Banner Image
آموزش کاشت ریحان در گلدان

آموزش کاشت ریحان در گلدان

امتیاز دهید

اگر عاشق پستو یا انواع سالاد هستید، به ریحان تازه نیاز دارید. با آموزش کاشت ریحان در گلدان خیلی راحت می‌توانید این سبزی تازه را در آپارتمان یا تراس کوچک پرورش دهید. اگر تا به ‌حال به پرورش ریحان در گلدان فکر نکرده‌اید، این مطلب به شما یاد می‌دهد این سبزی خوش‌ عطر و طعم را در ظروف کوچک در پاسیو یا در داخل خانه روی یک طاقچه آفتاب‌گیر پرورش دهید؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

مقدمات لازم برای کاشت ریحان در خانه

انتخاب گلدان و خاک مناسب برای پرورش ریحان از جمله نکات مهمی است که قبل از تصمیم به کاشت باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه این دو مورد را بیشتر توضیح داده‌ایم تا کار خود را به بهترین شکل انجام دهید:

انتخاب گلدان مناسب برای پرورش ریحان

اولین گام در آموزش کاشت ریحان در گلدان انتخاب یک گلدان با ابعاد و اندازه مناسب برای این کار است. این گیاه حداقل به یک گلدان با عرض 15 تا 20 سانتی‌متر برای رشد مناسب نیاز دارد. با این‌ حال، برای تعداد بذر بیشتر به ظروف بزرگ‌تر نیاز خواهید داشت. کاشت ریحان در گلدان‌های بزرگ‌تر به ریشه‌های این گیاه فضای زیادی برای رشد می‌دهد و همچنین می‌تواند به شما اجازه دهد تعداد زیادی گیاه ریحان را با یک گیاه همراه مانند گوجه‌فرنگی بکارید. گلدان‌های سفالی و کیسه‌های پارچه‌ای هر دو انتخاب خوبی برای ریحان هستند، البته هر گلدانی با سوراخ‌های زهکشی فراوان هم مناسب خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ساخت استند چوبی برای گلدان در خانه

مقدمات لازم برای کاشت ریحان در خانه

اولین گام در آموزش کاشت ریحان در گلدان انتخاب یک گلدان با ابعاد و اندازه مناسب برای این کار است.

انتخاب خاک مناسب برای پرورش ریحان

ریحان هم مانند بسیاری از گیاهان و سبزیجات دیگر، در خاک غنی و با زهکشی مناسب بهترین رشد را دارد. برای ریحان خاک گلدان با سطح pH بین 6.0 تا 7.5 ایده‌آل است. اگر قبل از کاشت، خاک گلدان خود را با مقداری کمپوست مخلوط کنید، ریحان رشد بهتری هم خواهد داشت. همچنین بهتر است از خاک برگ به تنهایی برای کاشت آن استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید:تزیین تراس کوچک خلاقانه با هزینه کم

نحوه کاشت ریحان با بذر

به بخش اصلی آموزش کاشت ریحان در گلدان می‌رسیم. پرورش ریحان با بذر پیچیده نیست و این یک راه عالی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ای است که باید برای خرید نهال کوچک و کاشت آن پرداخت کنید. برای کاشت بذر به نکات زیر توجه کنید:

  • بهترین زمان برای کاشت بذر ریحان در داخل خانه و گلدان اوایل بهار است، حدود 6 تا 8 هفته قبل از فرودین که هوا رو به گرما می‌رود هم می‌توانید این کار را انجام دهید.
  • ریحان را می‌توان در سینی مخصوص کاشت بذر یا گلدان اصلی کاشت، در هر صورت بذرها برای جوانه زدن به دمای گرم و پنجره‌ای با نوردهی بالای فضایی روشن چون تراس نیاز دارند.
  • بذرهای ریحان را در عمق حدود 2 الی 3 سانتی‌متری بکارید، 1 تا 2 بذر ریحان را در هر سلول یا سوراخی که ایجاد کرده‌اید بکارید و باید دو سانتی‌متر با بذر دیگر فاصله داشته باشد.
  • اگر سینی کاشت بذر را برای این کار انتخاب کرده‌اید، هنگامی که نهال ریحان شما کمی بلند شد و برگ داد، آن‌ها را به گلدان اصلی منتقل کنید. سپس خاک اطراف پایه ریحان خود را سفت کنید و به گیاه جدیدتان آب بدهید.

بیشتر بخوانید:بهترین فرش ایرانی کدام است؟

نحوه کاشت ریحان با بذر

بهترین زمان برای کاشت بذر ریحان در داخل خانه و گلدان اوایل بهار است

نکات مهم برای نگهداری از ریحان

آموزش کاشت ریحان در گلدان فقط به بذرپاشی یا انتقال نهال به گلدان و آب دادن به آن خلاصه نمی‌شود. برای اینکه یک ریحان تروتازه داشته باشید، باید مراقبت از آن را هم جدی بگیرید که شامل موارد زیر می‌شود:

تغذیه و کود دهی ریحان

ریحان نیاز به کود و مواد مغذی سنگین ندارد. اگر قبل از کاشت خاک مخلوط گلدان خود را با مواد آلی اصلاح کردید، ریحان شما حتی به کود اضافی هم نیازی نخواهد داشت. با این ‌حال، اگر می‌خواهید گیاهان خود را تقویت کنید، می‌توانید آن‌ها را با کود مایع رقیق‌شده تغذیه کنید. کود ارگانیک را هر 4 تا 6 هفته یک‌بار به گیاهان خود بدهید و بیش از آن نیاز نیست.

نور مناسب برای این گیاه

ریحان کاشته شده در گلدان و داخل آپارتمان باید روزانه حدود 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند. توصیه می‌شود ریحان خود را در یک نقطه آفتابی نزدیک یک پنجره رو به جنوب قرار دهید، اما می‌توانید از نور مصنوعی مخصوص رشد گیاهان نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:لیست کامل گیاهان آپارتمانی که رشد سریع دارند!

آبیاری ریحان

یکی از نکات مهم برای آموزش کاشت ریحان در گلدان آبیاری مناسب آن است. این گیاه از خاک خیس متنفر بوده و هرگز نباید هنگام مرطوب بودن خاک، آن را آبیاری کنید. در عوض، فقط یک‌بار در هفته یا زمانی که 2 سانتی‌متر از بالای خاک هنگام لمس کردن خشک باشد، به آبیاری گیاه بپردازید.

روش درست هرس

هرس ریحان می‌تواند به شما در پرورش گیاهی بزرگ‌تر کمک کرده و ریحان را تشویق به تولید برگ‌های جدید کند. برای هرس ریحان، نوک گیاه در حال رشد خود را از بالای هر گره برگ جدا کنید. برای جلوگیری از اسراف زمانی که در آشپزی به ریحان نیاز دارید، هرس گیاه را انجام دهید. فقط این نکته مهم را هرگز فراموش نکنید که بیش از یک سوم از ساقه ریحان خود را کوتاه نکنید؛ زیرا این می‌تواند باعث استرس گیاه و توقف رشد آن شود.

نکات مهم برای نگهداری از ریحان

هرس ریحان می‌تواند به شما در پرورش گیاهی بزرگ‌تر کمک کرده و ریحان را تشویق به تولید برگ‌های جدید کند.

مشکلات و آفات رایج

بعد از آموزش کاشت ریحان در گلدان و امتحان این روش اگر گیاه شما دچار مشکل شد، باید با آفات رایج آشنا باشید تا در کمترین زمان آن را درمان کنید. رایج‌ترین مشکلی که ممکن است هنگام نگهداری ریحان در داخل خانه با آن مواجه شوید، کنه‌های عنکبوتی است. این حشرات شیره‌خوار می‌توانند گیاهان شما را ضعیف کرده و باعث تغییر رنگ برگ‌های ریحان شوند. می‌توان با افزایش سطح رطوبت در هوای اطراف ریحان از ایجاد کنه‌های عنکبوتی پیشگیری کرد. همچنین اسپری کردن کل گیاه با صابون حشره‌کش ارگانیک یا اسپری‌های روغن چریش هم یک راه‌حل دیگر برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی یا درمان آن است.

نحوه پرورش ریحان در فضای باز

شاید دوست داشته باشید که آموزش کاشت ریحان در گلدان و البته در فضای باز را امتحان کنید. برای این کار مطمئن شوید که گلدان در آفتاب کامل قرار دارد و بعدازظهرها کمی سایه می‌گیرد. هنگامی که برگ‌های ریحان در معرض نور زیاد قرار می‌گیرند، ممکن است دچار آفتاب‌سوختگی شوند و شروع به تغییر رنگ کنند. می‌توانید با قرار دادن گلدان‌های ریحان در زیر گیاهان بلندتر یا قرار دادن گلدان‌هایتان در یک پاسیو سایه‌دار، از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید.

نکته دیگر اینکه در فضای باز ممکن است ریحان نیاز به هرس بیشتری داشته باشد؛ زیرا گیاهان در فضای باز سریع‌تر رشد می‌کنند و زودتر سرگل می‌دهند. علاوه بر این در فضای باز احتمال ابتلای گیاه به کپک پودری و سفیدک وجود دارد که با خشک نگه‌داشتن برگ‌ها می‌توانید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید.

نحوه پرورش ریحان در فضای باز

در فضای باز ممکن است ریحان نیاز به هرس بیشتری داشته باشد

بهترین روش برای نگهداری از ریحان‌های برداشته شده

اگر آموزش کاشت ریحان در گلدان را تست کردید و گیاه شما به بار نشست، بد نیست بدانید که ریحان گیاهی یک ساله است. می‌توانید کل ریحان را در پاییز نیز برداشت کرده و برای استفاده خشک یا منجمد کنید. ریحان تازه را هم می‌توان حدود 7 تا 10 روز در یخچال نگهداری کرد. امیدواریم با رعایت نکات گفته شده ریحانی خوش عطر برای یک عصرانه لذیذ، دورچین کباب یا پخت غذاهای مدرنی چون پاستا داشته باشید.

بهترین روش برای نگهداری از ریحان‌های برداشته شده

اگر آموزش کاشت ریحان در گلدان را تست کردید و گیاه شما به بار نشست، بد نیست بدانید که ریحان گیاهی یک ساله است.

کلام آخر

حال که این مقاله را راجع به آموزش کاشت ریحان در گلدان مطالعه کردید، بهتر است به این نکته اشاره کنیم که ریحان یکی از خوش‌طعم‌ترین گیاهانی است که می‌توانید در هر گلدانی بکارید. همچنین گیاهی بسیار سازگار است که می‌تواند حتی در کوچک‌ترین فضاها نیز رشد کند. چه گلدان‌ ریحانی در پاسیو خود داشته باشید و چه یکی از آن را در آشپزخانه خود، می‌توانید مقدار قابل‌توجهی ریحان تازه را از یک ظرف کوچک برداشت کنید.

سوالات متداول

  • ماندگاری گیاه ریحان در گلدان چقدر است؟

ریحان به ‌عنوان سبزی و گیاهی یک ساله شناخته می‌شود و حتی در بهترین شرایط، تنها 6 تا 12 ماه زنده می‌ماند. اگر می‌خواهید همیشه ریحان تازه در خانه داشته باشید، کاشت بذر آن را هر چند ماه یک‌بار انجام دهید.

  • آیا ریحان در زمستان هم رشد می‌کند؟

تا زمانی که گلدان ریحان خود را در نور کافی نگه دارید، می‌توانید آن را در تمام ماه‌های سرد زمستان پرورش دهید.

  • آیا ریحان در گلدان‌های کوچک هم رشد می‌کند؟

بله، ریحان حتی در گلدان‌های کوچک 15 سانتی‌متری به ‌خوبی رشد می‌کند، اما خانواده سبزی‌ها در ظروف بزرگ‌تر بهتر رشد خواهند کرد.

  • چقدر به ریحانی که در گلدان کاشتم آب بدهم؟

برای آبیاری باید دو سانتی‌متر از سطح خاک خشک شود. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و بیمار شدن گیاه شما خواهد شد.

  • بهترین خاک برای کاشت ریحان چیست؟

مخلوطی از کمپوست و خاک با سطح pH بین 6.0 تا 7.5 برای ریحان ایده‌آل است. همچنین باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + هجده =