Banner Image
علائم خرابی رینگ پیستون

4 نشانه مهم خرابی رینگ پیستون

امتیاز دهید

بروز ایراد در خودرو و نیاز به رفع آن، یکی از رخدادهای مرسوم مالکیت خودرو است. خودروها به دلیل استهلاک، نگهداری غیر اصولی، شرایط محیطی نامناسب و یا استفاده غلط دچار مشکل می‌شوند و مالک خودرو نیز بایستی این ایرادات را در اسرع وقت برطرف کند. از این رو شناخت دلایل مشکلات همچون علائم خرابی رینگ پیستون پراید و سایر خودروهای داخلی، به مالکان آن‌ها در یافتن سریع مشکل و برطرف کردن آن کمک می‌کند.

پراید در حال حاضر محبوب‌ترین خودرو اقتصادی ایران به شمار می‌آید. این خودرو به دلیل استهلاک پایین و هزینه‌های نگهداری اندک خود شهرت دارد. با این حال حتی پراید نیز دچار مشکل می‌شود و به صرف هزینه تعمیر نیاز دارد. از این رو در مقاله پیش رو، علائم خرابی رینگ پیستون پراید را برای شما بازگو خواهیم کرد. لازم به ذکر است که بخش عمده خودروهای تولید داخل به موتورهای چهار سیلندر خطی مجهز هستند، از این رو علائم خرابی رینگ پیستون در آن‌ها مشترک است؛ بنابراین با یافتن دلایل خرابی رینگ پیستون پراید، دلایل این مشکل را در دیگر خودروهای داخلی نیز متوجه خواهیم شد.

رینگ پیستون چیست؟

پیش از آن که علائم خرابی رینگ پیستون پراید را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است تا توضیحی کوتاه در مورد این قطعه ارائه کنیم. همان‌گونه که از نام رینگ پیستون بر می‌آید، این قطعه یک بخش حلقه‌ای شکل در پیشرانه خودرو است. وظیفه رینگ پیستون، ایزوله کردن محفظه احتراق است. این قطعه شکاف‌های کوچک میان پیستون و دیواره محفظه احتراق را پر می‌کند و مانع نشت مخلوط سوخت و هوا یا دود ناشی از احتراق می‌شود؛ بنابراین کار اصلی رینگ پیستون، ایزوله نگه داشتن محفظه احتراق خودرو است.

رینگ پیستون از جنس فلز ساخته می‌شود تا در برابر حرارت و فشار بالا مقاومت داشته باشد. با این حال عوامل مختلف همچون فرسایش، فعالیت در دماهای بالا یا شوک‌های فیزیکی و حرارتی می‌توانند سلامت این قطعه را با مشکل مواجه کنند؛ بنابراین شناسایی علائم خرابی رینگ پیستون برای مالکین خودرو موضوعی ضروری محسوب می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با رینگ پیستون کلیک کنید: رینگ پیستون چیست؟

رینگ پیستون چیست؟

رینگ پیستون چیست؟

علائم خرابی رینگ پیستون

هنگامی که رینگ پیستون دچار مشکل می‌شود، مسئله نشتی از محفظه سیلندر رخ خواهد داد؛ بنابراین بخشی از مخلوط سوخت و هوا یا دود حاصل از احتراق، از این محفظه به بیرون نشت خواهند کرد. ایراد در رینگ پیستون علاوه بر آن که موجب نشت مواد داخل محفظه احتراق به محیط خارج می‌شود، مواد خارج از محفظه احتراق را نیز به داخل آن هدایت می‌کند؛ به عبارت دیگر ایزوله بودن محفظه احتراق از بین می‌رود و عملکرد صحیح خودرو دچار ایراد خواهد شد.

علائم خرابی رینگ پیستون در اکثر خودروهای درون سوز کشور مشابه است. علاوه بر خودروهای ایرانی، بخش عمده‌ای از خودروهای خارجی و چینی موجود در بازار نیز به موتورهای چهار سیلندر خطی مجهز هستند. بارز‌ترین نشانه خرابی رینگ پیستون، کاهش راندمان موتور است؛ چرا که در این حالت موتور از حالت ایزوله خارج شده و در وضعیت ایده‌آل خود قرار ندارد. با این حال علائم خرابی رینگ پیستون پراید و سایر خودروهای مرسوم در بازار ایران مشترک هستند؛ بنابراین با شناسایی علائم خرابی رینگ پیستون پراید، دلایل این مشکل در بسیاری دیگر از خودروهای بازار را نیز خواهید شناخت.

علایم خرابی رینگ پیستون پراید

علائم خرابی رینگ پیستون پراید و سایر خودروهای مجهز به موتور چهار سیلندر خطی هشت سوپاپ، به شرح زیر هستند:

افزایش خروج دود از اگزوز

هنگامی که رینگ پیستون دچار مشکل ‌شود، روغن موتور به درون محفظه احتراق وارد می‌شود. حاصل این اتفاق نامبارک، سوختن روغن به همراه بنزین و هوا خواهد بود. سوختن روغن موتور باعث ایجاد دود غلیظی می‌شود که آبی رنگ است؛ بنابراین اگر دود خروجی از اگزوز اتومبیل شما غلیظ‌‌تر از حالت معمول به نظر می‌رسد و رنگ آن نیز تغییر کرده است، بایستی رینگ و پیستون اتومبیل خود را چک کنید.

کاهش بیش از حد سطح روغن موتور

کاهش سطح روغن موتور به میزان اندک، موضوعی مرسوم در موتورهای چهار سیلندر خطی ساده است. با این حال اگر اتومبیل شما طی مدت زمانی کوتاه با کاهش شدید سطح روغن موتور مواجه شده است، بایستی هر چه سریع‌تر رینگ پیستون آن را تعویض کنید. کاهش شدید سطح روغن موتور به دلیل خرابی رینگ پیستون و ورود روغن به محفظه احتراق رخ می‌دهد.

کاهش راندمان خودرو

اگر احساس می‌کنید که اتومبیل شما در شتاب‌گیری مشکل دارد، بایستی نگاهی به رینگ پیستون آن بیندازید. هنگامی که رینگ پیستون دچار مشکل می‌شود، ایزوله بودن محفظه احتراق از بین می‌رود و بنابراین بخشی از مخلوط هوا و سوخت به بیرون درز پیدا می‌کنند. نتیجه این مشکل، احتراق کمتر و تولید قدرت کمتر است. در نتیجه خودرو شما در شتاب‌گیری مشکلات جدی پیدا خواهد کرد.

علائم خرابی رینگ پیستون

علائم خرابی رینگ پیستون

نشت گازهای روغنی به ورودی هوا

در بخش‌های پیشین شرح دادیم که خرابی رینگ پیستون، باعث ورود روغن به محفظه احتراق می‌شود. گازهای حاصل از اشتعال روغن علاوه بر خروجی اگزوز، ممکن است به قسمت ورودی موتور نیز سرایت کنند؛ بنابراین اگر هنگام تعویض فیلتر هوا متوجه چرب بودن بیش از حد و غیرطبیعی آن شدید، احتمالاً با مشکلی در بخش رینگ پیستون مواجه هستید.

برای مطالعه بیشتر: از کجا بفهمیم موتور ماشین به تعمیر نیاز دارد؟

دلایل خرابی رینگ پیستون

اکنون که با علائم خرابی رینگ پیستون پراید و سایر خودروهای مشابه آشنا شدید، نوبت به چرایی وقوع این مشکل می‌رسد. همان‌گونه که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، استهلاک این قطعه مهم‌ترین دلیل خرابی رینگ پیستون است. این قطعات فلزی در بلند مدت مستهلک می‌شوند. از آنجایی که خودرو در ایران به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، تداوم استفاده از خودرو برای مدت بیش از ده سال طبیعی به نظر می‌رسد؛ بنابراین اگر مالک یک خودرو با کارکرد یا سن بالا هستید، فرسودگی رینگ پیستون در کمین موتور اتومبیل شما خواهد بود.

با این حال خرابی رینگ پیستون دلایل دیگری نیز دارد. شما می‌توانید با شناسایی دلایل بروز این مشکل و جلوگیری از وقوع آن، هزینه تعمیرات اتومبیل خود را در بلند مدت کاهش دهید. برخی از دلایل خرابی رینگ پیستون به شرح زیر هستند:

دلایل خرابی رینگ پیستون

دلایل خرابی رینگ پیستون

عدم روانکاری سیلندر

اگر موتور اتومبیل شما با مشکلاتی در حوزه روانکاری و ارسال روغن به قطعات مختلف مواجه باشد، رینگ پیستون در معرض آسیب قرار می‌گیرد. در این حالت روغن کافی به سیلندر و قطعات داخلی موتور تزریق نمی‌شود و بنابراین قطعات فلزی موتور روی یکدیگر ساییده می‌شوند. این اتفاق که به نام خشک کار کردن موتور شهرت دارد، باعث فرسایش زودرس رینگ و پیستون خواهد شد.

برهم خوردن فاصله‌ها در محفظه احتراق

فاصله‌های تعیین شده برای پیستون، شاتون و سایر قطعات محرک خودرو به صورت دقیق محاسبه شده‌اند؛ بنابراین اگر این فاصله‌ها دست‌کاری شود، فشار وارده به سایر قطعات از جمله رینگ پیستون افزایش خواهد یافت. پس لازم است تا تعمیرات اتومبیل خود را در مراکز معتبر انجام دهید و از سلامت اتومبیل خود پس از تعمیر اطمینان حاصل کنید.

ساییده شدن بوش سیلندر و قطعات جانبی آن

اگر بوش سیلندر یا قطعات جانبی آن دچار فرسایش شوند، فشار مضاعفی به مجموعه رینگ پیستون وارد می‌شود. این فشار در نهایت به خرابی رینگ پیستون منجر خواهد شد. این معضل بر اثر فرسایش طولانی مدت یا تحت فشار بودن موتور رخ می‌دهد و البته برطرف کردن آن نیز هزینه گزافی را برای مالک به همراه خواهد داشت.

ساییده شدن بوش سیلندر و قطعات جانبی آن

ساییده شدن بوش سیلندر و قطعات جانبی آن

جمع بندی

موتورهای درون‌سوز به مجموعه انبوهی از واشرهای پلاستیکی و فلزی مجهز هستند که وظیفه تمامی آن‌ها، ایزوله نگه داشتن پیشرانه است. رینگ پیستون نیز یکی از همین واشرها است که وظیفه مهمی را برای مهر و موم کردن محفظه احتراق بر عهده دارد. اگر مطلب را به دقت مطالعه کرده باشید، اکنون می‌دانید که خرابی رینگ پیستون پراید یا هر خودرو دیگر، چه معضلاتی را برای این خودرو به وجود می‌آورد.

با این حال رینگ پیستون نیز در بهترین حالت خود یک واشر محسوب می‌شود. البته این واشر از نوع فلزی است که در مقایسه با واشرهای پلاستیکی دوام بیشتری دارند. با این حال رینگ پیستون نیز به تعویض و تعمیر نیاز پیدا می‌کند. استهلاک عامل اصلی کاهش عمر رینگ پیستون است و راه حل کاهش استهلاک، روغن کاری مناسب خواهد بود؛ بنابراین شما به عنوان یک راننده بایستی همواره به سرویس‌های دوره‌ای توجه داشته باشید و از روغن مناسب برای اتومبیل خود بهره ببرید. همچنین در صورت بروز مشکل در سیستم روغن کاری خودرو، آن را به سرعت برطرف کنید تا مشکلات دیگری برای موتور خودرو شما پیش نیاید.

برای مطالعه بیشتر: نحوه تعویض تسمه تایم پژو 405

سوالات متداول

  • تعمیر رینگ پیستون چقدر هزینه دارد؟

برای تعویض رینگ پیستون، لازم است تا قسمت‌های مختلفی از موتور باز شوند. در نتیجه هزینه تعمیرات رینگ پیستون برای هر خودرو داخلی چند میلیونی خواهد بود. علاوه بر آن ممکن است قطعات دیگری نیز به تعویض نیاز داشته باشند که این موضوع هزینه تعمیرات اتومبیل را افزایش خواهند داد.

  • آیا خرابی رینگ پیستون مشکلات بیشتری را به همراه می‌آورد؟

بله. خرابی رینگ پیستون باعث می‌شود تا روغن موتور به درون محفظه احتراق وارد شود. این مسئله باعث آلودگی بیش از حد و همچنین بدبو شدن گازهای خروجی می‌شود که سایر قطعات اتومبیل شما را نیز با خطرات مختلفی مواجه خواهد کرد.

  • چگونه عمر رینگ پیستون را افزایش دهیم؟

عمر مفید رینگ پیستون بین 200 هزار الی 500 هزار کیلومتر است. با این حال رانندگی آرام و به دور از هیجان، پایین نگه داشتن دور موتور و همچنین تعویض به موقع روغن موتور و فیلترها، باعث افزایش عمر مفید این قطعات می‌شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + هفت =