Banner Image

طرز استفاده از موکاپات برای یک قهوه کافی شاپی!

4.9/5 - (8 امتیاز)

قهوه اسپرسو یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌های دنیا است که طرفداران بسیار زیادی دارد. برای تهیه این نوشیدنی راه‌های مختلفی وجود دارد، ولی اغلب افراد تصور می‌کنند که قهوه اسپرسو باید توسط دستگاه‌های بزرگ و گران قیمت تهیه شود؛ اما این موضوع حقیقت ندارد؛ چرا که شما با استفاده از موکاپات می‌توانید نوشیدنی مورد علاقه خود را به ‌راحتی و در عرض چند دقیقه آماده کنید. برای این کار کافی است که نحوه استفاده از موکاپات جهت تهیه قهوه اسپرسو را بدانید. به همین منظور در این مقاله طرز استفاده از موکاپات و نکات پیرامون آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس اگر می‌خواهید قهوه‌ اسپرسوهای خوشمزه‌ای با موکاپات تهیه کنید، از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با پیندو همراه باشید.

موکاپات چیست؟

موکاپات-چیست؟

موکاپات (Mokapat) یک وسیله جذاب و کاربردی برای تهیه قهوه یا اسپرسو است

. این وسیله منحصر‌به‌فرد ابعاد کوچکی دارد و به ‌صورت 8 ضلعی ساخته شده است. موکاپات به شما این امکان را می‌دهد که در عرض چند دقیقه بتوانید قهوه اسپرسویی خوشمزه تهیه کنید. این دستگاه‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و با توجه به نیاز مشتریان طراحی می‌شوند. موکاپات برای اولین بار توسط آلفونسو بیالتی ایتالیایی ساخته شد و امروزه در سرتاسر دنیا در دسترس همه قرار دارد. عاشقان قهوه با استفاده از این دستگاه می‌توانند در هر زمان و هر مکانی به‌ راحتی قهوه اسپرسو تهیه کرده و میل کنند.

 

بیشتر بخوانید:با قهوه‌ساز خانگی خود فراتر از مرزهای قهوه پیش بروید!

انواع موکاپات

موکاپات یکی از لوازم برقی پرطرفدار موجود در بازار است که تنوع بسیار زیادی دارد.

انواع موکاپات

موکاپات یکی از لوازم برقی پرطرفدار موجود در بازار است که تنوع بسیار زیادی دارد. این موضوع سبب می‌شود که شما بتوانید موکاپات مورد نیاز خود را بر اساس سلیقه شخصی‌تان انتخاب و خریداری کنید. به ‌طور کلی انواع موکاپات بر اساس معیارهای مختلف عبارت‌اند از:

انواع موکاپات از لحاظ اندازه

موکاپات‌ها از لحاظ اندازه به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید موکاپات مورد نیاز خود را بر اساس تعداد اعضای خانواده و نیاز خود انتخاب کنید. در حالت کلی موکاپات‌ها از لحاظ اندازه در سایزهای 1، 2، 3، 4، 6، 9، 12، 14 و 18 نفره طراحی می‌شوند. این تقسیم‌بندی بر اساس تعداد فنجان انجام می‌شود.

انواع موکاپات از لحاظ جنس

موکاپات‌ها از لحاظ جنس نیز انواع مختلفی دارند. معمولاً این دستگاه‌ها از جنس آلومینیوم، استیل، چدن یا ترکیبی از استیل و آلومینیوم، استیل و سرامیک و آلومینیوم و شیشه ساخته می‌شوند؛ بنابراین شما می‌توانید قهوه ساز با جنس دلخواه خود را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:طرز استفاده از قهوه ساز دستی، برقی و دو فنجانه

انواع موکاپات از لحاظ کارکرد

برای دسته‌بندی موکاپات‌ها، کارکرد آن‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها از لحاظ نوع کارکرد به سه دسته رو گازی (حرارت شعله)، برقی و موکاپات‌های اینداکشن تقسیم‌بندی می‌شوند. با توجه به این تفاسیر شما می‌توانید موکاپات مورد نیاز خود بر اساس سلیقه شخصی خود انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:لیست مهم‌ترین وسایل آشپزی در طبیعت

آموزش طرز استفاده از موکاپات

آموزش-طرز-استفاده-از-موکاپات

تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست

. شما به ‌راحتی و در عرض چند دقیقه می‌توانید نوشیدنی مورد علاقه خود را با استفاده از دستگاه موکاپات تهیه کنید؛ اما ابتدا باید طرز استفاده از موکاپات را یاد بگیرید تا موقع درست کردن قهوه به مشکل نخورید. به ‌طور کلی طرز استفاده از موکاپات به شکل زیر است:

آسیاب کردن قهوه

قبل از انجام هر کاری باید قهوه‌ مورد نیاز برای تهیه اسپرسو را آسیاب کنید، چون قهوه‌های تازه آسیاب شده طعم لذیذتری دارند. با توجه به نوع قهوه، درجه آسیاب را تنظیم کرده و قهوه را آسیاب کنید.

پر کردن سبد قهوه

پس از آسیاب کردن قهوه باید مقدار مورد نیاز را در سبد قهوه بریزید. نیازی به فشرده کردن قهوه یا کوبیدن آن نیست؛ چرا که شما می‌توانید سطح قهوه را با استفاده از دست خود به ‌راحتی صاف کنید. دقت داشته باشید که اگر قهوه را فشرده کنید یا بیشتر از ظرفیت سبد قهوه بریزید، باعث منفجر شدن موکاپات شده و ممکن است منجر به آسیب‌دیدگی شما شود.

پر کردن مخزن آب موکاپات

در این مرحله شما باید مخزن آب موکاپات را با آب گرم پر کنید. شما باید این کار را تا زمانی که آب به زیر سوپاپ می‌رسد ادامه دهید.

آب بندی موکاپات

اکنون شما باید مخزن قهوه را به آرامی روی مخزن آب بگذارید و سپس قوری را ببندید. اجزای موکاپات را به درستی روی هم قرار دهید تا دستگاه به ‌صورت کامل آب‌بندی شود.

قرار دادن موکاپات روی اجاق گاز

در این مرحله شما باید دستگاه اسپرسو ساز را روی شعله حرارت متوسط گاز قرار دهید و منتظر بمانید که آب داخل آن بجوشد. دقت داشته باشید که اگر زیر شعله زیاد باشد، منجر به فوران قهوه از موکاپات خواهد شد؛ پس همیشه شعله ملایم را برای این کار انتخاب کنید.

قهوه ساز

دستگاه اسپرسو ساز را روی شعله حرارت متوسط گاز قرار دهید و منتظر بمانید که آب داخل آن بجوشد

گرفتن عصاره قهوه

پس از به جوش آمدن آب، فرآیند عصاره گیری شروع می‌شود. عصاره گیری را تا زمانی ادامه دهید که رنگ قهوه کاملاً روشن شود و به بیرون بپاشد.

سرو کردن قهوه اسپرسو

در این مرحله شما باید موکاپات را از روی شعله بردارید و قهوه را داخل فنجان‌ها بریزید. دقت داشته باشید که با خاموش کردن موکاپات قبل از جوشش کامل آن، می‌توانید قهوه‌های غلیظی تهیه کنید. اکنون می‌توانید قهوه اسپرسو آماده شده را نوش جان کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

نکات مهم استفاده از موکاپات

پس از این که طرز استفاده از موکاپات را یاد گرفتید، آماده کردن قهوه برای شما مثل آب خوردن خواهد بود؛ اما برای این که بتوانید در این زمینه موفق عمل کرده و از موکاپات خود به خوبی محافظت کنید، لازم است که یک سری نکات مهم را در دستور کار خود قرار دهید. به ‌طور کلی نکات مهم استفاده از موکاپات عبارت‌اند از:

  • برای تهیه قهوه با موکاپات باید از دستگاه‌های مناسب استفاده کنید. به‌ عنوان مثال برای تهیه قهوه برای 1 نفر باید از موکاپات تک نفره و برای تهیه قهوه برای چند نفر باید از موکاپات چند نفره استفاده کنید. استفاده از موکاپات مناسب به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید قهوه‌هایی با طعم لذیذ و به یاد ماندنی آماده کنید.
  • هنگام استفاده از موکاپات باید به درجه آسیاب آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. این درجه با توجه به نوع قهوه متفاوت است. برای قهوه‌های ترک از درجه آسیاب ریز، برای قهوه‌های فرانسه از درجه آسیاب درشت و برای تهیه اسپرسو از درجه متوسط استفاده کنید.
  • برای این که بتوانید قهوه‌های لذیذ و خوش طعمی آماده کنید لازم است که حتماً از آب داغ برای این کار بهره ببرید.
  • تحت هیچ شرایطی نباید شیر را داخل محفظه دیگ بریزید. این کار باعث می‌شود که پروتئین و چربی شیر به محفظه‌های دستگاه نفوذ کرده و بیرون نیاید.
  • برای غلیظ‌تر شدن قهوه، بهتر است که قبل از جوشش کامل، زیر اجاق را خاموش کنید.
  • شما نباید از فیلتر موجود روی سبد قهوه استفاده کنید. چون گذاشتن فیلتر کاغذی باعث می‌شود که فشار بیشتری به دیگ آب جوش وارد شده و باعث انفجار آن شود.
  • سعی کنید از اجاق گازی برای تهیه قهوه با موکاپات استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که شعله‌های اجاق، قسمت پایینی موکاپات را گرم نگه داشته و امنیت دریچه اطمینان بیشتر شود.
  • هر از گاهی واشر پلاستیکی موجود در موکاپات را چک کنید. این واشر به منظور جلوگیری از پاشش آب از کناره‌های موکاپات تعبیه شده است.
  • تحت هیچ شرایطی از قهوه ترک یا قهوه فرانسه برای تهیه اسپرسو استفاده نکنید. چون در چنین شرایطی قهوه به ‌صورت ناقص عصاره گیری می‌شود یا می‌سوزد؛ بنابراین تمام زحمت‌های شما به هدر رفته و نمی‌توانید اسپرسو میل کنید.
  • اولین اسپرسویی که داخل دستگاه آماده می‌کنید را دور بریزید.
  • هیچ‌وقت قهوه داخل اسپرسو را فشرده نکنید؛ چون این کار باعث می‌شود که دستگاه توانایی لازم برای خارج کردن عصاره قهوه را نداشته باشد. بهتر است پودر قهوه را داخل سبد قهوه بریزید و آن را با دست مرتب کنید.
نکات-مهم-استفاده-از-موکاپات

تحت هیچ شرایطی از قهوه ترک یا قهوه فرانسه برای تهیه اسپرسو استفاده نکنید

سخن پایانی

موکاپات یک دستگاه قهوه اسپرسو ساز دم‌دستی است که شرایط لازم برای تهیه قهوه در عرض چند دقیقه را برای شما فراهم می‌کند. این دستگاه‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و در مدل‌های مختلف روانه بازار می‌شوند. برای این که بتوانید قهوه‌های خوشمزه و لذیذی با موکاپات تهیه کنید، لازم است که طرز استفاده از آن را یاد بگیرید. در این مقاله طرز استفاده از موکاپات و نکاتی که باید راجع به آن بدانید را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

  • بهترین برندهای سازنده موکاپات کدام‌اند؟

بیالتی، رومکس، رومانتیک هوم، امپراتور، آریته و تیرا، به‌ عنوان بهترین برندهای سازنده موکاپات شناخته می‌شوند و جزو گزینه‌های ایده‌آل برای خرید هستند.

  • قیمت دستگاه موکاپات چند است؟

قیمت موکاپات به فاکتورهای مهمی همچون جنس دستگاه، برند سازنده و ظرفیت دستگاه بستگی دارد؛ بنابراین شما می‌توانید موکاپات مورد نیاز خود را با قیمت دلخواه خریداری کنید.

  • خرید موکاپات به چه افرادی توصیه می‌شود؟

موکاپات یک دستگاه دم‌دستی برای تهیه قهوه اسپرسو است و خرید آن به افرادی که عاشق درست کردن قهوه در هر زمان و مکانی هستند توصیه می‌شود.

  • دستگاه موکاپات از چه جنسی ساخته می‌شود؟

موکاپات‌ها از لحاظ جنس ساخت به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. جنس این دستگاه‌ها از استیل، شیشه، آلومینیوم و چدن است.

  • موکاپات برقی بخریم یا گازی؟

موکاپات‌های گازی با توجه به قیمت ارزان‌تر، عدم نیاز به برق، مصرف انرژی کمتر و ابعاد کوچک‌تر گزینه مناسبی برای خرید هستند و همیشه مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرند.

 

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. صادق پیشداد پاسخ

    سلام علیکم
    باسپاس از شما بخاطر آموزش طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات، و البته نیز یک انتقاد از تصویری که قهوه را روی میز ریخت و پاش کرده است و خب این نشانی از بی نظمی و اسراف بوده که واقعا شایسته یک انسان مرتب نیست.

    1. محسن فیوج پاسخ

      سلام کاملا درست میگید
      من خودم باقاشق مخصوص قهوه پودراسپرسو رو داخل مخزن میریزم
      طوری ک روی زمین نریزه
      و کمی هم قهوه رومیکوبم وسطح مخزن روهم صاف میکنم
      دراخر هم چندسوراخ روی سطح قهوه ایجادمیکنم ک عصاره ی قهوه به راحتی وارد مخزن اصلی بیاد
      روی شعله ی خیلی کم اینکاروانجام میدم
      وقتی ک قهوه رودارم میگیرم مخزن به نصف رسید ازروی شعله گازبرش میدارم
      و یک قهوه ی غلیظ وخوشمزه ایی وآماده ومیل میکنیم✔️☕

  2. ارشیا پاسخ

    سلام.
    فرمایش شما درباره تهیه اسپرسو کاملا اشتباه است.
    مخزن نباید با آب گرم پر شود زیرا باعث فشار به سوپاپ می شود و عمر دستگاه کم می کند، از آب ولرم یا سرد استفاده شود. استفاده از کاغذ فیلتر خیلی مهم است، زیرا از ورود تفاله جلوگیری میکنه و هم خامه خوب می ده این کار با دستمال کاغذی می تونید انجام بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + دو =