Banner Image

هارد گوشی چیست و چگونه اطلاعات را ذخیره می‌کند؟

امتیاز دهید

امروزه گوشی‌های هوشمند دارای فضای ذخیره‌سازی باورنکردنی هستند. برخی از گوشی‌ها حتی تا ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارند؛ این تقریباً به اندازه فضای ذخیره‌سازی برخی از لپ تاپ‌ها و رایانه‌های موجود در بازار است. از این رو، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که گوشی‌ها نیز مثل کامپیوترها دارای هارد هستند؛ اما این فرضیه اشتباه بوده و گوشی‌های هوشمند برخلاف کامپیوترها از هارد استفاده نمی‌کنند. حافظه داخلی گوشی هوشمند SSD بوده که به گوشی اجازه می‌دهد تا ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی داشته باشد بدون اینکه اندازه و وزن فیزیکی آن افزایش یابد؛ بنابراین هارد گوشی چیست و چگونه اطلاعات را ذخیره می‌کند؟

از آنجایی که هارد و حافظه SSD هر دو دستگاه‌های ذخیره‌سازی غیرفرار (non-volatile) هستند و وظیفه ذخیره‌سازی «دائمی» داده‌ها را بر عهده دارند، بسیاری از افراد این دو را اشتباه می‌گیرند. با این حال، هارد و SSD بسیار متفاوت هستند. برای درک بهتر اینکه گوشی‌های هوشمند چگونه داده‌ها را ذخیره می‌کنند، ابتدا باید بدانید که خود هارد چیست، چگونه کار می‌کند و چرا بهترین گزینه برای گوشی‌های هوشمند نیست.

هارد چیست؟

اصطلاح هارد یا «هارد دیسک» اغلب توسط بسیاری از افراد برای اشاره به هر شکلی از دستگاه ذخیره‌سازی داخلی (یا خارجی) استفاده می‌شود، فارغ از اینکه از سیستم الکترومکانیکی استفاده می‌کند یا فلش مموری SSD. این می‌تواند باعث سردرگمی شود زیرا اگرچه هر دوی آن‌ها برای ذخیره طولانی‌مدت داده‌ها به کار می‌روند، هاردها و درایوهای SSD اساساً دستگاه‌های ذخیره‌سازی متفاوتی هستند.

هارد

هارد یک دستگاه ذخیره‌سازی مکانیکی و دائمی است که به صورت الکترونیکی کار می‌کند.

هارد (که به عنوان هارد دیسک یا HDD نیز شناخته می‌شود) یک دستگاه ذخیره‌سازی مکانیکی و دائمی است که به صورت الکترونیکی کار می‌کند. این دستگاه معمولاً داخل رایانه نصب شده و مستقیماً به مادربرد متصل می‌شود. با این حال، هاردهای اکسترنال نیز در بازار موجود و قابل خریداری هستند.

تنها هدف هارد، ذخیره و بازیابی اطلاعات دیجیتال است. این کار را با استفاده از یک سیستم ذخیره‌سازی مغناطیسی انجام می‌دهد که به داده‌ها به روشی تصادفی دسترسی پیدا می‌کند، به این معنی که داده‌ها را می‌توان به هر ترتیبی ذخیره و بازیابی کرد.

داده‌های ذخیره‌شده در هارد، فقط فایل‌ها و دانلودهای شخصی نیستند. هارد دیسک داخلی جایی است که رایانه‌ها داده‌های طولانی‌مدت مانند کد سیستم‌عامل، درایورهای سخت‌افزار و لوازم جانبی و سایر داده‌های سیستم را ذخیره می‌کنند. هر هارد دیسک از نظر فضای ذخیره‌سازی ظرفیت خاصی دارد. بخشی از این فضا توسط فایل‌های سیستم و بکاپ اشغال می‌شود، اما بقیه را می‌توان با داده‌های دلخواه پر کرد.

بیشتر بخوانید: هارد کامپیوتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

هارد چگونه اطلاعات را ذخیره می‌کند؟

برای اینکه بدانیم هارد گوشی چیست، ابتدا باید بدانیم روش کار هارد دیسک کامپیوتر چگونه بوده و چرا برای گوشی‌ها مناسب نیست. هارد از مغناطیس و دیسک‌های چرخان برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کند. روش کار آن تقریباً مشابه عملکرد دستگاه پخش رکورد است؛ هنگامی که دستگاه پخش رکورد را می‌چرخاند، یک بازوی بلند با یک «هِد» روی صفحه حرکت می‌کند و برجستگی‌ها و شیارهای موجود در رکورد را می‌خواند تا صدای ضبط شده را روی صفحه بازتولید کند.

هارد دیسک گوشی

هارد دیسک دارای یک پلاتر با یک پوشش مغناطیسی نازک است که درست مانند یک رکورد به اطراف می‌چرخد

به طور مشابه، هارد دیسک دارای یک پلاتر با یک پوشش مغناطیسی نازک است که درست مانند یک رکورد به اطراف می‌چرخد. داده‌ها را به شکل دیجیتالی ۱ و ۰ با استفاده از «هِد» که در سراسر پلاتر حرکت می‌کند، می‌نویسد. برای بازخوانی داده‌های ذخیره‌شده، هد به همان نقطه برمی‌گردد و داده‌های ۱ و ۰ ذخیره‌شده را تعیین می‌کند. سپس کامپیوتر یک‌ها و صفرها (0 و 1) را به داده‌هایی که می‌توانید مورد استفاده قرار دهید، تفسیر می‌کند.

گوشی‌های هوشمند چگونه داده‌ها را ذخیره می‌کنند؟

استفاده از هارد دیسک برای گوشی‌های هوشمند بسیار بیهوده خواهد بود. هاردها بزرگ و سنگین هستند و نباید زمین بخورند؛ و از آنجایی که گوشی‌های هوشمند کوچک، سبک وزن هستند و احتمال زمین خوردن آن‌ها بالاست، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مجبور بودند جایگزینی برای ذخیره‌سازی بیابند؛ بنابراین هارد گوشی چیست؟

گوشی‌های هوشمند از حافظه فلش SSD استفاده می‌کنند که یک نوع ذخیره‌سازی غیرفرار است (حتی در صورت عدم وجود برق، داده‌ها را حفظ می‌کند) که هیچ بخش متحرکی ندارد. فلش مموری همچنین از نظر فیزیکی در برابر ضربه مقاوم‌تر و کوچک‌تر است، ساکت‌تر و سریع‌تر کار می‌کند. این نوع حافظه برای گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی موبایل یک گزینه عالی به شمار می‌رود.

حافظه فلش

گوشی‌های هوشمند از حافظه فلش SSD استفاده می‌کنند که یک نوع ذخیره‌سازی غیرفرار است که هیچ بخش متحرکی ندارد.

نوع فلش مموری مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند با نام فلش مموری NAND شناخته می‌شود. این همان نوع حافظه فلش است که در SSDها (درایوهای حالت جامد)، درایوهای فلش USB، دوربین‌های دیجیتال و سایر دستگاه‌های قابل حمل یافت می‌شود. بسیاری از افراد فلش مموری را با SSD اشتباه می‌گیرند. اگرچه درایوهای حالت جامد (SSD) می‌توانند از فلش مموری استفاده کنند، اما فلش مموری یک SSD نیست. فلش مموری را به عنوان فرمت و SSD را به عنوان سخت‌افزار در نظر بگیرید.

حافظهeMMC یا همان هارد گوشی چیست؟

eMMC مخفف Embedded Multimedia Card است و یک حافظه فلش NAND مدیریت‌شده پیشرفته به شمار می‌رود که مستقیماً به مادربرد یا دستگاه لحیم می‌شود. eMMC مقرون به صرفه‌تر و ارزان‌تر از سایر اشکال ذخیره‌سازی است. eMMC معمولا در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و برخی از رایانه‌های شخصی مقرون به صرفه یافت می‌شود.

emmc

eMMC یک حافظه فلش NAND مدیریت‌شده پیشرفته به شمار می‌رود که مستقیماً به مادربرد یا دستگاه لحیم می‌شود.

نسل قبلی eMMC، MMC نام داشت که در اولین پخش‌کننده‌های MP3 و دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌شد. eMMC در اندازه‌های ۳۲ گیگابایت، ۶۴ گیگابایت یا به ندرت ۱۲۸ گیگابایت عرضه می‌شود. این حافظه برای فایل‌های کوچک‌تر ساخته شده است و فایل‌های بزرگ‌تر در حافظه eMMC با مشکل اجرا مواجه خواهند شد. قبل از سال ۲۰۱۵ از eMMC بیشتر در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده می‌شد، اما امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت بین eMMC و سایر دستگاه‌های ذخیره‌سازی چیست؟

اکنون می‌دانیم که هارد گوشی چیست و چرا برای گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های کوچک، از هارد دیسک استفاده نمی‌شود. اکنون بیایید با تفاوت‌های eMMC با سایر دستگاه‌های ذخیره‌سازی آشنا شویم:‌

تفاوت بین eMMC و HDD (درایو دیسک سخت)

eMMC کندتر از برخی دستگاه‌ها و سریع‌تر از برخی دیگر است. اگر در مورد متداول‌ترین هارد ذخیره‌سازی صحبت کنیم، eMMC سریع‌تر از HDD کار می‌کند. با این حال، هارد دیسک با اندازه بزرگ‌تر ارائه می‌شود (معمولاً از ۱ ترابایت یا ۱۰۲۴ گیگابایت به بالا).

تفاوت eMMc و HDD

eMMc سریع‌تر از HHD کار می‌کند و HDD بزرگ‌تر از eMMc است.

اندازه ذخیره‌سازی eMMC کوچک است و نمی‌تواند حاوی داده‌های بزرگتر باشد، بنابراین با فایل‌های کوچک‌تر کار می‌کند. eMMC مستقیماً به مادربرد لحیم می‌شود و قابل تغییر نیست، اما همیشه می‌توانید HDD را برای افزایش حجم ارتقا دهید.

بیشتر بخوانید: چرا هارد اکسترنال بالا نمیاد؟

تفاوت بین eMMC و SSD (درایو حالت جامد)

eMMC و SSD هر دو بر اساس اصول NAND کار می‌کنند. با این حال، تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. SSD یک نوع درایو حالت جامد است، در حالی که eMMC یک نوع فلش مموری به شمار می‌رود. eMMC بیشتر برای ذخیره‌سازی موقت و SSD برای ذخیره‌سازی دائمی استفاده می‌شود.

تفاوت SSD و eMMC

SSD یک نوع درایو حالت جامد است، در حالی که eMMC یک نوع فلش مموری به شمار می‌رود

سرعت انتقال و فضای ذخیره‌سازی SSD بسیار بزرگ‌تر از eMMC است. eMMC تنها یک گیت NAND دارد، در حالی که تعداد گیت‌های NAND در SSD بیشتر از یکی است. eMMC روی مادربرد لحیم شده و SSD از طریق رابط SATA متصل می‌شود. هر دو از اجزای مختلفی ساخته شده‌اند.

تفاوت بین eMMC و UFS (حافظه فلش یونیورسال)

eMMC و UFS هر دو در گوشی‌های هوشمند ما برای ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند. آخرین نسخه هر دو دارای سرعت بیشتری است؛ اما eMMC هنوز سرعت UFS را ندارد. آخرین نسخه UFS در گوشی‌های هوشمند ما از نظر سرعت و فضای ذخیره‌سازی شبیه به SSD است.

تفاوت ufc با emmc

سرعت UFS از eMMC بالاتر است.

با این حال، برخی از تلفن‌های مقرون به صرفه همچنان از eMMC برای ارائه آخرین فناوری با فضای ذخیره‌سازی کم استفاده می‌کنند. UFS عملیات خواندن و نوشتن را به طور همزمان انجام می‌دهد، اما eMMC در هر زمان فقط قادر به انجام یک نوع عملیات است، (نوشتن یا خواندن).

آیا می‌توان هارد دیسک را به گوشی هوشمند متصل کرد؟

اما گزینه بهتر از هارد گوشی چیست؟ آیا می‌توان هارد دیسک را به آن متصل کرد؟ بله، اما بستگی به این دارد که چه گوشی هوشمندی و چه نوع هارد دیسکی باشد.

در مرحله اول، برای اینکه بتوانید هارد دیسک را به گوشی هوشمند خود متصل سازید، گوشی شما باید از USB OTG پشتیبانی کند. اگر اینطور است، شما می‌توانید این کار را انجام دهید. فقط مطمئن شوید که آداپتور USB OTG صحیح را دارید. برای بررسی اینکه آیا گوشی هوشمند شما از USB OTG پشتیبانی می‌کند، می‌توانید مدل گوشی خود را در گوگل جستجو کنید تا متوجه شوید.

 USB OTG

برای اینکه بتوانید هارد دیسک را به گوشی هوشمند خود متصل سازید، گوشی شما باید از USB OTG پشتیبانی کند

مشکل دیگر هارد دیسک است. هارد دیسک‌ها برای کارکردن به برق نیاز دارند که آن را از کامپیوتر دریافت می‌کنند. گوشی‌های هوشمند تنها می‌توانند کسری از برق تأمین‌شده توسط کامپیوتر را تأمین کنند. اگر منبع تغذیه گوشی هوشمند برای هارد دیسک کافی نباشد، ممکن است برای شما مشکلاتی شود، اما می‌توان آن‌ها را حل کرد.

اما قبل از اینکه بخواهید یک هارد دیسک را به گوشی هوشمند خود وصل کنید، باید مطمئن شوید که درایو به درستی فرمت شده است. NTFS در گوشی‌های هوشمند شناسایی نخواهد شد. بهتر است از هارد دیسک فرمت FAT32 استفاده کنید.

اگر گوشی هوشمند شما از USB OTG پشتیبانی نمی‌کند، راه دیگری نیز برای اتصال هارد دیسک به گوشی هوشمند وجود دارد اما این کار فقط به صورت بی‌سیم قابل انجام است. اگر هارد دیسک بی‌سیم دارید، می‌توانید از Wi-Fi برای اتصال به آن و دسترسی به فایل‌های مورد نیاز خود استفاده کنید.

سایر گزینه‌های ذخیره‌سازی در گوشی‌های هوشمند

اگر گوشی هوشمند شما از USB OTG پشتیبانی می‌کند، می‌توانید دستگاه‌های USB دیگر را به آن وصل کنید. مموری‌های USB برای کار کردن به اندازه هارد دیسک به برق نیاز ندارند، بنابراین وصل کردن آن‌ها به تلفن هوشمند مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ بنابراین  حتی اگر نمی‌توانید هارد دیسک را به گوشی خود وصل کنید، خوب است بدانید که حداقل می‌توانید یک حافظه USB را به آن متصل سازید.

مموری‌های USB

مموری‌های USB برای کار کردن به اندازه هارد دیسک به برق نیاز ندارند

یکی دیگر از گزینه‌های ذخیره‌سازی برای گوشی هوشمند شما، کارت حافظه است (اگر گوشی هوشمندتان دارای اسلات کارت حافظه باشد)؛ اما در بسیاری از موارد، گوشی‌های هوشمند با صدها گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارای اسلات کارت حافظه نیستند. با این حال، برخی از گوشی‌های دو سیم کارته نیز در بازار وجود دارد که می‌توانند به جای سیم کارت دوم، کارت حافظه را در خود جای دهند.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که هارد گوشی چیست و چگونه داده‌ها در گوشی‌های هوشمند ذخیره‌سازی می‌شوند. با توجه به نکات ذکرشده در این مقاله، استفاده از هارد دیسک برای گوشی‌های هوشمند ممکن نیست و به جای آن، از eMMC استفاده می‌شود؛ بنابراین  اگرچه گوشی‌های هوشمند درایو دیسک سخت (HDD) ندارند، اما از حافظه حالت جامد به شکل حافظه فلش NAND استفاده می‌کنند. این فناوری چیزی است که به گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد به همان اندازه هارد دیسک کامپیوتر فضای ذخیره‌سازی داشته باشند.

با این حال، اگر می‌خواهید یک هارد دیسک را به تلفن هوشمند خود متصل کنید، خوب است بدانید که اگر گوشی هوشمند شما با USB OTG سازگار باشد، راه‌هایی برای انجام این کار وجود دارد. حتی می‌توانید یک حافظه USB معمولی را بدون مشکل به گوشی خود وصل کنید.

 

سوالات متداول

  • رایج‌ترین دلایل خرابی هارد گوشی چیست؟

از رایج‌ترین دلایل خرابی هارد گوشی می‌توان به انجام بازی‌های گرافیکی سنگین، آب‌خوردگی گوشی، ضربه خوردن آن، استفاده از شارژر غیراستاندارد، ریست فکتوری در حین شارژ و غیره اشاره کرد.

  • چگونه بفهمیم هارد گوشی سوخته است؟

در صورت بروز مشکل در حین ریست فکتوری کردن، روشن و خاموش شدن پی‌در‌پی گوشی، هنگ کردن دائم آن، روشن نشدن گوشی، نمایش پیغام Encrypt Unsuccessful و علائم مشابه ممکن است هارد گوشی سوخته باشد.

  • تفاوت هارد گوشی با هارد کامپیوتر چیست؟

هارد دیسک نوعی حافظه است که در کامپیوترها به کار می‌رود، اندازه بزرگی دارد و برای ذخیره‌سازی داده‌های بزرگ استفاده می‌شود. هارد گوشی نوعی حافظه فلش یا SSD است که اندازه بسیار کوچک‌تری داشته و برای داده‌های با حجم کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 2 =