Banner Image
تارا

نظر مردم در مورد خودرو تارا

امتیاز دهید

تارا یکی از خودروهای پس از برجام بوده که جایگزین پژو ۳۰۱ شده است و روی همان پلتفرم ساخته و به بازار عرضه می‌شود. ایران خودرو، تارا را با طراحی مستقلی که کم‌تر شباهتی به محصولات پژو دارد عرضه کرد. این خودرو به دلیل آنکه به جای پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵، از پلتفرم جدید پژو ۳۰۱ استفاده می‌کند، توانست در این مدت موقعیت خوبی در بازار برای خود دست و پا کند. با گذشت نزدیک به دو سال از ورود تارا به بازار امروز می‌توان با قطعیت نسبی نظر مردم در مورد خودرو تارا را جویا شد.

تاریخچه خودرو تارا

ابتدا ببینیم داستان تارا چه بود؟ در سال‌های نه چندان دور بود که با امضای توافقی بین ایران و کشورهای غربی زمزمه‌ حضور خودروهای روز در کشور شنیده شد و بسیاری امیدوار بودند تا بالاخره با باز شدن باب همکاری خودروسازان داخلی با خودروسازان مطرح جهانی، دست مشتری ایرانی به یک خودروی نرمال و به‌روز برسد. این خواب خوش دوام چندانی نداشت و پیش از آنکه کسی به فکر رساندن خودروی روز به این بازار تشنه باشد، تحریم‌های جدید شدیدتر از قبل از راه رسیدند و قراردادهایی که هر روز در روزنامه‌ها و اخبار می‌دیدیم بی‌اثر شدند. یکی از خودروهایی که بنا بود در بازار ایران عرضه شود، پژو ۳۰۱ بود که البته کل پروژه ناکام ماند. با این وجود ایران خودرو که به پلتفرم ۳۰۱ دست پیدا کرده بود تصمیم گرفت تا محصولی داخلی را بر آن اساس توسعه داده و روانه بازار کند. تارا همین محصول زیبا و پرفروش داخلی است که امروز به آن خواهیم پرداخت.

بررسی خارجی تارا

علیرغم استفاده از پلتفرم پژو ۳۰۱ در تارا اما طراحی این خودرو کم‌تر شباهتی به محصولات پژو دارد. طرح کلی تارا گرچه خیلی مدرن نیست و در رده‌ای پایین‌تر از چینی‌های پر زرق و برق بازار قرار می‌گیرد، اما نمی‌توان در بعد زیبایی و جذابیت ایراد زیادی به این خودرو وارد کرد.

در قسمت جلو چراغ‌هایی باریک و زیبا می‌بینیم که به جلوپنجره منقش به اسب ایران خودرو منتهی شده‌اند. سپر نیز طراحی محافظه‌کارانه ولی کم نقصی دارد و ورودی‌های هوای روی آن بر جذابیت نمای جلوی خودرو افزوده‌ است. قالپاق‌ها نیز طراحی جدیدی دارند که قبلاً در محصولات ایران خودرو دیده نشده است. این قالپاق‌ها طوری به نظر می‌رسند که از دور انگار رینگ اسپرت هستند.

در نمای جانبی بیشتر می‌توان نشانه‌هایی از پژو ۳۰۱ را دید؛ چون نه تنها ابعاد دو خودرو تقریباً یکسان است، بلکه زوایای ستون‌ها و شکل درها نیز بی‌شباهت به یکدیگر نیستند. جذاب‌ترین بخش تارا بدون شک قسمت عقب این خودرو است. جایی که ایران خودرو برخلاف دنا تصمیم به استفاده از لایت بار گرفته است. چراغ عقب طراحی جذاب و گیرایی دارد و گرافیک درون آن نیز در شب زیبایی خاصی خواهد داشت. ما ناگهان به سپر که می‌رسیم شاهد یک طرح بسیار ساده و فاقد هرگونه المان جذابی هستیم. حداقل بهتر بود در این بخش، خروجی‌های اگزوز تعبیه می‌شدند یا از دیفیوزرهای تزیینی برای اسپرت‌تر دیده شده نمای عقب استفاده می‌شد. یکی از انتقادهایی که به طراحی تارا وارد می‌شود، کم عرض دیده شدن شدید این خودرو است. طراحی چراغ‌ها بی‌شک در القای این حس تأثیر زیادی دارد؛ چون معمولاً چراغ‌هایی با این ابعاد را روی خودروهای پهن‌تری مشاهده کرده‌ایم.

چراغ عقب تارا

از دیگر رقبای تارا می‌تواند به جک J4، رانا پلاس و تندر ۹۰ اشاره کرد که آن‌ها نیز در بعد طراحی، به تارا خواهند باخت.

بررسی داخلی تارا

برعکس نمای بیرون خودرو، با باز کردن در تارا و ورود به کابین، شباهت‌های بیشتری با پژو ۳۰۱ را احساس خواهید کرد. چون طراحی داشبورد و کنسول میانی تقریباً تفاوتی با ۳۰۱ ندارند. نمای داخلی کابین گرچه خیلی مدرن نیست و شاید خودروهای ده سال پیش را در ذهن تداعی کند، اما در بعد ارگونومی می‌توان نمره خوبی به تارا داد. وقتی که نظر مردم در مورد خودرو تارا را جویا شدیم، یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که به طراحی کابین تارا وارد کردند قرارگیری کلیدهای بالابر شیشه‌ها در کنسول میانی بود که چندان باب میل مشتریان ایرانی نیست.

بیشتر بخوانید:مقایسه شاهین با تارا (کدام ارزش بیشتری دارد؟)

درون کابین تارا با یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های این خودرو یعنی کمبود امکانات رفاهی مواجه خواهید شد. به خصوص در مدل دنده‌ای، این کمبود امکانات بسیار مشهود است. تارا تنها به یک تهویه مطبوع دیجیتال، فرمان برقی، آینه‌های برقی، کروز کنترل، شیشه‌های برقی جلو و عقب، سیستم نمایش فشار باد تایرها، صندلی‌های دستی برای راننده و سرنشین جلو، دو عدد ایربگ، اتصال بلوتوث، خروجی USB و نمایشگر ۷ اینچی مجهز است.

اگر امکانات بیشتری می‌خواهید، باید به سراغ مدل اتوماتیک تارا بروید که به رینگ آلومینیومی، دوربین دید عقب، تودوزی چرمی و سانروف مجهز است. نظر مردم در مورد خودروی تارا بیشتر خودرویی جدید و زیبا است تا یک محصول لوکس و پر امکانات. چون ایران خودرو در سبد محصولات خود، مدلی مجهزتر به نام دنا را دارد، اما دنا در مقایسه با تارا خودرویی کهنه و با پلتفرم قدیمی حساب می‌شود.

بررسی داخلی تارا

دنا در مقایسه با تارا خودرویی کهنه و با پلتفرم قدیمی حساب می‌شود.

تارا چه مشخصاتی دارد؟

تارا فعلاً با یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی در بازار عرضه می‌شود. ولی در آینده مدل توربو این خودرو نیز به بازار خواهد آمد. پیشرانه تارا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو با استفاده از گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. موتور تارا نسخه‌ای بهینه‌سازی شده از موتور TU5 مشهور پژو است که در بازار ایران نیز به وفور قطعات آن یافت می‌شود. شتاب صفر تا صد کیلومتر تارا با گیربکس دستی ۱۲.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

مشخصات تارا

تارا فعلاً با یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی در بازار عرضه می‌شود.

رقبای تارا چه خودروهایی هستند؟

اصلی‌ترین رقیب تارا، خودروی شاهین گروه سایپا است. شاهین نیز مانند تارا از پلتفرم مدرن‌تری در مقایسه با دیگر خودروهای داخلی برخوردار است. شاهین از موتور توربو و پلتفرم تویوتا یاریس بهره‌مند است، اما مشخصات فنی آن چنگی به دل نمی‌زند و ظاهر آن نیز جذابیت تارا را ندارد. به طور کلی نظر مردم در مورد خودرو تارا مثبت‌تر از نظر آن‌ها در مورد شاهین است.

دیگر رقیب تارا دنا توربو است که خودرویی قدرتمند و با امکانات بیشتر حساب می‌شود. با این وجود سواری آن فرق چندانی با یک پژو ۴۰۵ بیست ساله ندارد و خیلی حس یک خودروی مدرن را درون دنا نخواهید داشت. خیلی از مشتریان نیز ترجیح می‌دهند تا دردسرهای یک خودروی توربو را به جان نخرند.

بیشتر بخوانید:مقایسه شاهین با سورن پلاس [کدام را انتخاب کنیم؟]

از دیگر رقبای تارا می‌تواند به جک J4، رانا پلاس و تندر ۹۰ اشاره کرد که آن‌ها نیز در بعد طراحی، به تارا خواهند باخت. با این حال هر یک مزایای خود را دارند.

نمای جانبی تارا

از دیگر رقبای تارا می‌تواند به جک J4، رانا پلاس و تندر ۹۰ اشاره کرد که آن‌ها نیز در بعد طراحی، به تارا خواهند باخت. با این حال هر یک مزایای خود را دارند.

نظر مردم در مورد خودرو تارا

به طور اجمالی می‌توان نظر مردم در مورد خودروی تارا را مثبت ارزیابی کرد. همین که تعداد تاراهایی که در خیابان مشاهده می‌کنید هر روز بیشتر از دیروز می‌شود، نشان دهنده استقبال بازار به یک خودروی جدید و مشخصات تارا است. با این حال بد نیست اشاره‌ای نیز به برخی گله‌های خریداران از تارا داشته باشیم.

تارا مشکلات مونتاژی کمی ندارد و همین مورد سبب نارضایتی بسیاری از خریداران شده است. صداهای اتاق، فواصل بین پنل‌های بدنه و کیفیت ساخت پایین، از مهم‌ترین معایب تارا هستند. البته رقبایش نیز مزایای چندانی در این بخش ندارند و تمام آن‌ها به استثنای تندر ۹۰ دارای مشکلات مونتاژی هستند.

بیشتر بخوانید:آیا موتور شاهین همان موتور تیبا است؟

برخی کاربران از سر و صدای سیستم فرمان در تارا نیز شکایت کرده‌اند. کیفیت مواد به کار رفته در کابین نیز ابداً چنگی به دل نمی‌زند و همان پلاستیک‌های ارزان قیمت و کیفیت پایین دنا را در تارا به کار برده‌اند.

مورد دیگر شتاب کم این خودرو است به خصوص در سربالایی‌ها و با کولر روشن، کشش خودرو اصلاً کافی نیست. باید امیدوار بود تا در آینده با ورود مدل توربو به بازار، شاهد رفع این نقطه ضعف باشیم.

نظر مردم در مورد خودرو تارا

نظر ممورد دیگر شتاب کم این خودرو است به خصوص در سربالایی‌ها و با کولر روشن، کشش خودرو اصلاً کافی نیست.ردم در مورد خودرو تارا

کلام آخر

به طور کلی تارا می‌تواند نیازهای بسیاری از مشتریان را پاسخ دهد. در این مقاله نظر مردم در مورد خودرو تارا را بررسی کردیم. تارا خودرویی زیبا، کم مصرف، ایمن و با امکانات و مشخصات فنی متوسط است که می‌تواند به خوبی موفقیت پلتفرم قدیمی ایران خودرو را این بار در پلتفرمی جدید ادامه دهد. با در نظر گرفتن بازه قیمتی می‌توان تارا را یکی از رقابتی‌ترین خودروهای زیر یک میلیارد تومان دانست.

اصلی‌ترین نقاط قوت تارا طراحی زیبا، پلتفرم جدید، ایمنی مناسب، فضای کابین جادار و صندوق عقب بزرگ هستند. نقاط ضعف این خودرو نیز شامل پیشرانه ضعیف، کیفیت ساخت و مونتاژ پایین، هندلینگ متوسط و کمبود امکانات رفاهی و ایمنی می‌شوند.

سوالات متداول

  • تارا بهتر است یا شاهین؟

تارا و شاهین مشخصاتی بسیار نزدیک دارند، با این حال تارا به دلیل فقدان توربوشارژ، قطعاً در طولانی مدت خودروی کم هزینه‌تری خواهد بود.

  • آیا تارا شتاب بهتری از دنا توربو دارد؟

خیر، دنا توربو قدرت و گشتاور بسیار بهتری در مقایسه با تارا دارد و چه در مدل دستی و چه در مدل اتوماتیک، نمی‌توان انتظار توانایی حرکتی دنا توربو را از تارا داشت.

  • حجم صندوق عقب تارا چقدر است؟

صندوق عقب تارا ۶۴۰ لیتر حجم دارد که یکی از بهترین‌ها در بازار داخلی حساب می‌شود.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. بهمن نصرتی پاسخ

    سلامم من تارا پلاس دنده ای گرفتم و تقریبا اکثر ماشین های ایران خودرو را داشتم به نسبت از بقیه بهتره ایراد خاصی واقعا توش ندیدم سفت شدن فرمان و خرابی ریموت و بد جا رفتن دنده فقط دنده یک ماشینو باید پر گاز کنی و راه بیفتی چون دور موتورش تو حالت سلوحدود۷۰۰هست

  2. فرهاد پاسخ

    به گزارش ساناپرس، زمان عرضه محصول جدید ایران خودرو اعلام شد + جزئیات
    در راستای پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان و افرایش رضایتمندی آن‌ها، پروژه تولید تارا اتوماتیک V۴ LX با امکانات به روز و جدید تعریف شده است. این محصول هم اکنون در مراحل آماده‌سازی برای تولید انبوه قرار دارد و تا پایان سال روانه بازار خواهد شد.

    این خودرو نسخه جدید تارا اتوماتیک V۴ محسوب می‌شود که علاوه بر ارتقای قبلی نسبت به تارا V۲، سه آپشن جدید نیز به آن اضافه شده است. تیپ LX تارا V۴ نسبت به تارای V۴ معمولی مجهز به صندلی ۴ حرکته برقی سرنشین جلو، تنظیم برقی گودی کمر صندلی راننده و برف پاک‌‌کن‌های ژله‌ای است. این تیپ تارا که با کد کلاس ۳۲۳۱۱ معرفی شده است.

    گفتنی است تارا V۴ به عنوان نسخه ارتقا یافته تارا اتوماتیک V۲ جدای از تغییراتی مثل گرافیک جدید چراغ‌های عقب و انتقال دکمه‌های شیشه بالابر به روی درب‌ها، در بخش تنظیمات صندلی تقریبا بدون تغییر باقی مانده بود؛ اکنون در تیپ LX تارا V۴ نسبت به قبل ۲ حرکت برقی به صندلی ۴ حرکته سرنشین جلو و تنظیم برقی گودی کمر به صندلی ۶ حرکته برقی راننده اضافه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + ده =