Banner Image
دانگل وای فای چیست

دانگل وای فای چیست؟

امتیاز دهید

هیچ چیز به اندازه کانکشن وای فای بد نمی‌تواند روز آدم را خراب کند؛ بخصوص حالا که تقریباً تمام زندگی ما به آن وابسته است. چه بخواهید از اینترنت برای تماشای فیلم استفاده کنید یا جلسات آنلاین، بازی‌های ویدیویی یا چک کردن شبکه‌های اجتماعی، اتصال وای فای ناپایدار باعث می‌شود همه این کارها به شدت کُند و آزاردهنده انجام گیرند. اینجا است که دانگل وای فای می‌تواند به شما کمک کند؛ اما دانگل وای فای چیست؟

ناپایدار بودن اتصال وای فای می‌تواند ناشی از هر چیزی باشد، از جمله خراب یا معیوب بودن دستگاه، استفاده از تجهیزات قدیمی یا حتی شرایط محیطی مانند دیوارهای ضخیم یا روتر نامناسب؛ اما دانگل وای فای می‌تواند راه‌حل بسیاری از این مشکلات باشد و به شما این امکان را می‌دهد تا با افزودن سخت‌افزار شبکه پیشرفته به کامپیوتر یا مقابله با کارت وایرلس معیوب (بدون نیاز به تعویض کل سیستم)، اتصال اینترنت خود را تقویت کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دانگل وای فای و نحوه استفاده از آن بپردازیم.

دانگل وای فای چیست

دانگل وای فای می‌تواند اتصال اینترنت خود را تقویت کنید.

دانگل وای فای چیست؟

برای اینکه با نحوه کارکرد دانگل آشنا شویم، ابتدا باید بررسی کنیم که دانگل وای فای چیست؟ به طور کلی، شما برای متصل کردن دستگاه خود به اینترنت، به یک اتصال وای ‌فای نیاز دارید. این سیگنال‌ها عموماً از یک روتر منتشر می‌شوند که معمولاً به یک شبکه خط ثابت متصل است. دانگل وای فای به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به چسبیدن به نقطه هات اسپات وای فای در خارج از خانه یا روتر خانگی خود، همیشه اینترنت را همراهتان داشته باشید.

دانگل یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که تا حدودی به فلش مموری شباهت دارد و از طریق یک پورت USB به لپ تاپ شما وصل می‌شود. سپس، این قطعه سیگنال‌های 3G، 4G یا 5G اپراتور شبکه را دریافت کرده، آن‌ها را به دستگاه شما منتقل می‌کند و به اینترنت متصل می‌شود. این امر به شما امکان می‌دهد آزادانه در هر کجا که بخواهید مثل تلفن همراه از لپ تاپ خود استفاده کنید، اما مزایای اضافی نیز به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به توانایی کار کردن در خارج از خانه و عدم پرداخت مبالغ اضافی برای اینترنت گوشی اشاره کرد.

دانگل وای فای چیست و چه کاربردی دارد

دانگل وای فای به شما امکان می‌دهد آزادانه در هر کجا که بخواهید مثل تلفن همراه از لپ تاپ خود استفاده کنید

آیا دانگل وای فای بهتر از پهنای باند موبایل است؟

اکنون اگر کسی از شما بپرسد که دانگل وای فای چیست؟ می‌توانید به راحتی جواب او را بدهید؛ اما همچنان یک سوال باقی می‌ماند: آیا دانگل وای فای بهتر از پهنای باند موبایل عمل می‌کند؟ با وجود اینکه نقش این دو تا حدودی مشابه است، تفاوت‌های کلیدی دارند که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مزایا و معایب پهنای باند موبایل

  • به طور میانگین از دانگل وای فای اتصال قوی‌تری دارد.
  • از دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای مدرن پشتیبانی می‌کند.
  • پلن‌های پیشرفته‌تر آن می‌توانند از ده‌ها دستگاه به طور هم‌زمان پشتیبانی کنند.
  • اگر سیگنال شما ضعیف باشد، پلن‌های میان‌مدت تا بلندمدت آن بسیار آزاردهنده خواهند بود.
  • اکثر مودم‌های آن نیاز به اتصال به منبع برق دارند.

مزایا و معایب دانگل وای فای

  • از برق دستگاه شما استفاده می‌کند و نیازی به اتصال به منبع برق ندارد.
  • ارزان‌تر از پهنای باند تلفن همراه است.
  • برای استفاده موقت یا کار با اینترنت هنگام سفر عالی است.
  • معمولاً پشتیبانی خوبی ندارد.
  • در هر زمان فقط می‌تواند از یک دستگاه پشتیبانی کند.

یک ویژگی مشترک بین هر دو این است که به دلیل اتکا به سیگنال‌های 3G، 4G و غیره، اتصال اینترنت شما به شدت سیگنال محلی، قابلیت‌های دستگاهتان و شبکه‌هایی که در منطقه مورد نظر کار می‌کنند بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر یک دانگل یا مودم پهنای باند همراه 5G خریداری کنید، اما منطقه مورد نظرتان فقط قادر به دریافت سیگنال‌های 3G باشد، کیفیت اینترنت شما کاهش می‌یابد و ممکن است اتصالتان به اندازه کافی قوی و پایدار نباشد.

دانگل وای فای یا پهنای باند موبایل

کاربرد دانگل وای فای

اکنون که با دانگل وای فای، مزایا و معایب آن آشنا شدیم، بیایید بررسی کنیم که کاربرد دانگل وای فای چیست؟ قبل از هر چیز، باید گفت که دانگل وای فای نمی‌تواند جایگزین خط اینترنت ثابت در خانه شما شود؛ زیرا معمولاً در هر زمان فقط از یک دستگاه پشتیبانی می‌کند؛ اما مزایایی که این قطعه در مقایسه با سایر روش‌ها مثل اینترنت موبایل ارائه می‌دهد، آن را بسیار کاربردی می‌سازند. در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر، باید به فکر خرید یک دانگل وای فای باشید:

  • اگر زیاد سفر می‌کنید و نیاز دارید که از طریق لپ‌تاپ به اینترنت دسترسی داشته باشید، بدون اینکه به وای فای رایگان کافه‌ها یا سالن فرودگاه تکیه کنید.
  • اگر دوست دارید در مکان‌های عمومی کار کنید اما نمی‌خواهید با استفاده از وای فای ضعیف و رایگان عمومی این کار را انجام دهید، می‌توانید با خرید یک دانگل وای فای در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی کنید.
  • اگر پهنای باند اینترنت خانگی شما به اندازه کافی سریع نیست یا تعداد زیادی از افراد به طور هم‌زمان از آن استفاده می‌کنند، دانگل وای فای می‌تواند به شما کمک کند تا سریعاً به اینترنت متصل شوید.

    کاربرد دانگل وای فای چیست

    دانگل وای فای می‌تواند کمک کند تا سریعاً به اینترنت متصل شوید.

نحوه استفاده از دانگل وای فای

با توجه به مزایایی که دانگل وای فای به همراه دارد، استفاده از آن (بخصوص برای افرادی که مدام در حال سفر یا بیرون از خانه هستند) امری ضروری به شمار می‌رود؛ اما نحوه استفاده از دانگل وای فای چیست؟

برای متصل شدن به اینترنت با استفاده از دانگل وای فای، شما به سه چیز نیاز دارید: پهنای باند اینترنت که می‌توانید آن را از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده تهیه کنید، یک روتر وایرلس و دانگل وای فای. ممکن است نحوه استفاده از دانگل‌های مختلف کمی با هم متفاوت باشد، بنابراین حتماً قبل از استفاده از آن دفترچه راهنمایی که به همراه محصول ارائه شده را با دقت بخوانید. معمولاً دستورالعمل استفاده از دانگل وای فای به شرح زیر است:‌

  1. نرم‌افزار و درایورهای ارائه ‌شده را روی دستگاه خود نصب کنید.
  2. دانگل را به یک پورت USB موجود روی دستگاه وصل کنید.
  3. از طریق نرم‌افزار دانگل، تمام نقاط دسترسی موجود را در منطقه اسکن کرده و اسم روتر خود را در لیست ارائه ‌شده پیدا کنید.
  4. سعی کنید به روتر وصل شوید.
  5. از شما یک کد امنیتی خواسته می‌شود. این معمولاً همان پروتکل امنیت وایرلس یا WPA بوده که برای اطمینان از اتصال ایمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کد همراه با روتر ارائه می‌شود؛ بنابراین دفترچه راهنمای روتر یا خود دستگاه را مورد بررسی قرار دهید تا WPA را پیدا کنید. با وارد کردن این کد، به اینترنت وصل خواهید شد.
نحوه استفاده از دانگل وای فای

برای اتصال به اینترنت با دانگل وای فای، به سه چیز نیاز دارید: پهنای باند اینترنت، روتر وایرلس و دانگل وای فای.

معرفی بهترین برندهای دانگل وای فای

امروزه برندهای زیادی در زمینه تولید دانگل وای فای فعالیت می‌کنند که شاید همه آن‌ها از کیفیت یکسانی برخوردار نباشند. از این رو، در ادامه بررسی خواهیم کرد که بهترین برند تولیدکننده دانگل وای فای چیست؟

۱. ایزی کست

این برند انواع دانگل وای فای از جمله اولین دانگل وای فای دو باند 5G معرفی ‌شده در فروشگاه‌های اینترنتی را ارائه می‌دهد. کامل‌ترین و معتبرترین دانگل وای فای و بلوتوث متعلق به این برند بوده که نیازی به نصب درایور (در اکثر سیستم عامل‌ها) ندارد و تنها با وصل کردن آن به دستگاه، درایورها به صورت اتوماتیک نصب می‌شوند؛ بنابراین، برای استفاده از دانگل وای فای ایزی کست، کافی است آن را به لپ تاپ خود وصل کنید تا درایورها به طور خودکار نصب شده و تنها با یک‌بار ری‌استارت کردن سیستم، از اینترنتی ثابت و پایدار لذت ببرید. از مشخصات این دانگل وای فای می‌توان به دو باند 150Mbps، 433Mbps و همچنین بلوتوث ورژن 4.2 اشاره کرد.

دانگل ایزی کست

دانگل ایزی کست، یکی از بهترین انواع دانگل وای فای

۲. شارک

دانگل وای فای شارک نیز یکی از انواع دانگل‌های مقرون به صرفه و باکیفیت موجود در بازار است که دارای یک آنتن کوتاه جهت اتصال بی‌سیم به اینترنت بوده و با وصل کردن آن به پورت USB لپ تاپ، می‌توان به راحتی از مزیت‌های آن بهره‌مند شد. آنتن این محصول کوتاه بوده و سرعتی برابر 150Mbps دارد. می‌توانید آن را روی سیستم عامل‌های ویندوز XP، 7، 8، 8.1 و 10 نصب کنید. همچنین یک سی‌دی درایور به همراه محصول ارائه می‌شود که با نصب آن روی دستگاه، دانگل به سرعت شناسایی شده و دستگاه را به اینترنت وصل می‌کند.

۳. ال بی لینک

این برند نیز جزو تولیدکنندگان معتبر و پرفروش دانگل وای فای به شمار می‌رود که اتصال بی‌سیم به اینترنت بر روی رایانه را به راحتی فراهم می‌کند. از سیستم عامل‌های ویندوز XP، 7، 8، 8.1 و 10 پشتیبانی کرده و به همراه یک سی‌دی درایور ارائه می‌شود که با نصب آن روی رایانه، دانگل به راحتی قابل شناسایی و استفاده خواهد بود.

۴. اسفیورد

این دانگل وای فای در واقع یک مودم سیم کارتی 4G دانگلی بوده که از سیم‌کارت‌های تمام اپراتورها در ایران پشتیبانی کرده و قابلیت اتصال از طریق پورت USB به دوربین‌های بی‌سیم اسفیورد و تمامی رایانه‌ها را دارد. یک مزیت مهم این دانگل این است که با اتصال به هر پورت USB، امکان اشتراک‌گذاری اینترنت به صورت وای فای را تا ۱۰ دستگاه فراهم می‌کند.

۵. هارمن

دانگل وای فای و بلوتوث هارمن، یک دانگل کامل با وای فای دو باند 5G و بلوتوث ورژن 4.2 بوده که اینترنتی با سرعت فوق‌العاده ارائه می‌دهد. این دانگل بدون نیاز به سی‌دی، به صورت اتوماتیک روی سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک نصب می‌شود. دانگل هارمن همچنین قابلیت اتصال به ماوس، کیبورد، پرینتر و کنسول بازی را داشته و امکان اتصال چندین دستگاه به صورت هم‌زمان (اشتراک‌گذاری اینترنت برای سایر دستگاه‌های وای فای) را فراهم می‌کند.

دانگل وای فای برند هارمن

دانگل هارمن بدون درایور نصب می‌شود و سرعت بالایی دارد.

سخن پایانی

در دنیای مدرن، ما در بیرون از خانه و در حال حرکت نیز به اینترنت نیاز داریم. چه بخواهید در کافه یا پارک کار کنید یا لپ تاپتان را همراه خود به تعطیلات ببرید، داشتن اتصال اینترنت قوی و پایدار امری ضروری به شمار می‌رود. دانگل وای فای این امر را برای شما امکان‌پذیر می‌سازد؛ به همین دلیل در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که دانگل وای فای چیست؟

دانگل‌های وای فای، مودم‌های قابل حمل کوچکی هستند که به کاربران امکان دسترسی به پهنای باند اینترنت را می‌دهند. آن‌ها گزینه‌ای ایده‌آل برای دسترسی به اینترنت در کافه، فرودگاه یا حتی تاکسی محسوب می‌شوند. دانگل به پورت USB لپ تاپ یا تبلت متصل شده و به طور خودکار اتصال به اینترنت را برقرار می‌کند. این قطعه مثل اینترنت تلفن همراه، به داده‌های 5G، 4G و 3G دسترسی دارد. با خرید دانگل وای فای می‌توانید اینترنت را در هر کجا که می‌روید، به همراه داشته باشید.

 

سوالات متداول

  • آیا می‌توان بیش از یک دستگاه را به دانگل وای فای متصل کرد؟

فقط در صورتی که دانگل این قابلیت را داشته باشد. اکثر دانگل‌ها فقط به دستگاهی که به آن وصل هستند دسترسی به اینترنت را ارائه می‌دهند. با این حال، برخی از دانگل‌ها مثل دانگل وای فای اسفیورد یا هارمن می‌توانند مانند یک نقطه اتصال مستقل عمل کرده و هم‌زمان به چندین دستگاه وصل شوند.

  • آیا می‌توان از دانگل وای فای در خارج از کشور استفاده کرد؟

به طور کلی بله. دانگل‌ها به سیگنال 3G، 4G یا 5G و شبکه سازگار نیاز دارند. اگر می‌توانید به این موارد دسترسی داشته باشید، دانگل در خارج از کشور نیز کار خواهد کرد؛ اما قبل از استفاده از دانگل در خارج از کشور، حتماً هزینه‌های استفاده از آن را بررسی کنید.

  • آیا می‌توان دانگل وای فای را به تلویزیون وصل کرد؟

این بستگی به مدل و سازنده تلویزیون و دانگل شما دارد. در برخی از دستگاه‌ها، دسترسی به اینترنت در تلویزیون از طریق دانگل امکان‌پذیر است، اما اکثر دستگاه‌ها این قابلیت را ندارند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + پنج =