Banner Image
پیکاپ گیتار

پیکاپ گیتار چیست؟ [انواع پیکاپ در گیتار الکتریک و معمولی]

5/5 - (1 امتیاز)

پیکاپ نوعی تقویت‌کننده صدا به شمار می‌آید که به نوازنده اجازه می‌دهد در مدت‌زمان کوتاهی، به ایده‌آل‌ترین صدای ممکن دست پیدا کند. پیکاپ‌ها در سازهای الکتریکی و آکوستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و صدای رسا و واضحی را به گوش شنونده می‌رساند؛ بنابراین گیتارهای الکتریک نیز شامل پیکاپ می‌شوند؛ اما پیکاپ گیتار چیست و چگونه عمل می‌کند؟ در ادامه این مطلب از بلاگ پیندو با ما همراه باشید تا پاسخ کاملی به این سوال را خدمت شما ارائه دهیم.

پیکاپ گیتار چیست؟

پیکاپ گیتار، یک قطعه آهنربایی است که زیر سیم‌ها نصب شده و ارتعاش سیم‌های گیتار را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند. این سیگنال‌های الکتریکی از امپلی فایر، کارت صدا یا افکت‌ها عبور کرده و صدای مورد نظر نوازنده را به وجود می‌آورند. پیکاپ، به اندازه چوب سازنده گیتار، سیم‌ها و امپلی فایرها اهمیت داشته و موجب افزایش وضوح شنیداری صدای گیتار می‌شود.

پیکاپ‌ها در گیتارهای الکتریک، الکتریک بیس و الکتریک آکوستیک در دسته‌های متفاوت قرار می‌گیرند که هر یک مناسب سبک خاصی هستند. پیکاپی که برای موسیقی راک مورد استفاده قرار می‌گیرد، نتیجه جالبی برای موسیقی کانتری خلق نمی‌کند. در ادامه بیشتر با انواع و دسته‌بندی پیکاپ‌های مختلف آشنا می‌شوید.

پیکاپ گیتار چیست؟

پیکاپ گیتار، قطعه‌ای آهنربایی است که زیر سیم‌ها نصب می‌شود و ارتعاش آن‌ها را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند.

کاربرد پیکاپ گیتار

حال که متوجه شدید پیکاپ گیتار چیست بد نیست با کاربرد و نحوه عملکرد آن نیز آشنا شوید. همان‌طور که گفته شد، رسالت پیکاپ‌ها بهبود وضوح و رسایی صدای گیتار است؛ اما چگونه؟

پیکاپ گیتار، قطعه‌ای آهنربایی از جنس آلنیکو یا سرامیک است که با سیم‌پیچ کردن هزاران سیم مسی به دور یک هسته به وجود می‌آید. این آهنربا، باعث ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی بسیار حساس می‌شود که ارتعاشات سیم گیتار را جذب کرده و آن‌ها را تبدیل به سیگنال‌های الکتریکی می‌کند. این سیگنال‌ها به سمت امپلی فایر یا افکت‌ها فرستاده شده و در نهایت صدایی رسا و باب دل نوازنده به گوش حضار می‌رسد. اهمیت پیکاپ گیتار به طور خاص حین ضبط یا اجرای موسیقی زنده مشخص می‌شود.

انواع پیکاپ گیتار

پیکاپ‌ها انواع مختلفی دارند و بسته به خروجی، برای سبک‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. گیتارهای الکتریک، آکوستیک و الکتریک بیس هر یک دارای پیکاپ‌های مخصوص خود هستند که صدای آن‌ها را عمیق، حجیم، کوبنده، ملایم و … می‌کند.

بسته به نوع گیتار، پیکاپ‌ها انواع مختلفی دارند. هر پیکاپ برای نوازندگی سبک خاصی به کار می‌رود. به همین خاطر بهتر است بدانید که انواع پیکاپ گیتار چیست.

برای مطالعه بیشتر: چگونه گیتار را تمیز کنیم؟

انواع پیکاپ برای گیتار الکتریک

سه نوع پیکاپ مختلف برای گیتار الکتریک وجود دارد؛ سینگل کویل (Single Coil)، هامباکر (Humbucker) و پی ۹۰ (P90).

انواع پیکاپ گیتار الکتریک

سینگل کویل، هامباکر و پی90 از پیکاپ‌های گیتار الکتریک هستند.

– پیکاپ سینگل کویل

پیکاپ سینگل کویل، تنها دارای یک هسته آهنربایی است که صدایی شفاف‌تر از هامباکر و پی ۹۰ تولید می‌کند. این پیکاپ بیشتر برای سبک‌های گوش‌نوازی همچون سرف، بلوز و کانتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیکاپ سینگل کویل مستعد ایجاد پارازیت الکتریکی به نام هام ۶۰ هرتز است و نمی‌تواند دیتسورشن‌های قدرتمندی ایجاد کند.

– پیکاپ هامباکر

هامباکر از دو پیکاپ سینگل کویل تشکیل شده و با توجه به نامی که دارد، نویز هام ۶۰ هرتز را خنثی می‌کند. صدای حاصل از کاربرد پیکاپ هامباکر، گرم و حجیم بوده و مناسب برای سبک‌های مهیجی همچون جاز است. این پیکاپ همچنین می‌تواند دیتسورشن‌های قوی‌تری نسبت به سینگل کویل ایجاد کند. هامباکرها در تمامی سبک‌ها به غیر از کانتری و سرف، مورد استفاده نوازنده‌ها قرار می‌گیرند.

– پیکاپ P90

پیکاپ P90 عملکردی مابین سینگل کویل و هامباکر دارد. صدای حاصل از این پیکاپ، عمیق‌تر و قوی‌تر از سینگل کویل و سطحی‌تر و ضعیف‌تر از هامباکر است. پیکاپ P90 بیشتر برای سبک راک و بلوز است، اما از پس تولید صدا برای سبک‌های دیگر نیز برمی‌آید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره گیتار آکوستیک و تفاوت آن با گیتار کلاسیک

انواع پیکاپ برای گیتار آکوستیک

گیتارهای آکوستیک نیز به سه نوع پیکاپ مختلف مجهز می‌شوند؛ ساندهول (Soundhole)، پیزو (Piezo) و ترنسدیوسر (Transduser).

انواع پیکاپ گیتار آکوستیک

گیتار آکوستیک به سه پیکاپ مجهز می‌شود.

– پیکاپ ترنسدیوسر

این پیکاپ به صفحه رویی گیتار آکوستیک چسبانده شده و ارتعاشات صفحه رویی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. این پیکاپ حساسیت بالایی به ارتعاشات داشته و تُن ساز آکوستیک را به واقعی‌ترین شکل ممکن به گوش شنونده می‌رساند.

– پیکاپ پیزو

این نوع پیکاپ شبیه به پیکاپ ترنسدیوسر است، اما به شکل نوار باریک ساخته شده و در بریج و زیر سدل قرار می‌گیرد؛ بنابراین پیزو به جای گرفتن ارتعاشات صفحه رویی، صدای ارتعاش سیم‌ها را دریافت کرده و صدایی مصنوعی و فاقد فیدبک را به وجود می‌آورد.

– پیکاپ ساندهول

پیکاپ ساندهول در دهانه حفره صدای گیتار قرار می‌گیرد، بدون اینکه نیازی به سوراخ کردن چوب و پیچ کردن قطعه باشد. کاربرد پیکاپ ساندهول باعث می‌شود گیتار آکوستیک صدایی شبیه به گیتار الکتریکی داشته باشد. این پیکاپ نیز صدایی نسبتاً طبیعی و بدون فیدبک ایجاد می‌کند.

انواع پیکاپ برای گیتار الکتریک بیس

پیکاپ‌های گیتار بیس شبیه به پیکاپ‌های گیتار الکتریک هستند و در چهار نوع خلاصه می‌شوند؛ جی پیکاپ (J-Pickup)، اسپلیت کویل (Split Coil)، دوال کویل (Dual Coil) و سوپ بار (Soap Bar).

– پیکاپ Jazz-Bass

خروجی پیکاپ Jazz-Bass یا همان جی پیکاپ، صدایی گرم و واضح از گیتار است. این نوع پیکاپ بین نوازندگان سبک‌های جاز و راک طرفدار دارد.

پیکاپ گیتار جز بیس

پیکاپ جز بیس بین نوازندگان سبک‌های جاز و راک طرفدار دارد.

– پیکاپ اسپلیت کویل

پیکاپ اسپلیت کویل، یک پیکاپ سینگل کویل است که به دو نیم تقسیم شده و یک نیم آن کمی جلوتر از نیم دیگر و به سمت دسته ساز قرار می‌گیرد. اسپلیت کویل صدایی کوبنده و محکم ایجاد می‌کند و مناسب برای سبک‌های پانک و راک است.

– پیکاپ دوال کویل

پیکاپ دوال کویل عملکردی شبیه به پیکاپ هامباکر برای گیتارهای آکوستیک دارد و صدایی گرم و عمیق ایجاد می‌کند.

– پیکاپ سوپ بار

سوپ بار، نوع پهن‌شده پیکاپ جی است که در پوششی پهن‌تر و غیر قابل نفوذ قرار می‌گیرد. پین‌های متعددی در زیر این نوع پیکاپ وجود دارد که به نوازنده اجازه می‌دهد از ترکیب سیم‌کشی‌های گوناگون بهره‌مند شود.

دسته‌بندی پیکاپ گیتار

حال که متوجه شدید پیکاپ گیتار چیست و انواع مختلف آن برای چه سبک موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بد نیست بدانید که تمام پیکاپ‌های فوق، در دو دسته فعال (Active) و غیرفعال (Passive) ساخته می‌شوند.

پیکاپ اکتیو (Active)

پیکاپ فعال از یک منبع جانبی باتری دار برای تقویت صدای گیتار استفاده کرده و صوتی کوبنده، خشن و با قدرت را به وجود می‌آورد. گیتارهای به‌کار رفته در سبک‌های متال و هوی‌متال به پیکاپ‌های اکتیو مجهز هستند.

ناگفته نماند که نوع اکتیو پیکاپ برای گیتار بیس، باعث تقویت صدای آن نمی‌شود، بلکه تُن بیس را تنظیم می‌کند. به بیان بهتر، نوازنده گیتار بیس با استفاده از پیکاپ فعال، صدای ساز را شکل‌دهی می‌کند و به دنبال تقویت صدا نیست.

پیکاپ گیتار اکتیو چیست

پیکاپ اکتیو گیتار، تن بیس را تقویت می‌کند

پیکاپ پسیو (Passive)

اما نوع معمولی پیکاپ، پسیو یا همان غیرفعال است. این پیکاپ برای گرفتن صدای گیتار به هیچ منبع جانبی احتیاج ندارد. به بیان بهتر، صدای گیتار با ایجاد میدان الکترومغناطیسی حاصل از ارتعاش سیم‌ها به وجود می‌آید. گیتارهای سبک کلاسیک و کانتری از پیکاپ غیرفعال استفاده می‌کنند.

 

تفاوت گیتار پیکاپ دار و معمولی

گیتار پیکاپ دار دارای یک سیستم الکترونیکی به همراه کنترل‌های متعدد است که روی بدنه گیتار نصب شده‌اند. صدای گیتار از طریق پیکاپ تقویت شده و به سمت امپلی فایر، کارت صدا یا افکت‌ها منتقل می‌شود؛ اما گیتار معمولی هیچ سیستم الکترونیکی و دکمه‌های تنظیم‌کننده خاصی ندارد که به وسیله آن‌ها بتوان تغییری در شدت صدا به وجود آورد. به بیان بهتر، گیتارهای معمولی دارای صدای محدود هستند، اما گیتارهای پیکاپ دار صدای قوی‌تری دارند که با اتصال به امپلی فایر می‌توان دامنه آن را تنظیم کرد. گیتارهای پیکاپ دار مخصوص اجرا روی استیج یا ضبط در استودیو هستند.

بیشتر بخوانید: یادگیری گیتار چقدر طول می‌کشد؟

جمع‌بندی

در پاسخ سوال پیکاپ گیتار چیست باید گفت که عضوی لاینفک از گیتارهای الکتریک، الکتریک بیس و آکوستیک الکتریک به حساب می‌آید. ارزش این گیتارها به صدای بلند و رسای آن‌ها است و پیکاپ این ارزش مهم را برآورده می‌سازد. پیکاپ گیتار، ارتعاش سیم‌ها را به پالس‌های الکتریکی تبدیل کرده و صوتی واضح و شفاف را جهت تنظیم بیشتر به سمت امپلی فایر یا افکت‌ها می‌فرستد. پیکاپ تأثیری در مهارت نوازندگی ندارد، اما به نوازنده اجازه می‌دهد به یک صدای ایده‌آل از آلت موسیقی دست پیدا کند.

سوالات متداول

  • پیکاپ گیتار چه کاری انجام می‌دهد؟

پیکاپ گیتار، نوعی تقویت‌کننده صدا به حساب می‌آید که ارتعاشات سیم‌های گیتار را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرده و صدایی واضح و رسا تولید می‌کند.

  • پیکاپ مناسب برای سبک متال چیست؟

اگر نوازنده سبک متال یا هوی‌متال هستید، حتماً باید از پیکاپ‌های نوع اکتیو استفاده کنید تا به واسطه منبع کمکی (باتری)، صدای کوبنده و پرقدرت از گیتار خارج شود.

  • پیکاپ‌های گیتار الکتریک کدام‌اند؟

پیکاپ‌های مورداستفاده در گیتار الکتریک شامل انواع سینگل کویل، هامباکر و P90 می‌شوند.

  • پرکاربردترین پیکاپ کدام است؟

با اینکه پیکاپ P90 بیشتر برای نوازندگی در سبک‌های راک و بلوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی این پیکاپ را می‌توان یک نوع همه‌فن‌حریف دانست.

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + شش =