

گوشی گلکسی A32 سامسونگ به سبب برخورداری از مشخصاتی همچون قیمت اقتصادی، نمایشگر سوپر امولد، پشتیبانی نرم‌افزاری، دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، قدرت پردازنده و … جزو گوشی‌های پرطرفدار در بازار به حساب می‌آید. با این وجود، ضد آب بودن این گوشی برای کاربران مشخص نیست. برخی افراد به سبب موقعیت شغلی یا صرفاً محض علاقه و کاربرد در محیط‌هایی مثل استخر، به دنبال گوشی ضد آب هستند تا در مقابل رطوبت، پاشش یا حتی افتادن در آب مقاومت کند؛ اما آیا گوشی a32 ضد آب است؟ در ادامه این مطلب از مجله پیندو با ما همراه باشید تا به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم.

آیا گوشی A32 ضد آب است؟

زمانی که سامسونگ گوشی‌های سری A را به بازار عرضه کرد، گزارش‌های متعددی مبنی بر ضد آب بودن این خانواده در فضای آنلاین منتشر شد. با این وجود، مشخصات گوشی‌های مختلف سری A نشان می‌دهد که تمامی آن‌ها ضد آب نیستند.

ضد آب بودن گوشی بدین معنی نیست که گوشی در درازمدت در عمق آب دوام می‌آورد. اکثر گوشی‌های جدید به نحوی ساخته می‌شوند که از طریق عایق‌های مختلف، در مدت‌زمان کوتاهی می‌توانند از ورود رطوبت و آب به داخل دستگاه جلوگیری کنند. این مشخصه از طریق رتبه‌بندی IP قابل تشخیص است. با بررسی امتیاز IP می‌توان فهمید که آیا گوشی A32 ضد آب است یا خیر.

شاید به مطالعه این مقاله علاقه داشته باشید: آیا گوشی A12 اسمارت ویو دارد؟

آیا گوشی a32 ضد آب است؟

ضد آب بودن گوشی به این معنا نیست که گوشی در درازمدت در عمق آب دوام می‌آورد

تشخیص ضد آب بودن گوشی یا گواهینامه IP

در حقیقت تاکنون هیچ شرکت سازنده‌ای نتوانسته یک محصول ضد آب به بازار عرضه کند. ویژگی ضد آب بودن برای گوشی، به مقاومت دستگاه در برابر قطرات آب، رطوبت، افتادن در آب یا استفاده زمان‌دار گوشی در عمق خاص اشاره می‌کند. گواهینامه IPXX در لیست مشخصات یک گوشی نشان می‌دهد که آیا این دستگاه در برابر پاشش و قطرات آب و یا نگهداری در عمق آب، مقاومت می‌کند یا خیر.

درجه‌بندی IPXX به مقاوم بودن دستگاه‌های الکتریکی در برابر رطوبت و گرد و غبار اشاره می‌کند. حروف ذکرشده در گواهینامه IPXX مخفف عبارت Ingress Protection است که معادل فارسی آن، محافظت در برابر نفوذ می‌شود. کاراکتر سوم که عددی بین صفر تا ۶ است، به مقاومت دستگاه در برابر نفوذ گرد و غبار اشاره می‌کند. کاراکتر چهارم نیز، عددی بین صفر تا ۸ بوده که بیانگر مقاومت گوشی در برابر نفوذ رطوبت و آب است؛ بنابراین اگر یک گوشی همراه در لیست مشخصات خود از گواهینامه IP68 پشتیبانی می‌کند، یعنی به بهترین شکل ممکن در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است.

رقم چهارم IPXX مربوط به نفوذ آب است. درجه IPX8 به عالی‌ترین درجه مقاومت در برابر آب اشاره دارد که معمولاً به گوشی‌های پرچم‌دار یا میان‌رده سطح بالا اختصاص دارد. دستگاهی با درجه IPX8 می‌تواند حداقل عمق ۱.۵ متری آب را در مدت‌زمان حداقل ۳۰ دقیقه تحمل کند.

درجه IPX7 نیز از مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب برخوردار است، اما حداکثر عمق ۱ متری آب را در مدت‌زمان ۳۰ دقیقه تحمل می‌کند. درجه‌های IPX3 و IPX5 نیز جزو مشخصات برخی دستگاه‌ها نوشته شده است. گوشی‌های دارای IPX5 را می‌توان زیر باران یا حتی زیر دوش آب مورد استفاده قرار داد. گوشی‌های IPX3 تا حدی در برابر پاشش و قطرات آب مقاوم هستند، اما تحمل افتادن در آب را ندارند.

کلیک کنید: آیا گوشی جی پلاس خوب است؟ (نقد و بررسی کامل)

تشخیص ضد آب بودن با گواهینامه IP

دستگاهی با درجه IPX8 می‌تواند حدود عمق ۱.۵ متری آب را در مدت‌زمان حداقل ۳۰ دقیقه تحمل کند.

درجه IP گوشی سامسونگ A32

حال که از درجه IP آگاهی پیدا کردید، می‌توانید تشخیص دهید که آیا گوشی A32 ضد آب است یا خیر. تنها کافی است به لیست مشخصات این گوشی نگاهی بیندازید و در بخش ساختار و بدنه به دنبال عبارت IP بگردید. اگر در لیست مشخصات مستقیماً به این عبارت اشاره نشده باشد، تضمینی بر ضد آب بودن دستگاه نیست.

متأسفانه درجه IP گوشی سامسونگ A32 به طور رسمی اعلام نشده است. همچنین با توجه به قیمت بالای گوشی در کشور، توصیه نمی‌شود به طور شهودی، مقاومت این دستگاه در مقابل پاشش یا عمق آب را مورد سنجش قرار دهید، چرا که آب دشمن وسایل الکتریکی بوده و حتی نفوذ کمی رطوبت به داخل بدنه موجب نابودی قطعات و مدارهای الکتریکی دستگاه می‌شود. به طور خاص، کیس‌های مخصوصی برای این گوشی عرضه شده که مقاومت دستگاه در عمق آب را افزایش می‌دهد؛ بنابراین می‌توان گفت که A32 حداقل فاقد امتیاز IP67 یا IP68‌ است.

با این حال، از آنجا که A32‌ محصول سال ۲۰۲۱ بوده و جزو گوشی‌های نسبتاً جدید به حساب می‌آید، می‌توان فرض را بر این گذاشت که لااقل در برابر اسپری و پاشش آب مقاوم است. سامسونگ به عنوان یک شرکت مطرح در حوزه ساخت گوشی هوشمند، محال است حین طراحی بدنه، ریسک نفوذ رطوبت و گرد و غبار را نادیده بگیرد؛ بنابراین اگر در حال قدم زدن زیر باران ناگهان گوشی شما زنگ خورد، می‌توانید برای مدت کوتاهی و صرفاً برای پاسخ دادن به تماس ورودی، از گوشی همراه استفاده کنید. با این حال، کاربرد A32 نه در نسخه 4G و نه در نسخه 5G در مکان‌هایی همچون استخر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

درجه IP گوشی سامسونگ a32

می‌توان a32 را لااقل در برابر اسپری و پاشش آب مقاوم دانست.

جمع‌بندی

گوشی A32 به عنوان یک گوشی اقتصادی با مشخصات کاربردی مناسب با نیازهای معمولی کاربران، محبوبیت بسیاری در بازار ایران دارد. با این وجود در پاسخ به این سوال که آیا گوشی A32 ضد آب است باید گفت شرکت سامسونگ تاکنون اطلاعات رسمی در مورد میزان مقاومت این گوشی در برابر رطوبت و گرد و غبار منتشر نکرده است. این ویژگی به وسیله گواهینامه IP در لیست مشخصات گوشی ذکر می‌شود، ولی درجه IP سامسونگ A32 مشخص نیست. از این رو توصیه می‌شود در مکان‌هایی همچون استخر که امکان افتادن گوشی در عمق آب وجود دارد، از گوشی خود محافظت کنید.

برای مطالعه بیشتر: باد کردن باتری موبایل سامسونگ

سوالات متداول

  • آیا A32 ضد آب است؟

با توجه به اینکه امتیاز IP در لیست مشخصات این گوشی ذکر نشده، نمی‌توان در مورد مقاومت این گوشی در برابر نفوذ آب اظهارنظر کرد؛ اما با توجه به اینکه گلکسی a32 یک گوشی نسبتاً جدید به حساب می‌آید، می‌توان روی مقاوم بودن آن در برابر قطرات آب حساب کرد.

  • از کجا بفهمیم یک گوشی ضد آب است؟

لیست مشخصات گوشی را مورد بررسی قرار دهید و در بخش بدنه به دنبال اعدادی همچون IP68، IP67 و مشابه آن‌ها بگردید. گوشی‌های دارای درجه IP68‌ و IP67 به ترتیب می‌توانند عمق ۱.۵ و ۱ متری آب را تا نیم ساعت تحمل کنند. رتبه‌های دیگر تنها در مقابل پاشش و اسپری آب مقاوم هستند و به همین خاطر باید از ورود یا افتادن آن‌ها در عمق آب جلوگیری کرد.

  • بهترین گوشی‌های ضد آب سامسونگ کدام‌اند؟

اکثر گوشی‌های ممتاز سامسونگ دارای گواهی IPXX هستند و در مقابل رطوبت و گرد و خاک مقاومت می‌کنند. با این حال، سه گوشی گلکسی A34 5G، گلکسی A54 5G و گلکسی S21 FE 5G به عنوان بهترین گوشی‌های ضد آب سامسونگ امتیازدهی شده‌اند.

  • قیمت فعلی A32 چند است؟

بسته به 4G یا 5G بودن و مشخصات سخت‌افزاری، محدوده قیمت گلکسی a32 متفاوت است؛ اما a32 با بهترین پیکربندی قیمتی حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 2 =