Banner Image

نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده؛ محاسبه و تخمین قیمت خودرو!

4.8/5 - (17 امتیاز)

افزایش قیمت خودرو طی سالیان گذشته و کاهش قدرت خرید مشتریان سبب شده است تا خرید و فروش خودروهای کارکرده بار دیگر در کشورمان رونق بگیرد. در این بین نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده همواره یکی از چالش‌های پیش رو فروشندگان و خریداران است. آن‌ها بایستی قیمتی متعادل را برای اتومبیل خود در نظر بگیرند که مطلوب مشتری باشد و از سوی دیگر مقداری سود نیز روانه جیب آن‌ها کند.

نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده به چند پارامتر بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل مشخصات مربوط به سلامتی خودرو هستند. با این حال عوامل دیگری نیز بر نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده تأثیر دارند. اگر قصد خرید یا فروش یک خودرو کارکرده را دارید یا به دنبال افزایش سطح اطلاعات عمومی خود از خودروهای کارکرده و قیمت آن‌ها هستید، در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

سن خودرو

نخستین مشخصه تأثیرگذار در نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده، سن خودرو است. به طور معمول با افزایش سن خودرو، درصدی از قیمت آن کاسته می‌شود. این مسئله حتی در مورد خودروهای صفرکیلومتر نیز صادق است، چرا که خودروهای صفرکیلومتر با مدل 1400 ارزان‌تر از اتومبیل‌های صفرکیلومتر با مدل 1401 هستند.

سن خودرو

قیمت خودرو کارکرده با افزایش سن به ازای هر یکسال، حدود 20 درصد افت می‌کند.

بیشترین میزان افت قیمت خودرو در پنج سال نخست رخ می‌دهد. به طور متوسط قیمت خودرو کارکرده با افزایش سن به ازای هر یکسال، حدود 20 درصد افت می‌کند. با این حال خودروهای کارکرده با سن بیش از پنج سال افت قیمت شدیدی را تجربه نمی‌کنند.

کارکرد خودرو

دومین عامل تأثیرگذار در نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده، کارکرد خودرو است. کارشناسان این حوزه رقم 20 هزار کیلومتر را به عنوان کارکرد استاندارد خودرو در هر سال عنوان کرده‌اند. در صورتی که خودرو کارکرده از این میزان بیشتر کار کرده باشد، قیمت آن نسبت به سایر نسخه‌ها کاهش خواهد یافت. همچنین خودروهایی که کارکرد کمتری نسبت به این مقدار داشته باشند، ارزش خرید بیشتری را به همراه خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: رمز و رازهای صفرشویی خودرو و نظافت کامل ماشین. 

مدل خودرو

مدل یا کلاس خودرو تأثیر اساسی در نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده دارد. در واقع این مدل خودرو است که محدوده قیمتی یک خودرو را تعیین می‌کند. حتی بهترین و سالم‌ترین خودروهای کارکرده نیز نمی‌توانند از حد مشخصی گران‌تر معامله شوند، چرا که تقاضایی برای خرید آن‌ها وجود ندارد.

مدل خودرو

مدل خودرو تأثیر اساسی در نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده دارد.

به طور معمول خودروهای ایرانی سطح نخست قیمت را در بازار شکل می‌دهند. پس از آن خودروهای چینی اقتصادی، نیمه لوکس و لوکس قرار دارند. در نهایت نیز به خودروهای وارداتی می‌رسیم که بالاترین قیمت‌ها را در بازار خودروهای کارکرده به خود اختصاص داده‌اند.

مهلت بیمه خودرو

اگر به آگهی‌های خرید و فروش خودروهای کارکرده در بسترهای آنلاین توجه کرده باشید، متوجه شده‌اید که مهلت باقی مانده از بیمه خودرو به عنوان یکی از مشخصات خودروهای کارکرده ذکر شده است. در صورتی که مهلت بیمه شخص ثالث کمتر از سه ماه باشد، مبلغ مورد نیاز برای تمدید بیمه از قیمت نهایی خودرو کسر خواهد شد. با این حال اگر بیمه شخص ثالث خودرو بیش از 9 ماه مهلت داشته باشد، مشتری ناچار است تا قیمت بیشتری برای این خودرو پرداخت کند. علاوه‌بر آن خودروهایی که دارای بیمه بدنه هستند، با برچسب قیمتی بالاتری به فروش می‌رسند.

رنگ شدگی

تمامی افرادی که تاکنون یک خودرو کارکرده خریداری کرده‌اند، حتما با مسئله‌ای به نام تشخیص رنگ آشنا هستند. این مسئله نشان دهنده میزان سلامت بدنه خودرو است که تأثیر مستقیم بر نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده دارد.

رنگ شدگی خودرو

رنگ شدگی خودرو باعث افت قیمت ماشین خواهد شد.

هر خودرو در طول دوره حیات خود به دلایل مختلف نیاز به رنگ شدگی بدنه پیدا می‌کند و این موضوع کاملا طبیعی است. با این حال اگر برخی قسمت‌ها همچون سقف و ستون‌ها دچار رنگ شدگی باشند، قیمت خودرو کارکرده در مقایسه با نسخه‌های مشابه به شدت کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: نحوه پولیش زدن ماشین با دست و نکات مهم آن.

تصادف

دومین پارامتر مربوط به سلامت بدنه خودرو پس از رنگ شدگی، تصادف است. بسیاری از خودروها به خصوص در شهرهای بزرگ تصادفات کوچک یا بزرگی را تجربه می‌کنند و نیاز به بازسازی دارند. با این وجود تصادفات سنگین نقش منفی بزرگی در نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده دارند. برای مثال اگر شاسی‌های جلو یا عقب خودرو ضربه دیده باشند، فروش آن اتومبیل برای مالک به سختی امکان‌پذیر خواهد بود. هر چقدر شدت تصادف خودرو کارکرده بیشتر باشد، میزان افت قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

داخل خودرو

کابین خودرو نیز یکی از عوامل تأثیرگذار در نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده است، هرچند که این تأثیر به اندازه سلامت بدنه یا سن خودرو نیست. خودروهایی که کابین با کیفیت و سالمی را در اختیار داشته باشند، راحت‌تر از سایر نسخه‌ها به فروش می‌رسند چرا که مشتریان بر اساس مشاهدات خود تصمیم می‌گیرند.

کابین ماشین

کابین خودرو نیز یکی از عوامل تأثیرگذار در نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده است.

به همین دلیل برخی مالکان خودروهای کارکرده با استفاده از مواردی همچون روکش صندلی یا کف‌پایی، سعی در افزایش ارزش اتومبیل کارکرده خود برای مشتریان دارند.

فنی خودرو

سلامت فنی خودرو دومین پارامتر مهم برای خریداران خودروهای کارکرده است. این روزها هزینه انجام تعمیرات و بهینه‌سازی بخش‌های فنی خودروها به شدت سنگین است و همین مسئله موجب شده تا کاربران به خرید خودروهایی تمایل پیدا کنند که از نظر فنی سالم هستند. خودروهایی با سن بیشتر و مشخصات فنی بهتر نسبت به خودروهای جدیدتر که مشکلات فنی دارند، برای خرید ارزنده‌تر هستند.

در واقع نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده برای مشتریان بر اساس دو عامل پیش می‌رود که شامل بدنه خودرو و مشخصات فنی خودرو هستند. مواردی همچون روغن سوزی و روغن ریزی، سر و صدای بیش از حد موتور و گیربکس، خروج دودهای رنگی از اگزوز یا مشکلات فرمان و جلوبندی از جمله مواردی هستند که بر تعیین سلامت فنی خودرو اثر می‌گذارند.

وضعیت فنی خودرو

خودروهای قدیمی‌تر که از نظر فنی سالم هستند، نسبت به خودروهای کم کارکرد با مشکل فنی گران‌تر هستند.

هنگام بازدید یک خودرو کارکرده از مالک بخواهید تا در مورد سلامت فنی خودرو و زمان تعویض قطعات مصرفی آن به شما توضیح دهد. همچنین می‌توانید از یک مکانیک خبره بخواهید تا شما را هنگام بازدید از یک خودرو کارکرده همراهی کند. قطعاتی همانند تسمه تایم، واشر سر سیلندر، تسمه دینام، رادیاتور، دیسک‌ها و لنت‌ها، فیلترها، شمع‌ها و باتری جزو موارد مصرفی خودرو هستند و بایستی در فواصل زمانی مشخص تعویض یا تعمیر شوند.

بیشتر بخوانید: سن معاینه فنی خودرو چقدر است؟

آپشن‌ها

امکانات رفاهی و ایمنی یکی از بخش‌های جدانشدنی هر خودرو به حساب می‌آیند. حتی خودروهای ساده‌ای همچون رنو تندر 90 یا پژو 405 نیز تعدادی آپشن را در خود جای داده‌اند. با تغییر سلیقه مشتریان و تمایل آن‌ها به بهره‌مندی از امکانات متنوع‌تر، آپشن‌ها به یکی از عوامل مهم در نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده تبدیل شده‌اند.

آپشن های خودرو

آپشن‌های هر خودرو بر کم و زیاد شدن قیمت آن خودرو تاثیر می‌گذارد.

وجود نقص در آپشن‌های استاندارد کارخانه همچون سنسور پارک یا دی‌لایت‌ها، موجب افت قیمت خودرو کارکرده خواهد شد. در سوی مقابل برخی مالکان سعی می‌کنند با افزودن آپشن‌های متنوع به اتومبیل کارکرده خود، قیمت بیشتری را برای آن مطالبه کنند. لازم است به این مسئله توجه داشته باشید که وجود نقص در آپشن‌های استاندارد یک خودرو غیرقابل پذیرش است اما لزومی ندارد که برای در اختیار داشتن آپشن‌های اضافه هزینه بیشتری را پرداخت کنید. به همین دلیل برخی مالکان در آگهی فروش خودرو پرداخت هزینه بیشتر برای در اختیار داشتن سیستم صوتی یا رینگ اسپرت را بر عهده خریداران قرار می‌دهند.

قطعات یدکی خودرو

نحوه دسترسی به قطعات یدکی خودرو به یکی از پارامترهای مهم در نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده طی چند سال اخیر تبدیل شده است. بازار خودرو ایران در طول دهه 1380 و 1390 با انبوهی از خودروهای چینی اشباع شد که بسیاری از آن‌ها عمر کوتاهی در خط تولید داشتند. به همین دلیل امروزه دسترسی به قطعات یدکی و خدمات فنی آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست و همین مسئله بر قیمت آن‌ها تأثیر می‌گذارد. در سوی دیگر هرچقدر قطعات یدکی یک خودرو در بازار متنوع‌تر باشند، بازار خرید و فروش نسخه‌های کارکرده آن خودرو گرم‌تر خواهد بود.

قطعات خودرو

دسترسی به قطعات یدکی خودرو به یکی از پارامترهای مهم در نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده است.

توجه به این نکته ضروری است که خودروهای کارکرده به تعمیر و نگهداری نیاز دارند؛ بنابراین بایستی خودرویی را خریداری کنید که قطعات یدکی آن به راحتی در بازار موجود باشد. دسترسی به قطعات یدکی انواع خودروهای کارکرده در شهرهای بزرگی همچون تهران و اصفهان به راحتی امکان‌پذیر است اما در شهرهای کوچک و مناطق دور از مرکز، مشتریان تنها خودروهایی را خریداری می‌کنند که به راحتی قابل تعمیر و نگهداری باشند.

بیشتر بخوانید: گیربکس چیست؟ آشنایی با انواع جعبه دنده خودرو

جمع بندی

خرید و فروش خودرو کارکرده یکی از تجربیات هر مالک اتومبیل محسوب می‌شود. این مساله در ایران شدت بیشتری دارد، چرا که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و مشتریان مایل هستند تا درباره نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده اطلاع کامل داشته باشند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا افت سرمایه خود را کاهش دهند و اتومبیل کارکرده خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

تنوع کم در بازار خودرو ایران و محدودیت‌های مختلف در زمینه واردات یا تولید خودرو، سبب شده است تا در دوره‌های زمانی مختلف تعداد خودروهای صفرکیلومتر عرضه شده به بازار کمتر از تقاضای مشتریان باشد. این عامل در کنار تقاضای رو به رشد ناشی از سرمایه گذاری، موجب شده است تا مشتریان بیشتری به خرید خودروهای کارکرده تمایل پیدا کنند.

علاوه بر مالکان، مشتریان نیز ملزم هستند تا درباره نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده اطلاعات کافی را به دست آورند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا انتخاب مناسبی داشته باشند و از ضررهای ناخواسته جلوگیری کنند. لازم است تا پیش از اقدام نهایی برای خرید یک خودرو کارکرده، از مشاوران و کارشناسان مختلف برای بررسی سلامت خودرو و قسمت‌های مختلف آن مشورت بخواهید تا ریسک انتخاب خود را کاهش دهید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =