Banner Image
امتیاز دهید

خاموش شدن مکرر پکیج و یا روشن نشدن آن، یکی از شایع‌ترین مشکلات پکیج است. این اتفاق هرچند ساده است، ولی به‌راحتی می‌تواند رفاه خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. با توجه به این که استفاده از سیستم‌های گرمایشی و پکیج‌ها در فصول سرد روند افزایشی پیدا می‌کند، وقوع چنین مشکلی در زمستان دور از ذهن نیست. البته اگر پکیج­ها و سیستم­های گرمایشی به‌طور مرتب بررسی و سرویس شوند، با احتمال ضعیف‌تری دچار چنین اختلالاتی می‌شوند. این که چرا پکیج روشن نمیشود، در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم، ولی به خاطر داشته باشید که سالم بودن پکیج­ها در مصرف انرژی‌اش تأثیر داشته و به‌ صورت غیر مستقیم روی کاهش هزینه‌های جاری خانوار موثر خواهد بود. در این مقاله قصد داریم دلایل روشن نشدن پکیج­ها را بررسی کنیم.

علت روشن نشدن پکیج

با این که پکیج‌ها با آب، برق و گاز کار می­کنند، اما ممکن است مشکلی که باعث روشن نشدن پکیج می­شود، هیچ ربطی به این سه معیار اساسی نداشته باشد. با این حال، در صورت مشاهده پکیج خاموش اولین قدم چک کردن منابع ورودی آب، برق و گاز بوده تا مطمئن شوید مشکلی ندارند.

پکیج خاموش

در صورت مشاهده پکیج خاموش اولین قدم چک کردن منابع ورودی آب، برق و گاز بوده تا مطمئن شوید مشکلی ندارند.

به جز این سه فاکتور مهم، دلایل متعددی باعث روشن نشدن پکیج­ها می­شوند؛ به طوری که تجربه ثابت کرده که اغلب اوقات، روشن نشدن پکیج ریشه در نقص فنی قطعات دارد. در ادامه، برای بررسی این که چرا پکیج روشن نمیشود، دلایل زیر را بررسی می­کنیم:

شاید پکیج با مشکل کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کند!

اگر آب کافی در مدار پکیج و لوله­ها در جریان نباشد، احتمالا پکیج روشن نخواهد شد. وجود نداشتن آب کافی در لوله­ها و مدار پکیج سبب می­شود فشار آب کاهش یافته و پکیج پس از خاموش شدن، دیگر روشن نشود. فشار آب پکیج باید بین عدد 1 تا 2 باشد، پس برطرف کردن مشکل کم‌آبی پکیج، به سادگی باز کردن شیر آب است! یعنی شیر آب را باز کنید و منتظر بمانید که عقربه به عدد 1 یا 1.5 برسد. اگر با طی کردن این پروسه مشکل روشن نشدن پکیج حل شد، نیاز به اقدام دیگری خواهد بود، ولی اگر با افت درجه در عقربه فشار آب روبرو شدید و مجددا خاموش شدن پکیج شما را متعجب کرد، بهتر است کار را به کاردان بسپارید و از یک تعمیرکار ماهر کمک بخواهید.

بیشتر بخوانید: چگونه پکیج را روشن کنیم؟

مسدود بودن لوله‌ها را چک کنید

این که چرا پکیج روشن نمیشود، شاید به دلیل مسدود شدن لوله‌­های رادیاتور و پکیج باشد. در این وضعیت، احتمالا املاح آب شهری برای پکیج دردسرساز شده و در لوله‌های رادیاتور یا پکیج، به صورت رسوب ظاهر شده‌اند.

مسدود شدن لوله های پکیج

این که چرا پکیج روشن نمیشود، شاید به دلیل مسدود شدن لوله‌­های رادیاتور و پکیج باشد

اگر پکیجی بخرید که به صورت پیش‌فرض یک سختی‌گیر یا رسوب‌گیر در لوله‌ها داشته باشد، حسابی خوش به حالتان می‌شود، چرا که دردسر رسوب بستن لوله‌ها از دوشتان برداشته خواهد شد. اگر پکیج شما رسوب‌گیر یا سختی‌گیر آب ندارد، هر یک سال یکبار و قبل از آن که کارد به استخوان پکیج برسد، فکری به حال رسوب‌گیری آن بکنید.

افزایش دمای بیش از حد پکیج مشکل‌ساز می‌شود

گرم شدن بیش از حد پکیج دلیل دیگری است که باعث خاموش شدن پکیج به صورت خودکار می­شود. اگر پکیج شما دیجیتالی باشد، با داغ شدن بیش از حد پکیج صدای بوقی را به‌عنوان هشدار خواهید شنید که خبر از افزایش دمای بیش از حد سیستم دارد. حل این مشکل را به متخصص بسپارید و قبل از وقوع آن، همیشه درجه دمای پکیج تا بالاترین دما بالا نبرید.

دریچه ورودی گاز را بررسی کنید

اختلال در دریچه ورودی گاز، دلیل دیگر روشن نشدن پکیج است. وظیفه این دریچه این است که گاز را متناسب با شرایط وارد سیستم کند و هر زمان که دمای پکیج به مقدار مناسب رسید، ورودی بسته شود. اگر دریچه به درستی تنظیم نشده باشد، پکیج روشن نخواهد شد. این یعنی میزان گازی که توسط دریچه تأمین می‌شود، مقدار مناسبی نیست.

هواگیری پکیج می‌تواند راهگشا باشد

وجود هوا در شوفاژ­ها و لوله­های ساختمان، دلیل دیگری است که به روشن نشدن پکیج دامن می‌زند. اگر هوای موجود در این لوله‌ها به حدی برسد که به آب گرم اجازه ندهد به رادیاتور برسد، پکیج خاموش خواهد شد. اگر این مشکل رخ داد، باید پکیج را هواگیری کنید و اگر برطرف نشد، مشکل از پمپ پکیج است و برای حل این آن، باید با متخصصین در تماس باشید.

حواستان به عملکرد دودکش جمع باشد

عملکرد ناقص یا نامناسب دودکش و یا استفاده از دودکش غیر استاندارد، دیگر دلیل دیگری است باعث روشن نشدن پکیج می‌شود. بهترین دودکشی که برای پکیج­ها می­توانید استفاده کنید دودکش­های H هستند و اگر با نصب اشتباه و غیراصولی، دودکش توانایی تخلیه کامل دود را نداشته باشد، دود در قسمت فوقانی دودکش جمع شده، دمای دودکش بالا می­رود و مشکلات خطرناکی ایجاد می‌کند. در این هنگام است که سنسورهای خاموش کردن اتوماتیک پکیج دست به کار می‌شوند و با تشخیص دود، فرمان خاموش شدن را صادر می‌کنند. اگر در این حالت مشکلی به مشعل وارد نشده باشد، با تنظیم دوباره و صحیح دودکش می­توانید پکیج را مجددا راه‌اندازی کنید.

بیشتر بخوانید: پکیج چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

نقص فنی برد، پکیج را به چالش می‌کشد

وجود نقص در برد پکیج، روی خاموش و روشن شدن آن تاثیر می‌گذارد. اغلب اجزای پکیج برای ادامه کار، نیاز دارند تا از طرف برد الکتریکی فرمان بگیرند؛ بنابراین نقص فنی در برد می‌تواند دلیل روشن نشدن پکیج باشد. برای حل این مشکل، حتما از متخصص کمک بگیرید.

سلامت فن را چک کنید

اختلال در کارکرد فن پکیج دیگر دلیلی است که در این مقاله بررسی خواهیم کرد. وظیفه فن در پکیج این است که گازهای مضر را از داخل پکیج به قسمت دودکش انتقال دهد. اگر به هر دلیلی برد پکیج یا سنسور متوجه شود که فن پکیج کار نمی­کند، پکیج را به صورت خودکار خاموش خواهد کرد.

وقتی الکترود های تشخیص شعله درست کار نکنند!

نقص فنی در قسمت الکترودهای تشخیص شعله پکیج، دلیل دیگری است که از روشن شدن پکیج جلوگیری می‌کند. وظایف الکترودهای تشخیص شعله در پکیج زیر نظر گرفتن مصرف گاز در پکیج و تأمین سوخت لازم برای روشن شدن آن است.

نقص فنی پکیج

اگر در اثر گرما، فاصله‌ای که بین شعله و الکترود وجود دارد افزایش یابد و دچار مشکل شود، پکیج خاموش خواهد شد. برای حل این مورد، شما فقط نیاز به یک انبردست دارید تا الکترود را کمی به شعله نزدیک کنید. اگر بعد از نزدیک کردن باز هم پکیج روشن نشد، ممکن است الکترود دچار نقص یا خرابی شده باشد.

ترموستات، آخرید دلیل روشن نشدن پکیج است

اخرین دلیلی که بررسی خواهیم کرد، عملکرد ناقص یا اشتباه ترموستات پکیج شما است. ممکن است تنظیمات ترموستات پکیج نادرست باشد، به گونه‌ای که دمای تنظیم شده، کم‌تر از دمای اتاق شما در حال حاضر باشد. در این صورت، پکیج روشن نخواهد شد و باید دمای ترموستات پکیج به صورت دستی تنظیم شود.

دلیل روشن نشدن پکیج بوتان و ایران رادیاتور

دلایل روشن نشدن پکیج بوتان و ایران رادیاتور را در لیست بلند بالای پاراگراف قبل می‌توانید پیدا کنید. با این حال، اختلال در کارکرد فن پکیج، نشتی آب از رادیاتورها، مسدود بودن سوراخ‌های شعله، رسوب کردن املاح آب در لوله‌ها، افت فشار گاز، برق و آب و در نهایت خرابی دودکش، رایج‌ترین دلایلی هستند که روشن نشدن پکیج بوتان و ایران رادیاتور را توجیح می‌کنند و در پاسخ به سوال «چرا پکیج روشن نمیشود» شما را به جواب خواهد رساند. اگر صفحه نمایش پکیج شما خطایی را نشان نمی­دهد و محتوای ارائه شده در این مقاله کمکی در راستای حل مشکلتان نکرد، بهتر است برای به دفترچه راهنما نگاهی بیندازید یا با متخصصان تماس بگیرید.

پکیج بوتان و ایران رادیاتور

اگر می‌خواهید از خرابی پکیج خود جلوگیری کنید و راندمان آن را بالا ببرید، بهتر است پیشنهادات زیر را در نظر بگیرید:

  • همواره حواستان به فشار پکیج باشد که از دامنه امنش خارج نشود.
  • اگر رسوب‌گیر ندارید، یک برنامه منظم سالانه برای رسوب‌گیری پکیج در نظر داشته باشید.
  • روی نصب استاندارد دودکش حساسیت به خرج دهید و آن را به یک نصاب ماهر و دارای دانش کافی بسپارید.
  • اگر 6 ماه یک بار پکیج خود را سرویس کنید، پکیج به مشکل نخواهد خورد.
  • یک بار دفترچه راهنما را به دقت مطالعه کنید تا اصول نگهداری این سیستم برای شما روشن شود.

علت روشن نشدن پکیج بعد از قطع گاز

پکیج به سه عنصر مهم نیاز دارد تا کار کند. آب، برق و گاز ملزوماتی هستند که در پاراگراف‌های قبل به ضرورت حضورشان اشاره کردیم. در واقع با حذف هر یک از این عوامل، باید منتظر باشید که پکیج شما دچار اختلال عملکرد شود. اگر بعد از قطعی گاز پکیج روشن نشد، احتمالا افت فشار گاز از روشن شدن شمعک جلوگیری می‌کند. شاید به‌طور موقت شمعک روشن شود ولی جریان ضعیف گاز، اجازه شعله‌ور کردن را به آن نمی‌دهد. اگر مطمئن شدید که مشکل از افت فشار گاز است، باید بررسی کنید که این مشکل سراسری است یا فقط در سیستم گاز پکیج شما رخ داده است.

البته گاهی مسدود بودن سوراخ‌های شعله نیز مانع خروج گاز و اشتعال آن شده و به پکیج اجازه نمی‌دهد که روشن شود. به همین دلیل، بد نیست سوراخ‌های شعله را چک کنید تا با آلودگی‌ها مسدود نشده باشد.

نتیجه گیری

اگر پکیج شما جزو مدل‌های جدید و پیشرفته باشد، احتمالا به مدد سنسورها و صفحه نمایش، نوع خطا را به شما نشان می‌دهند و سرنخ پیگیری‌اش را به دست شما می‌سپارد. این مورد به صورت کارآمدی در پکیج‌های جدید بوتان و ایران رادیاتور وجود دارد. این که چرا پکیج روشن نمی‌شود، در برندهای بوتان و ایران رادیاتور به شکل کدهای خطایی روی صفحه نمایش مشاهده می‌شوند. اگر گاز، آب و برق را چک کردید و در این سه پارامتر اساسی مشکلی نیافتید، باید به سراغ موارد دیگر و اختلال در نقص فنی پکیج باشید.

سوالات متداول

  1. آیا دلایل روشن نشدن پکیج در برندهای مختلف این سیستم گرمایشی با هم تفاوت دارند؟
    بله به دلیل برخی تفاوت‌های جزئی، دلیل روشن نشدن پکیج در برندهای مختلف اندکی تفاوت خواهند داشت.
  2. رایج‌ترین دلیل روشن نشدن پکیج چیست؟
    اغلب اوقات روشن نشدن پکیج، به دلیل مسدود بودن لوله نازک شمعک است.
  3. بهترین راه حل برای جلوگیری از ایرادات احتمالی نظیر روشن نشدن پکیج چیست؟
    سرویس دوره‌ای، بهترین راهکار برای بهبود راندمان پکیج است.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =