Banner Image

یادگیری گیتار چقدر طول میکشد؟

امتیاز دهید

آیا آرزوی تبدیل شدن به یک نوازنده معروف گیتار را در سر دارید؟ اگر چنین است، احتمالاً حسابی درباره حضور روی صحنه، برگزاری تورهای مختلف، نوشتن موسیقی جدید و ضبط آلبوم خیال‌پردازی می‌کنید. البته شما تنها کسی نیستید که این فانتزی را دارید؛ ۴۰ درصد از موزیسین‌ها گیتار می‌نوازند، اما این بدان معنا نیست که همه آن‌ها نوازندگان استثنایی هستند. برای تحقق فانتزی‌های خود، ابتدا باید روی مهم‌ترین چیز تمرکز کنید: یادگیری گیتار؛ اما یادگیری گیتار چقدر طول میکشد؟

در بهترین حالت، روزانه باید حداقل ۶ ماه تمرین مداوم و باکیفیت داشته باشید. زمان یادگیری گیتار به اهداف شما و مدت زمانی که صرف تمرین می‌کنید بستگی دارد. به طور متوسط، می‌توانید انتظار داشته باشید که ۶ ماه برای یادگیری اصول اولیه و تا ۱۰ سال برای تسلط بر آن وقت صرف کنید. البته به خاطر داشته باشید که هر کس منحصر به فرد است و با سرعت متفاوتی یاد می‌گیرد، پس این تخمین‌ها لزوماً در مورد همه افراد صدق نمی‌کنند. در این مقاله، با عواملی که بر زمان یادگیری گیتار تأثیر می‌گذارند آشنا می‌شویم و سطح یادگیری شما را در بازه‌های زمانی مختلف پیش‌بینی می‌کنیم.

مدت زمان یادگیری گیتار چقدر است؟

کسب هر مهارتی در زندگی نیاز به زمان دارد و این اولین چیزی است که باید کاملاً از آن آگاه باشید: باید زمان صرف کنید تا از مزایای یادگیری گیتار بهره‌مند شوید.

مدت زمان یادگیری گیتار

باید زمان زیادی صرف کنید تا از مزایای یادگیری گیتار بهره‌مند شوید.

شما طی بازه‌های زمانی مختلف از آغاز شروع یادگیری، سطح مهارت متفاوتی خواهید داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که سطح مهارت شما در این بازه‌های زمانی مختلف چقدر خواهد بود:

بعد از ۱ تا ۲ ماه

اگر روزی ۴۵ دقیقه به مدت یک یا دو ماه تمرین کنید، می‌توانید تا حد زیادی انتظار داشته باشید که به نتیجه برسید. شما باید درک درستی از اصول اولیه پیدا کنید، از جمله قطعات گیتار و نحوه کار آن‌ها، نحوه نگه‌داشتن گیتار و نواختن آکوردهای اولیه.

در این مرحله، آکوردهای اصلی را می‌شناسید. ممکن است کمی طول بکشد تا قدرت انگشتان شما تقویت شود، اما باید بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. در این مرحله شما باید به درک کاملی از مقیاس ماژور برسید، زیرا تمام موسیقی حول محور آن می‌چرخد. همچنین باید آکوردهای اصلی را بشناسید و بتوانید با سهولت نسبی آن‌ها را بنوازید. این به شما امکان می‌دهد آکوردهای مشترکی که اکثر آهنگ‌های موجود را تشکیل می‌دهند، جمع‌آوری کنید.

یادگیری گیتار

اگر روزی ۴۵ دقیقه به مدت یک یا دو ماه تمرین کنید، می‌توانید تا حد زیادی انتظار داشته باشید که به نتیجه برسید

طی مدت کوتاهی می‌توانید آهنگ‌های آسانی را بنوازید که دارای تکنیک‌های پیچیده نیستند. اگر بیشتر به خوانندگی تمایل دارید و فقط می‌خواهید همراه با خواندن گیتار بنوازید، تنها چیزی که نیاز دارید آکوردهای اولیه است؛ بنابراین در جواب به سوال یادگیری گیتار چقدر طول میکشد، اگر آکوردهای اولیه تنها چیزی هستند که باید یاد بگیرید، ۲ ماه وقت نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: گیتار آکوستیک چیست و چه تفاوتی با گیتار کلاسیک دارد؟

بعد از ۳ تا ۶ ماه

اگر چندین ماه به طور مداوم به نواختن گیتار ادامه دهید، دستتان کم‌کم پینه می‌بندد اما می‌توانید در پایان ماه ششم مهارت‌های گیتار خود را بدون دردسر زیاد برای دیگران به نمایش بگذارید. در این دوره، باید نحوه اجرای آهنگ‌های پیچیده‌تر را یاد بگیرید. آکوردها و تغییر بین آن‌ها به روشی نسبتاً نرم، باید برایتان راحت‌تر باشد.

یادگیری گیتار بعد از شش ماه

می‌توانید در پایان ماه ششم مهارت‌های گیتار خود را بدون دردسر زیاد برای دیگران به نمایش بگذارید

شما همچنین باید آکوردها و مقیاس‌های جدیدی را یاد بگیرید؛ به عنوان مثال، باید مقیاس مینور و نحوه تغییر بین ماژور و مینور را درک کنید. علاوه بر این، باید نحوه نواختن آکوردهای باره‌دار (Barre) را بدانید. ممکن است در این مرحله نواختن آن‌ها برایتان دشوار باشد، اما از آنجایی که این آکوردها بسیار پرکاربرد هستند باید حتماً با آن‌ها آشنا شوید.

بعد از ۱ سال

پس از یک سال تمرین مداوم، وارد سطح متوسط می‌شوید. این به معنای یادگیری آهنگ‌های سخت‌تر و تکنیک‌های پیشرفته‌تر است. در این مرحله از یادگیری، نوازندگی گیتار بسیار سرگرم‌کننده می‌شود زیرا درک کافی از آن خواهید داشت تا بتوانید آکوردها را کنار هم بچینید و خودتان روی آن‌ها آزمایش کنید.

با درک نحوه کار آکوردها/نت‌ها و نحوه ساختار آهنگ‌ها، می‌توانید خودتان ریف بسازید. در این مرحله، احتمالاً آنقدر خوب خواهید بود که شروع به نواختن چند ریف و سولوهای محبوب کنید.

نواختن گیتار

پس از یک سال تمرین مداوم، وارد سطح متوسط می‌شوید. این به معنای یادگیری آهنگ‌های سخت‌تر و تکنیک‌های پیشرفته‌تر است.

اگر تا یک سال یادگیری گیتار را ادامه دادید، احتمالاً روند یادگیریتان بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد. در این مرحله، اشتیاقتان نسبت به یادگیری بیشتر می‌شود زیرا درک می‌کنید که چقدر چیزهای هیجان‌انگیزی برای یاد گرفتن وجود دارد.

بعد از ۲ تا ۳ سال

اگر می‌خواهید بدانید که یادگیری گیتار چقدر طول میکشد و پس از چه مدتی می‌توانید به صورت حرفه‌ای گیتار بنوازید، جواب به طور متوسط حداقل ۲-۳ سال است. اگر هدف شما تبدیل شدن به یک نوازنده پیشرفته با توانایی خواندن، داشتن تکنیک خوب، نواختن سبک‌های پیشرفته پاپ یا راک و داشتن ریتم عالی است، به دو الی سه سال تمرین مداوم نیاز دارید.

در این مرحله، می‌توانید انتظار داشته باشید که بیشتر آهنگ‌ها را بعد از تمرین (معمولاً یک یا دو هفته) بتوانید اجرا کنید. همچنین باید بتوانید آن‌ها را نسبتاً سریع یاد بگیرید. می‌توانید برخی از تکنیک‌های پیشرفته‌تر را که برای نواختن ژانرهای خاصی از آهنگ‌ها لازم است، انتخاب کنید. برای مثال، اگر به موسیقی متال علاقه دارید، احتمالاً باید تکنیک‌های Sweep Picking، Alternate Picking و Legato را یاد بگیرید. یا اگر از عاشقان موسیقی کلاسیک هستید، باید به دنبال یادگیری سبک فینگراستایل (Fingerstyle) باشید.

اگر می‌خواهید به یک نوازنده پیشرفته با توانایی خواندن، داشتن تکنیک خوب، نواختن سبک‌های پیشرفته تبدیل شوید به دو الی سه سال تمرین مداوم نیاز دارید

پس از یادگیری گیتار به مدت ۲-۳ سال، تمام مهارت‌های اصولی را خواهید داشت. در این مرحله، شما می‌توانید ژانر موسیقی که می‌خواهید بنوازید را مشخص کنید. ژانر موسیقی شما تعیین خواهد کرد که باید در چه زمینه‌هایی تخصص داشته باشید و زمان خود را به چه تکنیک‌هایی اختصاص دهید.

بعد از ۴ تا ۶ سال

پس از ۴ سال تمرین، باید بتوانید برخی از آهنگ‌های پیچیده‌تر را اجرا کنید. اینجاست که می‌توانید خود را یک نوازنده پیشرفته گیتار بدانید. در این مرحله، باید بتوانید هر آهنگی را با کمی تمرین اجرا کنید. هنگامی که به یک نوازنده پیشرفته تبدیل شدید، کمتر باید به یادگیری مقیاس‌ها یا تکنیک‌های جدید بپردازید و بیشتر وقت خود را به بهبود اجرایتان اختصاص دهید.

گیتار

پس از ۴ سال تمرین، باید بتوانید برخی از آهنگ‌های پیچیده‌تر را اجرا کنید

در سطوح پیشرفته، همه چیز به جزئیات مربوط می‌شود. این‌ها نکات ظریفی هستند که یک نوازنده معمولی را از یک نوازنده فوق‌العاده متمایز می‌کنند. پخش یک آهنگ با تکنیک، احساس و زمان‌بندی قوی می‌تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: یادگیری ویولن چقدر طول می‌کشد؟

بعد از ۱۰ سال

اکنون می‌دانیم که یادگیری گیتار چقدر طول میکشد، اما بعد از ۱۰ سال چه اتفاقی می‌افتد؟ نواختن گیتار به مدت 10 سال یا بیشتر با تمرین مداوم چیزی نیست که اکثر مردم به آن دست پیدا کنند. اگر واقعاً بیش از ۱۰ سال است که گیتار می‌نوازید و به طور مداوم هر روز تمرین می‌کنید پس باید در این ساز استاد باشید، اما بدانید که هیچ سقفی برای خلاقیت وجود ندارد.

شما قادر خواهید بود تقریباً هر آهنگی را بنوازید اما متوجه خواهید شد که هنوز جا برای رشد وجود دارد. شما باید بتوانید هر سبکی را اجرا کنید، موسیقی را ماهرانه بخوانید، دانش عمیق‌تری در مورد تئوری پیشرفته داشته باشید، آهنگ‌های زیادی را حفظ کنید و مهم‌تر از همه؛ یک تکنیک فوق‌العاده داشته باشید. در این مرحله، شما همچنین سبک نوازندگی خودتان را توسعه خواهید داد. در این صورت، هر زمان که آهنگی را بنوازید (حتی اگر کاور باشد) همه بلافاصله می‌فهمند که شما در حال نواختن آن هستید.

آموزش گیتار

نواختن گیتار به مدت 10 سال یا بیشتر با تمرین مداوم چیزی نیست که اکثر مردم به آن دست پیدا کنند

شما قادر خواهید بود تغییرات مورد نظرتان را در هر آهنگی ایجاد کنید و آن را متعلق به خودتان سازید. این چیزی است که یک نوازنده بزرگ گیتار را از کسی که صرفاً بر ساز تسلط دارد متمایز می‌کند.

چطور گیتار را سریع‌تر یاد بگیریم؟

اکنون که می‌دانیم یادگیری گیتار چقدر طول میکشد، خوب است که با عوامل موثر بر سرعت یادگیری آن نیز آشنا شوید. می‌دانید که هر چه زمان بیشتری را صرف یادگیری یک مهارت خاص کنید، در آن بهتر می‌شوید؛ اما زمان تنها عامل موثر بر یادگیری نیست، زیرا زمان مورد نیاز هر فرد با دیگری فرق می‌کند. در ادامه چند عامل مهم دیگر که بر مدت زمان یادگیری گیتار تأثیر می‌گذارند را خدمتتان معرفی کرده‌ایم؛ شما با بررسی این عوامل متوجه خواهید شد که با انجام چه اقداماتی می‌توانید گیتار را سریع‌تر یاد بگیرید:

۱. مقدار زمانی که صرف تمرین می‌کنید

برای مثال، خلبانان را در نظر بگیرید. تجربه آن‌ها با سال سنجیده نمی‌شود، بلکه مجموع ساعت‌هایی که در پرواز بوده‌اند اهمیت دارد. اگر در حال یادگیری گیتار هستید، آنچه واقعاً اهمیت دارد ساعاتی است که صرف تمرین باکیفیت می‌کنید.

برای برخی، زمان یادگیری یک مهارت ممکن است فقط ۱ ماه باشد، در حالی که برای برخی دیگر، ممکن است ۶ ماه یا حتی ۱ سال طول بکشد. در هر صورت، یادگیری هر مهارتی زمان می‌برد و هیچ میانبری برای رسیدن سریع‌تر به مقصد وجود ندارد. اگر کسی روزانه یک ساعت تمرین کند، بسیار بهتر از کسی است که ۳ بار در هفته به مدت نیم ساعت تمرین می‌کند.

مقدار زمان برای یادگیری گیتار

زمان یادگیری یک مهارت ممکن است فقط ۱ ماه باشد، در حالی که برای برخی دیگر، ممکن است ۶ ماه یا حتی ۱ سال طول بکشد

در ابتدا، هرچه زمان و تلاش بیشتری برای یادگیری و عادت کردن به اصول اولیه مانند تلاش برای نواختن آکوردها، ملودی‌ها و مقیاس‌ها صرف کنید بهتر است، زیرا همه این‌ها بعداً نقش مهمی ایفا می‌کند.

۲. تمرین شما چقدر سازنده است

روشی که تمرین می‌کنید یکی از موارد مهمی است که میزان یادگیری شما را تعیین خواهد کرد. سعی کنید هر جنبه از نواختن گیتار را بررسی کرده و روی بهبود ضعیف‌ترین نقاط خود تمرکز کنید. این کار از شما گیتاریست بهتری می‌سازد. اگر آهنگ خاصی هست که دوستش دارید و می‌توانید با مهارت دائماً آن را بنوازید، هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت، زیرا روی جنبه‌ای که در آن ضعیف هستید تمرکز نمی‌کنید.

۳. توانایی طبیعی شما برای یادگیری

همانطور که اشاره شد، یک پاسخ واحد برای سوال «یادگیری گیتار چقدر طول میکشد» وجود ندارد. هر کس متفاوت است. برخی از افراد استعداد طبیعی برای موسیقی دارند و خیلی سریع یاد می‌گیرند. دیگران با درک اصول اولیه مشکل خواهند داشت و بسیار کُندتر پیشرفت خواهند کرد.

توانایی یادگیری گیتار

برخی افراد سریع‌تر مهارت مورد نظرشان را یاد می‌گیرند در حالی که برخی دیگر به زمان بیشتری نیاز دارند

برخی از افراد ممکن است بسیار دلسرد شوند اگر هم‌زمان با افراد هم‌سن و مشابه خود پیشرفت نکنند؛ اما این یک واقعیت است که برخی افراد سریع‌تر مهارت مورد نظرشان را یاد می‌گیرند در حالی که برخی دیگر به زمان بیشتری نیاز دارند. دلیلش هم این است که تفاوت قابل توجهی بین افرادی که بیشتر از سمت چپ مغزشان استفاده می‌کنند و افرادی که بیشتر تحت کنترل نیمه راست مغزشان هستند، وجود دارد. افراد منطقی‌تر می‌توانند موسیقی بخوانند و تئوری را خیلی سریع‌تر درک کنند، در حالی که ممکن است در تنظیم ریتم و بیان احساسات خود عقب بمانند. افراد خلاق‌تر ممکن است زمان تنظیم و بیان احساسات خود راحت‌تر باشند، اما برای مثال نواختن آکورد را دیرتر یاد بگیرند.

چند وقت یکبار باید نواختن گیتار را تمرین کنیم؟

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که اکثر مردم می‌پرسند این است که چند وقت یکبار باید تمرین کنند. هرکدام از ما با دیگری متفاوت هستیم و به همین دلیل، تعداد دفعاتی که باید تمرین کنید و زمان «مناسب» برای شما احتمالاً متفاوت از زمان مناسب برای شخص دیگری خواهد بود. این به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سطح توانایی، اهداف و علایق شما و زمانی که می‌توانید به تمرین اختصاص دهید.

تمرین گیتار

تعداد دفعاتی که باید تمرین کنید و زمان «مناسب» برای شما احتمالاً متفاوت از زمان مناسب برای شخص دیگری خواهد بود

اما زیاده‌روی نکنید. افراد معمولاً در ابتدا بسیار جاه‌طلب و باانگیزه هستند. این چیز بدی نیست زیرا باعث می‌شود شما یادگیری را شروع کنید. با این وجود، باید یاد بگیرید که چگونه این انگیزه را تحت کنترل خود بگیرید. اگر بیش از حد تمرین کنید، به سرعت دچار فرسودگی می‌شوید، به انگشتان خود آسیب می‌زنید یا انگیزه‌تان را از دست می‌دهید. پس تا جایی که می‌توانید تمرین کنید، اما از زیاده‌روی بپرهیزید.

چند ساعت باید صرف تمرین گیتار کنیم؟

اگر می‌خواهید گیتار را سریع یاد بگیرید، باید ساعت‌ها تمرین کنید. راهی برای دور زدن آن وجود ندارد؛ اما یادگیری گیتار چقدر طول میکشد و به چند ساعت زمان در روز نیاز دارد؟

بسته به اینکه این سوال را از چه کسی بپرسید، پاسخ‌هایی خواهید شنید که از ۱۵ دقیقه در روز تا حتی چندین ساعت در روز متغیر هستند؛ اما هیچ زمان مناسبی وجود ندارد که برای همه جواب بدهد. اشتباه مکرری که اکثر مبتدیان مرتکب می‌شوند این است که ساعت‌های بی‌پایانی را در روز به تمرین اختصاص می‌دهند. این کار را نکنید.

تعادل بسیار مهم است. شما باید تمرین کنید، اما همچنین باید آن را به روشی مناسب انجام دهید که بهترین نتیجه را به شما بدهد. اگر چندین ساعت در روز تمرین کنید، تکنیک شما دچار مشکل می‌شود و تمرین با تکنیک بد، کمکی به پیشرفتتان نخواهد کرد. اگر در حین تمرین کاملاً تمرکز و حواستان روی آن باشد، به بیش از یک ساعت تا یک ساعت و نیم تمرین در روز نیاز نخواهید داشت.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که یادگیری گیتار چقدر طول میکشد و در هر مرحله از یادگیری شما چه چیزهایی را یاد خواهید گرفت. با وجود اینکه هر کس با دیگری فرق می‌کند و با سرعت خودش یاد می‌گیرد، نکته مهم این است که اگر می‌خواهید در نواختن گیتار خوب شوید، به تعیین هدف، فداکاری و زمان نیاز دارید. زمانی که اهداف خود را به عنوان یک نوازنده مشخص کرده و به صورت پایدار و با تمرکز کامل تمرین کنید، سریع‌تر به موفقیت دست خواهید یافت.

 

سوالات متداول

  • آیا یادگیری گیتار آکوستیک سریعتر است یا الکتریک؟

یادگیری گیتار الکتریک قطعاً سریع‌تر است. نه تنها به قدرت انگشتان کمتری نیاز دارید، بلکه حرکت روی فینگربورد گیتار آسان‌تر بوده و می‌توانید پاورکوردها را به راحتی اجرا کنید.

  • چگونه سریع‌تر نواختن گیتار را یاد بگیریم؟

برای اینکه سریع‌تر گیتار را یاد بگیرید، به جای مدت زمان تمرین، به کیفیت تمرین‌های خود اهمیت بدهید. از منابع آموزشی استفاده کرده و یک مربی نیز داشته باشید. هدف خود را تعیین کرده و مشخص کنید که تا چه سطحی می‌خواهید نواختن گیتار را یاد بگیرید.

  • آیا افراد مسن هم می‌توانند گیتار یاد بگیرند؟

هیچ گونه محدودیت سنی برای یادگیری گیتار وجود ندارد! فارغ از اینکه چند سالتان است، یادگیری گیتار می‌تواند به شما کمک کند تا مغزتان را سالم نگه دارید و از فرسودگی آن جلوگیری کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − دوازده =