Banner Image
تمیز کردن اسپیکر آیفون

چگونه اسپیکر آیفون را تمیز کنیم؟

امتیاز دهید

هیچ چیز بدتر از این نیست که با گوشی آیفون خود در حال گوش دادن به موسیقی باشید و به دلیل کثیف بودن اسپیکر، نتوانید صدای آن را خوب بشنوید. البته حتی اگر متوجه افت کیفیت صدا نشوید، باید اسپیکرهای آیفون را هر از گاهی تمیز کنید، زیرا دهانه‌های کوچک اسپیکر در پایین گوشی ممکن است با گرد و غبار، سلول‌های پوستی و سایر مواد زائد مسدود شوند و هرچه این مواد بیشتر در اسپیکر بمانند، پاک کردن آن‌ها دشوارتر خواهد بود؛ بنابراین چگونه اسپیکر ایفون را تمیز کنیم که به آن آسیبی نرسد؟

برای تمیز کردن اسپیکر آیفون گزینه‌های زیادی وجود دارند که به احتمال زیاد در هر خانه‌ای یافت می‌شوند و شما می‌توانید بر اساس آنچه در دسترس دارید، یکی را مورد استفاده قرار دهید. البته هنگام تمیز کردن این قطعات بهتر است از استفاده از هرگونه مایع خودداری کنید. مایعاتی مانند الکل می‌توانند به اجزای داخلی دستگاه آسیب برسانند، بنابراین این نکته مهم را مد نظر داشته باشید.

چگونه اسپیکر آیفون را تمیز کنیم؟

هر چند وقت یکبار که متوجه می‌شوید صدای پخش‌شده از اسپیکر آیفونتان خوب به گوش نمی‌رسد، وقت آن رسیده که اسپیکر آن را تمیز کنید. شما باید راه صحیح تمیز کردن اسپیکر آیفون را بدانید زیرا اسپیکر یکی از اجزای ظریف و حساس دستگاه است که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی، می‌توانید آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد کنید. در ادامه روش صحیح تمیز کردن اسپیکر آیفون را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

۱. با استفاده از یک مسواک یا برس آرایشی نرم

شرکت اپل پیشنهاد می‌کند برای تمیز کردن اسپیکر آیفون از یک مسواک نرم استفاده کرده و مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اولین قدم این است که قاب و محافظ صفحه آیفون خود را بردارید.
  • با استفاده از چراغ قوه به دیافراگم‌های اسپیکر نگاه کنید تا ببینید با چه چیزی روبرو هستید.
  • برای جلوگیری از آسیب رساندن به تلفن خود، مطمئن شوید که مسواکتان دارای موهای نرم، خشک و تمیز است. حتی می‌توانید از برس‌های آرایشی مانند برس سایه چشم برای این کار استفاده کنید.
تمیز کردن اسپیکر آیفون با مسواک

با استفاده از برس یا مسواک نرم، می‌توانید سوراخ‌های پایینی بلندگوی کنار پورت شارژ را نیز تمیز کنید

  • با برس زدن ملایم از یک طرف به طرف دیگر به گونه‌ای که گرد و غبار دوباره به جای قبلی برنگردد، اسپیکرها را پاک کنید.
  • هر چند بار که لازم است از برس استفاده کنید تا گرد و غبار اضافی را از بین ببرید.
  • با استفاده از برس یا مسواک نرم، می‌توانید سوراخ‌های پایینی بلندگوی کنار پورت شارژ را نیز تمیز کنید. موهای برس را داخل سوراخ‌ها قرار دهید، به آرامی بچرخانید و سپس آن‌ها را بیرون بکشید تا گرد و غبار و آلودگی از سطح دستگاه پاک شود.

۲. با استفاده از خلال دندان

خلال دندان نیز یکی دیگر از لوازمی است که می‌تواند به شما در پاک کردن اسپیکر آیفون کمک کند، اما با کمک خلال دندان چگونه اسپیکر ایفون را تمیز کنیم؟ هنگام استفاده از آن باید احتیاط به خرج دهید زیرا در صورت استفاده نادرست می‌تواند به اجزای داخلی آسیب برساند. اگر فکر می‌کنید این روش بیش از حد ریسک دارد، سراغ روش‌های دیگری که در این مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم بروید؛

تمیز کردن اسپیکر آیفون با خلال دندان

خلال دندان نیز یکی دیگر از لوازمی است که می‌تواند به شما در پاک کردن اسپیکر آیفون کمک کند

اما اگر فکر می‌کنید می‌توانید اسپیکر آیفونتان را بدون آسیب با خلال دندان تمیز کنید، از مراحل زیر کمک بگیرید:

  • از چراغ قوه استفاده کنید تا هنگام تمیز کردن اسپیکر ببینید چه کاری انجام می‌دهید.
  • انتهای نوک تیز یک خلال دندان را با دقت در سوراخ‌های اسپیکر قرار دهید. آرام باشید، زیاد فشار نیاورید و اگر احساس کردید مانعی وجود دارد، سعی نکنید به زور خلال دندان را داخل سوراخ اسپیکر فرو ببرید.
  • برای از بین بردن زوائد، خلال دندان را با کمی شیب به یک طرف و رو به بالا به آرامی بیرون بکشید. آن را به سمت پایین خم نکنید تا نشکند.

بیشتر بخوانید: بهترین هولدر موبایل برای گوشی شما

۳. با استفاده از نوار نقاشی

استفاده از نوار نقاشی، یکی دیگر از گزینه‌های رایج برای تمیز کردن اسپیکر آیفون است. نوار نقاشی نوعی چسب به شمار می‌رود که نقاشان هنگام رنگ‌آمیزی ساختمان مورد استفاده قرار می‌دهند تا لبه‌های کار را پوشانده و از رنگی شدن آن‌ها جلوگیری کنند. در حالی که سایر انواع چسب ممکن است روی گوشی هوشمند شما رد باقی بگذارند، این نوار ملایم‌تر بوده و پس از کندن، هیچ اثری از آن باقی نمی‌ماند.

تمیز کردن آیفون

استفاده از نوار نقاشی، یکی دیگر از گزینه‌های رایج برای تمیز کردن اسپیکر آیفون است.

  • اولین قدم این است که دسترسی مستقیم به اسپیکر داشته باشید. برای این امر، محافظ صفحه یا قاب گوشی را جدا کنید تا بتوانید چسب را مستقیم روی سوراخ‌های اسپیکر بچسبانید.
  • برای مشاهده بهتر گرد و غبار داخل اسپیکر، از چراغ قوه استفاده کنید.
  • در حالی که سمت چسب‌دار نوار به سمت بیرون است، آن را دور انگشت خود بپیچید.
  • انگشت خود که چسب را دور آن پیچانده‌اید، به آرامی روی اسپیکر بمالید. نیازی به اعمال نیروی زیادی ندارید، فقط کافیست چسب به داخل اسپیکر راه یابد و آن را تمیز کند.
  • برای سوراخ‌های کوچک‌تر اسپیکر در پایین تلفن، باید نوار را به شکل نوک تیزتری دور انگشتتان بپیچید تا بتواند به داخل سوراخ‌ها راه یابد.

چگونه آب را از اسپیکر آیفون خارج کنیم؟

در بخش قبلی یاد گرفتیم که چگونه اسپیکر ایفون را تمیز کنیم، اما در صورتی که آب وارد اسپیکر شده باشد چه کار باید کرد؟ اگر اسپیکر آیفون شما پر از آب است، چند راه‌حل وجود دارد که می‌توانید برای خشک کردن آن استفاده کنید:

  • گوشی خود را خاموش کرده و سیم کارت و سایر قطعات جداشونده را بردارید.
  • گوشی خود را به آرامی تکان دهید تا از شر آب اضافی خلاص شوید.
  • آب باقیمانده در دهانه‌های اسپیکر را با کمک جاروبرقی خشک کنید.
  • در دهانه‌های اسپیکر فوت کنید تا کامل خشک شوند.

اگر بعد از انجام تمام این کارها گوشی شما همچنان کار نمی‌کند، بهتر است آن را برای تعمیر نزد یک متخصص ببرید.

چگونه از اسپیکر آیفون خود در برابر گرد و غبار محافظت کنیم؟

اگر اسپیکرهای آیفون خود را با موفقیت تمیز کرده‌اید، توصیه می‌شود از آن‌ها در برابر گرد و غبار محافظت کنید تا دوباره با شرایط مشابه روبرو نشوید. اکنون می‌دانیم که چگونه اسپیکر ایفون را تمیز کنیم، اما چطور می‌توان از ورود گرد و غبار به آن جلوگیری کرد؟

تمیز نگه داشتن آیفون

گوشی آیفون خود را مرتب تمیز کنید

در ادامه با روش‌های این کار آشنا می‌شویم:

  • از کاور اسپیکر استفاده کنید: کاور اسپیکر یکی از راه‌های عالی برای محافظت از اسپیکر آیفون شما در برابر کثیف شدن و آسیب دیدن است. استفاده از آن آسان بوده و فقط باید آن را روی قسمت اسپیکر گوشی خود قرار دهید. هر زمان که نیاز به گوش دادن موسیقی از طریق اسپیکر تلفن داشتید، ابتدا کاور را بردارید.
  • از فلیپ کاور استفاده کنید: اگر دوست ندارید از کاور اسپیکر استفاده کنید، می‌توانید فلیپ کاور بخرید. این نوع قاب گوشی از کثیف شدن اسپیکر آیفون جلوگیری کرده و از صفحه نمایش نیز محافظت می‌کند. استفاده از آن آسان بوده و در مواقع اضطراری بسیار مفید است.
  • آیفون را از آلودگی دور نگه دارید: سعی کنید تلفن همراه خود را از گرد و غبار یا هر چیزی که ممکن است آن را کثیف کند دور نگه دارید. این بهترین راه برای محافظت از اسپیکر آیفون در برابر هر نوع آسیبی است.
  • آیفون را به طور مرتب تمیز کنید: اگر گوشی خود را به طور منظم تمیز می‌کنید، می‌توانید هر یک از روش‌های ذکر شده در بالا را مورد استفاده قرار دهید تا هر زمان که چیزی در اسپیکر آن گیر کرد یا کثیف شد، آن را تمیز کنید. این بهترین راه برای ایمن نگه‌داشتن گوشی و اسپیکر شماست.
  • مدام به اسپیکر دست نزنید: درست است که تمیز کردن گهگاه آیفون امری ضروری به شمار می‌رود، اما نباید در آن زیاده‌روی کرد. هنگام تمیز کردن اسپیکر آیفون خود مراقب باشید به آن صدمه نزنید و از دست زدن مداوم به آن خودداری کنید.

چگونه میکروفون آیفون را تمیز کنیم؟

تاکنون یاد گرفتیم که چگونه اسپیکر ایفون را تمیز کنیم و جلوی ورود گرد و غبار به آن را بگیریم؛ اما در مورد میکروفون آیفون چه باید کرد؟ میکروفون یکی از مهم‌ترین قطعات در آیفون است. بدون آن نمی‌توانید تماس تلفنی برقرار کنید یا فیلم بگیرید. متأسفانه میکروفون به راحتی می‌تواند با گرد و غبار، خاک و حتی سلول‌های مرده پوست مسدود شود.

میکروفن آیفون

میکروفون یکی از مهم‌ترین قطعات در آیفون است

این امر مانع از رسیدن صدا به میکروفون شده و شنیدن صدای افراد در پشت خط را دشوار می‌سازد. برای تمیز کردن میکروفون آیفون مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گوشی خود را خاموش کنید و ابتدا سیم کارت را بردارید.
  • با استفاده از یک پارچه نرم و خشک، به آرامی ذرات کثیفی را که ممکن است باعث انسداد میکروفون شده باشند، پاک کنید. همچنین می‌توانید ذرات گیر کرده در میکروفون را با فوت کردن در آن خارج کنید.
  • سیم کارت را دوباره سر جایش بگذارید و بعد از تمیز کردن میکروفون، گوشی خود را روشن کنید. اکنون میکروفون شما باید سالم و آماده استفاده باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین تبلت برای کتاب خواندن و مطالعه

چگونه پورت شارژ آیفون را تمیز کنیم؟

اگر تا به حال به پورت شارژ آیفون خود نگاهی انداخته باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که گرد و غبار و پرز در آنجا راحت جمع می‌شود. همچنین اگر سعی کرده باشید گوشی خود را در چنین شرایطی شارژ کنید، می‌دانید که در به خوبی شارژ نمی‌شود؛ بنابراین تجمع گرد و غبار و پرز در پورت شارژ می‌تواند از اتصال صحیح کابل شارژ به گوشی جلوگیری کند و منجر به مشکلات بزرگ‌تری شود.

پس چگونه پورت شارژ خود را تمیز نگه داریم؟ با استفاده از یک خلال دندان یا یک جسم کوچک و تمیز دیگر، زوائد را از پورت خارج کنید. مراقب باشید که جسم را خیلی عمیق داخل پورت نبرید، زیرا ممکن است به پورت آسیب برساند. هنگامی که پورت را پاک کردید، کمی وقت بگذارید و کابل شارژ را نیز تمیز کنید. با گذشت زمان، گرد و غبار و پرز روی کابل جمع می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید به درستی کار کند تمیز نگه‌داشتن آن مهم است.

سخن پایانی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که چگونه اسپیکر ایفون را تمیز کنیم. همانطور که خواندید، چند روش مختلف برای تمیز کردن اسپیکر آیفون وجود دارد. در حالی که برخی از روش‌ها ممکن است موثرتر از سایرین باشند، در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام یک بهتر نیازهایتان را پوشش می‌دهد. از هر روشی که کمک می‌گیرید، سعی کنید از ضربه‌های ملایم استفاده کرده و از فشار دادن بیش از حد هر چیزی به داخل سوراخ‌های اسپیکر خودداری کنید.

 

سوالات متداول

  • چگونه بفهمیم اسپیکر آیفون کثیف شده است؟

اگر صدایی که از اسپیکر آیفونتان پخش می‌شود دچار افت کیفیت شده و خفه به گوش می‌رسد، می‌تواند به این معنی باشد که اسپیکر نیاز به تمیز کردن دارد.

  • برای تمیز کردن اسپیکر آیفون از چه لوازمی می‌توان استفاده کرد؟

برای تمیز کردن اسپیکر آیفون می‌توانید از مسواک یا برس آرایشی نرم، پارچه تمیز و خشک، گوش پاک‌کن، خلال دندان و غیره استفاده کنید.

  • مهم‌ترین نکات تمیز کردن اسپیکر آیفون چیست؟

هنگام تمیز کردن اسپیکر آیفون از مایعاتی مانند الکل یا ضدعفونی‌کننده استفاده نکنید و در صورت استفاده از خلال دندان یا سایر اجسام، آن‌ها را به زور به داخل اسپیکر فشار ندهید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =