Banner Image
چگونه فرش را براق کنیم

چگونه فرش را براق کنیم؟

4.8/5 - (72 امتیاز)

فرش نماد زیبایی هر خانه است و بی‌شک هنگام ورود به خانه اولین چیزی که به چشم می‌آید، این وسیله بزرگ و زیبا است. از این رو، تمیز و براق نگه داشتن فرش نه تنها باعث زیباتر جلوه کردن آن می‌شود؛ بلکه به طول عمر بیشتر آن نیز کمک شایانی می‌کند. یکی از سوال‌ها و دغدغه‌های مهم در خانه برای هر زنی این است که چگونه فرش را براق کنیم؟ این موضوع زمانی به وجود می‌آید که بعد از گذشت سالیان سال موکت و فرش خانه به مرور کدر می‌شود و آن براقیت قبلی را ندارد.

چنانچه مشخص است در زمان‌های دور و قدیم راه‌های مختلفی برای برق انداختن فرش زیر پا وجود نداشت؛ اما در عصر حاضر راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان با آن به این دغدغه و مشکل پایان داد. در ادامه این مقاله از پیندو با ما همراه باشید تا راه و روش‌ها و نکات برق انداختن برق را برایتان بگوییم.

راهکارهای مختلف برق انداختن فرش

راه و روش‌های مختلفی برای برق انداختن فرش وجود دارد که اشاره به تک‌تک آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه چند روش اساسی برای برق انداختن فرش را شرح داده‌ایم.

–          تمیز کردن فرش با بخارشو

یکی از اولین گزینه‌های روی میز شما برای براق کردن فرش، تمیز کردن آن با بخارشو است. با استفاده از یک دستگاه بخارشو به راحتی و در زمان کمتر می‌توانید فرش را براق کنید. برای این کار ابتدا فرش را جارو کنید تا تمامی مواد ریز و درشتی که روی فرش وجود دارد به درون جاروبرقی برود. بعد از آن شروع به تمیز کردن فرش با دستگاه بخارشو کنید.

برای استفاده از دستگاه پرکاربرد و مفید بخارشو بهتر است مخزن آن را با آب ولرم پر کنید و به مقدار لازم مایع مورد نظر شوینده فرش را داخل آن بریزید. بی‌شک بعد از خشک شدن فرش تمیزی و براقی آن را حس خواهید کرد.

مقاله مرتبط: برای شستن فرش سفید چه کار باید کرد؟

استفاده از بخارشو برای تمیز کردن فرش

استفاده از بخارشو برای تمیز کردن فرش

–          تمیز و براق کردن لبه‌های فرش

بیشتر افراد آنقدر به خود فرش اهمیت می‌دهند که لبه‌های فرش را از یاد می‌برند. آن‌قدری که تمیز و براق بودن خود فرش اهمیت دارد، لبه‌های آن نیز نیاز به تمیزی دارند. علاوه‌بر اینکه ظاهر فرش تمیز می‌شود، باعث بیشتر شدن دوام و طول عمر فرش نیز می‌شود. اما چگونه لبه‌های فرش را براق کنیم؟

برای این کار به مقداری پودر ماشین لباسشویی و آب احتیاج خواهید داشت. بعد از آن با استفاده از یک فرچه می‌توانید لبه‌های فرش را تمیز کنید. به علت اینکه فرش خیس خواهد شد، بعد از اتمام کارتان آن را با دستمال یا پارچه‌های کهنه‌ای که در خانه یافت می‌شود آن را پاک و خشک کنید.

تمیز کردن لبه‌های فرش

تمیز کردن لبه‌های فرش

–          جارو کشیدن و برق انداختن فرش

همه ما در طول زندگی خود جارو کشیده‌ایم. اما مهم است که بدانیم چگونه فرش را جارو کنیم تا به خوبی تمیز و براق شود. بهتر است قبل از جارو کشیدن کمی فرش را تکان دهید تا غردوگبار و مواد ریز و درشتی که در فرش فرو رفته‌اند، خارج شود. بعد از آن هم روی فرش و هم زیر فرش را جارو کنید. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که بهتر است هفته‌ای سه تا پنج روز جارو بکشید و این کار را به صورت مستمر و مداوم تکرار کنید.

استفاده از جارو برقی برای برق انداختن فرش

استفاده از جارو برقی برای برق انداختن فرش

–          برس

برس جزو راهکارهای کم هزینه و ارزان است. با خرید یک برس نرم از فروشگاه‌ها می‌توانید فرش خود را با کمترین هزینه براق و تمیز کنید. برای این کار نیاز است تا برس را نم‌دار کنید و روی فرش بکشید. این کار را با دقت و دقیق انجام دهید تا مواد ریز، درشت، مو و پرز اضافی از فرش خارج شود. علاوه‌بر این، می‌توانید از چسب‌های پرزگیر مخصوص این کار نیز استفاده کنید.

استفاده از برس برای تمیز کردن فرش

استفاده از برس برای تمیز کردن فرش

–          پودر صابون

از دیگر روش‌های برق انداختن فرش پودر صابون است. برای این کار صابون را رنده کنید و با آب ولرم مخلوط کنید تا حسابی کف کند. سپس مقداری از آن را روی فرش ریخته و با یک برس یا هر وسیله دیگری که با آن راحت هستید روی فرش بکشید. برای آبکشی از یک پارچه نرم یا حوله استفاده کنید. اجازه بدهید فرش کاملا خشک شود و بعد روی آن راه بروید.

پودر صابون برای تمیز کردن فرش

پودر صابون برای تمیز کردن فرش

براق کردن فرش با لکه بری؛ معرفی راه‌های پر طرفدار

به غیر از مواردی که در بالا برایتان گفتیم، لکه بری از دیگر موارد برای کدر شدن فرش است و به دنبال آن براقیت فرش را از بین می‌برد. برای از بین بردن لکه‌های فرش خانه‌تان می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید. بی‌شک نتایج درخشانی را خواهید دید.

–          جوش شیرین

در هر خانه‌ای جوش شیرین پیدا می‌شود. پس نباید از این ماده فوق‌العاده پرکاربرد غافل شد. جوش شیرین علاوه‌بر اینکه کاربردهای مختلفی دارد، ارزان و مقرون‌به‌صرفه نیز هست. اگر روی فرش شما در مهمانی، دورهمی‌های خانوادگی، دوستانه و یا حتی در جمع کوچک خودتان لکه افتاده، چند قطره جوش شیرین در این مکان‌ها بپاشید و حدود 10 دقیقه به آن دست نزنید تا اثرگذاری خوبی داشته باشد. بعد از مدت زمان ذکر شده، جوش شیرین لکه‌ها را به خود جذب می‌کند. فقط و فقط کافی است روی آن جارو بکشید یا با دستمال مرطوب آن را پاک کنید. سپس شاهد از بین رفتن لکه‌های فرشتان خواهید بود.

مقاله مرتبط: برای فرش سورمه‌ای چه مبلی مناسب‌تر است؟

استفاده از جوش شیرین برای لکه بری فرش

استفاده از جوش شیرین برای لکه بری فرش

–          سرکه

گزینه بعدی برای لکه بری فرش استفاده از سرکه سفید است. البته نباید سرکه را به تنهایی استفاده کنید. برای این کار به کمی آب نیاز خواهید داشت. بعد از مخلوط کردن سرکه و آب کمی از آن را روی فرش بپاشید. اجازه دهید چندین دقیقه روی فرش باقی بماند تا اثر مطلوبی داشته باشد. بعد از آن با یک دستمال یا حوله آن را پاک کنید. به همین راحتی!

استفاده از سرکه برای لکه بری فرش

استفاده از سرکه برای لکه بری فرش

–          پوست لیمو به همراه شکر قهوه‌ای

ماده ارگانیک و طبیعی دیگر پوست لیمو و شکر قهوه‌ای است که برای پاک کردن و درخشان کردن فرش گزینه خوب و مناسبی به شمار می‌رود. همچنین قابل ذکر است که با این ماده فرش بوی خوبی می‌گیرد و معطر می‌شود.

استفاده از لیمو برای لکه بری فرش

استفاده از لیمو برای لکه بری فرش

–          نشاسته ذرت

نوبتی هم باشد، نوبت نشاسته ذرت است. این ماده جزو جدیدترین، پرکاربردترین و موثرترین روش‌ها برای برق انداختن فرش است. برای براقیت و از بین بردن لکه با نشاسته ذرت کافی است یک سوم فنجان نشاسته ذرت و دو فنجان جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. سپس آن را روی محلی که لکه شده است پخش کنید. بعد از گذشت چندین دقیقه محل مورد نظر را با جارو تمیز کنید.

استفاده از نشاسته ذرت برای لکه بری فرش

استفاده از نشاسته ذرت برای لکه بری فرش

–          شامپو فرش

از دیگر مواد برای تمیز و برق انداختن فرش، شامپو فرش است. کمتر کسی را می‌توان یافت که نام شامپو فرش به گوشش نخورده باشد. از طرفی دیگر شامپو فرش روشی آسان و راحت برای کسانی که زودتر می‌خواهند به نتیجه برسند، است. برای برق انداختن فرش و از بین بردن لکه‌ها کافی است این ماده را با آب مخلوط کرده و با اسفنج روی فرش بکشید. این کار را چندین بار انجام دهید تا حسابی تمیز شود. بعد از این مرحله به یاد داشته باشید که پا روی آن نگذارید؛ چراکه فرش خیس است. مدتی صبر کنید تا فرش خشک شود.

نکاتی برای درخشان کردن فرش با شامپو فرش

نکاتی برای درخشان کردن فرش با شامپو فرش

نکات مهم برای درخشان و برق انداختن فرش

  • به ثابت بودن رنگ فرش خود دقت کنید. برای اینکه تشخیص دهید آیا فرش شما رنگ ثابتی دارد یا خیر؛ باید مقداری از ماده شوینده را با آب محلول کنید. سپس مقدار کمی از آن را روی قسمتی از فرش پخش کنید. چند دقیقه صبر کنید. اگر رنگ فرش شما ثابت بود و هیچ تغییری در آن مشاهده نشد می‌توانید از ماده‌های خاص برای تمیز و براق انداختن آن استفاده کنید.
  • برخی از لکه‌ها همانند روغن، چربی و مواردی از این قبیل سرعت زیادی برای تغییر رنگ فرش ایجاد می‌کنند. از این رو، هرچه سریع‌تر باید اقدام به تمیز و پاک کردن آن کنید. هر چه زودتر و سریع‌تر آن ماده‌ها را از روی فرش پاک کنید لکه اثرگذاری کمتری خواهد داشت.
  • از طرف دیگر، برعکس مورد بالایی برخی از لکه‌ها هستند که نباید برای تمیز و پاک کردن آن‌ها عجله کنید. برای نمونه لکه‌هایی مانند قهوه یا مواد مرطوب که روی فرش ریخته می‌شوند، نیاز به زمان دارند تا خشک شوند. این ماده‌ها بعد از خشک شدن سریع‌تر و زودتر پاک می‌شوند.
  • قبل از هرگونه اقدام برای شست‌وشوی فرش، جنس و الیاف آن را مشخص و تعیین کنید. حتما به یاد داشته باشید که بعضی اوقات به جای آب ولرم بهتر است از آب سرد و خنک استفاده کنید. اگر جنس فرش‌های شما از نوع ابریشم، مواد ارگانیک و یا حتی پنبه است، باید با مواد خاصی آن را تمیز کنید. حتی برخی اوقات بهتر است این کار را به قالیشویی‌ها بسپارید. اگر جنس فرش از پشم است، حتما از آب سرد استفاده کنید.

سخن آخر

«چگونه فرش را براق کنیم» سوال بسیاری از افراد و به خصوص زنان خانه‌دار است که دوست دارند خانه‌ای تمیز و همیشه شیک داشته باشند. تک‌تک مواردی که در این مقاله برایتان ذکر کردیم می‌تواند برایتان موثر و مفید باشند. کافی است یکی را امتحان کنید و از معجزه‌های آن بهره‌مند شوید. برای خرید مواد مورد نیاز خود می‌توانید از سایت پیندو نیز کمک بگیرید تا در اسرع وقت محصولات به دست شما برسند.

مقاله مرتبط: چه فرشی خانه را بزرگتر نشان می‌دهد؟

سوالات متداول

  • برای لکه بری فرش از چه موادی باید استفاده کرد؟

سرکه، نشاسته ذرت، جوش شیرین، شامپو فرش برای لکه بری فرش بسیار مناسب است.

  • چه موادی برای تمیز و براق کردن فرش مناسب هستند؟

برس، جارو کشیدن به صورت مستمر، پودر صابون  برای براق کردن فرش مناسب است.

  • برای تمیز کردن لبه‌های فرش از چه موادی استفاده کنیم؟

برای براق و تمیز کردن لبه‌های فرش کافی است پودر ماشین لباسشویی و کمی آب را با هم مخلوط کرده و با یک فرچه بر روی لبه‌های فرش بکشید.

  • به چه نکاتی هنگام لکه بری فرش دقت کنیم؟

توجه به جنس، الیاف، رنگ، نوع ماده ریخته شده در فرش از قبیل روغن، قهوه و … برای لکه بری فرش لازم است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =