Banner Image
چگونه جا رختخوابی درست کنیم

چگونه جا رختخوابی درست کنیم؟

امتیاز دهید

رختخواب‌های سبک و مسافرتی یکی از لوازمی به شمار می‌روند که با فرهنگ ایرانی و مهمان‌نوازی رابطه تنگاتنگی دارند و تقریباً در منزل هر ایرانی دیده می‌شوند. خانه‌های مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های ما معمولاً یک کمد دیواری اختصاصی داشت که بعد از استفاده، رختخواب‌ها را به صورت تاشده در آن جا می‌دادند؛ اما امروزه بسیاری از خانه‌ها، بخصوص آپارتمان‌های کوچک‌تر، فاقد کمد دیواری یا فضای مناسب برای قرار دادن رختخواب‌ها هستند و رها کردن آن‌ها در فضای اتاق، می‌تواند محیط را بسیار شلخته و نامرتب نشان دهد. اینجا است که آموزش ساخت جا رختخوابی به کمکتان می‌آید!

در این مقاله قصد داریم ایده‌هایی برای مرتب کردن رختخواب‌ها ارائه دهیم و روش دوخت جا رختخوابی را بررسی کنیم. جا رختخوابی یک باکس بزرگ است که معمولاً با استفاده از پارچه دوخته می‌شود و رختخواب‌ها را در خود جای می‌دهد. اگر در منزل خود به چنین باکسی نیاز دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

ایده‌هایی برای سر و سامان دادن به رختخواب‌ها

اگر لحظاتی به دوران کودکی خود فکر کنید، احتمالاً بازی کردن در کمد دیواری‌های خنک لابه‌لای رختخواب‌ها را به یاد می‌آورید. در گذشته کمد دیواری یک جزء رایج از منازل بود اما با گذشت زمان و رونق زندگی شهری، خانه‌ها کوچک‌تر شدند، تخت‌ها جای رختخواب‌ها را گرفتند و تعداد کمدها نیز محدودتر شد. با توجه به اینکه بسیاری از ما در خانه‌هایمان تعدادی لحاف و تشک برای مهمانان در نظر گرفته‌ایم، نیاز به فضایی داریم که این رختخواب‌ها را در آن قرار دهیم. از آنجا که کمدهای دیواری امروزی معمولاً فضای کافی برای این کار را ندارند، ساخت جا رختخوابی یک راه‌حل عالی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:ساده‌ترین روش شستن تشک تخت و رفع زردی آن

اما قبل از اینکه با روش‌های دوخت جا رختخوابی آشنا شوید، بیایید چند نکته برای سر و سامان دادن به رختخواب‌ها را بررسی کنیم:

ایده‌هایی برای سر و سامان دادن به رختخواب‌ها

از آنجا که کمدهای دیواری امروزی معمولاً فضای کافی برای این کار را ندارند، ساخت جا رختخوابی یک راه‌حل عالی به شمار می‌رود

طبقه‌بندی کمد رختخواب

اگر کمد دیواری دارید اما در آن لباس و وسایل دیگر را قرار داده‌اید و نمی‌توانید رختخواب‌ها را در آن جا دهید، بهتر است با تفکیک فضای داخلی کمد و بخش‌بندی آن شروع کنید. به این طریق، شاید جای بیشتری در کمد باز ‌شود و بتوانید رختخواب‌ها را نیز در آن جا دهید. برای گذاشتن رختخواب‌ها، لوازمی مانند پتوهای مسافرتی و سبک، کوسن‌ها و بالش‌های کوچک که ممکن است بیشتر از سایر اقلام مورد استفاده قرار گیرند را در طبقات پایین‌تر در دسترس قرار دهید. همچنین می‌توانید پتوها و لحاف‌های ضخیم و سنگین را متناسب با فصل، در طبقات بالاتر دور از دسترس بگذارید.

طبقه_بندی کمد رختخواب

می‌توانید پتوها و لحاف‌های ضخیم و سنگین را متناسب با فصل، در طبقات بالاتر دور از دسترس بگذارید

تا کردن و چیدمان منظم رختخواب‌ها

نظم قرارگیری تشک‌ها و لحاف‌ها در کمد اهمیت زیادی دارد. شاید اگر رختخواب‌ها را به درستی در کمد بچینید، دیگر نیازی به ساخت جا رختخوابی نباشد. لحاف و ملحفه‌ها را به شکلی تا کنید که جای کمتری بگیرند. قرار دادن رختخواب‌ها به صورت تا نکرده در کمد نه تنها ظاهری زشت و نامرتب به آن می‌دهد، بلکه باعث چروک شدن ملحفه‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید:آموزش دوخت سفره پارچه ای به روش ساده

تشک‌ها را یک بار تا کنید تا نشکنند و لحاف و پتوها را نیز با ۲-۳ بار تا کردن داخل کمد بگذارید. یک قسمت از کمد را به ملحفه‌ها اختصاص داده و آن‌ها را به طور تا شده و منظم روی هم بچینید. این مراحل را برای پتوهای مسافرتی نیز تکرار کرده و در نهایت بالش‌ها و کوسن‌ها را به ترتیب کنار هم بگذارید. هرچه این مراحل را منظم‌تر انجام دهید، کمدتان مرتب‌تر و تمیزتر خواهد بود.

تا کردن و چیدمان منظم رختخواب_ها

قرار دادن رختخواب‌ها به صورت تا نکرده در کمد نه تنها ظاهری زشت و نامرتب به آن می‌دهد، بلکه باعث چروک شدن ملحفه‌ها می‌شود

تمیز کردن کمد به صورت منظم

هرچه فواصل بین تمیز کردن کمد کمتر باشد،‌ نظم آن بیشتر بوده و رختخواب‌ها سالم‌تر می‌مانند. یکی از عواملی که کمد را شلوغ و شلخته نشان می‌دهد، مرتب نکردن آن است؛ بنابراین یک روتین مشخص چند ماهه یا چند هفته‌ای برای تمیز کردن کمد داشته باشید و به آن وفادار بمانید. اگر به طور منظم این کار را انجام دهید، هرگز کمد شلوغ نمی‌شود و در صورت لزوم می‌توانید رختخواب‌ها را بشویید تا همیشه آماده استفاده باشند.

تمیز کردن کمد به صورت منظم

تشک‌ها را یک بار تا کنید تا نشکنند و لحاف و پتوها را نیز با ۲-۳ بار تا کردن داخل کمد بگذارید

پرهیز از خرید تعداد زیادی رختخواب

قبل از خرید رختخواب یا ساخت جا رختخوابی، اول به طور میانگین تعداد مهمانانی که ممکن است از خانه‌تان بازدید کنند را در نظر بگیرید. شاید به یک یا دو دست رختخواب بیشتر نیاز نباشد. بخصوص اگر به تازگی ازدواج کرده‌اید، به بیش از دو الی سه دست رختخواب نیاز ندارید زیرا مهمانان زیادی نخواهید داشت که چند شب بخواهند در خانه شما اقامت داشته باشند. می‌توانید برای زیباتر کردن جهیزیه و نشان دادن سلیقه خود، پتوها را به شکل گل تا کنید و لحاف، تشک و ملحفه را به ترتیب روی هم بگذارید تا در زمان نیاز، یک ست کامل را بردارید.

بیشتر بخوانید:آموزش دوخت جامدادی برای مدرسه در 20 دقیقه!

مرتب کردن رختخواب‌ها بدون کمد دیواری

اگر خانه شما کمد دیواری ندارد، یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید ساخت جا رختخوابی است. راه‌های دیگری نیز برای مرتب کردن رختخواب‌ها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • استفاده از صندوق‌های قدیمی و آنتیک: صندوق‌های قدیمی بزرگ و آنتیک می‌توانند وسایل زیادی از جمله رختخواب را در خود جای دهند. به همین دلیل، یک گزینه خوب برای طبقه‌بندی و نظم‌دهی پتوها و تشک‌ها این صندوق‌ها هستند. می‌توان آن‌ها را در گوشه‌ای از منزل یا کنار تخت قرار داد و از آن‌ها برای نگهداری بالشت و پتوهای اضافه استفاده کرد.
  • استفاده از سبدهای تزئینی: سبدهای بافتی یا حصیری یک ایده دیگر برای نگهداری رختخواب‌های اضافی در کنار مبلمان یا تخت هستند. برخی از این سبدها بدون درب هستند که می‌توانید پتوهای مسافرتی و سبک را به صورت رول یا تا شده در آن‌ها قرار دهید. برخی دیگر نیز با درب ارائه می‌شوند که برای نگهداری پتوهای ضخیم مناسب‌تر هستند.
  • استفاده از سبد لباسشویی: این سبدها معمولاً برای نگهداری لباس‌های خیس یا آماده برای شستشو استفاده می‌شوند، اما اگر وقت یا حوصله ساخت جا رختخوابی را ندارید، می‌توانید نمونه‌های مدرن‌تر و شیک‌تر آن‌ها را به عنوان جا رختخوابی استفاده کنید.
  • استفاده از جعبه مقوایی قوی: این جعبه‌ها معمولاً بسیار محکم و مطمئن هستند اما ظاهر جذابی ندارند. برای اینکه ظاهر آن‌ها را شیک‌تر کنید، می‌توانید از ورق‌های تزئینی یا رنگ‌آمیزی کمک بگیرید. البته بهتر است برای تزئین این جعبه‌ها از طرح و رنگ هماهنگ با پرده یا روتختی خود استفاده کنید.
  • استفاده از جعبه چوبی: یک راه دیگر برای نگهداری رختخواب‌ها، استفاده از جعبه‌های چوبی است که معمولاً با چوب سرو ساخته می‌شوند. قرار دادن رختخواب‌ها در این جعبه‌ها باعث می‌شود آن‌ها همیشه خوشبو و تمیز بمانند.
  • قرار دادن رختخواب‌ها زیر تخت: فضای زیر تخت نیز برای قرار دادن رختخواب‌ها جای مطلوبی محسوب می‌شود. می‌توانید پتوها و ملحفه‌ها را زیر تخت به صورت منظم و تا شده قرار دهید.
مرتب کردن رختخواب_ها بدون کمد دیواری

اگر خانه شما کمد دیواری ندارد، یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید ساخت جا رختخوابی است

ساخت جا رختخوابی یا بقچه زیپ‌دار

اما گذشته از تمام روش‌هایی که در بالا معرفی شد، بهترین راه برای نگهداری لحاف و تشک‌ها ساخت جا رختخوابی است. می‌توانید جا رختخوابی به شکل بقچه زیپ‌دار مستطیل شکل را از بازار تهیه کنید، اما دوخت آن نیز کار بسیار راحتی است. با این روش می‌توانید بقچه را با ابعاد دلخواه خود ساخته و رختخواب‌هایتان را بر حسب فصل استفاده، دسته‌بندی کنید. این بقچه‌های زیپ‌دار برای مرتب کردن رختخواب‌ها در خانه‌هایی که کمد دیواری ندارند یا تعداد کمدهای آن‌ها محدود است، گزینه‌های بسیاری کاربردی به شمار می‌روند.

ساخت جا رختخوابی یا بقچه زیپ_دار

می‌توانید جا رختخوابی به شکل بقچه زیپ‌دار مستطیل شکل را از بازار تهیه کنید، اما دوخت آن نیز کار بسیار راحتی است

ساخت کاور جاجیم برای رختخواب

یکی از انواع متریال‌هایی که می‌توانید برای ساخت کاور یا جا رختخوابی استفاده کنید، جاجیم است. تولید کاور جاجیم شامل دو مرحله می‌شود: برش و دوخت پارچه. در ادامه این مراحل را به طور کامل شرح می‌دهیم:

  1. در مرحله برش پارچه، باید آن را به طور کامل روی میز برش پهن کرده و نسبت به سایز درخواستی، آن را به طور سرتاسری با نسبت حدوداً ۱ به ۵ برش دهید.
  2. پارچه برش خورده را از روی میز جمع کرده و بخش کوچک آن را برای ساخت دیواره، دوباره روی میز قرار داده و برش بزنید.
  3. در این مرحله، کفی کاور را برش دهید تا دو تکه بزرگ آماده دوخت شود.
  4. برای ساخت جا رختخوابی، ابتدا زیپ را به دهانه بالایی کاور همراه با نوار دوخته و دو تکه را به طور کامل به هم بدوزید.
  5. در صورت تمایل می‌توانید برای کاور دسته‌هایی نیز در نظر بگیرید و آن‌ها را در طرفین بالای کاور بدوزید.

بیشتر بخوانید:چیدمان کمد لباس: چطور کمد لباس را بچینیم؟

ساخت کمد دیواری در منزل

یک کار دیگر که می‌توانید برای نظم دادن به رختخواب‌ها انجام دهید، ساخت کمد دیواری است. البته این کار به مهارت خاصی نیاز دارد و باید به طور دقیق انجام شود تا در آینده خطرآفرین نباشد. به طور کلی، مراحل ساخت کمد دیواری برای رختخواب به شرح زیر است:

  1. محل قرارگیری کمد را اندازه بگیرید. این مکان می‌تواند یک فرورفتگی در دیوار یا یک ضلع از اتاق باشد. اگر می‌خواهید کمد را در یک ضلع اتاق قرار دهید، اندازه عرض دیوار و ارتفاع از کف تا سقف اتاق را بگیرید؛ اما اگر کمد قرار است در فرورفتگی دیوار نصب شود، باید عرض جلو و عقب فرورفتگی و همچنین ارتفاع آن را نیز به دست آورید و کم‌ترین اندازه را در نظر بگیرید.
  2. تعداد قفسه‌ها، درب‌ها و کشوهای کمد دیواری را برای ساخت جا رختخوابی مشخص کنید. برای این کار می‌توانید از الگوهای آماده در اینترنت کمک گرفته و اندازه‌های خود را بر آن‌ها اعمال کنید. معمولاً عمق کمدهای جا رختخوابی ۹۰ سانتی‌متر است.
  3. متریال لازم برای ساخت کمد مانند چوب MDF یا PVC را خریداری کنید.
  4. بر اساس الگوی مورد استفاده و طبق اندازه‌گیری‌های انجام ‌شده، قطعات چوب را برش داده، سنباده بزنید و با استفاده از میخ و پیچ به هم وصل کنید.
  5. در نهایت می‌توانید برای زیباتر کردن کمد، از پوشش جلا یا رنگ‌آمیزی بهره ببرید.

سخن پایانی

اگر در خانه کمد دیواری ندارید یا فضای کمدتان بسیار محدود است، نیاز به راه‌حل‌هایی برای مرتب نگه داشتن رختخواب‌ها، لحاف‌ها و پتوهای مسافرتی دارید. در این مقاله انواع روش‌های مرتب کردن این لوازم از جمله ساخت جا رختخوابی را بررسی کردیم و راهکارهایی ارائه دادیم. برای اینکه جا رختخوابی شما همیشه تمیز و مرتب بماند، به صورت دوره‌ای آن را مرتب کرده، پتوها را تا کنید و دسته دسته روی هم قرار دهید. همچنین می‌توانید لای رختخواب‌ها یک صابون خوشبو بگذارید تا هم از حمله حشرات در امان باشند و هم خوشبو بمانند.

سوالات متداول

  • بقچه زیپ‌دار چیست؟

بقچه زیپ‌دار یا همان جا رختخوابی، یک باکس پارچه‌ای است که برای مرتب نگه داشتن رختخواب‌ها استفاده می‌شود.

  • در صورت نداشتن کمد دیواری برای رختخواب‌ها چه کار کنیم؟

اگر منزل شما کمد دیواری ندارد، می‌توانید از کمدهای برزنتی یا پارچه‌ای زیپ‌دار استفاده کنید یا برای رختخواب‌ها یک باکس مخصوص بدوزید.

  • سایز استاندارد باکس جا رختخوابی چند است؟

اگر رختخواب‌های شما بزرگ و جاگیر هستند می‌توانید باکس آن‌ها را به سایز ۴۸*۱۱۸*۴۷ بدوزید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + سیزده =