Banner Image
اسکراب پوست

طرز استفاده از اسکراب لایه بردار به شیوه درست!

امتیاز دهید

لایه برداری کلید سلامت و شادابی پوست است. در سلسله مراتب محصولات مراقبت از پوست، استفاده از اسکراب‌های لایه بردار یکی از مراحل مهم به شمار می‌آیند. اسکراب لایه بردار محصولی است که به شما کمک می‌کند لایه‌ای از سلول‌های مرده پوست خود را بردارید. هنگامی که لایه مرده سلول‌های پوست برداشته می‌شود، پوست شما می‌تواند سایر محصولات مراقبت از پوست را بسیار بهتر جذب کند. با این حال طرز استفاده از اسکراب لایه بردار، تفاوت زیادی در نتایج ایجاد می‌کند. لایه برداری بیش از حد می‌تواند منجر به تحریک، قرمزی و ایجاد حساسیت در پوست شود. در ادامه قصد داریم طرز استفاده از اسکراب لایه بردار را مورد بررسی قرار دهیم.

اسکراب چیست؟

اسکراب محصولی برای لایه برداری پوست و از بین بردن سلول‌های مرده است. پوست صورت نسبت به سایر قسمت‌های بدن بافت ظریف‌تری دارد و از آنجایی که بیشتر در معرض آلودگی‌ها قرار می‌گیرد، باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید و اسکراب‌ها در این مورد کمک زیادی به شما خواهند کرد.

اسکراب چیست

اسکراب محصولی برای لایه برداری پوست و از بین بردن سلول‌های مرده است

طرز استفاده از اسکراب لایه بردار

همان‌طور که پیشتر گفتیم، طرز استفاده از اسکراب لایه بردار، در نتایج حاصل از استفاده از آن بسیار موثر است. اغلب افراد هنگام استفاده از اسکراب اشتباهات زیادی مرتکب می‌شوند. در ادامه مراحل استفاده از اسکراب را بررسی خواهیم کرد:

مرحله ۱: پاکسازی پوست

اولین قدم برای استفاده از اسکراب لایه بردار، پاکسازی پوست است. همیشه قبل از استفاده از اسکراب صورت، پوست خود را کاملا تمیز کنید. از یک پاک کننده ملایم برای از بین بردن هرگونه آلودگی، مواد آرایشی و چربی اضافی استفاده کرده و پوست خود را برای لایه برداری آماده کنید.

بیشتر بخوانید: فیس واش چیست؟

مرحله ۲: برداشتن مقدار مناسبی از اسکراب

مقدار مناسبی از اسکراب صورت خود بردارید و آن را روی کف دست خود قرار دهید. چند قطره آب اضافه کنید تا اسکراب نرم شود و به آرامی آن را بین هر دو دست مالش دهید.

ظرف اسکراب

مقدار مناسبی از اسکراب صورت خود بردارید و آن را روی کف دست خود قرار دهید.

مرحله ۳: گرم کردن اسکراب با انگشتان دست و قرار دادن آن روی صورت

قدم بعدی گرم کردن اسکراب در کف دست است. مطمئن شوید که اسکراب صورت را به طور یکنواخت در کف دست خود پخش کرده‌اید و سپس آن را به آرامی روی پوست خود قرار دهید. توجه داشته باشید که از اسکراب روی پوست خشک استفاده نکنید، زیرا بیش از حد روی پوست ساییده می‌شود باعث تحریک پوست خواهد شد.

مرحله ۴: ماساژ اسکراب روی صورت

مرحله بعد ماساژ اسکراب روی پوست صورت است. با استفاده از نوک انگشتان، اسکراب صورت را به آرامی با حرکات دایره‌ای روی پوست خود ماساژ دهید. این کار را حدود ۴۵ ثانیه انجام دهید. این مرحله احساس خوبی به پوست شما می‌دهد، اما مطمئن شوید که در این مرحله زیاده روی نمی‌کنید. همچنین از استفاده از اسکراب در ناحیه زیر چشم و اطراف دهان خودداری کنید زیرا این مناطق بسیار حساس هستند.

مرحله ۵: آبکشی پوست

پس از اتمام ماساژ اسکراب صورت روی پوست، صورت خود را با مقداری آب ولرم بشویید. سپس پوست را به آرامی با حوله نرم خشک کنید.

آبکشی پوست

مرحله ۶: استفاده از یک مرطوب کننده

مراحل لایه برداری را با استفاده از یک کرم مرطوب کننده پایان دهید. استفاده از کرم مرطوب کننده بعد از لایه برداری با اسکراب الزامی است و باعث هیدراته شدن پوست شما می‌شود. از آنجایی که سلول‌های مرده پوست را از بین برده‌اید، مرطوب کننده به مراتب بهتر جذب پوست شما می‌شود.

نکات مهم قبل و بعد از استفاده از اسکراب

لایه برداری و استفاده از اسکراب یکی از مهم‌ترین مراحل روتین پوستی هفتگی است. با این حال اگر لایه برداری به درستی انجام نشود و نکات استفاده از اسکراب‌ها را ندانید، نه تنها نتیجه خوبی نخواهد داشت بلکه به پوست شما آسیب می‌رساند. از این رو، هنگام استفاده از اسکراب صورت باید چند نکته را در نظر داشته باشید. نکاتی که باید در مورد نحوه استفاده از اسکراب بدانید به شرح زیر هستند:

اسکراب باید بر اساس نوع پوست شما انتخاب شود

انتخاب اسکراب مناسب به نوع پوست شما بستگی دارد. همچنین نوع پوست شما تعیین می‌کند که چند بار در هفته و چگونه از اسکراب استفاده کنید. اگر پوست خشکی دارید، باید از اسکراب‌هایی استفاده کنید که بافت کرمی دارند و با مواد مرطوب کننده فرموله شده‌اند. همچنین باید فقط یک بار در هفته لایه برداری انجام دهید زیرا لایه برداری بیش از حد می‌تواند چربی طبیعی پوست شما را از بین ببرد.

انتخاب اسکراب بر اساس پوست

اگر پوست‌ چرب و مختلطی دارید از اسکراب‌هایی استفاده کنید که با عصاره گل و میوه فرموله شده‌اند. چنین عصاره‌هایی به کنترل چربی اضافی و جلوگیری از آکنه کمک می‌کنند. فرمولاسیون ژلی برای نوع پوست چرب بهترین عملکرد را دارد و برای دریافت بهترین نتیجه باید هفته‌ای دو بار لایه برداری را انجام دهید.

پوست‌های حساس هم می‌توانند از اسکراب‌های صورت استفاده کنند. با این حال اگر پوست حساسی دارید باید از اسکراب‌هایی استفاده کنید که ضد التهاب هستند و در حین لایه برداری به تسکین پوست شما کمک می‌کنند. همچنین لازم است قبل از استفاده از اسکراب روی صورت خود، آن را روی بخشی از پوست تست کرده و واکنش پوست را بررسی کنید. برای پوست‌های حساس لایه برداری هر ده روز یک‌بار توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: عوارض استفاده از کرم آبرسان

اگر جوش فعال دارید، از اسکراب استفاده نکنید

نکته دیگر در مورد طرز استفاده از اسکراب لایه بردار این است که وقتی جوش‌های فعال دارید از اسکراب صورت استفاده نکنید. هنگام لایه برداری در حضور جوش‌های فعال، از لایه برداری آن نواحی خودداری کنید، زیرا لایه برداری باعث پخش باکتری‌ها در دیگر قسمت‌های صورت می‌شود.

بعد از اسکراب از ماسک ‌های آبرسان استفاده کنید

لایه برداری با اسکراب پوست شما را دهیدراته می‌کند، در نتیجه توصیه می‌شود بلافاصله پس از استفاده از اسکراب از ماسک‌های آبرسان استفاده کنید.

استفاده از آبرسان

لایه برداری با اسکراب، پوست شما را دهیدراته می‌کند، پس بلافاصله پس از استفاده از اسکراب از ماسک‌های آبرسان استفاده کنید.

استفاده از این ماسک‌ها به افزایش رطوبت پوست شما و محافظت از آن در برابر عوامل خارجی کمک می‌کند. پس از آن نیز می‌توانید روتین پوستی خود را با یک مرطوب کننده کامل کنید.

قبل از اسکراب پوست خود را بخار ندهید

بخار دادن به پوست قبل از لایه برداری ایده بسیار بدی است، زیرا گرما می‌تواند پوست شما را فوق‌العاده حساس کند.

بهترین زمان برای استفاده از اسکراب

توصیه می‌شود به طور میانگین بین دو تا سه بار در هفته پوست صورت خود را لایه برداری کنید. با این حال تعداد دفعات لایه برداری در هفته به نوع پوست شما نیز بستگی دارد. برای پوست‌های خشک و حساس تعداد دفعات لایه برداری می‌تواند به یک بار در هفته یا ۱۰ روز یک‌بار کاهش پیدا کند. همچنین بهترین زمان برای استفاده از اسکراب هنگام شب و قبل از روتین شبانه است.

اسکراب و نوع پوست

قبل از انتخاب اسکراب باید مطمئن شوید که نوع پوست خود را می‌شناسید. استفاده از اسکراب مناسب نوع پوست اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا استفاده از اسکراب نامناسب می‌تواند به پوست شما به خصوص در شرایطی که پوست حساسی دارید آسیب برساند.

پوست نرمال

برای پوست‌های معمولی، از اسکراب‌هایی استفاده کنید که تعادل پوست را برهم نمی‌زنند. یک اسکراب خوب برای پوست‌های معمولی باید بتواند تمام سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و همچنین به بهبود پوست شما کمک کند.

اسکراب برای پوست معمولی

برای پوست‌های معمولی، از اسکراب‌هایی استفاده کنید که تعادل پوست را برهم نمی‌زنند

پوست خشک

اگر پوست خشکی دارید، اسکراب‌هایی را انتخاب کنید که بافتی کرمی دارد و با مواد مرطوب کننده فرموله شده‌اند. بافت کرمی پوست خشک شما را نرم کرده و به کاهش خشکی پوست کمک می‌کند.

پوست چرب

اگر پوست چربی دارید، بهترین اسکراب صورت برای شما اسکرابی است که همراه با عصاره گل یا میوه مانند ماگنولیا، زردآلو یا آناناس باشد.

پوست حساس

برای پوست‌های حساس، از هر اسکرابی که استفاده می‌کنید، ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست استفاده کنید و ببینید که آیا پوست شما به این اسکراب واکنش نشان می‌دهد یا نه.

فواید انجام اسکراب

لایه برداری صورت یک امر ضروری است و استفاده‌ از اسکراب مناسب نقش مهمی در لایه برداری پوست دارد. لایه برداری و استفاده از اسکراب بخش مهمی از روتین پوستی است که منجر به پوستی بهتر و سالم‌تر می‌شود.

لایه برداری

لایه برداری صورت یک امر ضروری است و استفاده‌ از اسکراب مناسب نقش مهمی در لایه برداری پوست دارد

برخی از اصلی‌ترین مزایای اسکراب صورت به شرح زیر هستند:

لایه برداری سلول‌های مرده پوست

یکی از مزایای اصلی اسکراب صورت این است که به آرامی سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. این لایه مرده همان چیزی است که باعث می‌شود پوست شما کدر، خشک و بی روح به نظر برسد و همچنین می‌تواند منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش شود.

بهبود بافت پوست

اگر به صورت مداوم و به درستی از اسکراب صورت استفاده کنید، متوجه می‌شوید که بافت پوست پس از مدتی بهبود می‌یابد. یکی از بزرگ‌ترین کاربردهای اسکراب صورت این است که به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند و در نهایت پوستی سالم‌تر با ظاهری زیباتر و صاف‌تر خواهید داشت.

جلوگیری از ایجاد آکنه

لایه برداری یک روش بسیار خوب و موثر برای متعادل کردن سطح چربی در منافذ شماست. هنگامی که چربی بیش از حد در منافذ پوست تولید شود، منافذ مسدود شده و در نهایت شاهد انواع جوش‌های مختلف روی سطح پوست خواهید بود. با لایه برداری درست و به موقع چربی پوست را کنترل می‌کنید و از ایجاد آکنه جلوگیری خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: اتوی صورت چیست؟

از بین رفتن لک‌های پوستی

با هر بار استفاده از اسکراب صورت به محو شدن آثار آکنه، لکه‌های تیره یا هر نوع تغییر رنگ پوست کمک می‌کنید. این مزیت اسکراب صورت به دلیل پاک کردن لایه سلولی مرده و آسیب دیده پوست است. استفاده از اسکراب صورت همچنین رشد سلول‌های جدید و سالم‌تر پوست را تسریع می‌کند و در نتیجه با استفاده مداوم از آن پوستی درخشان خواهید داشت.

از بین رفتن لک‌های پوستی

با هر بار استفاده از اسکراب صورت به محو شدن آثار آکنه، لکه‌های تیره یا هر نوع تغییر رنگ پوست کمک می‌کنید

جلوگیری از پیری پوست

همان‌طور که قبلا ذکر شد، یکی از مزایای اسکراب صورت بازسازی پوست است. این امر در مورد ترمیم و التیام پوست آسیب دیده بسیار مهم است و در نهایت به کند شدن روند پیری پوست کمک زیادی می‌کند.

جذب بهتر سایر محصولات مراقبت از پوست

هنگامی که لایه مرده پوست از روی صورت شما برداشته می‌شود، ترکیبات سایر محصولات مراقبت از پوست بهتر و بسیار کارآمدتر از قبل عمل می‌کنند. پس از لایه برداری درست و مداوم متوجه می‌شوید که محصولات مراقبتی بهتر جذب پوست شما می‌شوند و عملکرد بهتری خواهند داشت.

سخن پایانی

مراقبت از پوست برای حفظ سلامتی، زیبایی و شادابی صورت اهمیت زیادی دارد. با حفظ روتین پوستی خود مطمئن می‌شوید که حتی در سنین بالا، چهره‌ای جوان و درخشان خواهید داشت. استفاده از اسکراب صورت و لایه برداری یکی از مهم‌ترین بخش‌های روتین پوستی محسوب می‌شوند. اسکراب‌های صورت به شما کمک می‌کنند پوستی شفاف و سالم داشته باشید و همیشه جوان بمانید. طرز استفاده از اسکراب لایه بردار در تأثیری که بر پوست شما می‌گذارد اهمیت زیادی دارد. در نتیجه بهتر است هنگام انتخاب اسکراب مناسب و استفاده از آن به نوع پوست خود توجه کنید و نکات مهم استفاده از اسکراب را به خاطر داشته باشید.

سوالات متداول

  • اسکراب چیست؟

اسکراب محصولی برای لایه برداری پوست و از بین بردن سلول‌های مرده است. اسکراب‌ها باعث بهبود بافت پوست می‌شوند و سطح چربی پوست را متعادل نگه می‌دارند.

  • چگونه از اسکراب صورت استفاده کنیم؟

طرز استفاده از اسکراب لایه بردار بسیار ساده است. قبل از استفاده از اسکراب باید پوست خود را به خوبی شستشو دهید، مقداری از اسکراب را روی پوست ماساژ داده و سپس صورت را به آرامی بشویید و خشک کنید. بعد از لایه برداری نیز از کرم مرطوب کننده و ماسک‌های آبرسان استفاده کنید تا پوست دهیدراته نشود.

  • اسکراب صورت چه فایده‌ای برای پوست خواهد داشت؟

اسکراب صورت به لایه برداری پوست شما کمک می‌کند، سلول‌های مرده پوست و آلودگی‌هایی که منافذ را مسدود می‌کنند را از بین می‌برد و به جوانسازی پوست شما کمک خواهد کرد.

  • آیا اسکراب بهتر از شستشوی صورت است؟

اسکراب صورت یک روش لایه برداری ملایم است و با شستشوی روزانه پوست فرق دارد. شستشوی صورت به تمیز کردن پوست شما کمک می‌کند، در حالی که اسکراب به لایه برداری و از بین بردن پوست مرده کمک خواهد کرد. همچنین قبل از اسکراب باید پوست خود را شستشو دهید.

  • اگر از اسکراب استفاده نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

عدم استفاده از اسکراب صورت می‌تواند منجر به تجمع کثیفی، گرد و غبار، آلودگی و چربی اضافی روی سطح پوست شما شود. در نهایت این آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی منافذ پوست را مسدود می‌کنند و باعث مشکلات پوستی از جمله آکنه می‌شوند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 12 =