Banner Image

چگونه گیتار را تمیز کنیم؟

5/5 - (1 امتیاز)

یکی از سازهای خوش‌صدا و جذاب که قشر جوان علاقه زیادی به یادگیری آن دارند، گیتار است. یادگیری و نواختن این ساز یک سمت ماجرا، و یافتن پاسخ این سوال که چگونه گیتار را تمیز کنیم بخش دیگر این داستان است.

اگر گیتار می‌زنید همین‌الان ساز خود را بردارید و نگاهی به زوایای آن بیندازید. چنانچه مثل یک بچه تخس از فوتبال برگشته پر از گردوخاک است وقت آن رسیده تا آستین بالا بزنید و آن را به کمک راهنمای زیر از هر آلودگی تمیز کنید.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن گیتار

با گذشت زمان و نواختن مدام گیتار، احتمالا تجمع کثیفی، عرق و گردوغبار روی این ساز بالا می‌رود و باید به روش مناسب و درست تمیز شود.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن گیتار

اگر در سرچ گوگل به دنبال این هستید که چگونه گیتار را تمیز کنیم، دست از جستجو بکشید و با مواد ساده و در دسترس این کار را به‌راحتی انجام دهید. برای شروع کار وسایل موردنیاز را جمع‌آوری کنید. برای تمیز کردن گیتار فقط به چند ماده نیاز دارد:

  • یک پارچه نرم، مانند یک تی‌شرت قدیمی
  • مقداری آب
  • شیشه‌پاک‌کن
  • یک جلا دهنده گیتار حاوی موم خالص کارنوبا.

اگر می‌خواهید گیتار خود را بهتر تمیز کنید، می‌توانید از سرکه مقطر سفید استفاده کنید. این محصول ایمن است و به پوشش گیتار شما آسیب نمی‌زند. استفاده از پارچه‌ای که بارها شسته شده است بهترین کارایی را خواهد داشت؛ زیرا بدون پرز است.

بیشتر بخوانید: یادگیری گیتار چقدر طول می‌کشد؟

روش‌های تمیز کردن گیتار

حال که وسایل لازم برای تمیز کردن این ساز را جمع آوری کرده‌اید زمان آن رسیده که با روش‌ها و مراحل دیگر این کار آشنا شوید. اگر برای شما هم سوال پیش‌آمده که چگونه گیتار را تمیز کنیم بهتر است مراحل زیر را طی کنید:

سیم‌های گیتار را بردارید

قبل از شروع فرآیند تمیز کردن گیتار، ایده خوبی است که سیم‌ها را بردارید تا تمیز کردن فرت‌بورد آسان‌تر شود. وقتی سیم‌های خود را عوض می‌کنید نیز زمان خوبی برای تمیز کردن گیتار است. همچنین برداشتن سیم‌ها باعث می‌شود تا مواد تمیزکننده با سیم‌ها برخورد نکنند و باعث زنگ‌زدگی هم نشوند.

فرت‌بورد و سردسته گیتار را تمیز کنید

فرت‌بورد و سردسته گیتار قسمتی هستند که سیم‌ها روی آن قرار دارند. فرت‌بورد باید فقط یک یا دو بار در سال تمیز شود تا روغن و رطوبت طبیعی گیتار که از تماس با انگشتان شما گرفته می‌شود، کمی روی آن باقی بماند و به عمر بیشتر آن کمک کند.

تمیز کردن سردسته گیتار

با استفاده از پارچه، آن را به‌آرامی با آب یا سرکه مقطر این قسمت را نم‌دار کرده و بعد کثیفی روی آن را پاک کنید.

بدنه گیتار خود را تمیز کنید

در ادامه پاسخ به این سوال شما که چگونه گیتار را تمیز کنیم با حرکت به سمت پایین در طول گیتار، بدنه آن را – جلو، پشت و کناره‌ها – با همان پارچه مرطوب تمیز کنید. مطمئن شوید که پارچه را آبکشی کرده‌اید تا کثیفی را از بخشی به بخش دیگر منتقل نکنید. پارچه را با حرکات دایره‌ای در سراسر بدنه گیتار خود حرکت دهید و شاهد از بین رفتن کثیفی‌ها باشید.

مثل تمیز کردن عینک بدنه را تمیز کنید

هنگامی‌که گیتار خود را تمیز می‌کنید ممکن است متوجه لکه‌هایی شوید که فقط با پارچه از بین نمی‌روند. اثرانگشت، لکه‌ها یا نقاط کثیف‌تر ممکن است به کمی رطوبت نیاز داشته باشند، بنابراین نفس گرم را درست مثل تمیزکردن عینک روی گیتار بدمید.

پارچه کشیدن روی گیتار

سپس، با دستمال مرطوب کثیفی‌ها را پاک کنید. اگر این کار اثربخش نبود، می‌توانید از مقدار کمی شوینده ملایم همراه با آب استفاده کنید. بعد از اینکه این نقاط را تمیز کردید، از پارچه تمیز برای خشک‌کردن آن استفاده کنید.

تمیز کردن بریج را فراموش نکنید

بریج خود را مانند فرت‌بورد تمیز کنید. بریج روی بدنه گیتار زیر سوراخ صدا قرار دارد و سیم‌های گیتار شما را پشتیبانی می‌کند. برای تمیز کردن آن، پارچه‌ای را مرطوب و آن را پاک کنید تا گردوغبار، کثیفی و آلودگی پاک شود. برای نقاط سخت، می‌توانید از مسواک استفاده کنید تا به‌آرامی کثیفی را پاک شود.

تمیز کردن بریج

گیتار خود را پولیش کنید و جلا دهید

بعد از آنکه با بررسی روش‌ها و مراحل کار به جواب چگونه گیتار را تمیز کنیم رسیدید، نوبت پولیش است. برخی از متخصصان فروش و تعمیر گیتار پیشنهاد می‌کنند که گیتار خود را مرتبا جلا نزنید. ماده جلا دهنده می‌تواند به‌مرور روی بدنه جمع شود و درحالی‌که گیتار شما را زیبا جلوه می‌دهد، صدای آن را ضعیف کند. اگر می‌خواهید گیتار خود را پولیش کنید، از محصولاتی استفاده کنید که حاوی موم خالص کارنوبا و بدون حلال یا فرآورده‌های نفتی باشد. آن را روی پارچه‌ای اسپری کنید و به‌آرامی گیتار خود را پاک کنید.

نکات مهم در تمیز کردن گیتار

  • هنگام تمیز کردن گیتارهای خاص، مانند گیتارهای قدیمی، احتیاط کنید و مطمئن شوید که گیتار خود را با محصولات ایمن جلا می‌دهید.
  • گیتارهای قدیمی با روکش نیترو در طول زمان و در روند عادی پیری تغییر رنگ می‌دهند و حالت پتینه پیدا می‌کنند. از پولیش این گیتارها خودداری کنید؛ زیرا می‌توانند این پوشش‌ها را از بین ببرند. گیتارهای قدیمی خود را به‌سادگی با یک پارچه و کمی آب تمیز کنید.
  • از وایتکس یا مواد از بین برنده جرم برای تمیز کردن گیتار استفاده نکنید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: گیتار آکوستیک چیست؟

نگهداری گیتار (چگونه گیتار خود را تمیز نگه داریم)

پیدا کردن پاسخ درست برای این سوال که چگونه گیتار را تمیز کنیم، نیمی از راه درست برای نگهداری از ساز و نیم دیگر راه مربوط به نگهداری صحیح از آن است.

نگهداری گیتار

نکاتی که در این رابطه باید رعایت شود شامل موارد زیر است:

  • رطوبت کم می‌تواند چوب روی گیتار شما را خشک کند و باعث کوچک شدن و خم شدن فرت‌بورد شود. اگر گیتار شما علائم خشک شدن را نشان می‌دهد، می‌توانید یک مرطوب‌کننده گیتار خریداری کنید و آن را در بدنه گیتار قرار دهید. قرار دادن گیتار در معرض رطوبت می‌تواند به بازیابی ظاهر اصلی آن کمک کند.
  • نمایش گیتار و یا کنار گذاشتن آن بر روی پایه، زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید وسوسه‌انگیز است، اما بهترین راه برای محافظت از گیتار و دردسر کمتر برای پیدا کردن جواب سؤال چگونه گیتار را تمیز کنیم، این است که آن را به قاب یا کاور بازگردانید. اگر احساس می‌کنید که باید گیتار خود را روی پایه‌اش بگذارید تا نواختن آن را به خاطر بسپارید، مطمئن شوید که رطوبت اتاقی که در آن است حدود 50 درصد باشد.
  • در صورتی‌که لکه چربی یا هر چیز دیگری روی گیتار سرسخت بود می‌توانید از WD-40 برای این‌کار استفاده کنید.

سخن نهایی

امیدواریم با این مطلب جواب مناسبی برای این سوال که چگونه گیتار را تمیز کنیم پیدا کرده باشید. بهترین و آسان‌ترین راه برای تمیز کردن این ساز، تمیز نگه‌داشتن آن است. شاید این جمله شبیه گزارش‌های خیابانی باشد اما یک حقیقت محض است!

 

سؤالات متداول

  • چطور یک گیتار الکترونیک را تمیز کنیم؟

یک گیتار الکترونیک را می‌توان به همان روشی که برای تمیز کردن گیتار آکوستیک گفته شد، از هر کثیفی و گردوغباری پاک کرد.

  • آیا می‌توان از پاک‌کننده‌های خانگی برای تمیز کردن گیتار استفاده کرد؟

اکثر محصولات پاک‌کننده خانگی که حاوی سیلیکون، واکس‌های سنگین، رقیق‌کننده لاک و سفیدکننده می‌توانند به پوشش گیتار شما آسیب برسانند.

  • دستمال‌کاغذی برای تمیز کردن گیتار مناسب است؟

استفاده از دستمال‌کاغذی را برای تمیز کردن گیتار فراموش کنید؛ زیرا ممکن است سطح گیتار را خراش دهد، به‌خصوص اگر از جنس لاک فرانسوی باشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 9 =