Banner Image

چه گوشی‌هایی فضای دوم دارند؟[ آموزش فعال‌سازی]

امتیاز دهید

گوشی‌های هوشمند امروزی دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های جالب و کاربردی متعددی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به فضای دوم اشاره کرد. فضای دوم برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌شود، هرچند متفاوت با حافظه اصلی یا جانبی بوده و از طریق تنظیم کلمه عبور می‌توان دسترسی به آن را محدود کرد؛ اما تعریف دقیق فضای دوم چیست و چه گوشی‌ هایی فضای دوم دارند؟ در ادامه این مطلب از سایت پیندو با ما همراه باشید تا شما مخاطبین عزیز را با مفهوم فضای دوم در گوشی‌های موبایل بیشتر آشنا کنیم.

فضای دوم گوشی چیست؟

برخی گوشی‌های متعلق به برندهای شیائومی، هواوی، ریلمی، آیفون و سامسونگ هر یک به نوعی از قابلیت فضای دوم پشتیبانی می‌کنند. فضای دوم نوعی حافظه ذخیره‌سازی است، اما با فضای حافظه اصلی فرق می‌کند. فضای دوم یا همان Second Space یک فضای جدید و کاملا مجزا از حافظه اصلی به حساب می‌آید که امکان استفاده از شناسه‌های ایمیل متفاوت، ذخیره‌سازی و محافظت از داده‌ها را برای کاربر فراهم می‌آورد. کاربر همچنین می‌تواند داده‌های موجود در حافظه اصلی را به فضای دوم انتقال دهد و بالعکس.

فضای دوم گوشی

فضای دوم به طور خاص زمانی به کار می‌آید که کاربر مایل است اطلاعات/ داده‌های شخصی و کاری را به طور جداگانه در گوشی خود نگه دارد. با فعال‌سازی فضای دوم، دو پروفایل متفاوت روی یک گوشی ساخته می‌شود. به بیان بهتر دو کاربر می‌توانند از یک گوشی استفاده کنند، درست مثل اینکه هر یک دارای گوشی مجزا، با اطلاعات، اپلیکیشن‌ها و تصاویر متفاوت هستند. در صورت استفاده از این قابلیت، یک آیکون روی صفحه خانه (Home) یا صفحه قفل (Lock Screens) ساخته می‌شود که از طریق آن می‌توان بین پروفایل‌ها جابجا شد. فضای دوم همچنین یک روش هالی برای پنهان‌سازی داده‌های خصوصی به شمار می‌آید.

فضای دوم گوشی شیائومی

در ادامه مطلب چه گوشی‌ هایی فضای دوم دارند قصد داریم شما را با فضای دوم موجود در گوشی‌های شیائومی آشنا کنیم. فضای دوم شیائومی از نسخه ۵ اندروید معرفی شد. این قابلیت به چندین کاربر اجازه می‌دهد تا به یک گوشی اندرویدی دسترسی داشته و از آن استفاده کنند. البته این استفاده مشترک به معنی به اشتراک‌گذاری مستقیم داده‌ها و اطلاعات نیست. درست مثل اینکه در ویندوز، چندین پروفایل کاربری ساخته شده و در هر پروفایل، برنامه‌ها و اطلاعات مجزایی نصب می‌شود. کاربران پروفایل‌های مختلف، قادر به مشاهده اطلاعات و برنامه‌های نصب‌شده روی پروفایل دیگران نیستند.

فضای دوم گوشی شیائومی

فضای دوم در رابط کاربری MIUI به دو کاربر اجازه می‌دهد از یک گوشی استفاده کنند، در عین حال که حریم خصوصی هر یک به خوبی حفظ می‌شود.

بیشتر بخوانید: باد کردن باتری موبایل سامسونگ

فعالسازی فضای دوم گوشی شیائومی

با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید فضای دوم در گوشی‌های شیائومی را فعال کنید.

۱- به بخش تنظیمات (Settings) مراجعه کنید. این بخش با علامت چرخ‌دنده در هر قسمت گوشی قابل‌دسترسی است.

۲- پس از ورود به بخش تنظیمات، گزینه Special Features (همان ویژگی‌های خاص) را پیدا کرده و روی آن ضربه بزنید.

۳- در قسمت Special Features، روی گزینه Second Space (همان فضای دوم) ضربه بزنید.

۴- حال روی دکمه آبی Turn on Second Space (فعالسازی فضای دوم) ضربه بزنید تا این قابلیت روی گوشی فعال شود.

پس از انجام مراحل بالا و اندکی انتظار، عبارت Creating Second Space روی صفحه به نمایش درمی‌آید، به این معنی که فضای دوم در حال ساخت است. در صورت تکمیل فرایند، عبارت Created Successfully و در قسمت پایین آن، دو گوشی در کنار یکدیگر با عبارت Two Spaces, One Device (دو فضا، یک دستگاه) روی صفحه به شما نشان داده می‌شود. در صفحه بعد، با تنظیم کلمه عبور یا با استفاده از یک میانبر، نحوه دسترسی به فضای دوم را به دلخواه خود مشخص کنید.

حذف فضای دوم گوشی شیائومی

حذف فضای دوم در گوشی شیائومی به منزله حذف اپلیکیشن‌ها و داده‌های موجود در آن است؛ بنابراین پیش از حذف فضای دوم بهتر است اطلاعات و تصاویر مهم خود را به حافظه اصلی انتقال دهید.

برای حذف فضای دوم در گوشی شیائومی، وارد بخش تنظیمات شده و روی گزینه Special Features ضربه بزنید. سپس به سراغ گزینه Second Space رفته و در پایین صفحه، گزینه Delete Second Space را پیدا کرده و روی آن ضربه بزنید تا فضای دوم حذف شود. اگر می‌خواهید بدانید که غیر از محصولات شیائومی، چه گوشی‌ هایی فضای دوم دارند در ادامه با ما همراه باشید چرا که قصد داریم به سراغ دو برند هواوی و سامسونگ برویم.

فضای دوم گوشی هواوی

فضای دوم درگوشی‌های هواوی با نام Private Space (فضای محرمانه) شناخته می‌شود که پس از فعالسازی، با استفاده از شناسه اثر انگشت یا کلمه عبور می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

فعالسازی فضای دوم گوشی هواوی

برای ساخت فضای دوم روی گوشی هواوی، مراحل زیر را طی کرده و در آخر با تنظیم کلمه عبور، محرمانگی فضای دوم را تقویت کنید.

۱- بخش تنظیمات (Settings) با علامت چرخ‌دنده مراجعه کنید.

۲- در قسمت تنظیمات، وارد بخش Privacy شده و روی گزینه Private Space ضربه بزنید.

۳- در نهایت با لمس دکمه Enable در پایین صفحه می‌توانید از قابلیت فضای دوم روی گوشی هواوی بهره‌مند شوید.

البته روش دیگری نیز برای ورود به فضای دوم گوشی هواوی وجود دارد. زمانی که در فضای اصلی (MainSpace) هستید، به قسمت تنظیمات رفته و پس از انتخاب گزینه Privacy و ورود به بخش Private Space، روی دکمه Log In ضربه بزنید.

فضای دوم گوشی هواوی

در گوشی‌های هواوی نیز می‌توان با استفاده از شناسه اثر انگشت یا کلمه عبور، دسترسی به حافظه دوم را محدود ساخته و این فضا را به طور کلی از دید عموم مخفی کنید. برای پنهان‌سازی فضای محرمانه، به بخش Private Space در قسمت Privacy رفته و گزینه Hide Private Space را انتخاب کنید. برای خروج از حالت مخفی، به قسمت تنظیمات و سپس بخش Security رفته و پس از ضربه روی More Settings، گزینه Show All Settings را انتخاب کنید.

حذف فضای دوم گوشی هواوی

پیش از تصمیم برای حذف فضای دوم روی گوشی هواوی باید به این نکته توجه داشته باشید که حذف این فضا، موجب حذف تمام اطلاعات و اپلیکیشن‌های موجود در آن می‌شود.

برای حذف فضای دوم یا همان Private Space به قسمت تنظیمات رفته و وارد بخش Privacy شوید. سپس گزینه Private Space را انتخاب کرده و در صفحه بعدی روی گزینه Delete Private Space ضربه بزنید تا فضای دوم پاک شود.

بیشتر بخوانید: هارد گوشی چیست و چگونه اطلاعات را ذخیره می‌کند؟

فضای دوم گوشی سامسونگ

قابلیت فضای دوم در گوشی سامسونگ نیز همانند دو دستگاه قبلی عمل می‌کند؛ یعنی فضای گوشی به دو قسمت جداگانه تقسیم شده و کاربر می‌تواند هر قسمت را به صورت مجزا شخصی‌سازی کند. با این وجود بر خلاف گوشی‌های شیائومی، ویژگی Second Space یک ویژگی کمیاب در گوشی‌های سامسونگ است که در واقع با نام AltZLife شناخته می‌شود. در حال حاضر اگر می‌خواهید بدانید که از میان محصولات سامسونگ چه گوشی‌ هایی فضای دوم دارند، باید بگوییم که گوشی‌های نظیر گلکسی A71 و گلکسی A51 به این قابلیت مجهز هستند. برای سایر گوشی‌های هوشمند می‌توان با نصب اپلیکیشنی به نام Second Space Launcher از ویژگی فضای دوم بهره‌مند شد.

فعالسازی فضای دوم گوشی سامسونگ

همان‌طور که گفته شد، فضای دوم در گوشی‌های سامسونگ با نام altzlife شناخته می‌شود. سامسونگ دو حالت محرمانه (Private) و معمولی را برای برخی گوشی‌های خود ایجاد کرده که با استفاده از altzlife‌ می‌توان بین این دو حالت جابجا شد.

فعالسازی فضای دوم گوشی سامسونگ

قابلیت AltZLife در کنار قابلیت Secure Folder‌ (پوشه امن) عمل می‌کند. به بیان بهتر، کاربر ابتدا پوشه امن را به عنوان محیط یا همان فضای دوم ایجاد کرده و سپس اپلیکیشن‌ها، تصاویر و اطلاعات خود را به این پوشه منتقل می‌کند.

برای فعالسازی این قابلیت، کافیست از مراحل زیر پیروی کنید.

۱- ابتدا وارد تنظیمات (Settings) شده و روی گزینه Biometric Security ضربه بزنید.

۲- گزینه Secure Folder (همان پوشه امن) را انتخاب کرده و روی گزینه Start (شروع) ضربه بزنید.

۳- با استفاده از حساب کاربری سامسونگ یا جیمیل وارد شده و یک کلمه عبور برای پوشه انتخاب کنید.

۴- پس از تنظیم کلمه عبور می‌توانید به پوشه امن دسترسی پیدا کرده و نرم‌افزارها، تصاویر و اطلاعات مختلف را درون پوشه قرار دهید.

پس از نصب اپلیکیشن‌ها و انتقال تصاویر و داده‌های خصوصی به حافظه دوم، می‌توانید با تنظیم رمز یا قفل بیومتری برای پوشه امن خود، دسترسی به آن‌ها را محدود سازید. جابجایی بین پوشه امن (فضای دوم) و فضای اصلی با استفاده از قابلیت Quick Switch (جابجایی سریع) و یا دو بار فشردن دکمه پاور صورت می‌گیرد.

یکی از مزایای ایجاد فضای دوم در گوشی‌های سامسونگ، ویژگی Content Suggestions است. این ویژگی به طور هوشمندانه تصاویر شخصی را شناسایی کرده و به کاربر توصیه می‌کند آن‌ها را به بخش گالری فضای محرمانه دوم انتقال دهد.

حذف فضای دوم گوشی سامسونگ

برای حذف پوشه امن، به بخش Settings و سپس Apps رفته و روی گزینه Secure Folder ضربه بزنید. پس از ورود به این بخش، به قسمت Secure Folder settings رفته و More Settings را در قسمت پایین انتخاب کنید. حال گزینه Uninstall را لمس کنید تا پوشه امن، پاک شود. بهتر است پیش از حذف پوشه، یک نسخه پشتیبان یا همان Back-Up از محتویات درون آن تهیه کنید.

فضای دوم گوشی آیفون

در پاسخ به سوال چه گوشی‌ هایی فضای دوم دارند، تقریبا می‌توان از اغلب برند مطرح بازار موبایل یاد کرد، اما مطمئنا جای خانواده آیفون در میان‌ آن‌ها خالی خواهد بود؛ زیرا بر خلاف گوشی‌های اندرویدی، قابلیت فضای دوم هنوز روی گوشی‌های آیفون معرفی نشده است. با این حال، کاربران می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی، ویژگی مشابهی با Second Space را روی گوشی ایجاد کرده و اپلیکیشن‌ها، اطلاعات و تصاویر شخصی خود را در فضای متفاوت از حافظه ذخیره‌سازی اصلی نگهداری کنند.

فعالسازی فضای دوم گوشی آیفون

اپلیکیشن‌های متعددی جهت ایجاد قابلیت مشابه با Second Space روی گوشی‌های هوشمند آیفون تاکنون معرفی شده‌اند. اپلیکیشن‌هایی نظیر Multiple Account-Dual Space، Parallel Space، Do Multiple Space و Dual Space Lite به کاربر اجازه می‌دهند از قابلیتی مشابه با فضای دوم برای ورود به حساب‌های کاربری و نصب مجزای اپلیکیشن‌های مختلف بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه اسپیکر آیفون را تمیز کنیم؟

فعالسازی فضای دوم در انواع گوشی

اگرچه فضای دوم یا همان Second Space هنوز در بسیاری از گوشی‌های هوشمند به عنوان ویژگی پیش‌فرض لحاظ نشده، ولی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند محیطی شبیه به فضای دوم و مجزا از حافظه اصلی را روی گوشی شبیه‌سازی کنند.

Parallel Space

برنامه‌هایی نظیر Calc Box، Do Multiple Account، Parallel Space، Dual Space و… قابلیتی مشابه فضای دوم را در گوشی هوشمند ایجاد می‌کنند.

جمع‌بندی

در پایان مقاله چه گوشی‌ هایی فضای دوم دارند بهتر است بدانید که فضای دوم قابلیت جدیدی است که به طور رسمی در گوشی‌های شیائومی عرضه شده، ولی مشابه آن در دستگاه‌های متعلق به برندهای مختلف دیده می‌شود. سامسونگ، ریلمی، وان پلاس، آیفون، هواوی و … همگی از ویژگی شبیه فضای دوم پشتیبانی می‌کنند. این فضا یک محیط جداگانه و در صورت نیاز، محرمانه روی گوشی هوشمند است که به کاربر اجازه می‌دهد از یک گوشی، با دو پروفایل مجزا استفاده کند. وقتی فضای دوم فعال می‌شود، گویی دو گوشی در یک گوشی تعبیه شده‌اند. کاربر می‌تواند اپلیکیشن‌ها، تصاویر و اطلاعات خود را به جای فضای اصلی قابل‌رؤیت برای همه، به فضای دوم انتقال داده و با تنظیم کلمه عبور، دسترسی به آن‌ها را محدود سازد.

سؤالات متداول

کاربرد فضای دوم چیست؟

فضای دوم به منزله داشتن دو محیط متفاوت روی یک گوشی است. می‌توانید از فضای اصلی به عنوان فضای کاری و از فضای دوم به عنوان فضای محرمانه خود استفاده کنید. اطلاعات، اپلیکیشن ها و تصاویر موجود در فضای دوم لزوماً در فضای اصلی نیست و بالعکس. فضای دوم علاوه بر ایجاد پروفایل جداگانه، یک محیط محرمانه و خصوصی نیز در نظر گرفته می‌شود، چرا که ورود به این فضا را می‌توان از طریق کلمه عبور، برای سایرین محدود ساخت.

چه گوشی‌هایی دارای فضای دوم هستند؟

فضای دوم در برندهای مختلف با نام‌های متفاوت شناخته می‌شود. این قابلیت در گوشی‌های شیائومی با نام Second Space، در گوشی‌های هواوی با نام Private Space، در گوشی‌های ریلمی با نام System Cloner و در برخی گوشی‌های سامسونگ با نام altZlife شناخته می‌شود که با ویژگی Secure Folder یا همان پوشه امن همراه است. سایر گوشی‌های هوشمند مثل آیفون، اگرچه صراحتاً فاقد قابلیت فضای دوم هستند، اما با استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی مثل Second Space Launcher، Parallel Space‌ و … می‌توانند محیطی همچون فضای دوم را ایجاد کنند.

آیا فضای دوم باعث کند شدن سرعت گوشی می شود؟

فضای دوم قابلیت شگفت‌انگیزی است، اما کپی‌سازی اپلیکیشن‌ها روی حافظه داخلی و حافظه رم تأثیر می‌گذارد. گوشی‌های امروزی با حداقل ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و تراشه‌های پیشرفته به راحتی می‌توانند از پس قابلیت فضای دوم و پکی سازی اپلیکیشن‌ها، تصاویر و اطلاعات پشتیبانی کنند، بدون اینکه اثر محسوسی در سرعت گوشی به وجود آید.

آیا فضای دوم موجب آسیب به باتری گوشی می‌شود؟

باتری گوشی زمانی ماندگاری خود را از دست می‌دهد که بیش‌ازحد استفاده شده و به شیوه نادرست شارژ شود. فضای دوم روی گوشی هوشمند از ROM‌ و RAM‌ استفاده می‌کند و هیچ ضرری برای باتری ندارد.

آیا آیفون از فضای دوم پشتیبانی می‌کند؟

متأسفانه کمپانی کوپرتینویی هنوز قابلیت فضای دوم را در گوشی‌های هوشمند خود پیاده‌سازی نکرده است. با دانلود و نصب اپلیکیشن‌های جانبی مثل Two Face، Parallel Space و … می‌توانید از قابلیت مشابه فضای دوم بهره‌مند شوید.

مهم ترین مزیت و ایراد فضای دوم چیست؟

فضای دوم یک محیط محرمانه و شخصی به شمار می‌آید که مورد استقبال کاربران فراوانی قرار گرفته است. فضای دوم به کاربر اجازه می‌دهد اطلاعات و اپلیکیشن‌های کاری و شخصی را از هم متمایز کند و دو پروفایل مجزا روی یک گوشی به وجود آورد. با این حال، اجرای روان فضای دوم به ظرفیت رم و حافظه داخلی بالایی احتیاج دارد و ممکن است موجب کُندی سرعت در برخی گوشی‌ها شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + چهار =