Banner Image

راهنمای خرید مودم فیبر نوری، همراه و سیمکارتی

امتیاز دهید

خرید مودم گرچه تجربه‌ای نیست که زیاد با آن روبرو شویم، اما اهمیت بالایی دارد. سرعت و کیفیت اینترنتی که استفاده می‌کنیم، تا حد زیادی به کیفیت مودم وابسته است. برای همین باید هنگام انتخاب مودم، پارامترهای مختلفی را در نظر بگیریم. از طرف دیگر، تنوع مودم‌های موجود در بازار نیز آنقدر بالا است که کار خرید مودم را چالش ‌برانگیز می‌کند. در چنین شرایطی، یک راهنمای خرید مودم می‌تواند کمک خوبی برای انتخاب محصول مناسب باشد. این مقاله به همین موضوع اختصاص دارد؛ پس اگر به راهنمای خرید مودم احتیاج دارید، با ما همراه باشید.

جدول محتوایی

چرا خرید مودم خوب اهمیت دارد؟

امروزه تمام جوانب زندگی ما با اینترنت و فضای مجازی گره خورده است. ما با استفاده از اینترنت با دوستان و آشنایانمان ارتباط برقرار می‌کنیم، فیلم و سریال تماشا می‌کنیم و به دنبال پاسخ پرسش‌هایمان می‌گردیم. بازی‌های آنلاین و دانلود موسیقی نیز از جمله فعالیت‌هایی هستند که بسیاری از ما در طول روز انجام می‌دهیم. حتی بخش بزرگی از کسب‌وکارها نیز اکنون بر بستر اینترنت انجام می‌شوند. انجام سریع و بدون نقص تمام این فعالیت‌ها، بستگی مستقیمی به کیفیت اتصال اینترنت ما دارد؛ حتی بهترین اینترنت هم اگر با استفاده از یک مودم مناسب دریافت نشود، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای ما باشد. برای همین، باید هنگام خرید مودم به نکات مختلفی توجه کنیم.

اگر برای خرید مودم، محصولات بازار را بررسی کرده باشید، حتماً می‌دانید که برندها و مدل‌های مختلف مودم موجود هستند. هرکدام از این محصولات، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که در کیفیت تجربه ما موثر هستند. در ادامه، با هم می‌بینیم که ویژگی های مهم یک مودم چیست و سپس فاکتورهای دیگری برای راهنمای خرید مودم معرفی می‌کنیم.

چرا خرید مودم خوب اهمیت دارد؟

حتی بهترین اینترنت هم اگر با استفاده از یک مودم مناسب دریافت نشود، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای ما باشد

۷ ویژگی مهم مودم که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید

در این بخش، ۷ مورد از ویژگی های مودم را معرفی می‌کنیم که پیش از انتخاب مودم باید آن‌ها را در نظر بگیرید. در غیر این صورت ممکن است محصولی را انتخاب کنید که هرچند باکیفیت باشد؛ اما نتواند نیازهایتان را پوشش دهد.

نحوه اشتراک‌گذاری اینترنت

مودم‌ها به دو روش باسیم و بی‌سیم می‌توانند اینترنت را به اشتراک بگذارند. اگرچه اکثر مودم‌های موجود در بازار به تکنولوژی وای‌فای مجهز هستند، اما باز هم می‌توان مودم‌های فاقد این ویژگی را پیدا کرد. اگر قصد خرید مودم ایرانسل، همراه اول و … را دارید، بهتر است از بین مدل‌های بی‌سیم انتخاب کنید. به این ترتیب قادر خواهید بود علاوه بر کامپیوتر، دستگاه‌هایی مثل تلفن همراه و تبلت را نیز به آن متصل کنید.

نحوه-اشتراک‌گذاری-اینترنت

اگرچه اکثر مودم‌های موجود در بازار به تکنولوژی وای‌فای مجهز هستند، اما باز هم می‌توان مودم‌های فاقد این ویژگی را پیدا کرد

آنتن‌دهی مودم

یکی از مهم ترین ویژگی های مودم که باید در راهنمای خرید مودم ذکر شود، آنتن‌دهی مناسب آن است. قدرت بالای آنتن‌دهی، دسترسی شما به اینترنت مودم را در جهت‌ها و فواصل مختلف تضمین می‌کند. اگر مودمی که انتخاب می‌کنید در این بخش ضعیف عمل کند، با دور شدن از آن، اتصال اینترنت شما کیفیت خود را از دست می‌دهد. چنانچه خانه یا محل کار شما وسعت زیادی دارد و یا موانع زیادی در فضای آن وجود دارد، باید اهمیت بیشتری برای آنتن‌دهی مودم قائل باشید. یک راه ساده برای قضاوت در مورد آنتن دهی مودم، توجه به نوع و تعداد آنتن‌های آن است. مودم‌هایی که آنتن داخلی دارند، گزینه خوبی برای فراهم کردن اینترنت در فواصل طولانی نیستند. در مقابل، مودم‌های دارای آنتن خارجی، آنتن‌دهی بهتری دارند. تعداد آنتن‌ها نیز تأثیر قابل‌توجهی در افزایش برد مودم دارد.

آنتن‌دهی-مودم

یکی از مهم ترین ویژگی های مودم که باید در راهنمای خرید مودم ذکر شود، آنتن‌دهی مناسب آن است

تعداد و تنوع پورت‌های مودم

یکی از نکاتی که در هنگام خرید مودم باید به آن توجه کنید، تعداد پورت‌های مودم است. مودم‌های ADSL معمولاً به ۴ پورت شبکه یا LAN مجهز هستند. این ویژگی به شما امکان می‌دهد بتوانید ۴ دستگاه مختلف را با استفاده از کابل شبکه به مودم متصل کنید. گرچه پورت‌های بسیاری از مودم‌ها به همین مورد خلاصه می‌شود، اما برخی نیز تنوع بیشتری دارند. برخی مدل‌های مودم، مجهز به پورت USB هستند تا از طریق آن بتوانید اطلاعات روی فلش یا هارد اکسترنال را روی شبکه به اشتراک بگذارید. این ویژگی برای دفاتر شرکت‌ها بسیار کارآمد است؛ چرا که با اتصال هارد یا فلش، می‌توان فایل‌ها را در دسترس تمام کارمندان قرار داد.

بیشتر بخوانید:دانگل وای فای چیست؟

برخی از مودم‌های ADSL به شیار سیمکارت مجهز هستند تا بتوانند در هنگام قطعی اینترنت ثابت، اینترنت سیمکارت را به اشتراک بگذارند. این ویژگی گرچه ممکن است کم‌اهمیت به نظر برسد، اما در برخی مواقع بسیار کارساز خواهد بود. البته در مودم‌های دیگر می‌توانید این کار را با اتصال دانگل 4G به پورت USB انجام دهید که در این صورت، پورت USB مودم شما اشغال خواهد شد.

تعداد-و-تنوع-پورت‌های-مودم

برخی مدل‌های مودم، مجهز به پورت USB هستند تا از طریق آن بتوانید اطلاعات روی فلش یا هارد اکسترنال را روی شبکه به اشتراک بگذارید

حداکثر سرعت قابل پشتیبانی

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای خرید مودم، حداکثر سرعتی است که مودم از آن پشتیبانی می‌کند. محدودیت سرعت هرکدام از مودم‌های موجود در بازار با یکدیگر متفاوت است. این محدودیت، اغلب بسیار بالاتر از سرعتی است که در اینترنت ADSL با آن سروکار دارید. برای مثال، حداکثر سرعت ADSL در ایران، معمولا ۲۴ مگابیت بر ثانیه است؛ در حالی که برخی مودم‌ها تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را نیز انتقال می‌دهند. حتی حداکثر سرعت‌های بسیار بالاتر از این مقدار نیز در برخی مدل‌ها دیده می‌شود. با این وجود، همه چیز به سرعت اتصال اینترنت خلاصه نمی‌شود. در برخی از مواقع، نیاز داریم فایلی را از طریق خود روتر در شبکه داخلی منتقل کنیم. در چنین مواقعی، حداکثر سرعت مودم اهمیت پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر در خانه یا محل کار خود به اشتراک فایل از طریق مودم نیاز دارید، به این ویژگی توجه داشته باشید. این را هم فراموش نکنید که سرعت مودم که روی بسته‌بندی یا در دفترچه آن تبلیغ شده است، معمولاً با سرعت واقعی که فراهم می‌کند، تفاوت دارد. پس هنگام خرید مودم، تفاوت سرعت اسمی و واقعی آن را نیز در نظر بگیرید.

امنیت مودم

امنیت مودم نیز از جمله فاکتورهایی است که باید در راهنمای خرید مودم به آن اشاره کنیم. منظور از امنیت مودم، عدم آسیب‌پذیری آن در برابر نفوذ هکرها به تنظیمات مودم و اطلاعاتی است که از آن منتقل می‌شوند. استاندارد WPA به شما امکان می‌دهد با استفاده از یک کلمه عبور، از شبکه اینترنت خود محافظت کنید. این استاندارد تقریبا در تمام مودم‌ها وجود دارد؛ با این حال به اندازه کافی امن نیست. استاندارد بعدی، WPA2 است که علاوه بر قابلیتی که ذکر کردیم، با استفاده از رمزنگاری، از اطلاعات شخصی شما محافظت می‌کند. اکنون اکثر مودم‌ها از استاندارد WPA2 استفاده می‌کنند؛ اما اگر بحث امنیت برای شما بیش از این‌ها اهمیت دارد، باید به سراغ مودم‌هایی بروید که استاندارد امنیت آن‌ها WPA3 است. این، جدیدترین استاندارد امنیت مودم است و می‌تواند اطلاعات شما را با استفاده از الگوریتم‌های بسیار پیچیده رمزنگاری کند. علاوه بر این، استاندارد WPA3، نقاط ضعف نسل قبلی را پوشش داده است تا حداکثر مصونیت قابل دستیابی باشد.

امنیت-مودم

اگر بحث امنیت برای شما بیش از این‌ها اهمیت دارد، باید به سراغ مودم‌هایی بروید که استاندارد امنیت آن‌ها WPA3 است

فرکانس‌های عملیاتی مودم

شاید نام مودم دوبانده یا روتر بیسیم دوبانده به گوشتان خورده باشد. دوبانده بودن مودم یا روتر به معنی است امکان انتقال اطلاعات در دو باند فرکانسی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز است. ارسال و دریافت با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، برد بیشتری دارد اما فرکانس ۵ گیگاهرتز، سرعت بیشتری را فراهم می‌کند. به این ترتیب شما می‌توانید بر اساس نیازتان، فعالیت در باند ۲.۴ گیگاهرتزی یا ۵ گیگاهرتزی را انتخاب کنید. شاید شما هم هنگام استفاده همزمان از موس و کیبورد بلوتوث در کنار اتصال وای‌فای، متوجه اختلال در عملکرد این دستگاه‌ها شده باشید. دلیل این مطلب این است که تمام این اتصال‌ها از طریق فرکانس ۲.۴ گیگاهرتزی برقرار شده‌اند.

بیشتر بخوانید:راهنمای خرید لپ تاپ

با این وجود، بسیاری از گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های جدید، از فرکانس ۵ گیگاهرتز نیز پشتیبانی می‌کنند. اگر مودمی که پس از مطالعه راهنمای خرید مودم انتخاب می‌کنید دوبانده باشد، می‌توانید آن را روی فرکانس ۵ گیگاهرتزی تنظیم کنید. در نتیجه در کنار سرعت بیشتر، اختلال بین دستگاه‌هایی که با فرکانس‌های مختلف کار می‌کنند نیز از بین می‌رود؛ بنابراین خرید مودم دوبانده می‌تواند علاوه بر افزایش کیفیت اینترنت وای فای، تداخل عملکرد دستگاه‌های مختلف را نیز برطرف کند.

نویزگیر مودم

همانطور که می‌دانید، مودم‌های ADSL برای اتصال به اینترنت از خط تلفن استفاده می‌کنند. اتصال همزمان مودم و دستگاه‌هایی مثل تلفن، فکس و کالر آیدی، باعث ایجاد نویز روی خط می‌شود. این نویز، هم سرعت و کیفیت اینترنت را دچار اختلال می‌کند و هم بر کیفیت تماس‌های تلفنی تأثیر می‌گذارد. رایج‌ترین راه برای حل این مشکل، خرید نویزگیر یا اسپلیتر و استفاده از آن در شبکه تلفن است. برخی مودم‌ها مجهز به نویزگیر داخلی هستند و به طور اتوماتیک نویز روی خط را از بین می‌برند. خرید مودم مجهز به نویزگیر، به تمام این مشکلات پایان می‌دهد و شما می‌توانید با خیال راحت از یک اتصال باکیفیت بهره ببرید.

تفاوت مودم و روتر

یکی از سوالاتی که هنگام خرید مودم پیش می‌آید، تفاوت بین مودم و روتر است. در توضیحات بخش قبلی به هر دوی این نام‌ها اشاره کرده‌ایم، به همین دلیل ممکن است این سوال برای شما مطرح شده باشد که مودم و روتر چه فرقی دارند؟ در ادامه مقاله راهنمای خرید مودم قصد داریم در مورد تفاوت‌های میان مودم و روتر اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم:

تفاوت-مودم-و-روتر

به طور خلاصه، شبکه اینترنت از هر نوعی که باشد، سیگنال‌ها و اطلاعات را به صورت آنالوگ انتقال می‌دهد

مودم چیست؟

به طور خلاصه، شبکه اینترنت از هر نوعی که باشد، سیگنال‌ها و اطلاعات را به صورت آنالوگ انتقال می‌دهد؛ اما دستگاه‌های الکترونیکی مثل کامپیوتر، از داده‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. برای این که این دستگاه‌ها بتوانند با شبکه اینترنت ارتباط برقرار کنند، به یک وسیله برای ترجمه سیگنال‌ها نیاز داریم. این وسیله، همان مودم است که وظیفه تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ برای ارسال اطلاعات و تبدیل آنالوگ به دیجیتال برای دریافت آن را بر عهده دارد؛ اما مودم فقط یک مسیر برای تبدیل سیگنال‌ها به یکدیگر ایجاد می‌کند؛ بنابراین امکان استفاده تنها یک دستگاه از این مسیر وجود دارد. این مشکل با استفاده از دستگاهی به نام روتر حل می‌شود.

بیشتر بخوانید:دانگل بلوتوث چیست؟ (کاربردها + آموزش اتصال)

روتر چیست؟

روتر دستگاهی است که با ایجاد یک شبکه، امکان اتصال تعداد بیشتری از دستگاه‌ها را به مودم فراهم می‌کند. با استفاده از روتر، شما می‌توانید تعداد زیادی دستگاه شامل کامپیوتر شخصی، لپتاپ، گوشی، تبلت و یا هر وسیله دیگری را به طور همزمان به اینترنت متصل کنید؛ بدون این که اتصال یکی از آن‌ها باعث قطع ارتباط یا اختلال در اتصال دیگری شود. در واقع روتر نقش یک راهنما و نظم‌دهنده را دارد که با قرار گرفتن در سر راه مودم، امکان استفاده بیش از یک دستگاه را از مسیر ایجاد شده به شبکه اینترنت، فراهم می‌کند.

فرق بین مودم و روتر چیست؟

حالا که با مودم و روتر به طور جداگانه آشنا شدیم، درک تفاوت آن‌ها ساده‌تر است. همانطور که دیدیم، مودم وظیفه دارد یک مسیر بین خانه شما و شبکه اینترنت فراهم کند؛ اما این مسیر در حالت پیش‌فرض فقط توسط یک دستگاه قابل استفاده است. روتر وسیله‌ای است که با ایجاد یک شبکه داخلی، مکان استفاده همزمان چند دستگاه از این مسیر را فراهم می‌کند. اگر تا الان از خود می‌پرسیدید که مودم بخرم یا روتر، احتمالاً الان می‌دانید که به هردوی این دستگاه‌ها نیاز دارید، اما دست نگه دارید! اکثر قریب به اتفاق مودم‌های موجود در بازار، در واقع مودم-روتر هستند؛ یعنی هردوی این دستگاه‌ها را در خود جای داده‌اند؛ بنابراین بدون نگرانی از محدودیت تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت، می‌توانید نسبت به خرید مودم اقدام کنید. البته برای انتخاب مودم مناسب، باید به کاربری مورد نظرتان نیز توجه داشته باشید. در بخش‌های بعدی، به شما کمک می‌کنیم بر اساس نیازی که دارید، بهترین برند مودم و مدل مناسب را پیدا کنید.

بهترین برند مودم کدام است؟

شرکت‌های زیادی در زمینه تولید مودم فعال هستند که هرکدام نیز مدل‌های مختلفی را به بازار عرضه کرده‌اند. گرچه در راهنمای خرید مودم، ویژگی‌های هر مودم اهمیت بیشتری دارد؛ اما می‌توان چند برند به عنوان بهترین برند مودم نیز معرفی کرد. شرکت‌های D-link و TP-Link از جمله برندهای مشهور و باکیفیت هستند که محصولات پرفروشی را تولید می‌کنند. مودم‌های این دو شرکت، همیشه جزو بهترین مودم‌های بازار بوده‌اند و توانسته‌اند رضایت کاربران را جلب کنند. البته بازار مودم تنها در انحصار این دو برند نیست. اگر به دنبال بهترین برند مودم باشید، محصولات شرکت‌های دیگری مثل ASUS، Huawei و Zoltrix نیز گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند. در مورد مودم‌های TD-LTE، گزینه زیادی روی میز ندارید؛ چرا که معمولاً باید مودم را از شرکت ارائه‌دهنده اینترنت خریداری کنید. اکثر مودم‌های TD-LTE توسط کمپانی Huawei تولید می‌شوند و کیفیت مناسبی هم دارند.

بهترین-برند-مودم-چیست؟

شرکت‌های D-link و TP-Link از جمله برندهای مشهور و باکیفیت هستند که محصولات پرفروشی را تولید می‌کنند

مودم TD-LTE، یک آلترناتیو جذاب

تا اینجای کار، اکثر اطلاعاتی که در راهنمای خرید مودم ارائه دادیم، مربوط به مودم‌های ADSL‌ بود؛ اما مودم ADSL تنها گزینه‌ای نیست که هنگام خرید مودم پیش روی خود دارید. مودم‌های TD-LTE نیز می‌توانند اینترنت باکیفیت و سریعی در اختیارتان قرار دهند. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی خدمات اینترنت TD-LTE ‌ارائه می‌دهند که کیفیت خدماتشان هم رضایت‌بخش است. نوع اینترنت این مودم‌ها و برخی ویژگی‌های مهم آن، از اساس با ADSL متفاوت است. این که مودم ADSL مناسب‌تر است یا TD-LTE، بستگی به شرایط و انتظارات شما دارد. برای همین، در ادامه بررسی می‌کنیم که برای شما مودم ADSL بهتر است یا TDLTE.

تفاوت‌های مودم TD-LTE و ADSL

برای اینکه بتوانید در مورد خرید مودم TD-LTE یا ADSL به درستی تصمیم‌گیری کنید، ابتدا باید از تفاوت‌های آن‌ها مطلع باشید. در این بخش از راهنمای خرید مودم، این دو مودم را از نظر پارامترهایی مثل سرعت، کیفیت اتصال و قیمت، مقایسه می‌کنیم.

تفاوت‌های-مودم-TD-LTE-و-ADSL

اولین نکته‌ای که در مورد تفاوت ADSL و TD-LTE ‌باید به آن اشاره کنیم، سرعت است

سرعت مودم TD-LTE‌به مراتب بیشتر است

اولین نکته‌ای که در مورد تفاوت ADSL و TD-LTE ‌باید به آن اشاره کنیم، سرعت است. میانگین سرعت ADSL ‌در ایران، ۱۶ مگابیت بر ثانیه است؛ اما این عدد در مورد TD-LTE به ۴۰ مگابیت در ثانیه می‌رسد. مودم TD-LTE برای کسانی که نیاز به دانلود فایل‌های حجیم مثل فیلم و سریال‌های باکیفیت در مدت زمان کم دارند، بسیار مناسب است. فریلنسرهایی که در حوزه گرافیک کار می‌کنند نیز برای دریافت و ارسال فایل‌های ویدیویی می‌توانند از سرعت مودم TD-LTE بهره‌مند شوند.

 اگر اتصال پایدار می‌خواهید، ADSL را انتخاب کنید

یکی از برتری‌های ADSL ‌به TD-LTE، پایداری بیشتر در اتصال است. مودم‌های ADSL به دلیل استفاده از خط تلفن برای انتقال داده، قطعی کمتری را تجربه می‌کنند. این ویژگی، خرید مودم ADSL را به گزینه بهتری برای استریمرها و گیمرها تبدیل می‌کند. پس اگر قطع شدن اینترنت می‌تواند در کارتان اختلال جدی ایجاد کند، خرید مودم ADSL انتخاب بهتری است.

بیشتر بخوانید:دانگل چیست؟ انواع دانگل گوشی، لپ‌تاپ، تلویزیون

پوشش ADSL، به گستردگی شبکه تلفن ثابت

از آنجایی که مودم ADSL از خط تلفن برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند، می‌توان گفت که استفاده از آن در همه جای کشور ممکن است. در مقابل، مودم TD-LTE در برخی مناطق از پوشش خوبی برخوردار نیست. این تفاوت باعث می‌شود خرید مودم ADSL‌ یک انتخاب مطمئن برای دسترسی به اینترنت حتی در مناطق دورافتاده باشد.

پروسه راه‌اندازی TD-LTE خیلی کوتاه است

یکی از تفاوت‌های مودم ADSL و TD-LTE که باید در راهنمای خرید مودم به آن اشاره کنیم، فرآیند راه‌اندازی است. راه‌اندازی سرویس ADSL معمولاً چند روز طول می‌کشد؛ چرا که انجام آن به هماهنگی میان شرکت ارائه‌دهنده و مخابرات نیاز دارد. این پروسه در صورت موجود نبودن پورت خالی، ممکن است مدت خیلی بیشتری هم طول بکشد. علاوه بر این، طبق قوانین مخابرات، فعالسازی ADSL ‌باید توسط صاحب خط درخواست شود. برای همین، کار برای مستأجرها از این هم دشوارتر است؛ اما در مورد TD-LTE، تنها لازم است مودم و سیمکارت را خریداری کرده و سرویس مورد نظرتان را فعال کنید. راه‌اندازی اینترنت TD-LTE، معمولاً کمتر از یک روز طول می‌کشد و نیازی به هیچ‌گونه درخواست از طریق شرکت مخابرات ندارد.

مودم TD-LTE، یک همسفر خوب

اگر قصد جابجایی مودم خود را دارید؛ بدون شک باید مودم TD-LTE را انتخاب کنید. مودم ADSl تنها در همان مکانی که آن را فعال کرده‌اید کاربرد دارد، اما مودم TD-LTE را می‌توانید در هرجایی که از پوشش شبکه برخوردار است، استفاده کنید. البته عدم امکان جابجایی اینترنت ADSL، به معنی بلااستفاده بودن خود مودم در مکان دیگر نیست، بلکه مثلا در صورت تغییر خانه، باید پروسه درخواست اینترنت را از ابتدا طی کنید.

قیمت مودم ADSL، یک برگ برنده

قیمت مودم ADSL به مراتب کمتر از قیمت مودم TD-LTE ‌است. برای خرید مودم TD-LTE باید چیزی بین ۲ میلیون و پانصد هزار تومان تا ۵ میلیون تومان هزینه کنید؛ اما خرید مودم ADSL بسته به برند و امکاناتی که دارد، با ۵۰۰ هزار تومان هم ممکن است. این موضوع، برای کسانی که بودجه کمی دارند، امتیاز بزرگی محسوب می‌شود.

قیمت مودم

قیمت مودم ADSL به مراتب کمتر از قیمت مودم TD-LTE ‌است

اینترنت ADSL، به صرفه و ارزان است

اگر قیمت اینترنت برایتان اهمیت زیادی دارد، باز هم خرید مودم ADSL را توصیه می‌کنیم. به طور میانگین، قیمت اینترنت ADSL چیزی در حدود نصف قیمت اینترنت TD-LTE ‌است؛ برای همین شاید بهتر باشد برای ارسال و دریافت فایل‌های حجیم، به خرید مودم ADSL اقدام کنید.

مودم ADSL بخریم یا TD-LTE؟

همانطور که دیدید، مودم TD-LTE ‌و ADSL تفاوت‌های زیادی با هم دارند. برای این که بتوانید بهتر تصمیم بگیرید، مزایای و معایب هرکدام از این مودم‌ها را در ادامه لیست می‌کنیم. از این لیست می‌توانید به عنوان راهنمای خرید مودم برای خانه استفاده کنید.

مزایای مودم TD-LTE

  • سرعت زیادی دارد
  • قابل جابجایی است
  • تقریبا بلافاصله پس از خرید، قابل استفاده است

معایب مودم TD-LTE

  • قطعی آن نسبتا زیاد است
  • قیمت اینترنت TD-LTE بالا است
  • خرید مودم TD-LTE هزینه زیادی دارد
  • در برخی مناطق، از پوشش مناسبی برخوردار نیست

مزایای مودم ADSL

  • قطعی کمتری دارد
  • قیمت مودم ADSL مناسب‌تر است
  • قیمت اینترنت ADSL مناسب‌تر است
  • گستردگی مناطق تحت پوشش آن، بسیار زیاد است

معایب مودم ADSL

  • فرآیند راه‌اندازی سرویس آن نسبتا طولانی است
  • نمی‌توان از اینترنت آن در جای دیگر استفاده کرد

مودم همراه چیست؟

مودم همراه، یکی دیگر از انواع مودم است که ویژگی اصلی آن، قابلیت جابجایی راحت است. این مودم‌ها، اینترنت سیمکارت را به اشتراک می‌گذارند؛ برای همین، به آن‌ها مودم 4G هم گفته می‌شود. برخی از این مودم‌ها از اینترنت LTE استفاده می‌کنند که باز هم به یک سیمکارت مخصوص نیاز دارد. مودم‌های همراه احتیاجی به اتصال به برق ندارند؛ برای همین، انتخاب خوبی برای همراه داشتن در مسافرت هستند.

مودم-همراه

مودم همراه، یکی دیگر از انواع مودم است که ویژگی اصلی آن، قابلیت جابجایی راحت است

راهنمای خرید مودم همراه

اگر قصد خرید مودم همراه دارید، باید مهم‌ترین ویژگی‌های آن را بشناسید. در ادامه، در مورد هرکدام از مشخصات مهم مودم همراه توضیح می‌دهیم.

باتری

باتری مودم همراه، یکی از مهم‌ترین ملاک‌هایی است که باید در نظر بگیرید. باتری بزرگ‌تر به معنی مدت زمان اتصال بیشتر به اینترنت است، پس به دنبال خرید مودم همراه با ظرفیت باتری بالا باشید.

نشانگرهای مختلف

مودم‌های همراه، معمولا نشانگرهای مختلفی برای نمایش اطلاعات مربوط به وضعیت مودم و اینترنت دارند. کیفیت آنتن، مقدار باتری و حجم باقی‌مانده اینترنت، از جمله این موارد هستند که معمولا با استفاده از یک صفحه نمایش کوچک نشان داده می‌شوند.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره مادربرد | مهم‌ترین قطعه کامپیوتر

تعداد دستگاه‌های قابل اتصال

یکی دیگر از نکاتی که در راهنمای خرید مودم همراه باید در نظر بگیرید، تعداد افرادی است که می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر به صورت دسته‌جمعی سفر می‌کنید، بهتر است مودمی را انتخاب کنید که اجازه اتصال همزمان تعداد زیادی دستگاه را می‌دهد.

شیار کارت حافظه

یکی از امکانات جالبی که برخی مودم‌های همراه دارند، پشتیبانی از کارت حافظه است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید فایل‌های موجود در کارت حافظه را با دستگاه‌های دیگر به اشتراک بگذارید.

مودم ثابت بهتر است یا مودم همراه؟

با توجه به ویژگی‌هایی که ذکر کردیم، باید گفت که مودم همراه، بیشتر در مسافرت‌ها کاربرد دارد. این مودم‌ها از اینترنت 4G یا LTE‌ استفاده می‌کنند که هردو، گران‌تر از اینترنت ADSL هستند؛ بنابراین نمی‌توان به عنوان جایگزین مودم ثابت به آن‌ها نگاه کرد.

جمع‌بندی

کیفیت مودم، تأثیر زیادی روی تجربه ما از اینترنت دارد. در هنگام خرید مودم باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیریم که سرعت، آنتن‌دهی، امنیت و تنوع پورت از جمله آن‌ها هستند. اکثر مودم‌های موجود در بازار، در واقع ترکیبی از مودم و روتر هستند؛ برای همین امکان استفاده توسط چند دستگاه به طور همزمان را دارند. برندهای مختلفی در حوزه تولید مودم فعالیت دارند که اگر بخواهیم چند مورد را به عنوان بهترین برند مودم نام ببریم، می‌توانیم به Tp-Link، D-Link و Asus اشاره کنیم.

علاوه بر مودم ADSL، مودم TD-LTE هم گزینه خوبی برای اتصال به اینترنت است. این مودم‌ها سازوکار متفاوتی با مودم‌های ADSL ‌دارند؛ برای همین پیش از خرید مودم TD-LTE باید به تفاوت‌های آن با ADSL توجه کنید. سرعت بیشتر و قابلیت جابجایی، از جمله مزایای مودم TD-LTE هستند؛ اما در مقابل، قیمت این مودم و هزینه اینترنت آن به مراتب بیشتر از ADSL است.

مودم همراه نیز نوع دیگری از مودم است که برای استفاده در مسافرت و داخل خودرو مناسب است. مودم‌های همراه، اینترنت سیمکارت‌های 4G یا LTE را به اشتراک می‌گذارند و نیازمند اتصال به برق شهری نیستند. برای همین، می‌توان خارج از خانه از اینترنت آن‌ها استفاده کرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − نه =