Banner Image
آموزش دوخت روبالشی لبه دار

آموزش دوخت روبالشی لبه دار

امتیاز دهید

هنگام انتخاب روبالشی برای بالش‌های خانه، هتل، مهمانی و… در اکثر موارد به دنبال بالش‌هایی هستیم که تعویض آن ساده بوده و از زیبایی خاصی برخوردار باشد همچنین هماهنگی شیک و زیبایی را با محیط ارائه دهد؛ به همین دلیل یکی از روبالشی‌هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است نوع لبه‌دار بوده که زیبایی خاصی را به اتاق خواب‌هایتان می‌بخشند. حال شاید خودتان بخواهید با دوخت روبالشی لبه دار در داخل منزل از هزینه‌های اضافی دوری کرده و همچنین به زیباترین شکل ممکن بالش‌های خود را دیزاین کنید.

روبالشی‌های لبه‌دار که با نام لبه برگردان نیز شناخته می‌شوند بهترین گزینه برای افرادی به شمار می‌آیند که زمان زیادی برای تعویض روبالشی و شستشوی آن ندارند و ترجیح می‌دهند با یک حرکت بتوانند روبالشی را عوض کرده و آن را شستشو دهند؛ از این ‌رو این روبالشی‌های خاص را گزینه مناسبی برای هتل‌ها و مهمانسراها در نظر می‌گیرند که در این شرایط زمان بسیار مهم است. ما در ادامه روش دوخت روبالشی‌های لبه‌دار و یا همان لبه برگردان را به صورت کاملی توضیح داده‌ایم؛ بنابراین از شما دعوت می‌شود برای یادگیری اصولی تا انتها با ما همراه شوید.

جنس پارچه مورد استفاده برای دوخت روبالشی لبه دار

در ابتدا بایستی تعیین کنید که این بالش برای استفاده در منزل دوخته می‌شود و یا در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها. توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب جنس پارچه برای تولید انبوه و شستشوی مکرر بهتر است بالش‌های شما تک رنگ و روشن باشد، همچنین جنس پارچه نیز کتان و یا تترون خریداری شود. این پارچه‌ها در استفاده طولانی مدت و شستشوی مکرر آسیب نمی‌بینند و به همین دلیل گزینه‌ای ایده‌آل برای دوخت روبالشی لبه دار مناسب هتل محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:ساده‌ترین روش شستن تشک تخت و رفع زردی آن

در صورتی‌ که روبالشی را برای استفاده در منزل می‌خواهید می‌توانید از جنس‌های مختلفی مانند کتان، چلوار، تترون و… استفاده کنید. همچنین می‌توانید به جای خرید پارچه‌های تک رنگ و بدون طرح از پارچه‌های رنگی و طرح‌دار که هماهنگ با سایر وسیله‌های خواب مانند تشک، لحاف و… است استفاده کنید. روبالشی‌های لبه‌دار انتخابی ایده‌آل برای خانم‌هایی به شمار می‌آیند که شاغل هستند و زمان کمتری برای نظافت، شستشو و… دارند و از آنجایی‌ که روبالشی تأثیر زیادی در سلامت پوست دارد لازم است به صورت هفتگی و در برخی شرایط در فاصله زمانی 3 روزه شسته شود؛ به همین دلیل روبالشی‌هایی که به راحتی قابل تعویض و شستشو هستند گزینه‌های مناسبی برای همه افراد به حساب می‌آیند.

جنس پارچه مورد استفاده برای دوخت روبالشی لبه دار

در هنگام انتخاب جنس پارچه برای تولید انبوه و شستشوی مکرر بهتر است بالش‌های شما تک رنگ و روشن باشد

متراژ مورد نیاز پارچه برای دوخت روبالشی لبه دار

توجه داشته باشید که متراژ پارچه خریداری شده نسبت به عرض و طول بالش شما متغیر است و به همین دلیل نمی‌توان به صورت قطعی تعیین کرد، اما به طور معمول عرض بالش 40 تا 45 سانتی‌متر بوده و بلندی و یا طول آن 65 تا 70 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. حال برای اینکه متراژ خریداری شده کاملاً مناسب باشد و مجبور به خرید دوباره پارچه نشوید لازم است طول پارچه را که اندازه بلندی بالش بوده در 2 ضرب کرده و سپس با 10 و یا 15 سانتی‌متر جمع کنید.

بیشتر بخوانید:چگونه جا رختخوابی درست کنیم؟

عرض پارچه را نیز از روی عرض بالش با 2 سانتی‌متر جای دوخت جمع کرده و در نهایت متراژ نهایی به دست می‌آید. این حالت استانداردترین و ایده‌آل‌ترین حالت ممکن در نظر گرفته می‌شود و در دوخت روبالشی لبه دار با استفاده از جنس مناسب پارچه و همچنین اندازه مناسب امکان دوخت روبالشی‌های شیک و زیبا به وجود خواهد آمد. حال شما می‌توانید جنس‌های متنوع و یا ابعاد مختلف را با توجه به سلیقه خود به کار ببرید و تنها نکته مهم و قابل توجه دوخت برای هتل‌ها و مسافرخانه‌ها است که توصیه می‌شود در ابعاد استاندارد و رنگ روشن مانند سفید دوخته شود تا شستشو راحت‌تر باشد و همچنین به صورت استانداردی روی تخت قرار گیرد.

متراژ مورد نیاز پارچه برای دوخت روبالشی لبه دار

عرض پارچه را نیز از روی عرض بالش با 2 سانتی‌متر جای دوخت جمع کرده و در نهایت متراژ نهایی به دست می‌آید

آموزش دوخت روبالشی با لبه برگردان

در ابتدا بهتر است بدانید که دوخت روبالشی لبه دار بسیار راحت و آسان‌تر از سایر مدل روبالشی‌ها است و شما می‌توانید با یادگیری دوخت این مدل، از روبالشی‌های دیگر و هدر دادن زمان بسیار زیاد برای این کار در هر بار شستشو بی‌نیاز شده و در نتیجه به راحتی روبالشی را از بالش جدا کرده و به آسانی آن را شستشو دهید. حال در ادامه آموزش دوخت را به صورت گام‌به‌گام آورده‌ایم:

  1. در ابتدا پارچه‌ای که خریداری کرده‌اید را از قسمت طول به اندازه دو قد بالش و به ‌علاوه 15 سانتی‌متر و از قسمت عرض بالش به ‌علاوه 2 اندازه گرفته و سپس برش می‌زنید. نکته قابل توجه در هنگام برش این است که فرقی نمی‌کند که برش از سمت طول پارچه و یا از سمت عرض انتخاب شود؛ شما می‌توانید با توجه به متراژ پارچه‌ای که در دست دارید طرز برش را انتخاب کنید.
  2. در مرحله دوم پارچه‌ای که برش داده‌اید را لازم است روی هم تا بزنید؛ به ‌طوری‌ که اندازه بلندی بالش را اندازه بگیرید و قسمتی که 15 سانتی‌متر اضافه است از یک طرف به سمت بیرون باشد و سپس قسمت اضافه (همان 15 سانتی‌متری که به صورت اضافه برای لبه روبالشی در نظر گرفته شده است) را روی قسمتی که تا زده‌اید برگردانده و مجدداً تا می‌زنید.
  3. قبل از اینکه آماده دوخت شوید برای تمیزی کار و ایجاد زیبایی بصری و همچنین جلوگیری از باز شدن درزها لازم است لبه‌های انتهایی را سردوز کنید (بهتر است با استفاده از دستگاه سردوز این کار را انجام دهید تا تمیزتر شود اما در صورتی ‌که دستگاه سردوز نداشتید می‌توانید نیم‌ سانتی‌متر را تا زده و سپس با مدل‌های مختلف مانند دندان موشی و یا ساده دوخت بزنید)
  4. توجه داشته باشید که در هنگام دوخت روبالشی لبه دار لازم است محل برگشت قسمت اضافی که تا شده است را به خوبی بدوزید تا کوک‌ها در زمان تعویض روبالشی به ‌هیچ‌ عنوان شکافته نشده و ظاهری نامناسب نداشته باشند؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید این روبالشی‌ها برای تعویض راحت‌تر و شستشوی مکرر دوخته شده‌اند و بهتر است شرایط ایده‌آلی در زمان دوخت آن در نظر داشته باشید تا بتوانید از روبالشی زیبا و راحت خود به صورت بهینه استفاده کنید.
آموزش دوخت روبالشی با لبه برگردان

توجه داشته باشید که در هنگام دوخت روبالشی لبه دار لازم است محل برگشت قسمت اضافی که تا شده را به خوبی بدوزید

نکات مهم و قابل توجه در هنگام دوخت روبالشی‌های هتلی و یا همان لبه‌دار

  • خط دوخت تأثیر بسیار زیادی در زیبایی و تمیزی کار دارد به همین دلیل توصیه می‌شود که خط دوخت خود را طوری انتخاب کنید که کاملاً صاف و مستقیم بوده و تمام لایه‌های پارچه به صورت درست و با دقت بسیار زیادی به هم دوخته شوند.
  • در صورتی‌ که خط دوختتان صاف نباشد می‌توانید با استفاده از بشکافت یا همان نخ بازکن، نخ‌های دوخته شده را شکافته و دوخت را از ابتدا و با دقت بیشتری انجام دهید تا زمانی ‌که دوخت شما صاف شود.
  • برای اینکه روبالشی شما به زیبایی روی بالش قرار گیرد لازم است قسمت لوله شده را بیرون آورده و اتو کنید و سپس روی بالش بکشید تا به شکل زیبایی روی بالش شما قرار بگیرد و در نتیجه تمیز و مرتب به نظر برسد.
  • حاشیه‌های روبالشی را به هیچ ‌عنوان با دست ندوزید؛ زیرا کاملاً نامرتب دیده می‌شود و زیبایی روبالشی را به صورت کامل از بین می‌برد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که با چرخ خیاطی و رنگ متناسب با پارچه روبالشی دوخته شود.
  • در هنگام دوخت روبالشی لبه‌ دار قسمت پایین روبالشی باز نگه داشته می‌شود و قسمت رویی به بیرون برگردانده شده و پس از اتوکشی روی بالش کشیده می‌شود. توجه داشته باشید که این نوع روبالشی برای جلوگیری از دوخت و دوز اضافی در هنگام تعویض است؛ به همین دلیل لبه‌ای که تا زده شده است به‌ هیچ‌ عنوان دوخته نمی‌شود و از آن قسمت روبالشی تعویض خواهد شد.
  • در هنگام تعویض نیازی به شکافتن قسمت‌های مختلف روبالشی وجود ندارد و فقط بالش را به آرامی از قسمتی که دوخت ندارد بیرون کشیده و شستشو می‌دهید.

بیشتر بخوانید:پتو برقی چیست

نکات مهم و قابل توجه در هنگام دوخت روبالشی_های هتلی و یا همان لبه_دار

برای اینکه روبالشی شما به زیبایی روی بالش قرار گیرد لازم است قسمت لوله شده را بیرون آورده و اتو کنید

کلام آخر

برخی از بانوان به دلیل شاغل بودن زمان کافی برای شستشوی هفتگی روبالشی خود و سپس زمانی برای دوخت روبالشی ندارند و اکثر آقایان نیز ترجیح می‌دهند روبالشی تهیه کنند که تعویض آن راحت‌تر انجام شود. روبالشی‌های لبه‌دار یکی از راحت‌ترین و آسان‌ترین نوع روبالشی بوده که نیازی به دوخت و دوز در هنگام تعویض ندارد و به همین جهت در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها نیز از این مدل استفاده می‌شود تا به راحتی پس از هر مسافر روبالشی‌ها تعویض شود.

بیشتر بخوانید:آیا تشک رویال قابل شستشو است؟

دوخت روبالشی لبه دار نیز بسیار آسان و راحت است و شما می‌توانید در منزل خود این کار را انجام دهید فقط توجه داشته باشید که متراژ پارچه‌ای که خریداری می‌کنید بسیار مهم است و بایستی مقدار مورد نظر خود را اندازه دو برابر قد بالش در نظر گرفته و با 15 جمع کنید و پس از آن برش دهید. به همین دلیل لازم است متراژ پارچه شما بیشتر از اندازه‌ بالش شما باشد تا لبه اضافی را تا زده و بالش را از آن قسمت در داخل روبالشی جای دهید. بد نیست بدانید که در هنگام خرید پارچه جنس آن نیز بسیار مهم است و بهترین پارچه برای روبالشی‌های لبه دار کتان و تترون است.

سوالات متداول

  • موارد استفاده از روبالشی‌های لبه‌دار چیست؟

این مدل از روبالشی‌ها برای هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و همچنین خانه‌هایی که تمام اعضای خانواده شاغل‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • دوخت روبالشی لبه دار به چه صورت است؟

پارچه برش داده شده را روی هم تا زده و قسمت اضافی را نیز روی آن‌ها تا می‌زنید و لبه‌های انتهایی را سردوز کرده و دوخت را به صورت کاملاً مستقیم انجام می‌دهید.

  • بهترین جنس پارچه برای روبالشی‌های لبه‌دار هتلی چیست؟

برای خرید پارچه روبالشی هتلی بهتر است از رنگ‌های روشن مانند سفید و از جنس پارچه‌های کتان و تترون استفاده کنید تا شستشو به راحتی انجام شده و رنگ پارچه پس از شستشوی مکرر ثابت بماند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 17 =