Banner Image

علائم خرابی تسمه تایم و جلوگیری از آن

امتیاز دهید

امروزه همه ما از وسایل نقلیه‌ای که دارای موتورهای احتراقی هستند استفاده می‌کنیم که رایج‌ترین آن‌ها خودروهای سواری محسوب می‌شوند؛ اگر سلامت خودرو برای شما اهمیت زیادی داشته باشد، می‌دانید که رسیدگی به قطعات مختلف و نگهداری از آن‌ها برای پیشگیری از خرابی هر خودرویی لازم است. با این حال در نگهداری صحیح برخی قطعات مصرفی کاری از دست شما بر نمی‌آید و دلیل آن هم طول عمر آن قطعه است. به عنوان مثال تسمه تایم خودرو باید در مدت زمان مشخصی تعویض گردد اما ممکن است زودتر از موعد تعویض، با خرابی آن مواجه شوید که در چنین شرایطی شناخت علائم خرابی تسمه تایم بسیار کاربردی خواهد بود.

تسمه تایم یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو است چراکه با خرابی یا پارگی آن عواقب سنگینی گریبان‌گیر شما می‌شود. در بدبینانه‌ترین حالت ممکن، پاره شدن تسمه تایم می‌تواند باعث آسیب کامل به موتور خودرو شده تا مجبور به پرداخت هزینه زیادی برای تعمیر آن شوید. اکنون می‌دانیم که تشخیص خرابی تسمه تایم، بسیار حائز اهمیت بوده و باید با توجه به نشانه‌های خرابی تسمه تایم، نسبت به تعویض آن اقدام کنیم. برای بررسی این علائم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

تسمه تایم چیست؟

پیش از آنکه به بررسی علائم خرابی تسمه تایم بپردازیم، بهتر است کمی با ماهیت و وظایف آن آشنا شویم.

تسمه تایم

تسمه تایم یک قطعه انعطاف‌پذیر از جنس لاستیکی بوده و وظیفه اتصال میل‌لنگ و میل سوپاپ را بر عهده دارد

تسمه تایم یک قطعه انعطاف‌پذیر از جنس لاستیکی بوده و وظیفه اتصال میل‌لنگ و میل سوپاپ را بر عهده دارد. به عبارتی تسمه تایم قطعه‌ای مانند زنجیر دوچرخه است تا اجزای داخلی موتور را با یکدیگر هماهنگ کند؛ در برخی مواقع رساندن برق به واتر پمپ، پمپ بنزین و پمپ انژکتور نیز وظیفه تسمه تایم است.

تسمه تایم یک تسمه لاستیکی بوده و از دندانه‌های زیادی تشکیل شده است؛ محل قرارگیری تسمه تایم دور میل بادامک و میل لنگ طراحی شده و حرکت آن‌ها را هماهنگ می‌سازد تا سوپاپ‌های موتور در زمان مناسبی با پیستون باز و بسته شوند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با قطعات خودرو

علائم خرابی تسمه تایم

اکنون تا حدودی می‌دانیم که تسمه تایم چه وظیفه‌ای دارد و نقش آن در موتور خودرو چیست. در ادامه مهم‌ترین علائم خرابی تسمه تایم یا ترک برداشتن آن را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم‌‌ داد:

 خارج شدن دود سیاه، همزمان با روشن کردن خودرو

خرابی تسمه تایم و ساییدگی و کشیدگی آن می‌تواند مخلوط نامناسبی از سوخت و هوا را وارد محفظه احتراق کند که این مخلوط باعث می‌شود سوخت موجود به‌طور کامل نسوزد؛ در چنین فرآیندی به کاتالیست آسیب زده می‌شود و سوخت مصرف نشده وارد سیستم اگزوز خودرو خواهد شد.

خارج شدن دود سیاه با روشن کردن خودرو

در صوتی که هنگام روشن کردن ماشین، همزمان با استارت زدن خودرو صدای کلیک شنیدید و دود سیاه از اگزوز خودرو شما خارج شد، احتمال خرابی تسمه تایم را در نظر داشته باشید

در صوتی که هنگام روشن کردن ماشین، همزمان با استارت زدن خودرو صدای کلیک شنیدید و دود سیاه از اگزوز خودرو شما خارج شد، احتمال خرابی تسمه تایم را در نظر داشته باشید؛ هرچند چنین علائمی ممکن است به دلیل وجود مشکلات دیگری نیز رخ دهد.

مشکل در استارت خوردن خودرو

فرسودگی تسمه تایم می‌تواند روی سرعت استارت خوردن خودرو مؤثر باشد و دلیل آن هم وصل بودن تسمه تایم به قرقره یا فولی‌هایی که میل‌لنگ را به حرکت در می‌آورند است. با توجه به این موضوع، استارت نخوردن خودرو می‌تواند یکی از علائم خرابی تسمه تایم باشد. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، نسبت به بررسی خرابی تسمه تایم اقدام کنید.

ظاهر تسمه تایم (مشاهده وضعیت فیزیکی آن)

از مهم‌ترین علائم خرابی تسمه تایم می‌توانیم به مشکلات فیزیکی آن اشاره کنیم که به راحتی با مشاهده آن می‌توانید تشخیص دهید که تسمه تایم شما نیاز به تعویض دارد یا خیر. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری تسمه تایم خراب عبارتند از:

  • شکسته یا بریده شدن تسمه تایم
  • قطع شدن دنده‌های تسمه تایم
  • آغشته شدن تسمه به روغن
  • ترک پشت تسمه تایم
  • ساییدگی یا توخالی بودن دندان‌ها

کم آوردن خودرو با کاهش قدرت موتور

یکی دیگر از علائم خرابی تسمه تایم خودرو، کم آوردن آن هنگام حرکت است، به عبارت دیگر اگر شتاب یا قدرت خودرو شما کاهش یافت حتما سلامت تسمه تایم خود را چک کنید؛ البته این مورد هم می‌تواند نشانگر خرابی در سایر قطعات مانند دیسک و صفحه باشد.

روغن ریزی از موتور خودرو

نشانه دیگری که می‌تواند بیانگر خرابی تسمه تایم باشد، نشت روغن موتور از اجزای پوشش دهنده تسمه تایم است که تشخیص آن به راحتی انجام می‌شود؛

روغن ریزی از موتور خودرو

نشانه دیگری که می‌تواند بیانگر خرابی تسمه تایم باشد، نشت روغن موتور از اجزای پوشش دهنده تسمه تایم است که تشخیص آن به راحتی انجام می‌شود

برای انجام آن کافی است ظاهر تسمه تایم را بررسی کنید و در صورتی که اثرات روغن را بر روی آن مشاهده کردید، فورا نسبت به برطرف کردن این مشکل اقدام کنید تا آسیب‌های دیگری برای شما تراشیده‌ نشود.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر روغن سوزی موتور ماشین

مصرف سوخت بالا و به هم خوردن تنظیم اگزوز

مصرف بیش از حد بنزین می‌تواند یکی از علائم خرابی تسمه تایم باشد زیرا در صورت خرابی تسمه تایم، موتور خودرو فشار زیادی را به قطعات خود وارد می‌کند که باعث خروج دود زیاد از اگزوز می‌شود، همچنین این فرآیند با مصرف بالای سوخت خودرو همراه است که اگر کمی به میزان دریافتی و مصرفی سوخت خودرو خود توجه کنید، این مشکل را شناسایی خواهید کرد. البته مصرف سوخت بالا می‌تواند دلایل فنی دیگری نیز داشته ‌باشد.

لرزش و صدای زیاد موتور در حالت ساکن

فشار زیادی که به موتور وارد می‌شود، باعث بروز خطا در حرکت میل لنگ و بادامک شده و در نتیجه لرزش بیش از حد معمول را برای خودرو به همراه دارد؛ همچنین این مشکل باعث می‌شود صدایی مانند تیک تیک از سمت کاپوت خودرو به گوش برسد که همین موضوع از علائم خرابی تسمه تایم محسوب می‌شود.

دلایلی که باعث خرابی تسمه تایم می‌شوند

دلایل زیادی برای خرابی تسمه تایم خودرو وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

خرابی تسمه تایم

تغییرات دما، نشتی روغن، نشت آب، خشکی آب و هوا، کهنگی و فرسودگی تسمه تایم از دلایل خرابی تسمه تایم است.

  • تغییرات دما: گرمای زیاد باعث انبساط و کشیدگی تسمه شده و سرما باعث انقباض آن، درنتیجه این کم‌وزیاد شدن دما باعث پارکی و ایجاد ترک در سطح تسمه می‌شود.
  • نشتی روغن: چربی تسمه در صورت ریختن روغن موتور بر روی آن، باعث می‌شود دندان‌های تسمه از جای خود خارج شوند و درنهایت کل تسمه از جای خود خارج شود.
  • نشت آب: این مورد نیز تأثیر مشابهی مانند نشت روغن دارد و اگر این آب با ضدیخ ترکیب شده باشد آسیب بیشتری خواهد رساند. اگر نشتی آب غیر عادی در اجزای موتور خودرو مشاهده کردید، فورا به مکانیکی مراجعه کنید.
  • خشکی آب و هوا: در مناطقی که از هوای گرم و خشک برخوردارند، تسمه تایم زودتر آسیب می‌بیند و رانندگان باید کمی زودتر از خودروهایی که در آب و هوای معتدل تردد می‌کنند، تسمه تایم خود را تعویض کنند.
  • کهنگی و فرسودگی تسمه تایم: همانطور که می‌دانید، گذر زمان باعث ضعیف شدن اکثر جنس‌ها به خصوص لاستیک می‌شود، پس اگر خودرو شما مدت زیادی است که در پارکینگ بوده و روشن نشده است، پیش از استارت تسمه تایم آن را چک کنید تا دچار پوسیدگی نشده باشد.

جمع‌بندی

تسمه تایم یک قطعه لاستیکی در اجزای اصلی موتور است که وظیفه مهمی در فرآیند حرکت خودرو و گردش میل لنگ‌ها دارد، این قطعه بسیار حائز اهمیت است چراکه در صورت خرابی یا پاره شدن آن هزینه‌های بسیار سنگینی در انتظار شما خواهد بود. پس با توجه به علائم خرابی تسمه تایم و دلایل بروز آن‌ها، سلامت تسمه تایم خود را حفظ کنید تا در صورتی که تسمه شما با مشکل مواجه شد، بتوانید آن را شناسایی کرده و هرچه زودتر برای تعویض آن به مکانیکی مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

·       از کجا بفهمیم تسمه تایم خودرو نیاز به تعویض دارد؟

علائم خرابی تسمه تایم به ما کمک می‌کنند تا در صورت وجود هرگونه مشکل در عملکرد تسمه، متوجه خطرات احتمالی آن شده و نسبت به تعویض آن اقدام کنیم؛ همچنین تسمه تایم خودرو طی مدت زمان معینی باید حدودا هر 70 تا 100 هزار کیلومتر تعویض گردد.

·       چه دلایلی می‌تواند باعث خرابی تسمه تایم شود؟

دلایل مختلفی مانند نشتی آب و روغن، خشکی آب و هوا و فرسودگی تسمه در اثر گذر زمان‌بر خرابی تسمه تایم خودرو تأثیرگذار هستند.

·       در شرایط عادی، بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم خودرو چه زمانی است؟

بسیاری از منابع عدد 100 هزار کیلومتر را برای تعویض تسمه تایم در نظر دارند اما با توجه به خطرات پارگی تسمه تایم و هزینه‌های سنگین آن بهتر هست کمی زودتر و پس از پیمایش 70 تا 80 هزار کیلومتر نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دو =