Banner Image
کاهش فشار آب گرمکن

دلایل کم شدن فشار گاز آبگرمکن و نحوه زیاد کردن آن

امتیاز دهید

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که افراد با آن مواجه می‌شوند، کم بودن شعله آبگرمکن در نتیجه کاهش فشار گاز است. اگر گاز کم باشد، شعله آبگرمکن کم‌جان می‌شود و در نتیجه نمی‌تواند به خوبی آب را گرم کند. اگر تاکنون برایتان پیش آمده که به حمام رفته‌اید اما هرچه آب را باز گذاشته‌اید همچنان آب سرد مانده است، یکی از دلایل این مشکل می‌تواند کم شدن فشار گاز آبگرمکن باشد. در این مقاله با ما همراه شوید تا به این سوال پاسخ دهیم که چگونه فشار گاز آبگرمکن دیواری را زیاد کنیم تا در مواقع ضروری مجبور به استفاده از آب سرد نشوید.

آبگرمکن گازی دیواری چگونه کار می‌کند؟‌

آبگرمکن دیواری با گرم کردن آبی که در جریان است کار می‌کند و بدون نیاز به مخزن ذخیره، آب گرم را در لحظه فراهم می‌سازد. قبل از بررسی اینکه چگونه فشار گاز آبگرمکن دیواری را زیاد کنیم، ابتدا با نحوه کار آبگرمکن بیشتر آشنا شوید:

  1. هنگامی که شیر آب گرم را در خانه خود باز می‌کنید، آب سرد از طریق لوله ورودی وارد آبگرمکن دیواری می‌شود.
  2. در داخل آبگرمکن، یک مبدل حرارتی وجود دارد که مسئول گرم کردن آب است. انواع مبدل‌های حرارتی در آبگرمکن‌های دیواری را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ در آبگرمکن گازی، در صورت نیاز به آب گرم، مشعل آبگرمکن مشتعل می‌شود و کویل‌های مبدل حرارتی را گرم می‌کند. با عبور آب سرد از این کویل‌ها، آب گرم خواهد شد. از سوی دیگر، در آبگرمکن برقی المنت‌های حرارتی (مشابه آنچه در اجاق برقی می‌بینیم) مورد استفاده قرار می‌گیرند که آب را هنگام عبور گرم می‌کنند.
  3. آبگرمکن‌های دیواری مجهز به سنسورهایی هستند که دمای آب سرد ورودی و آب گرم خروجی را کنترل می‌کنند. با تنظیم دمای آب خروجی، دستگاه مطمئن می‌شود که آب به دمای مورد نظر کاربر می‌رسد و در دمای تعیین‌شده ثابت می‌ماند.
  4. شدت جریان تعیین می‌کند که آبگرمکن می‌تواند در هر لحظه چقدر آب گرم تحویل دهد. شدت جریان معمولاً بر حسب گالن در دقیقه (GPM) اندازه‌گیری می‌شود.

بیشتر بخوانید:فلومتر پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

نحوه کار آبگرمکن گازی

هنگامی که شیر آب گرم را در خانه خود باز می‌کنید، آب سرد از طریق لوله ورودی وارد آبگرمکن دیواری می‌شود.

علت کم بودن فشار گاز آبگرمکن چیست؟

اکنون بیایید بررسی کنیم که چرا فشار گاز آبگرمکن کم می‌شود و در صورت بروز این اتفاق، چگونه فشار گاز آبگرمکن دیواری را زیاد کنیم. فارغ از اینکه برند و مدل آبگرمکن شما چیست، مشکل کاهش فشار گاز تقریباً بین تمامی برندها و شرکت‌ها مشترک بوده و راه‌حل ثابتی دارد. در بخش قبلی گفتیم که در آبگرمکن‌های گازی دیواری، مشعل شعله‌ور می‌شود و آب در حال عبور از کویل را گرم می‌کند؛ اما نحوه عملکرد شعله مشعل چیست؟

در آبگرمکن‌های گازی، هنگام ورود جریان گاز به قسمت شیپور مشعل یا دهانه خروج گاز از نازل، هوا به سمت داخل شیپور مکیده می‌شود. این امر به دلیل سرعت بسیار بالای جریان گاز اتفاق می‌افتد که هوا را به داخل می‌مکد. با ترکیب گاز و هوا با یکدیگر، سوخت مناسب برای احتراق کامل فراهم شده و خروج منظم ترکیب گاز و هوا از نازل‌ها و سوختن آن‌ها، مشعل را شعله‌ور نگه می‌دارد.

اکنون که می‌دانید شعله آبگرمکن چگونه عمل می‌کند، بهتر می‌توانید درک کنید که چرا کاهش فشار گاز می‌تواند مشکل‌ساز باشد و چگونه فشار گاز آبگرمکن دیواری را زیاد کنیم. اگر در آبگرمکن‌های گازی مسیر ورودی گاز به شیپور با مشکل مواجه شود، سرعت آن کم یا پیچ آن شل باشد، ترکیب کامل و مناسبی از گاز و هوا فراهم نشده و در نتیجه، گاز به طور کامل نمی‌سوزد. این باعث می‌شود شعله آبگرمکن به خوبی کار نکند، حرارت آن کاهش یابد و هنگام باز کردن آب گرم، به جای آن آب سرد از شیر خارج شود.

علت کم بودن فشار گاز آبگرمکن چیست؟

در آبگرمکن‌های گازی، هنگام ورود جریان گاز به قسمت شیپور مشعل یا دهانه خروج گاز از نازل، هوا به سمت داخل شیپور مکیده می‌شود.

 

چرا شعله آبگرمکن کم است؟

اکنون می‌دانید که اصلی‌ترین دلیل کم بودن شعله آبگرمکن، کاهش فشار گاز است. این امر می‌تواند به دلیل خراب بودن مسیر گاز اتفاق بیفتد. همان‌طور که گفته شد، برای روشن کردن شعله آبگرمکن جریان گاز از نازل‌ها وارد شیپوره آبگرمکن می‌شود. این امر چنان با سرعت بالایی رخ می‌دهد که شیپوره هوای اطراف را نیز به داخل می‌مکد و با ترکیب جریان گاز و هوا، شعله با درجه مناسبی می‌سوزد؛ اما اگر مسیر گاز خراب باشد، فقط مقدار مشخصی گاز از آن عبور می‌کند و ترکیب خوبی از گاز و هوا به دست نمی‌آید. در صورتی که دلیل کم بودن شعله آبگرمکن شما خراب شدن مسیر گاز است، باید با یک فرد متخصص برای تعمیر آن تماس بگیرید.

اما یک دلیل رایج دیگر برای کم بودن فشار گاز آبگرمکن، عدم تنظیم درست شعله آن است. برای این مشکل، پاسخ به این سوال که چگونه فشار گاز آبگرمکن دیواری را زیاد کنیم راحت خواهد بود؛ کافی است شعله را به درستی تنظیم کنید! البته عواملی مانند شل شدن پیچ تنظیم شعله آبگرمکن نیز باعث افت سرعت گاز می‌شود و به دلیل کم بودن سرعت گاز هنگام ورود به شیپوره، ترکیب مناسبی از هوا و گاز ایجاد نشده و در نهایت، شعله آبگرمکن کمی خواهیم داشت که آب را به خوبی گرم نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:علت جوش آوردن پکیج ایران رادیاتور چیست؟

چرا شعله آبگرمکن کم است؟

اصلی‌ترین دلیل کم بودن شعله آبگرمکن، کاهش فشار گاز است.

تشخیص علت اصلی کم بودن شعله آبگرمکن

کم بودن شعله آبگرمکن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و برای اینکه بهتر درک کنید که چگونه فشار گاز آبگرمکن دیواری را زیاد کنیم، باید این دلایل را بشناسید و تشخیص دهید که کدام یک برای آبگرمکن شما اتفاق افتاده است. وقتی متوجه می‌شوید که شعله آبگرمکن شما کم شده است، مراحل زیر را انجام دهید تا علت اصلی را کشف کنید:

  • بررسی فشار گاز و اطمینان از پایین نبودن آن
  • بررسی شیر ربع گرد و اطمینان از باز بودن آن
  • بررسی شیر تنظیم فشار آبگرمکن
  • بررسی نحوه عملکرد دودکش آبگرمکن
  • اطمینان از تمیز بودن مشعل، شمعک و فندک
  • اطمینان از باز بودن شیر پروانه‌ای
تشخیص علت اصلی کم بودن شعله آبگرمکن

بررسی فشار گاز و اطمینان از پایین نبودن آن

چگونه فشار گاز آبگرمکن دیواری را زیاد کنیم؟

اگر تمامی موارد بالا را انجام دادید و متوجه شدید که مسیر گاز آبگرمکن خراب است، باید از یک تعمیرکار متخصص بخواهید آن را تعمیر کند؛ زیرا دست‌کاری مسیرهای گاز بدون داشتن دانش و مهارت کافی می‌تواند خطرناک باشد؛ اما اگر مشکل از جای دیگری بود، می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

بیشتر بخوانید”آیا پکیج باید همیشه روشن باشد؟

شستشوی مشعل، چند راهه و نازل‌ها

برای این روش، شما نیاز به لوازم و ابزاری دارید که در ادامه آن‌ها را آورده‌ایم:

  • آچار تخت
  • پیچ گوشتی چهارسو
  • پیچ گوشتی دوسو
  • برس سیمی
  • ظرف آب گرم
  • گریس
  • اورینگ لاستیکی چند راهه
  • واشر لاستیکی سوپاپ اصلی گاز

پس از جمع‌آوری لوازم مورد نیاز، می‌توانید به تنظیم شعله آبگرمکن بپردازید. در ادامه به صورت گام به گام توضیح خواهیم داد که چگونه فشار گاز آبگرمکن دیواری را زیاد کنیم:

  1. شیرهای آب و گاز متصل به آبگرمکن را بسته و رویه فلزی دستگاه را بردارید.
  2. پیچ‌های چند راهه را از رگولاتور باز کنید.
  3. با استفاده از برس سیمی و آب گرم، مشعل را خوب بشویید.
  4. چند راهه مشعل و نازل‌ها را شستشو داده و در صورت شل بودن نازل‌ها، آن‌ها را محکم کنید.
  5. واشر چند راهه را گریس کاری کرده و در صورت معیوب بودن، آن را عوض کنید.
  6. در نهایت، کلیه پیچ‌ها را دوباره سفت کرده، مشعل و چند راهه را به وسیله پیچ‌ها به یکدیگر متصل کنید.
  7. بدنه آبگرمکن را ببندید، شیرهای آب و گاز را باز کرده و عملکرد آبگرمکن را تست کنید.

بیشتر بخوانید:پکیج چیست و نحوه کار آن چگونه است؟

 

باز و بسته کردن شمعک و فندک

یک روش دیگر اینکه چگونه فشار گاز آبگرمکن دیواری را زیاد کنیم، این است که شمعک و فندک دستگاه را باز و بسته کنید. برای اینکه سیستم به درستی کار کند، باید تمام قطعات آن بدون ایراد باشند؛ زیرا خرابی هر یک از اجزا می‌تواند بر سیستم پیچیده آبگرمکن تأثیر بسزایی بگذارد و در کار آن اختلال ایجاد کند. در ادامه این روش را به صورت گام به گام شرح می‌دهیم:

  1. شیرهای آب و گاز آبگرمکن را ببندید و رویه فلزی آن را بردارید.
  2. شمعک را به کمک ابزار باز کرده و پایه‌ها و لوله‌های آن را چک کنید.
  3. در صورت مشاهده گرفتگی در لوله‌ها و نازل، گرفتگی را تمیز و برطرف کنید.
  4. قطعات را دوباره سر جایشان قرار داده و با فشردن فندک و جرقه زدن آن، شمعک را روشن کنید.
  5. اگر شمعک روشن نشد، احتمالاً دستگاه نیاز به تعویض الکترود دارد.
باز و بسته کردن شمعک و فندک

اگر شمعک روشن نشد، احتمالاً دستگاه نیاز به تعویض الکترود دارد.

نکات مهم تنظیم شعله آبگرمکن گازی

اکنون می‌دانید چگونه فشار گاز آبگرمکن دیواری را زیاد کنیم، اما یک سری نکات نیز در این زمینه وجود دارند که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست:

  • اگر متوجه شدید که شعله آبگرمکن شما کم است، ابتدا با استفاده از پیچ تنظیم آن را زیاد کنید تا ببینید مشکل حل می‌شود یا خیر.
  • اگر کم بودن شعله آبگرمکن به دلیل خرابی قسمت‌هایی از دستگاه است، باید از سالم بودن محل اتصال شیر آب و گاز مطمئن شوید.
  • چک کردن لوله‌های مبدل آبگرمکن فراموش نشود؛ زیرا این لوله‌ها کار انتقال حرارت شعله به آب را انجام می‌دهند.
  • دیافراگم آبگرمکن را هم چک کنید.
  • اگر خرابی در یکی از قسمت‌های گفته ‌شده است، باید مشعل را باز و تمیز کنید تا شعله آبگرمکن تنظیم شود.
نکات مهم تنظیم شعله آبگرمکن گازی

اگر خرابی در یکی از قسمت‌های گفته ‌شده است، باید مشعل را باز و تمیز کنید تا شعله آبگرمکن تنظیم شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی دلایل اصلی کم بودن شعله و فشار گاز آبگرمکن‌های دیواری پرداختیم و بررسی کردیم که چگونه فشار گاز آبگرمکن دیواری را زیاد کنیم. آبگرمکن‌ها یک جزء ضروری و حیاتی در منازل ما هستند که تنها وقتی به ارزش و اهمیت آن‌ها پی می‌بریم که خراب شده باشند. مطمئناً هیچ‌کس نمی‌خواهد در یک روز سرد و بارانی به حمام برود و متوجه شود که آبگرمکن به خوبی آب را گرم نمی‌کند، اما این اتفاق می‌تواند برای هرکسی بیفتد. از این رو، خوب است که با روش‌های مقابله با آن آشنا باشید و اقدامات لازم را انجام دهید.

سوالات متداول

  • علت کم بودن شعله آبگرمکن ایستاده چیست؟

دلایلی مانند بروز مشکل در مسیر گاز، شل شدن پیچ، عدم تولید سوخت به طور مناسب و … می‌توانند منجر به کم شدن شعله آبگرمکن ایستاده یا مخزنی شوند.

  • چرا شعله شمعک آبگرمکن بوتان کم است؟

کم بودن شعله شمعک آبگرمکن مشکلی است که برای بسیاری از آبگرمکن‌ها (فارغ از برند آن‌ها) اتفاق می‌افتد. در صورت مشاهده این مشکل باید از عدم افت فشار گاز، تمیز بودن مشعل، شمعک و فندک و باز بودن شیر پروانه‌ای اطمینان حاصل کنید.

  • دلیل فشار کم آب گرم در آبگرمکن چیست؟

این امر معمولاً به دلیل وجود رسوب و گرفتگی در اطراف مبدل حرارتی، فیلتر آب، لوله‌های داخلی آبگرمکن و … اتفاق می‌افتد.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =