Banner Image

علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون

امتیاز دهید

امروزه نگهداری از وسایل نقلیه بسیار حائز اهمیت است و یکی از دلایل مهم آن نیز گرانی خودروها محسوب می‌شود. مراقبت و رسیدگی به اجزای مختلف خودرو برای هرکسی واجب است؛ زیرا درصورتی که از نگهداری خودرو چشم‌پوشی شود، عواقب و هزینه‌های بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. همان‌طور که می‌دانید لاستیک جزء اساسی‌ترین اجزای خودرو و رایج‌ترین مشکل آن هم لاستیک سایی است. ساییدگی لاستیک تا حدودی طبیعی است اما زمانی که این فرآیند در نقطه خاصی سرعت بیشتری داشته باشد، باید عیب‌یابی شود چرا که حتماً مشکلی در عملکرد خودرو وجود دارد؛ ما در این مقاله قصد داریم علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون را مورد بررسی قرار دهیم.

همه ما می‌دانیم لاستیک در اثر تماس مداوم با سطح زمین و اصطکاکی که با آن ایجاد می‌کند، در معرض پوسیدگی و فرسودگی قرار می‌گیرد و جلوگیری از چنین فرآیندی تا زمانی غیرممکن است که به صورت کاملاً نرمال و در مدت زمان زیادی انجام شود؛ اما اگر علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون، در اثر مشکلات خودرو مانند خرابی جلوبندی، فرسودگی فنربندی یا بالانس نبودن چرخ‌ها باشد، باید از آن جلوگیری کنیم تا از خطرات و هزینه‌های احتمالی دور بمانیم.

لاستیک سایی به چه معناست؟

لاستیک‌ها وظیفه به دوش کشیدن وزن خودرو را بر عهده دارند و به همین دلیل اطمینان از سلامت آن‌ها از مهم‌ترین اقدامات لازم در ایمنی خودرو محسوب می‌شود. در واقع اگر لاستیک خودرو آسیب ببیند، می‌تواند خطرات بسیار ناخوشایندی را به سرنشینان تحمیل کند. لاستیک سایی از مشکلات اصلی چرخ خودرو که تشخیص و برطرف کردن آن از واجبات نگهداری خودرو است.

لاستیک سایی

لاستیک سایی یعنی سطح لاستیک و عاج‌های آن دچار خوردگی و به مرور زمان کاملاً صاف شوند. رانندگی با لاستیک‌های صاف در سطوح معمولی مانند آسفالت بسیار دشوار است، چه برسد به اینکه قصد رانندگی در سطوح لغزنده و صاف را داشته ‌باشید. پس برای آشنایی با علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون، همراه ما باشید تا در صورت امکان آن را تشخیص دهید و از آن جلوگیری کنید.

تشخیص لاستیک سایی چرخ جلو

چگونه علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون را تشخیص دهیم؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که تشخیص لاستیک سایی چرخ جلو با بازدیدهای دوره‌ای انجام می‌شود؛ به عبارت دیگر، برای اینکه تشخیص دهید چرخ جلو خودرو شما دچار لاستیک سایی شده‌ است، باید هر چند وقت یک‌بار به صورت مداوم عاج‌های لاستیک خودرو را بررسی نمایید. اگر با گذشت زمان و بررسی‌های متعدد، خوردگی لاستیک چرخ جلو از بیرون را مشاهده کردید، با پدیده لاستیک سایی مواجه شده‌اید و لازم است علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون را شناسایی کرده و آن را تعمیر یا برطرف کنید.

لاستیک سایی چرخ جلو

راه‌کار دیگری وجود دارد تا پیش از آنکه لاستیک شما از بین برود، متوجه لاستیک سایی آن شوید. برای این کار به یک خیابان با مسیر مستقیم که خلوت باشد بروید و در سطح صاف زمین با سرعت پایین شروع به حرکت کنید. سپس فرمان خود را در جهت مستقیم تنظیم کنید و هنگام حرکت آن را رها کنید؛ اگر خودرو شما در مسیر مستقیم حرکت کند به این معناست که چرخ جلو شما دچار لاستیک سایی نشده‌ است؛ اما اگر با رها کردن فرمان، خودرو شما به چپ یا راست مایل شود، یعنی چرخ‌های جلو شما دارای لاستیک سایی است و باید قبل از بروز هرگونه مشکل، علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون را پیدا کرده و آن را تعمیر کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو

دلایل لاستیک سایی چرخ جلو

دلایل گوناگونی برای لاستیک سایی چرخ جلو وجود دارد که باعث کوتاه شدن عمر لاستیک‌ها می‌شود. خرابی لاستیک‌ها علاوه بر هزینه‌ای که برای جایگزین کردن آن‌ها در مدت زمان کمتری صرف می‌کنید، خطرات جانی و مالی بیشتری نیز به همراه دارد؛ به عنوان مثال درست زمانی که فکر می‌کنید خودرو شما هیچ مشکلی ندارد و با خیال راحت وارد جاده می‌شوید، احتمال ترکیدن ناگهانی لاستیک خودرو و واژگونی آن شما را تهدید می‌کند. در ادامه به چند علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون اشاره خواهیم کرد که برخی از آن‌ها با هزینه ناچیز برطرف می‌شوند و برخی نیز به ابزار و تخصص نیاز دارند که برای حل آن‌ها باید به مکانیکی مراجعه کنید.

لاستیک سایی به دلیل تنظیم نبودن فرمان خودرو

یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود هنگام رها کردن فرمان، خودرو به سمت چپ یا راست حرکت کند، تنظیم نبودن فرمان خودرو است؛

لاستیک سایی به دلیل تنظیم نبودن فرمان خودرو

همچنین لرزش فرمان در سرعت بالا نیز می‌تواند بیانگر این موضوع باشد. پس درصورتی که با این 2 مشکل مواجه شدید، بهتر است خودرو خود را نزد یک مکانیک ببرید تا برای شما تنظیم فرمان انجام دهد. با این حال ممکن است مشکل لاستیک سایی شما همچنان حل نشده باشد که نشان می‌دهد علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون برای خودرو شما مورد دیگری است.

فرسودگی فنربندی

فرسودگی فنربندی خودرو نیز می‌تواند علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون باشد، فنربندی در ایمنی خودروها و رانندگی نقش بسیار مهمی دارند، به عبارتی این فنرها هستند که ضربه‌های وارد شده توسط سرعت‌گیرها و دست‌اندازها را دفع می‌کنند. اگر فنربندی خودرو با مشکل مواجه شود و آسیب ببیند، فشار زیادی به سایر قطعات خودرو به خصوص لاستیک‌ها وارد می‌شود.

خرابی جلوبندی

یکی از اجزای مهم هر خودرویی جلوبندی آن است که با چرخ‌های جلو رابطه مستقیمی دارد؛ درواقع هرگونه مشکلی که در اجزای مختلف جلوبندی مانند فنرها و کمک فنرها به وجود آید می‌تواند به صورت مستقیم روی چرخ جلو تأثیرگذار باشد و در نهایت باعث ساییدگی در لاستیک‌ها شود.

خرابی جلوبندی

پس اگر با خرابی و مشکلات فنی در جلوبندی خودرویتان مواجه شدید، در اولین فرصت نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. به عنوان مثال، خرابی جلوبندی با سروصدای قابل ملاحظه‌ای همراه است و اگر صدا مانند تق تق از جلوی خودرو خود شنیدید از آن چشم‌پوشی نکنید. چراکه علاوه بر لاستیک سایی چرخ جلو، آسیب به سایر قطعات نیز از عواقب خرابی جلوبندی است.

تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها

در بیشتر مواقع به دلیل سرد و گرم شدن هوا یا گذر زمان، باد لاستیک‌ها کم و زیاد می‌شوند، اولین مورد از دلایل لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون می‌تواند همین موضوع باشد که به راحتی با یک تنظیم باد ساده برطرف می‌شود؛

تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها

اما اگر پس از تنظیم کردن باد لاستیک‌ها همچنان با روشی که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، امتحان می‌کنید و هنوز خودرو شما به چپ و راست کشیده می‌شود، بهتر است دلایل دیگر را بررسی کنید.

بالانس نبودن چرخ های جلو

منظور از بالانس نبودن چرخ‌‌های خودرو این است که وزن وارد بر هر یک از چرخ‌ها یکسان نباشد. درواقع یکسان نبودن وزن چرخ‌ها، با لرزش در سرعت بالا همراه است و این لرزش باعث ساییدگی چرخ جلو از بیرون می‌شود. برای جلوگیری از چنین مشکلی، جابه‌جایی لاستیک‌ها را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی تسمه تایم و جلوگیری از آن

راه های جلوگیری از لاستیک سایی چرخ های جلو

اکنون می‌دانیم علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون چیست و علائم آن چگونه تشخیص داده می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید از لاستیک سایی خودرو خود جلوگیری کنید، به راه‌کارهای زیر توجه کنید:

  • تمام قطعات فرمان خودرو را بررسی کنید تا در صورت خرابی، نسبت به تعمیر آن‌ها اقدام و از ساییدگی لاستیک جلوگیری کنید.
  • تنظیم بودن لاستیک‌ها را به صورت دوره‌ای بررسی کنید تا هر 4 چرخ به صورت عمود بر زمین قرار گرفته ‌باشند.
  • تنظیم باد لاستیک‌ها را فراموش نکنید. با توجه به فصل و دمای هوا باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید.
  • هنگام رانندگی از سرعت و شتاب زیاد خودداری کنید، زیرا سرعت بالا باعث می‌شود بیشتر از ترمز استفاده کنید و اصطکاک لاستیک با زمین افزایش یابد و در نهایت باعث ساییدگی در لاستیک‌ها شود.
  • به دلیل اصطکاک بیشتر چرخ‌های جلو با سطح زمین، لاستیک‌های جلو بیشتر در معرض ساییدگی قرار می‌گیرند؛ پس برای حفظ تعادل در میزان ساییدگی، بهتر است لاستیک‌ها را باهم تعویض کنید.

جمع‌بندی

لاستیک سایی یکی از مشکلات رایج در خودروها است که به دلایل مختلفی نمایان می‌شود؛ لاستیک سایی یعنی صاف شدن لاستیک خودرو و از بین رفتن عاج‌های آن. علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون می‌تواند فرسودگی فنربندی، تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها، تنظیم نبودن فرمان، خرابی جلوبندی و بالانس نبودن چرخ‌ها باشد. نحوه تشخیص چنین مشکلی، با مشاهده عاج‌های لاستیک به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و تشخیص زودهنگام آن نیز با حرکت آرام خودرو در مسیر مستقیم و رها کردن فرمان انجام می‌شود، در این فرآیند اگر خودرو به مسیر مستقیم ادامه دهد یعنی مشکل لاستیک سایی در چرخ‌های شما وجود ندارد اما اگر خودرو به چپ و راست کشیده شود یعنی با لاستیک سایی مواجه شده‌اید.

اگر در تشخیص علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون موفق عمل کرده‌ و قصد جلوگیری از آن را داشته‌ باشید، می‌توانید به صورت دوره‌ای باد لاستیک‌ها و سلامت قطعات فرمان خودرو را بررسی کنید؛ همچنین خودداری از سرعت و شتاب زیاد نیز می‌تواند از ساییدگی چرخ‌های شما جلوگیری کند.

سوالات متداول

  • علت لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون چیست؟

دلایل لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون عبارت‌اند از: تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها، تنظیم نبودن فرمان، خرابی جلوبندی، فرسودگی فنربندی و بالانس نبودن چرخ‌های جلو.

  • چگونه از لاستیک سایی چرخ‌های جلو، جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از چنین مشکلی باید به صورت دوره‌ای باد لاستیک‌ها و سلامت قطعات فرمان را بررسی کنید و از حرکت با سرعت و شتاب زیاد خودداری کنید. همچنین از جابه‌جایی لاستیک‌ها غافل نشوید.

  • نحوه تشخیص لاستیک سایی خودرو چگونه است؟

اگر لاستیک شما دچار ساییدگی شده باشد با مشاهده آن می‌توانید به لاستیک سایی چرخ‌ها پی ببرید اما تشخیص زودهنگام آن با حرکت آرام در مسیر مستقیم و رها کردن فرمان نمایان می‌شود.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 2 =