Banner Image
چگونه بخاری ماشین را روشن کنیم

چگونه بخاری ماشین را روشن کنیم؟

4.4/5 - (8 امتیاز)

با فرا رسیدن زمستان اهمیت بخاری خودرو بیش از پیش برای رانندگان مشخص می‌شود و با نشستن درون ماشین اولین سوالی که به ذهن هر سرنشینی می‌رسد این است که چگونه بخاری ماشین را روشن کنیم؟ پیش از پرداختن به روشن کردن بخاری ماشین نگاهی به این سیستم و عملکرد آن خواهیم داشت.

در ادامه برای اینکه شما مخاطبین عزیز مجله پیندو اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد و چگونگی روشن کردن بخاری خودرو کسب کنید ما اطلاعاتی را در ا ین زمینه برای شما فراهم کرده‌ایم. لطفا تا پایان همراه ما باشید و نظرات خود را نیز با ما به اشتراک بگذارید.

نحوه عملکرد بخاری خودرو چگونه است

برخلاف کولر که عملکرد کمپرسور آن باری روی دوش موتور خودرو است، روشن کردن بخاری ماشین هیچ بار اضافی روی موتور تحمیل نمی‌کند؛ زیرا بخاری تنها گرمایی که بر اثر کارکرد موتور تولید می‌شود را به داخل کابین منتقل می‌کند.

نحوه روشن کردن بخاری خودرو

روشن کردن بخاری ماشین هیچ بار اضافی روی موتور تحمیل نمی‌کند.

پیش از این که بخواهیم طرز کار با بخاری خودرو را برای شما شرح دهیم بهتر است با اجزای بخاری ماشین آشنا شوید. بخاری اتومبیل از چهار بخش اصلی تشکیل شده است که شامل بخش‌های زیر هستند:

  • موتور فن
  • لوله‌های بخاری
  • هیتسینک بخاری
  • پنل کنترل

سیستم بخاری به صورت سری در مدار خنک کنندگی موتور قرار دارد و گرمایی که در زمستان، کابین ماشین را به مکانی مطبوع تبدیل می‌کند در حقیقت گرمایی است که توسط موتور تولید شده و باید در رادیاتور اتومبیل کاهش پیدا کند. گرمای ناشی از احتراق درون سیلندرها به آب رادیاتور یا همان ضد یخ منتقل می‌شود. هیتسینک قطعه‌ای رادیاتور مانند است با سایزی کوچک‌تر از رادیاتور خودرو که آب گرم درون آن حرکت می‌کند. هوای دمیده شده توسط فن با عبور از این رادیاتور گرم شده و با راه یافتن به دریچه‌های سیستم تهویه، فضای کابین را برای سرنشینان گرم می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک

جالب است بدانید که بخاری ماشین فقط برای گرم کردن کابین در زمستان نیست و در دفع حرارت موتور، زمانی که موتور خیلی داغ شود نیز نقش دارد. اگر موتور خودرویتان داغ کند با روشن کردن بخاری و قرار دادن آن در حداکثر میزان خود می‌توانید به کاهش سریع‌تر دمای موتور کمک کنید.

روشن کردن بخاری پراید، ساینا، کوییک، پژو و …

روشن کردن بخاری فارغ از نوع و برند خودرو کار سختی نیست و از قدیم تا به امروز، به راحتی با نگاه کردن به پنل سیستم تهویه می‌توانید نحوه کار با بخاری را متوجه شوید. با این حال اگر پیچیدگی در کار کردن با سیستم تهویه مشاهده کردید، هیچ راهی بهتر از مطالعه دفترچه راهنمای مشتریان خودرو وجود ندارد.

نحوه روشن کردن بخاری خودرو

نکته مهم: برای روشن کردن بخاری ابتدا باید دمای موتور افزایش پیدا کند

معمولا پنل بخاری در سیستم‌های دستی از سه بخش دما، سرعت فن و جهت هوا تشکیل شده است. یک کلید یا اهرم نیز برای باز و بسته کردن مسیر هوای بیرون به داخل وجود دارد. در خودروهایی که تهویه چندگانه دارند کلیدهای تنظیم دما یا فن می‌تواند به تعداد دو یا بیشتر باشد که البته کارکردن با آن‌ها تفاوتی با یک خودروی معمولی ندارد؛ مثلا بخاری یک تویوتا لندکروزر نیز به همان روشی روشن می‌شود که بخاری یک پژو ۲۰۷ را روشن می‌کنیم.

برای روشن کردن بخاری ابتدا باید دمای موتور افزایش پیدا کند، به همین دلیل است که برخلاف کولر، بخاری از لحظه ابتدایی نمی‌تواند گرمای چندانی داشته باشد. سیستم بخاری بسته به نوع خودرو می‌تواند به دو صورت دستی (منوال) یا خودکار (اتوماتیک) باشد. در سیستم‌های دستی تنها باید دمای ترموستات را در بخش قرمز رنگ قرار دهید و فن را روشن کنید. در سیستم‌های خودکار تنها کافی است دمای مد نظرتان را به سیستم وارد کنید و بقیه کار به صورت خودکار انجام خواهد شد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید کارایی کلید A/C که در تابستان استفاده می‌کنیم در زمستان چیست؟ البته که در زمستان ما نیازی به کولر و سرمای آن نداریم اما اگر رطوبت هوای داخل کابین بیش از حد باشد این می‌تواند باعث بخار گرفتگی شیشه‌ها و در نتیجه کاهش دید شود. در این هنگام با روشن بودن بخاری و قرار داشتن دمای سیستم تهویه در بیشترین حالت، کلید A/C را فعال کنید تا این سیستم با کمک اپراتور موجود در مدار رطوبت هوا را کاهش دهد.

جمع بندی نهایی

اگر بخاری را روشن کردید و متوجه شدید گرمای چندانی ندارد احتمالا در بخش لوله‌ها یا هیتسینگ گرفتگی پیش آمده است. این خرابی‌ها مواردی نیستند که در منزل به سادگی آن‌ها را رفع کنید و لازم است یک مکانیک مجرب خودروی شما را بررسی کند. رؤیت کردن ضد یخ درون کابین و کف خودرو نیز می‌تواند از نشانه‌های نشتی در سیستم بخاری خودروی شما باشد.

بخاری ماشین مادامی که حرارت کافی در هیتسینگ وجود داشته باشد می‌تواند گرمای کابین را تأمین کند، به همین علت است که با خاموش کردن موتور نیز تا چند دقیقه‌ای می‌توانید از حرارت بخاری استفاده کنید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 4 =