Banner Image
امتیاز دهید

بازه قیمتی زیر یک میلیارد تومان در بازار خودرو کشورمان انتخاب‌های نسبتاً زیادی را به مشتریان می‌دهد. با این وجود اکثر خودروهای این کلاس قدیمی، کهنه و با فناوری‌های چند دهه پیش هستند؛ اما دو محصول تارا از ایران خودرو و شاهین از سایپا را می‌توان از خودروهای جدید این کلاس دانست که به کمک همین جدید بودن، توانسته‌اند مشتریان زیادی را به سمت خود بکشانند. امروز می‌خواهیم به بررسی سایپا شاهین بپردازیم و اینکه چرا خودرو شاهین نخریم.

سایپا شاهین در سال ۱۳۹۹ به بازار معرفی شد و بالاخره بعد از مدت‌ها اولین ماشینی بود که پلتفرمی جز پلتفرم پراید داشت. البته پلتفرم شاهین نسبتاً مدرن و متعلق به نسل قبلی تویوتا یاریس است و از این نظر برتری خوبی بر اکثر خودروهای داخلی دارد. در ادامه ببینم شاهین چه مشخصات و امکاناتی دارد و وضعیت آن در بازار چگونه است؟

 بررسی خارجی شاهین

درست است که طراحی شاهین تا حدی چشم‌نواز و مشتری‌پسند است، ولی باید قبول کرد که نسبت به خودروهای روز و البته رقبای چینی تا حدی قدیمی به چشم می‌رسد. با این وجود نباید از یک پیشرفت بزرگ سایپا در بحث طراحی خودرو چشم‌پوشی کرد و آن تناسب داشتن ابعاد و اندازه‌های خودرو است که در محصولات شکل گرفته روی پلتفرم پراید دیده نمی‌شد. طرح کلی نیز با وجود کمی قدیمی بودن و به قول انگلیسی‌ها Outdated شدن اما نمره قابل قبولی دریافت می‌کند. شاهین بخشی از این تناسب ابعاد را مدیون پلتفرم مدرن تویوتا یاریس است.

در نمای جانبی نیز باید به رینگ‌های آشنایی اشاره کنیم که قبلاً آن‌ها را روی رنو ساندرو دیده بودیم. درهای خودرو نیز کمی شباهت به برلیانس دارند، ولی در نمای عقب هم شاهین کاراکتر منحصر به فرد خود را دارد و البته بهتر بود خودروساز از چراغ‌هایی با گرافیک مدرن‌تری استفاده می‌کرد. چون اصلی‌ترین رقیب شاهین یعنی تارا داراچی لایت باری زیبا به سبک خودروهای مدرن امروزی است.

بیشتر بخوانید:نظر مردم در مورد خودرو تارا

بررسی خوردوی شاهین

شاهین بخشی از این تناسب ابعاد را مدیون پلتفرم مدرن تویوتا یاریس است.

بررسی داخلی و امکانات شاهین

ماجرای درون کابین شاهین نیز مانند بیرون آن بوده؛ یعنی با اینکه طرح ملی چندان بد نیست، ولی گویا متعلق به یک دهه پیش است و شباهتی به خودروهای مدرن ندارد. برای درک بهتر این موضوع کافی است طراحی داشبورد شاهین را با خودرویی مثل چری آریزو ۵ مقایسه کنید. البته که آریزو و شاهین هم قیمت نیستند؛ اما از نظر ابعاد و اندازه در یک کلاس قرار می‌گیرند و طراحی آن‌ها قابل مقایسه است.

طراحی داخلی نیز بی‌شباهت به خودروهای یک دهه پیش چینی نیست، ولی در مقایسه با خودروهای دیگر گروه سایپا مانند کوییک و غیره یک قدم رو به جلو است. در بخش امکانات رفاهی، شاهین وضعیت بدی ندارد و می‌توان مواردی مانند سانروف برقی، سیستم ردیاب ماهواره‌ای، دوربین دید عقب، سنسور دنده عقب، آینه‌های جانبی برقی، کنترلر سیستم صوتی روی فرمان، استارت بدون کلید، کامپیوتر سفری و تهویه مطبوع خودکار را در این خودرو مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید:مقایسه شاهین با سورن پلاس [کدام را انتخاب کنیم؟]

بررسی داخل ماشین

در بخش امکانات رفاهی، شاهین وضعیت بدی ندارد

مشخصات فنی شاهین

اگر مشخصات فنی شاهین را ببینید، خواهید فهمید که اعداد و ارقام، همخوانی چندانی با حجم تبلیغاتی که برای این خودرو شده است ندارند. شاهین از یک موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ با حجم ۱.۵ لیتر استفاده می‌کند که به کمک توربوشارژر می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته خروجی پیشرانه توربو، شاهین را در موقعیت برتری در مقایسه با تارا قرار می‌دهد؛ اما اگر نگاهی به راندمان و خروجی موتورهای ۱.۵ لیتری توربو چینی‌ها کنید متوجه خواهید شد که شاهین چندان هم ماشین قوی و پیشرفته‌ای نیست. رقبایی چون چری یا جک از همین حجم موتور حداقل ۱۵۰ اسب بخار را بیرون کشیده‌اند و در مدل‌هایی شاهد اعدادی تا ۱۷۰ اسب بخار نیز هستیم. اصلی‌ترین دلیل این ضعف را باید فناوری پایین و قدیمی به کار رفته در بخش فنی شاهین دانست؛ چرا که بهتر بود خودروساز حداقل از یک سرسیلندر ۱۶ سوپاپ در این خودرو استفاده می‌کرد. اگر بین شاهین و گزینه‌های چینی بازار دو دل مانده‌اید، همین مشخصات موتور می‌تواند دلیل خوبی باشد که چرا خودرو شاهین نخریم.

انتقال نیرو در سایپا شاهین به وسیله یک گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ‌های جلو انجام می‌شود؛ ولی این خودرو در آینده نزدیک با گیربکس شش دنده خودکار نیز به بازار عرضه خواهد شد. شاهین با وزن حدود ۱۲۶۰ کیلوگرم می‌تواند در حدود ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید:آیا موتور شاهین همان موتور تیبا است؟

مشخصات  فنی شاهین

انتقال نیرو در سایپا شاهین به وسیله یک گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ‌های جلو انجام می‌شود

رقبای شاهین در بازار

اصلی‌ترین رقیب شاهین در بازار را باید تارا ایران خودرو دانست. تارا به نظر بسیاری از مشتریان طراحی چشم‌نوازتری دارد، اما قوای فنی تارا نیز تعریف چندانی نداشته و آن را باید خودرویی ضعیف دانست. البته با توجه به نبود توربو در تارا، بی‌شک هزینه‌های نگهداری آن نیز در مقایسه با شاهین کم‌تر است.

رقیب دیگر شاهین دنا پلاس توربو است. دنا پلاس توربو که بر اساس پژو ۴۰۵ ساخته شده، خودرویی فوق‌العاده ناامن و با پلتفرمی بسیار قدیمی است؛ اما در مقابل بهترین توانایی حرکتی به خصوص در خط مستقیم را در این کلاس ارائه می‌دهد و موتور ۱.۷ لیتری توربو دنا برتری فاحشی بر شاهین دارد.

چری آریزو ۵ نیز خودرویی هم کلاس با شاهین است، اما قیمت بالاتری دارد. آریزو البته از هر نظر به رقبای وطنی برتری دارد، اما قیمت بالاتر آن ممکن است بسیاری از مشتریان را همچنان به سمت خودروهای داخلی بکشاند.

یک رقیب قدیمی و البته خوشنام نیز رنو ساندرو است. رنو ساندرو چه در بخش امکانات، مشخصات فنی و چه در بحث طراحی، برتری خاصی ندارد، اما با توجه به کیفیت ساخت بالا و ایمنی قابل قبول، خودرویی بسیار خوشنام است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای خودروهای جدید، پول خود را روی خودرویی که ظاهر ساده ولی کیفیت ساخت بهتری دارد سرمایه‌گذاری کنند. بزرگ‌ترین نقطه ضعف ساندرو این است که نمی‌توانید آن را به صورت صفر کیلومتر خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:بررسی کامل شاهین سایپا از نظر مکانیک‌ها

شاهین

اصلی‌ترین رقیب شاهین در بازار را باید تارا ایران خودرو دانست.

در پایان چرا شاهین نخریم

با نگاهی به وضعیت شاهین و رقبایش دلایل نسبتاً زیادی خواهیم داشت که چرا خودرو شاهین نخریم. اگر از ظاهر شاهین خوشتان می‌آید و خاطره بدی هم از محصولات ایران خودرو دارید، شاهین می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد، با این وجود نقاط ضعف این خودرو را دور از نظر نداشته باشید.

شاهین یک خودروی توربو است. موتورهای توربو نیاز به نگهداری بهتری دارند و باید دقت بیشتری از حفظ و نگهداری از آن‌ها داشته باشید. در صورت خرابی نیز هزینه‌های این موتورها قابل مقایسه با موتورهای عادی نیست. مضاف بر اینکه شاهین با وجود توربو بودن، تازه قدرتی به اندازه یک ۲۰۶ تیپ پنج دارد. البته منکر گشتاور بالای موتور توربو نمی‌توان شد و این مسئله به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند.

مسئله دیگر، کیفیت ساخت و مونتاژ پایین شاهین است که بسیاری از مشتریان از آن گله‌مند هستند. کیفیت مونتاژ پایین البته امضای تمام خودروسازان داخلی ما در سال‌های اخیر بوده و منحصر به شاهین نیست، اما مشتریان شاهین امیدوار بودند که این خودروی جدید حداقل ایراداتی که قبلاً در پراید و تیبا مشاهده کرده‌اند را نداشته باشد.

سایپا شاهین

شاهین یک خودروی توربو است.

سخن پایانی

در پایان، همان‌طور که اشاره کردیم اصلی‌ترین پاشنه آشیل شاهین رقبای این خودرو هستند. رقبای شاهین دلیل خوبی هستند که چرا خودرو شاهین نخریم. برای مثال تارا ایران خودرو ظاهری بسیار جذاب‌ دارد و با وجود ایرادهای کیفی و مونتاژی که تارا هم با آن‌ها درگیر است، اما بازار واکنش بسیار بهتری به تارا نشان داده تا به شاهین.

با تمام این تفاسیر شاهین گرچه بهترین خودرو بازار و کلاس خود نیست، اما برای کسانی که به دنبال پلتفرم و ایمنی بهتر از دیگر محصولات سایپا و همچنین خانواده خودروهای کهنه‌ای که روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده‌اند می‌گردند، می‌تواند گزینه‌ای قابل فکر باشد.

سوالات متداول

  • مصرف سوخت شاهین چقدر است؟

موتور ۱.۵ لیتری شاهین به طور ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این عدد با توجه به شرایط رانندگی و کیفیت سوخت خودرو می‌تواند متغیر باشد.

  • چه نکاتی در نگهداری شاهین مهم هستند؟

در شاهین و دیگر خودروهای توربوشارژر بهتر است به موتور خودرو اجازه دهید گرم شود و سپس حرکت کنید. همچنین نباید موتور خودرو را بلافاصله پس از توقف در مقصد خاموش کرد و باید کمی زمان بدهید تا موتور خنک شود.

  • شاهین چه امکانات ایمنی دارد؟

ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، سیستم ضد بلوکه ترمز، ایربگ راننده و سرنشین جلو و سیستم تقسیم نیروی ترمز از امکانات ایمنی سایپا شاهین هستند.

  • آیا شاهین موتور پراید دارد؟

خیر موتور شاهین گرچه بی‌شباهت به موتور پراید نیست، اما حجم و مشخصاتی متفاوت با آن دارد. موتور شاهین نسخه‌ای توربو از موتور تیبا ۲ است.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 18 =