Banner Image
شستشوی سوپاپ خودرو

شستشوی سوپاپ خودرو بدون باز کردن سرسیلندر

امتیاز دهید

منبع نیروی محرک و قلب تپنده خودرو، موتور آن است که از قطعات بسیار زیادی تشکیل می‌شود. تمامی قطعات موتور، دارای اهمیت خاصی هستند، چراکه عملکرد اشتباه هریک از آن‌ها می‌تواند باعث آسیب و ایجاد استهلاک در سایر قطعات شده و در نهایت منجر به از کار افتادن یکی از قطعات شود. در برخی مواقع این مشکل می‌تواند باعث خرابی کامل موتور خودرو شود. یکی از قطعات مهم موتور خودرو، سوپاپ است که اگر از تمیز کردن آن غافل شوید ممکن است عواقب ناخوشایندی برای عملکرد خودرو شما داشته‌ باشد. شستشوی سوپاپ خودرو نیازی به باز کردن موتور ندارد و شما می‌توانید با یک اسپری انژکتورشور آن را تمیز کنید.

همان‌طور که می‌دانید قطعات مختلف موتور خودرو وظایف متفاوتی دارند، اما همه آن‌ها مکمل یکدیگر هستند و عدم رسیدگی به یکی از آن‌ها می‌تواند در خرابی سایر قطعات نیز تأثیرگذار باشد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با سوپاپ خودرو و نحوه تمیز کردن آن آشنا شوید.

سوپاپ خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

سوپاپ در لغت به معنای دریچه است و یکی از اصلی‌ترین اجزای موتورهای احتراق داخلی محسوب می‌شود؛ البته در سایر موتورها مانند پمپ‌های آب نیز به کار می‌رود.

سوپاپ خودرو

سوپاپ هرآن چه که ورود و خروج چیزی را کنترل می‌کند، نامیده می‌شود و در موتور خودرو بر روی سرسیلندر قرار می‌گیرد تا ورود و خروج هوا را کنترل کند؛ به عبارت دیگر، سوپاپ وظیفه کنترل هوا و ورود آن به محفظه احتراق و خروج دود از دریچه سیلندر را بر عهده دارد.

برای شرح وظایف سوپاپ خودرو می‌توانیم به خصوصیات زیر اشاره کنیم:

  • با داشتن ضریب حرارتی بالا، می‌تواند درجه حرارت بسیار زیادی را تحمل کند.
  • حرارت زیاد باعث خوردگی یا سوختگی در آن نمی‌شود.
  • در برابر ضربات مقاوم است.
  • یک سوپاپ خوب به سادگی دچار ساییدگی نمی‌شود.

رایج‌ترین علائم خرابی سوپاپ‌ها

با شستشوی سوپاپ خودرو می‌توانید احتمال خرابی سوپاپ را کاهش دهید اما درهرصورت این خرابی دور از اندیشه نیست. در بیشتر مواقع سوپاپ‌ها در اثر شکستن ساقه یا خرابی سیت، دچار نقص و تخریب می‌شوند؛ علائم خرابی سوپاپ خودرو معمولاً با صدای خشک کار کردن موتور همراه است؛

علائم خرابی سوپاپ‌ها

با شستشوی سوپاپ خودرو می‌توانید احتمال خرابی سوپاپ را کاهش دهید اما درهرصورت این خرابی دور از اندیشه نیست

همچنین در بعضی مواقع می‌توانید با کاهش بازدهی موتور، متوجه آن شوید. برخی از دلایل خرابی سوپاپ خودرو عبارت‌اند از:

  • سوختن سوپاپ به دلیل تنظیم نبودن نسبت سوخت و هوا
  • کج شدن سوپاپ‌ها به دلیل پاره شدن تسمه تایم
  • آسیب به سیت سوپاپ در صورت خرابی سیستم خنک کننده سیلندر و حرارت بیش از حد آن

بیشتر بخوانید: برای انواع خودرو چقدر ضد یخ بریزیم؟

تمیز کردن سوپاپ‌های خودرو بدون باز کردن سر سیلندر موتور

شستشوی سوپاپ خودرو بدون باز کردن سیلندر کار پیچیده‌ای نیست و حتی اگر از مکانیکی هیچ اطلاعی نداشته ‌باشید، باز هم می‌توانید نسبت به تمیز کردن سوپاپ خودرو خود اقدام کنید. رسوب در سیستم سوخت‌رسانی خودرو می‌‌تواند به موتور خودرو شما آسیب برساند، به همین دلیل قصد داریم تا مرحله به مرحله شستشوی سوپاپ خودرو با اسپری انژکتورشور را برای شما عزیزان شرح دهیم:

شستشوی سوپاپ خودرو با اسپری انژکتور شور

مرحله اول

اولین مرحله در شستشوی سوپاپ خودرو بدون باز کردن سیلندر، تنظیم دمای موتور خودرو است؛ برای این کار لازم است اتومبیل خود را روشن کنید و منتظر بمانید تا فن رادیاتور روشن شود، زمانی که صدای فن را شنیدید به این معناست که دمای موتور به حد نرمال رسیده ‌است. اکنون می‌‌توانید اتومبیل خود را خاموش کرده و اقدامات بعدی را انجام دهید.

شستشوی سوپاپ خودرو با اسپری انژکتور شور

دور موتور را به 4500 رسانده و سپس اسپری انژکتورشور را مقابل دریچه گاز قرار دهید

مرحله دوم

پس از خاموش کردن خودرو، لوله هوای ورودی به سمت دریچه گاز خودرو را باز کنید؛ سپس اسپری انژکتورشور خود را آماده کنید.

نکته مهم: به هیچ عنوان از لوله پلاستیکی اسپری انژکتورشور استفاده نکنید چراکه اگر این لوله پلاستیکی به داخل منیفولد بلعیده شود، باید سرسیلندر خود را باز کنید که هزینه زیادی شامل حالتان می‌شود.

مرحله سوم

مجدداً خودرو خود را روشن کنید؛ دور موتور را به 4500 رسانده و سپس اسپری انژکتورشور را مقابل دریچه گاز قرار دهید. هنگام انجام این کار مواظب دستان خود باشید و به هیچ عنوان دستان خود را نزدیک اجزای برقی و تسمه نبرید.

مرحله چهارم

در آخرین مرحله از شستشوی سوپاپ خودرو لازم است هنگام گاز دادن و رساندن دور موتور به 6000، به مدت 3 الی 5 ثانیه داخل دریچه گاز اسپری کنید. درصورتی که دور موتور شما کاهش یافت، نگران نباشید؛ پدال گاز را رها کرده و اجازه دهید موتور خودرو به مدت 10 ثانیه کار کند.

دور موتور

هنگام گاز دادن و رساندن دور موتور به 6000، به مدت 3 الی 5 ثانیه داخل دریچه گاز اسپری کنید

سپس مجدد مراحل قبلی را طی کنید؛ دور موتور را به 4500 برسانید و هم‌زمان با گاز دادن و رساندن دور موتور به 6000، سه تا پنج ثانیه مقابل دریچه گاز اسپری کنید. این فرآیند را تا خالی شدن اسپری انژکتورشور ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: توربو شارژ چیست؟

نکات مهم در شستشوی سوپاپ خودرو

  1. حتماً از کیفیت اسپری انژکتورشوری که می‌خرید مطمئن شوید، زیرا با توجه به مواد موجود در اسپری‌های انژکتورشور، اگر از مواد غیراستاندارد تولید شده باشد، باعث آسیب به سیستم سوخت‌رسانی خودرو شده و در نهایت مشکلات بیشتری را برای خودرو شما به وجود می‌آورد.
  2. به دستورالعمل‌ ذکر شده روی بسته‌بندی اسپری توجه کنید و طبق آن عمل کنید.
  3. هنگام استفاده از اسپری توجه کنید تا قوطی اسپری یا دستتان با اجزای برقی یا تسمه خودرو برخورد نکند.
  4. هنگام شستشوی سوپاپ خودرو ممکن است با وجود فشردن پدال گاز، با افت دور موتور مواجه شوید که طبیعی است و دلیلی برای نگرانی شما وجود ندارد.
  5. اسپری انژکتورشور را به صورت دوره‌ای استفاده کنید تا تأثیر بیشتری روی عملکرد خودرو شما داشته‌ باشد.
  6. شستشوی سوپاپ خودرو بدون باز کردن سیلندر در خودروهای بسیار قدیمی و فرسوده تأثیر چندانی ندارد، اما بی‌تأثیر هم نیست.

سخن پایانی

قطعات زیادی در موتور خودرو وجود دارند که وظایف هرکدام با دیگری متفاوت است؛ یکی از این قطعات سوپاپ است که با قرارگیری بر روی سرسیلندر، وظیفه کنترل ورود و خروج هوا را بر عهده دارد. شستشوی سوپاپ خودرو از اقدامات مهمی است که باعث بهبود عملکرد موتور و طول عمر سوپاپ‌ می‌شود؛ اما چگونه می‌توانیم سوپاپ خودرو را شستشو دهیم؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است، درواقع شما می‌‌توانید با استفاده از یک اسپری انژکتورشور، به راحتی در چهار مرحله سوپاپ خودرو خود را تمیز کنید. مراحل شستشوی سوپاپ خودرو بدون نیاز به باز کردن سرسیلندر را در این مقاله برایتان شرح دادیم، شما می‌توانید بدون مراجعه به مکانیکی تمامی این مراحل را انجام دهید.

 

سوالات متداول

  • آیا می‌توانیم بدون باز کردن سرسیلندر، سوپاپ‌های خودرو را شستشو دهیم؟

بله؛ یکی از روش‌های مهم شستشوی سوپاپ خودرو، استفاده از اسپری انژکتورشور است که تمام صاحبان خودرو می‌توانند بدون مراجعه به مکانیکی، خودشان مراحل آن را طی کنند و سوپاپ خودرو خود را شستشو دهند.

  • چگونه می‌توانیم از خرابی سوپاپ جلوگیری کنیم؟

یکی از رایج‌ترین اقداماتی که می‌تواند به بهبود عملکرد موتور خودرو کمک کند و باعث طول عمر بیشتر سوپاپ‌های آن شود، شستشوی سوپاپ‌های موتور خودرو است.

  • سوپاپ در موتور خودرو چه وظیفه‌ای دارد؟

سوپاپ‌ در خودرو، روی سرسیلندر قرار می‌گیرد و وظیفه آن کنترل ورود و خروج هوا است؛ به عبارت دیگر کنترل ورود هوا به محفظه احتراق و خروج دود از دریچه‌های سیلندر، وظیفه سوپاپ است.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + هفده =