Banner Image

باد کردن باتری موبایل سامسونگ

امتیاز دهید

باتری‌های لیتیوم یونی برای ذخیره‌سازی و تأمین انرژی گوشی‌های مدرن بسیار عالی هستند اما معایب خاص خود را هم دارند؛ مواردی مانند عمر مفید نه‌چندان طولانی یا باد کردن باتری! اگر مشکوک هستید که باتری گوشی هوشمند شما هم بزرگتر از ابعاد واقعی خود شده و به اصطلاح خودمانی کمی باد کرده است، باید در اولین فرصت برای تعویض آن اقدام کنید.

توجه داشته باشید با بروز این مشکل نه تنها گوشی شما در معرض خطر قرار دارد، بلکه ممکن است سلامت شما نیز در خطر باشد. اگر چنین شرایطی برای گوشی سامسونگ شما پیش آمده است و در واقع با باد کردن باتری موبایل سامسونگ خود مواجه شدید؛ بهتر است بدانید که در این هنگام چه باید کرد و دلایل بروز آن چیست که در ادامه این مطلب از سایت پیندو به همه این موارد پرداخته‌ایم.

باد کردن باتری گوشی چیست؟

دلایل متعددی می‌تواند باعث شود که باتری گوشی متورم شده و از حالت عادی خود خارج می‌شود. این اتفاق که به باد کردن باتری شهرت دارد، نشان دهنده این موضوع است که چیزی به پایان عمر باتری شما نمانده و باید در اولین فرصت برای تعویض آن اقدام کنید.

باد کردن باتری گوشی

البته در اغلب مواقع مقدار بادکردن باتری‌ گوشی‌های مدرن امروزی به اندازه‌ای است که چندان محسوس نبوده و حتی تا مدتی می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. در صورتی که مقدار باد کردن باتری موبایل شما به حدی باشد که پشت گوشی کاملا متورم شود، می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد و نیاز است تا در سریعا برای تعویض باتری به نمایندگی یا تعمیرگاه‌های معتبر مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: آیا هارد گوشی قابل تعمیر است؟

دلایل اصلی باد کردن باتری موبایل سامسونگ

این مشکل برای گوشی شما در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود که مهم‌ترین دلیل استفاده نادرست و مراقبت نکردن از گوشی و باتری آن به شکل صحیح است. همچنین دلایلی که در ادامه مطرح شده است در بروز چنین مشکلی دخیل هستند:

پایان عمر مفید باتری

هر باتری گوشی عمر مفیدی دارد و بعد از آن مشکلاتی چون تخلیه سریع شارژ را مشاهده خواهید کرد. باد کردن باتری موبایل سامسونگ هم ممکن است به همین دلیل رخ دهد. درصورتی‌که زمان زیادی از خرید موبایل شما می‌گذرد و سال‌های زیادی است که از آن استفاده می‌کند باد کردن و متورم شدن باتری اجتناب‌ناپذیر است. در واقع باتری در اثر واکنش‌های شیمیایی خاصی قرار می‌گیرد و در اثر این واکنش‌ها گازی تولید می‌شود که باعث منبسط شدن باتری می‌شود.

استفاده از شارژر تقلبی برای گوشی

بهترین شارژ برای گوشی همان محصولی که در جعبه است یا در بازار به‌صورت اورجینال به فروش می‌رسد. درصورتی‌که وسوسه خرید یک شارژر ارزان‌تر برای هزینه کمتر را دارید، بدانید که این کار ممکن است به باتری گوشی سامسونگ شما آسیب‌های زیادی وارد کند.

شارژر تقلبی

یکی از این آسیب‌ها باد کردن باتری گوشی و خراب شدن آن است. گاهی ممکن است باعث سوختن گوشی هم شود.

خرید باتری تقلبی و بی‌کیفیت برای گوشی

ممکن است به هر دلیلی نیاز به تعویض باتری گوشی پیدا کنید، در این صورت اگر یک باتری تقلبی و بی‌کیفیت برای گوشی بخرید شاهد باد کردن آن هستید. همچنین باتری تقلبی و بی‌کیفیت از شارژ دهی مناسبی هم برای گوشی برخوردار نیست.

شارژ و استفاده غلط از گوشی

یکی از دلایل باد کردن باتری موبایل سامسونگ شارژ نادرست است. در گوشی‌های قدیمی‌تر رها کردن آن‌ها برای ساعت‌های طولانی وقتی در شارژ هستند، مخصوصاً اگر به‌صورت مکرر اتفاق بیفتد، خرابی باتری و گاهی تورم آن را به همراه دارد. در کنار رها کردن گوشی در شارژ برای مدت طولانی، گاهی کار با موبایل درحالی‌که به برق متصل است نیز باعث بروز این مشکل خواهد شد.

روش تشخیص باد کردن باتری گوشی

این روزها تشخیص اینکه آیا باتری شما متورم شده است بسیار سخت‌تر از قبل است. دیگر گوشی‌های دارای باتری قابل جابجایی بسیار کمیاب هستند و ما باتری را به‌سادگی و با باز کردن درب پشتی گوشی نمی‌توانیم ببینیم. این امر تشخیص باتری متورم یا آسیب‌دیده را دشوارتر می‌کند.

تست روی سطح صاف

ساده‌ترین راه برای تشخیص اینکه باتری متورم شده است، بازرسی گوشی برای این است که بدانید آیا برجستگی وجود دارد یا نه؟ هنگامی که آن را روی یک سطح صاف قرار می‌دهید، ممکن است متوجه شوید که کاملاً صاف روی سطح قرار نمی‌گیرد و کمی لرزش دارد.

تاب برداشتن گوشی

همچنین به دنبال اشکال ظاهری یا نشانه‌های تاب برداشتن گوشی باشید. صفحه‌های پشتی گوشی‌های سامسونگ زمانی که شکل متورم باتری به آن‌ها فشار وارد می‌کند شروع به جدا شدن از بدنه می‌کنند.

تاب برداشتن گوشی

حتی ممکن است یک فاصله کوچک بین بدنه و صفحه ایجاد شود که نشان از باد کردن باتری موبایل سامسونگ خواهد بود.

تشخیص از روی بو

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از دلایل باد کردن باتری موبایل به خاطر واکنش‌های شیمیایی در آن و تولید یک گاز است. گرچه بو کردن باتری در این شرایط چندان ایمن نیست، می‌تواند نشانه‌ای از متورم شدن باتری نیز باشد. توصیه نمی‌شود این مواد شیمیایی را بو کنید، اما ممکن است به‌طور تصادفی متوجه آن شده باشید که بوی فلز و گاهی کمی شیرین است.

بیشتر بخوانید: چگونه اسپیکر آیفون را تمیز کنیم؟

اگر باتری گوشی شما متورم شد چه باید کرد؟

استفاده از باتری گوشی متورم شده بی‌خطر نیست. در واقع باتری لیتیوم یون متورم می‌تواند بسیار خطرناک باشد و فشار می‌تواند باعث فرار گازها شود و حتی باتری می‌تواند آتش بگیرد یا منفجر شود، به‌خصوص اگر سوراخ شود.

باتری متورم گوشی سامسونگ

  • اولین قدم شما باید این باشد که فوراً دستگاه را خاموش کنید و آن را خاموش نگه دارید.
  • آن را به برق وصل نکنید یا آن را معدوم نکنید.
  • آن را در مکانی امن بگذارید و ترجیحاً دور از هر چیزی که می‌تواند بسوزد نگهداری کنید.
  • اگر این امکان وجود دارد و انجام آن بی‌خطر است، حتماً باید باتری را بردارید. فقط مواظب باشید که در این فرآیند زیاد با آن درگیر نشوید و سعی کنید از استشمام هرگونه بخاری که ممکن است ایجاد کند خودداری کنید.

نکات اصلی برای پیشگیری از باد کردن باتری موبایل سامسونگ

اگر دوست دارید باتری گوشی شما عمر بیشتری داشته باشد و از مشکلاتی چون تورم باتری را تجربه نکنید، رعایت برخی نکات ضروری است:

بازی کردن با گوشی در هنگام شارژ

  • در هنگام شارژ شدن گوشی بازی نکنید: همانطور که گفتیم کار با گوشی هنگام شارژ باعث داغ شدن و آسیب به باتری آن می‌شود.
  • از شارژر اصلی یا سازگار با گوشی خود استفاده کنید: اگر این نکته را نادیده نگیرید که استفاده از شارژر نامناسب ممکن است باعث باد کردن باتری موبایل شود. فرض کنید گوشی شما با یک شارژر 27 واتی شارژ می‌شود و به‌جای آن مکرراً از یک شارژر 5 واتی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود باتری خراب شود. پس همیشه از شارژر مناسب استفاده کنید.
  • گوشی خود را در حد متعادل شارژ کنید: هر بار که گوشی را به شارژ زدید، آن را به امان خدا رها نکنید. همان‌طور که دلیل بسیاری از مشکلات برای گوشی و خراب شدن باتری موبایل است.

سخن پایانی

تحت هر شرایط اگر متوجه باد کردن باتری موبایل سامسونگ خود شدید، بهترین کار برای حفظ امنیت خود و گوشی این است باتری را از گوشی بیرون بیاورید. این کار برای گوشی‌های قدیمی دارای باتری‌های قابل تعویض آسان است اما گوشی‌های مدرن اینطور نیست و چون باتری‌ها در این مواقع به سادگی می‌توانند آتش بگیرند یا منفجر شوند.

اگر فکر می‌کنید توانایی لازم را در این زمینه ندارید گوشی را پیش به یک متخصص ببرید. تکنسین‌ها دانش و ابزار لازم را برای انجام این کار در اختیار دارند؛ آن‌ها همچنین می‌توانند یک باتری جایگزین مناسب برای شما پیدا کنند. این کار احتمالاً هزینه‌هایی را به همراه خواهد داشت با این حال بهتر از آن است که گوشی سامسونگ خود را با احتمال اتفاقاتی چون آتش گرفتن موبایل به حال خود رها کنید.

سوالات متداول

  • چرا باتری موبایل سامسونگ باد می‌کند؟

این مشکل فقط برای گوشی سامسونگ رخ نمی‌دهد و برای هر موبایلی ممکن است پیش بیاید. استفاده از یک باتری فیک، شارژ با ولتاژ نامناسب، کار با گوشی حین شارژ همگی باعث می‌شود تا باتری باد کند و از رده خارج شود.

  • اگر باتری گوشی سامسونگ باد کرد، برای حل مشکل چه کار کنیم؟

باد کردن باتری یعنی پایان عمر مفید و عدم کارایی آن است. برای همین باید برای تعویض آن و خرید یک باتری جدید اقدام کنید. در این شرایط مخصوصاً اگر واکنش شیمیایی باعث بادکردن باتری شده باشد یک ضربه کوچک یا سوراخ باعث آتش گرفتن آن می‌شود، برای همین بهتر است فرد متخصص این کار را انجام دهد.

  • هزینه جایگزینی باتری جدید با باتری باد کرده چقدر است؟

باتری جدید متناسب با مدل گوشی قیمت متفاوتی دارد. همچنین باید هزینه‌های جانبی که برای باز کردن گوشی و تعویض باتری به تعمیرکار بپردازید را هم مدنظر داشته باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یک =