Banner Image

آیا موتور شاهین همان موتور تیبا است؟

4.6/5 - (29 امتیاز)

از ابتدا عرضه خودرو شاهین سایپا به بازار، همیشه بحث‌ها و حواشی زیادی در خصوص قوای محرکه آن وجود داشته است و بسیاری از افرادی که سررشته چندانی از مسائل فنی خودرو ندارند، این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا موتور شاهین همان موتور تیبا است. به همین دلیل تصمیم داریم تا در نوشتار پیش رو مشخصات فنی شاهین سایپا را به صورت مفصل بررسی کنیم و به پرسش بالا پاسخ بدهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم قلب تپنده خودرو شاهین از چه ویژگی‌هایی برخوردار است و چه تفاوت‌هایی با موتور تیبا دارد؟

داستان موتور شاهین

برای بررسی داستان و تاریخچه موتور شاهین بهتر است به تابستان سال 1397 برگردیم؛ یعنی زمانی که سایپا در نمایشگاه خودرو شیراز از محصول جدید خود که در آن زمان «رُهام» نام داشت رونمایی کرد. در آن زمان قرار بود خودرو رهام (شاهین فعلی) با یک پیشرانه 1.65 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به بازار بیاید. پیشرانه مذکور که با کد BM16 LB شناخته می‌شد؛ دقیقاً همان موتوری است که پارس خودرو از سال 1397 به بعد روی برلیانس‌های سری 300 (H320 و H330) نصب کرد. گیربکس اتوماتیک این خودرو هم قرار بود از تولیدات شرکت هیوندای پاورتِک کره جنوبی باشد.

شاهین

اما طولی نکشید که با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها علیه صنعت خودرو کشورمان، تمام نقشه‌های سایپا نقش بر آب شد. در این شرایط که سایپا از تأمین موتور و گیربکس از طریق شرکای خارجی ناامید شده بود، سعی کرد با استفاده از امکانات موجود و دانش فنی داخلی، پیشرانه‌ای جدید برای شاهین بسازد.

در آن زمان بهترین پیشرانه‌ای که سایپا در اختیار داشت، موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی با کد M15 بود که روی محصولات پلت فرم X200 این شرکت (خانواده تیبا، ساینا و کوئیک) نصب می‌شد اما این موتور برای قرارگرفتن روی خودرو شاهین که قرار بود پرچم‌دار محصولات سایپا باشد، خیلی ضعیف بود. از این‌رو مهندسان سایپا تصمیم گرفتند تغییراتی را روی این قلب تپنده اعمال کنند تا مناسب قرارگرفتن در سینه شاهین شود.

بیشتر بخوانید: بررسی کامل شاهین سایپا

موتور شاهین چیست و ساخت کجا است؟

موتور شاهین یک نسخه 1.5 لیتری توربو است که با کد M15 Turbo Charger یا به اختصار M15 TC شناخته می‌شود. این پیشرانه حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر را تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این خودرو انتقال می‌دهد. ناگفته نماند که موتور شاهین یک موتور ایرانی است و در شرکت مگا موتور (از زیرمجموعه‌های گروه سایپا) تولید می‌شود.

آیا موتور شاهین همان موتور تیبا و پراید است؟

موتور پراید یک نسخه 1.3 لیتری است و قطعاً نمی‌تواند با پیشرانه 1.5 لیتری شاهین یکی باشد؛ اما با توجه به حجم تقریباً یکسان موتور تیبا با موتور شاهین، ممکن است شبهه یکی بودن آن‌ها پیش بیاید و به همین خاطر بسیاری از افراد می‌پرسند که آیا موتور شاهین همان موتور تیبا است.

موتور شاهین

در پاسخ به سؤال بالا باید بگوییم خیر موتور شاهین با موتور تیبا یکسان نیست اما بر اساس موتور تیبا طراحی شده است. همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم؛ پس از تشدید تحریم‌های صنعت خودرو کشورمان، دست سایپا از پیشرانه‌های خارجی کوتاه ماند و مدیران ارشد این شرکت تصمیم گرفتند پیشرانه‌ای جدید را در داخل کشور برای شاهین طراحی و تولید کنند.

اما مشکل اصلی اینجا بود که طراحی صفر تا صد یک پیشرانه کاملاً جدید، صرفه اقتصادی نداشت و قیمت تمام شده خودرو شاهین را به شدت افزایش می‌داد؛ بنابراین مهندسان شرکت مگا موتور تصمیم گرفتند پیشرانه‌ جدید را بر پایه یک پیشرانه موجود در داخل کشور طراحی کنند و برای این منظور، موتور M15 یا همان موتور تیبا را در نظر گرفتند.

مهندسان این شرکت در ابتدا برای افزایش قدرت خروجی موتور تیبا، یک توربوشارژر را به آن اضافه کردند و در گام‌های بعدی در بخش‌هایی مثل سر سیلندر، میل‌لنگ، پیستون‌ها، بالانسر، سیستم برق رسانی و… نیز تغییراتی اعمال کردند تا این موتور توانایی سازگاری با سیستم توربوشارژر را پیدا کند.

شاید این مثال خیلی دقیق نباشد اما برای بهتر جا افتادن موضوع، اگر موتور شاهین را یک ساختمان فرض کنیم، موتور تیبا فونداسیون یا پِی این ساختمان است.

موتور شاهین خوب است یا نه؟

این که بخواهیم در یک کلام راجع به خوب بودن یا نبودن موتور شاهین اظهارنظر کنیم امکان‌پذیر نیست. چراکه خوب بودن یک مفهوم نسبی است و معنای آن می‌تواند بسته به شرایط و نیازهای هر فرد متفاوت باشد؛ بنابراین ما در اینجا مزایا و معایب موتور شاهین را بیان خواهیم کرد و قضاوت نهایی را بر عهده خود شما می‌گذاریم.

مزایای موتور شاهین

مزایای موتور شاهین

  • مصرف سوخت پایین
  • گشتاور قابل قبول نسبت به حجم
  • ارائه حداکثر گشتاور در دور پایین که نتیجه آن کمک به شتاب‌گیری بهتر و روان‌تر خودرو است.

معایب موتور شاهین

  • ساختار قدیمی 8 سوپاپ
  • حساسیت و نیاز به نگهداری دقیق‌تر در مقایسه با پیشرانه‌های تنفس طبیعی
  • سروصدای نسبتاً زیاد در دورهای بالا

بیشتر بخوانید: مقایسه شاهین با تارا

مقایسه موتور شاهین با تیبا

در این قسمت موتور شاهین و موتور تیبا را در قالب جدول باهم مقایسه خواهیم کرد تا شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را بهتر بشناسیم. به طور خلاصه می‌توان گفت بزرگترین تفاوت این دو موتور به وجود سیستم پرخوران در موتور شاهین و توان بالاتر این خروجی موتور این خودرو باز می‌گردد. در جدول زیر می‌توانید به طورکامل با جزئیات تفاوت‌های میان موتور شاهین یا تیبا پی ببرید:

مدل موتور موتور شاهین موتور تیبا
کشور سازنده ایران ایران
شرکت سازنده مگا موتور مگا موتور
حجم (cc) 1497 1503
کد شناسایی M15 TC M15
تعداد سیلندر 4 4
تعداد سوپاپ 8 8
نوع تنفس پرخوران از نوع توربوشارژر طبیعی
حداکثر قدرت 110 اسب بخار در 5000 دور 87 اسب بخار در 5300 دور
حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر در 2500 دور 128 نیوتن متر در 4000 دور
نسبت تراکم 9.5 به 1 9.7 به 1
وزن (Kg) 114 114
استاندارد آلایندگی یورو 5 یورو 4

 

کلام پایانی

در این مقاله، پاسخ پرسش پرتکرار آیا موتور شاهین همان موتور تیبا است را دیدیم و تفاوت‌های این دو موتور پرتیراژ گروه خودروسازی سایپا را متوجه شدیم. به عنوان کلام پایانی می‌توانیم بگوییم که هرچند موتور شاهین نقاط ضعفی دارد اما باید توجه کنیم که این موتور در شرایط تحریم و با کم‌ترین کمک خارجی توسعه پیدا کرده است. از این رو می‌توانیم نقاط ضعف این موتور را با دیده اغماض نگاه کنیم و امیدوار باشیم که مهندسان سایپا و مگا موتور در آینده نزدیک این نقاط ضعف را برطرف کنند.

البته طبق ادعا مدیران ارشد سایپا، در آینده نزدیک شاهد عرضه شاهین پلاس خواهیم بود که یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ را در سینه دارد.

سؤالات متداول

موتور شاهین چه قدر قدرت دارد؟

موتور شاهین حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن‌متر را تولید می‌کند.

موتور شاهین چه تفاوت‌هایی با موتور تیبا دارد؟

تفاوت عمده موتور شاهین و موتور تیبا در نوع تنفس آن‌ها است. موتور تیبا از نوع تنفس طبیعی است در حالی که موتور شاهین از توربوشارژر استفاده می‌کند. علاوه‌بر این تفاوت عمده، موتور شاهین در بخش‌هایی مثل سرسیلندر، میل‌لنگ، پیستون‌ها، بالانسر، سیستم برق‌رسانی و… هم نسبت به موتور تیبا دست‌خوش تغییرات و به‌روزرسانی شده است.

موتور شاهین از عهده وزن این خودرو برمی‌آید؟

در یک کلام بله. با توجه به ارائه حداکثر گشتاور موتور شاهین در دور نسبتاً پایین، این خودرو شتاب‌گیری روان و قابل قبولی دارد و از اکثر رقبایی که پیشرانه‌هایی با قدرت مشابه اما از نوع تنفس طبیعی دارند، برتر ظاهر می‌شود.

وضعیت موتور شاهین از نظر استهلاک و هزینه‌های نگهداری چگونه است؟

موتور شاهین در مجموع موتوری کم استهلاک و کم هزینه است؛ اما با توجه به بهره‌گیری از سیستم توربوشارژر، نسبت به موتورهای تنفس طبیعی نیاز به نگهداری بیش‌تری دارد و اگر مالک بیش از حد در نگهداری از آن بی‌مبالاتی کند؛ هزینه‌های نسبتاً سنگینی را روی دست او خواهد گذاشت.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

    1. . پاسخ

      موتور tu5 توانایی لازم برای حرکت دادن این ماشینو نداره
      برای مثال روی تارا از موتور tu5+ استفاده شده که شتابی حدود 18 ثاویه داره اما روی شاهین که از این موتور استفاده شده شتابش حدود 12 ثانیه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =