Banner Image
چسب کاغذ دیواری چیست

چسب کاغذ دیواری چیست

امتیاز دهید

یکی از راه‌های جذاب برای زیباتر کردن دیوارهای خانه نصب کاغذ دیواری با طرح‌ها و نقوش زیبا و دیدنی است. در هنگام نصب کاغذ دیواری به ابزارهای مختلفی نیاز پیدا می‌کنید که یکی از آن‌ها چسب با خمیر کاغذ دیواری است. شاید ندانید که چسب کاغذ دیواری چیست و به چه نکاتی برای خرید آن باید توجه داشت. جای نگرانی نیست در این مقاله در مورد چسب کاغذ دیواری صحبت می‌شود. همچنین در مورد بهترین انواع خمیر کاغذ دیواری و نحوه ترکیب موثر آن بحث خواهد شد تا بدانید بهترین شکل استفاده از آن چیست.

چسب کاغذ دیواری چیست و انواع آن کدام است؟

خمیر کاغذ دیواری، چسبی است که امکان محکم کردن و نصب کاغذ دیواری را روی یک سطح به‌ طور ایمن و برای مدت طولانی فراهم می‌کند. در طول سال‌ها، انواع مختلفی از خمیر کاغذ دیواری ساخته شده است که برخی از معروف‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

چسب کاغذ دیواری چیست و انواع آن کدام است؟

خمیر کاغذ دیواری، چسبی است که امکان محکم کردن و نصب کاغذ دیواری را روی یک سطح به‌ طور ایمن و برای مدت طولانی فراهم می‌کند

1.     خمیر گندم

یکی از قدیمی‌ترین شکل‌های خمیر یا چسب کاغذ دیواری خمیر گندم است. خمیر گندم در اواسط قرن بیستم به‌ عنوان قابل‌ اعتمادترین چسب کاغذ دیواری در نظر گرفته می‌شد و تا سال‌های سال انتخاب برتر برای نصب کاغذ دیواری بود.

2.     چسب وینیل بر پایه خاک رس

امروزه در میان انواع چسب کاغذ دیواری، چسب وینیل بر پایه خاک رس یک گزینه محبوب است. این نوع چسب از خاک رس، دکسترین و مقادیر بسیار کمی از بیوسیدها و سلولز تشکیل شده و چسبندگی عالی برای هر نوع کاغذ دیواری را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:آموزش مرحله به مرحله چسباندن کاغذ دیواری

3.     متیل اتر سلولزی

شکلی از خمیر کاغذ دیواری است که روی چوب یا ورق سنگ اعمال می‌شود. یکی از اشکالات این خمیر این بوده که متیل اتر سلولز دارای بالاترین میزان آب در بین انواع چسب کاغذ دیواری بوده و برای همین کار شما برای نصب و خشک شدن کاغذ دیواری روی سطوح مدنظرتان ممکن است کمی طول بکشد.

4.     چسب نشاسته

اگر در مورد اینکه بهترین چسب کاغذ دیواری چیست شک دارید و می‌خواهید یک محصول دوستدار طبیعت بخرید، چسب نشاسته گزینه بسیار خوبی است. اگرچه این نوع چسب حاوی نشاسته بوده، اما به این معنی نیست که کل ترکیبات آن از چنین ماده بی‌خطر و سالمی است.

5.     چسب برنج

در مقایسه با چسب نشاسته، چسب برنج که به صمغ دالی نیز معروف است، چسبندگی بیشتری دارد. بیشتر خمیرهای کاغذ دیواری از جنس صمغ برنج محصول کشور ژاپن هستند. این نوع محصول با ویسکوزیته و چسبندگی بالا می‌تواند از تاب برداشتن کاغذ دیواری جلوگیری کند. بهتر است در حین کار با آن دمای محیط خنک نباشد.

کاربردهای چسب کاغذ دیواری چیست؟

همان‌طور که اشاره شد این محصول نوعی خمیر است که برای چسباندن کاغذ دیواری به هر سطحی استفاده می‌شود. خمیر در سطح پشتی کاغذ دیواری پخش می‌شود و سپس کاغذ روی دیوار قرار می‌گیرد. چسب کاغذ دیواری بسته به نوع کاغذ دیواری مورد استفاده، فرمول‌های مختلفی دارد. برخی از انواع چسب‌های کاغذ دیواری از قبل مخلوط شده‌اند، در حالی ‌که برخی دیگر نیاز به مخلوط کردن با آب قبل از استفاده دارند. شاید باز هم برای شما سوال باشد که کاربردهای دیگر چسب کاغذ دیواری چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که:

  • علاوه بر چسباندن کاغذ دیواری به دیوار، از خمیر کاغذ دیواری می‌توان برای ساخت دکوپاژ یا سایر صنایع‌دستی نیز استفاده کرد. دکوپاژ تکنیکی است که در آن کاغذ به سطح دیگری مانند چوب، شیشه یا پارچه چسبانده می‌شود.
  • همچنین می‌توان به ‌عنوان چسب برای چسباندن پوستر یا سایر اشیای سبک ‌وزن روی دیوار از آن استفاده کرد. مهم است که نوع مناسب خمیر کاغذ دیواری را برای پروژه مورد نظر انتخاب کنید، زیرا استفاده از یک چسب غلط می‌تواند باعث چسبندگی کم کاغذ دیواری یا آسیب به سطح دیوار شود.
کاربردهای چسب کاغذ دیواری چیست؟

علاوه بر چسباندن کاغذ دیواری به دیوار، از خمیر کاغذ دیواری می‌توان برای ساخت دکوپاژ یا سایر صنایع‌دستی نیز استفاده کرد

روش درست استفاده از چسب کاغذ دیواری چیست؟

  1. بستگی به جنس چسب کاغذ دیواری دارد. اگر چسب نشاسته است، باید با مقدار مساوی از این دو مخلوط شود. اگر محلول در آب بوده، بهتر است ابتدا از آب گرم استفاده کنید و دما نباید زیاد باشد تا حدی که فقط به ‌درستی در آب حل شود.
  2. برسی که مخصوص این کار خریده‌اید را به مدت 30 ثانیه در چسب آماده ‌شده قرار دهید. هنگام زدن چسب سعی کنید تمام سطوح را با آن بپوشانید؛ برس را در یک جهت بکشید و مرتباً در یک نقطه بالا به پایین حرکت ندهید تا کاغذ دیواری آسیب نبیند.
  3. کاغذ دیواری روی دیوار نصب کرده و از برس غلتکی تمیز یا کاردک برای هواگیری آن استفاده کنید، فقط مراقبت باشید به کاغذ دیواری آسیب نرسد.
  4. در نهایت زمان بدهید تا چسب خشک شود و کاغذ دیواری به‌ خوبی روی سطح مورد نظر شما بچسبد.
روش درست استفاده از چسب کاغذ دیواری چیست؟

زمان بدهید تا چسب خشک شود و کاغذ دیواری به‌ خوبی روی سطح مورد نظر شما بچسبد

اهمیت ترکیب درست و آماده کردن چسب کاغذ دیواری

همان‌طور که اشاره شد چسب یا خمیر کاغذ دیواری به دو صورت در بازار موجود است: اولی به‌ صورت آماده و دومی به‌ صورت پودری. چسب اول بدون نیاز به مخلوط کردن بلافاصله آماده استفاده خواهد بود؛ اما برای ترکیب دومی اغلب باید از آب استفاده کرد. میزان آب مورد نیاز برای چنین چسب‌هایی روی بسته‌بندی آن ذکر شده است. فراموش نکنید که کم و زیاد کردن آب باعث می‌شود که کاغذ دیواری به‌ خوبی روی دیوار فیکس نشده یا ناهمواری زیر آن ایجاد شود. اگر چنین خطاهایی را در ترکیب آن مرتکب شدید، دیگر نباید بپرسید دلیل نچسبیدن چسب کاغذ دیواری چیست. همچنین این کار باعث هدر رفت چسب و خراب شدن کاغذ دیواری می‌شود.

بیشتر بخوانید:دکوراسیون پاییزی اتاق خواب

اگر مقداری از چسب باقی ماند باید با آن چه کرد؟

ساده‌ترین راه برای دور انداختن خمیر یا چسب کاغذ دیواری این است که بگذارید سفت شود و سپس در سطل زباله بیندازید. خمیر کاغذ دیواری معمولاً محلول در آب و غیر سمی است، به این معنی که اگر به این روش دور ریخته شود، خطری برای محیط‌زیست ایجاد نمی‌کند. با این ‌حال، چند نکته وجود دارد که باید قبل از انجام این کار در نظر داشته باشید:

  • ابتدا مطمئن شوید که خمیر کاملاً خشک است، قبل از اینکه بخواهید آن را دور بریزید. اگر حتی کمی مرطوب باشد، می‌تواند کپک بزند و باعث آلودگی شود.
  • دوم، اگر از خمیر روغنی استفاده می‌کنید، قبل از دور ریختن آن را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و درب آن را محکم ببندید. در غیر این صورت، ممکن است نشت کرده و باعث آسیب به محیط‌زیست شود.
اگر مقداری از چسب باقی ماند باید با آن چه کرد؟

ساده‌ترین راه برای دور انداختن خمیر یا چسب کاغذ دیواری این است که بگذارید سفت شود و سپس در سطل زباله بیندازید

آیا می‌توان باقی‌مانده چسب کاغذ دیواری را نگه داشت؟

خمیر کاغذ دیواری برای چسباندن کاغذ دیواری به دیوارها استفاده می‌شود و معمولاً در بسته‌بندی‌های آماده قابل فروش است. با این‌ حال، گاهی اوقات ممکن است پس از نصب کاغذ دیواری، مقداری از آن باقی مانده باشد و از خود بپرسید راه نگهداری از مقدار اضافه چسب کاغذ دیواری چیست.

آیا می‌توان باقی‌مانده چسب کاغذ دیواری را نگه داشت؟

اگر با آب مخلوط شد، باید ظرف 24 ساعت استفاده شود و راهی هم برای نگهداری از آن وجود ندارد

با توجه به اینکه خمیر کاغذ دیواری از مواد مختلفی از جمله آب، نشاسته، سنگ آهک، خاک رس و چسب تهیه شده، پس از مخلوط شدن با آب این مواد یک چسب قوی ایجاد می‌کنند که می‌توانند کاغذ دیواری را برای سال‌ها در جای خود نگه دارند. پس تنها در صورتی که خشک و پودری باشد قابل نگهداری خواهد بود. اگر با آب مخلوط شد، باید ظرف 24 ساعت استفاده شود و راهی هم برای نگهداری از آن وجود ندارد.

آیا می‌توان چسب کاغذ دیواری را در سینک ریخت؟

می‌توان این کار را انجام داد؛ البته باید توجه داشت که به دلیل ساخت خمیر کاغذ دیواری از مواد مختلفی از جمله آب، نشاسته، سنگ آهک، خاک رس و چسب، اگر در لوله‌های خانه شما سفت شود، باعث انسداد لوله خواهد شد. اگر نیاز به دور انداختن خمیر کاغذ دیواری دارید، توصیه می‌کنیم اجازه دهید سفت شود و سپس آن را در سطل زباله بیندازید.

بیشتر بخوانید:چگونه با هزینه کم دکوراسیون منزل‌مان را تغییر دهیم؟

آیا خمیر کاغذ دیواری سمی یا خطرناک است؟

بسیاری در پی آن هستند که بدانند مضرات چسب کاغذ دیواری چیست، این خمیر سمی در نظر گرفته نمی‌شود، اما در صورت بلعیدن می‌تواند خطرناک باشد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم اگر حین کار کودکی نزدیک شما است آن را از دسترس دور نگه دارید. خوردن خمیر کاغذ دیواری می‌تواند باعث خفگی و بلع حتی مقدار کمی می‌تواند منجر به انسداد دستگاه گوارش شود.

سخن پایانی

در این مطلب به‌ صورت کامل در مورد اینکه چسب کاغذ دیواری چیست و انواع آن کدام است، نحوه ترکیب و حتی دور ریختن باقیمانده آن صحبت شد. اگر قصد خرید چنین محصولی را دارید و می‌خواهید خود اقدام به نصب کاغذ دیواری کنید، بهتر است قبل از خرید در مورد نوع چسب و نحوه استفاده از آن، از راهنمایی‌های لازم از یک فرد متخصص در این زمینه بهره ببرید.

سوالات متداول

  • چسب کاغذ دیواری چیست و چه فرقی با خمیر کاغذ دیواری دارد؟

چسب و خمیر کاغذ دیواری هر دو یکی هستند و گاهی به خاطر استفاده از مواد طبیعی چون آرد گندم و نشاسته به آن خمیر گفته می‌شود. این محصول برای نصب کاغذ دیواری و بسیاری از هنرهای دستی چون دکوپاژ کاربرد دارد.

  • آیا می‌توان باقی‌مانده چسب کاغذ دیواری را برای استفاده مجدد نگه داشت؟

اگر به ‌صورت پودری باشد قابل نگهداری است؛ اما چنانچه با آب مخلوط شد، باید ظرف 24 ساعت استفاده شود. بعد از 24 ساعت دیگر قابل استفاده نیست و راهی هم برای نگهداری از آن وجود ندارد.

  • آیا چسب کاغذ دیواری خطرناک است؟

معمولاً خمیر کاغذ دیواری محلول در آب خطرناک نیست، اما گاهی حاوی مواد شیمیایی مانند قارچ‌کش‌ها و مواد نگهدارنده است که برای سلامت ضرر دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =