Banner Image

ساده‌ترین روش شستن تشک تخت و رفع زردی آن

امتیاز دهید

قدیم‌ترها که استفاده از لحاف و تشک و خوابیدن روی زمین متداول بود، دغدغه شستن آن هم بیشتر بود؛ اما این روزها تشک‌های خوشخواب وزن و اندازه بزرگی دارند و نمی‌توان داخل یک تشت انداخت و به ‌راحتی شست. کافی است کوچک‌ترین لکه روی آن بیفتد تا عزا بگیریم که چگونه تشک تخت را بشوییم!

در این مطلب از مجله پیندو با ما همراه باشید تا روش‌های مختلفی برای شستشوی تشک تخت را خدمت شما معرفی کنیم؛ از شستن تشک‌های فنری گرفته تا از بین بردن لکه‌های زرد و ادرار! با پیاده‌ کردن این روش‌ها در خانه می‌توانید مشکل خود را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنید.

شستن تشک تخت در منزل

ازآنجایی‌که برای خرید کالای خواب به خصوص تشک باید هزینه زیادی پرداخت، برای عمر طولانی‌تر باید مراقب تشک بود و تمیز کردن آن اهمیت زیادی در عمر مفید آن دارد. تشک‌ها اغلب دارای کنه، گردوغبار زیاد، پوست مرده بدن، کثیفی و … هستند.

تشک تخت

برای همین باید مرتب تمیز شوند، به‌ویژه اگر از آلرژی رنج می‌برید، حیوانات خانگی دارید یا دوست دارید نیمه‌شب روی تخت و موقع تماشای فیلم خوراکی بخورید. خبر خوب این است که جواب چگونه تشک تخت را بشوییم بسیار ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

نحوه شستن تشک تخت

فرقی ندارد چه نوع تشکی روی تخت خود دارید چه فنری باشد، طبی یا تلفیقی از هر دو، می‌توانید از روش زیر برای شستن و تمیز کردن آن استفاده کنید. قبل از هر کاری بهتر است لوازم موردنیاز چون جاروبرقی، یک پاک‌کننده آنزیمی یا مایع ظرف‌شویی، پودر لباسشویی، جوش‌شیرین، پارچه تمیزکننده و یک تشت آب سرد را کنار دست خود داشته باشید.

مرحله یک: تشک تخت را از هر وسیله اضافه خالی کنید

بالش‌ها، لحاف، تمام ملافه‌ها، روبالشی‌ها و روکش‌های تشک را بردارید و اجازه دهید درحالی‌که تشک را تمیز می‌کنید در ماشین لباسشویی شسته شوند. شستن تمام ملافه‌ها در آب داغ به خلاص شدن از شر هرگونه گرد‌و‌غبار کمک می‌کند. بسته به نوع بالش‌هایی که دارید، ممکن است بتوانید آن‌ها را نیز در ماشین لباسشویی بشویید.

تمیز کردن تشک

مرحله دوم: تشک را جاروبرقی بکشید

اگر به دنبال پاسخ درستی به این سوال بودید که چگونه تشک تخت را بشوییم، کار جدی از همین لحظه شروع می‌شود. جاروبرقی را روشن کنید و روی تشک بکشید. به درزها توجه ویژه‌ای داشته باشید تا هرگونه کثیفی یا گردوغبار پنهان را تمیز کنید.

جارو کشیدن تشک

مرحله سوم: جوش‌شیرین را روی تمام تشک بپاشید

اگر نمی‌توانید تشک خود را زیر نور خورشید یا در معرض هوای تازه قرار دهید، جوش‌شیرین بهترین انتخاب است. یک لایه از آن روی تمام سطح تشک بپاشید و بگذارید چند ساعت بماند. جوش‌شیرین اسید را تجزیه کرده و رطوبت یا بوی تشک را جذب می‌کند. هر چه مدت زمان بیشتری جوش‌شیرین روی تشک بماند، بهتر عمل می‌کند!

پاشیدن جوش شیرین روی تشک

همان‌طور که تشک با جوش‌شیرین پوشانده‌اید، پنجره‌های اتاق را باز کنید تا هوای تازه و نور خورشید وارد شود. اشعه ماورا بنفش خورشید دارای قدرت باورنکردنی برای از بین بردن کپک یا باکتری روی تشک است.

بیشتر بخوانید: آیا تشک رویال قابل شستشو است؟

مرحله چهارم: دوباره جاروبرقی بکشید

هنگامی‌که جوش‌شیرین اثر جادویی خود را روی تشک گذاشت و حالا می‌دانیم چگونه تشک تخت را بشوییم، آن را دوباره با جاروبرقی تمیز کنید. حتما این کار را به‌صورت دقیق و کامل انجام دهید تا جوش‌شیرینی روی تشک باقی نماند؛ زیرا ممکن است برای پوست افراد حساس، خارش و التهاب به همراه داشته باشد.

مرحله پنجم: نوبت تمیز کردن سمت دیگر تشک است

حالا آن طرفی که بدون لکه است. تشک را برگردانید و مراحل 1 تا 4 را تکرار کنید تا هر دو طرف به یک اندازه تازه و تمیز شوند. همچنین فراموش نکنید که هر سه ماه یک‌بار تشک خود را برگردانید، اما این قانون کلی فقط در مورد تشک‌های فنری صدق می‌کند؛ زیرا در طول زمان فشرده می‌شوند.

از بین بردن لکه زرد روی تشک تخت

لکه‌های عرق گاهی رنگ زردی روی تشک باقی می‌گذارند، ریختن یک لیوان نوشیدنی و خوردن خوراکی روی تخت هم در بروز این مشکل مقصر هستند. شاید با سرچ این سوال که چگونه تشک تخت را بشوییم به دنبال روشی باشید که با شلنگ به جان تشک خود بیفتید، اما هرگز تشک خود را خیس نکنید یا آب یا محلول تمیزکننده را مستقیما روی آن نریزید. بهترین کار تمیز کردن لکه با یک لکه ‌بر است.

از بین بردن لکه زرد روی تشک تخت

لکه بری که انتخاب می‌کنید به نوع لکه و نوع تشک بستگی دارد. پاک‌کننده را روی یک پارچه سفید تمیز اسپری کنید و سپس ناحیه لکه‌دار را با پارچه پاک کنید. پس ‌از آن، شما می‌توانید پارچه دیگری را در آب سرد فرو ببرید. آب اضافی آن را بگیرید و روی محل موردنظر بکشید تا لکه از بین برود. می‌توانید محلول تمیزکننده را با مخلوط مایع ظرف‌شویی با آب یا آب سرد و پر اکسید هیدروژن درست کنید و از آن به‌عنوان جایگزینی برای پاک‌کننده‌های آنزیمی استفاده کنید.

نحوه شستن ادرار از تشک تخت

بعد از نشتی که ادرار کودک از پوشک یا ادرار حیوان خانگی روی تخت دارد، اولین سوالی که در ذهن نقش می‌بندد این است که حالا چگونه تشک تخت را بشوییم. به‌جای دست‌دست کردن بهتر است هر چه سریع‌تر آن را تمیز کنید. خوشبختانه، تنها چیزی که به آن نیاز دارید، چند وسیله معمولی نظافت منزل است. در ادامه نحوه تمیز کردن ادرار از تشک، جلوگیری از ایجاد لکه و از بین بردن بوی ادرار از رختخواب را توضیح خواهیم داد.

نحوه شستن ادرار از تشک تخت

گام اول: آماده کردن وسایل مورد نیاز

در گام اول تمام ملافه‌های خود را در اسرع وقت در ماشین لباسشویی قرار دهید. حالا به سرکه سفید، جوش‌شیرین، آب، یک اسپری، جاروبرقی و چند حوله یا پارچه تمیز نیاز دارید. با استفاده از یک حوله یا دستمال کاغذی حوله‌ای، به‌آرامی نواحی مرطوب را پاک کنید تا مایعات جذب شوند. تشک را مالش یا فشار ندهید، این کار باعث می‌شود که ادرار بیشتر به لایه زیرین آن فرو برود. اگر لکه از قبل است و خشک‌شده نیازی به انجام این مرحله نیست.

بیشتر بخوانید: چه تشکی برای دیسک کمر مناسب است؟

گام دوم: تمیز کردن لکه با محلول جادویی

از نصف استکان آب و نصف استکان سرکه مقطر محلولی درست کنید و آن را در یک بطری اسپری بریزید. روی محل دارای لکه، محلول سرکه اسپری کنید. با استفاده از حوله، رطوبت اضافی را دوباره بگیرید. ناحیه موردنظر را با یک لایه جوش‌شیرین بپوشانید. بگذارید جوش‌شیرین تا جایی که ممکن است؛ حداقل 8 ساعت روی تشک بماند.

از بین بردن لکه زرد روی تشک تخت

گام سوم: جارو کشیدن

جوش‌شیرین روی تشک را با جاروبرقی تمیز کنید و لکه و بوی ادرار روی تشک را بررسی کنید. در صورت لزوم، مراحل گفته ‌شده را تکرار کنید تا بو و لکه‌ها کاملا از بین بروند. این فرآیند به‌طورکلی بوی ادرار را از تشک حذف می‌کند و از ایجاد لکه‌های دائمی جلوگیری می‌کند. برای این کار مقدار زیادی جوش‌شیرین استفاده کنید و زمان کافی بدهید تا تمام رطوبت اضافی روی تشک را جذب کند.

گام چهارم: ساخت و استفاده از محلولی قوی برای لکه‌های سرسخت

اگر لکه قدیمی ادرار باعث شده مدام به این سوال فکر کنید که چگونه تشک تخت را بشوییم، به محلولی بسیار قوی‌تر نیاز دارید. برای این کار مقداری جوش‌شیرین، پر اکسید هیدروژن و مایع ظرف‌شویی تهیه کنید. 220 گرم پر اکسید هیدروژن، 3 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین و 2 تا 4 قطره مایع ظرف‌شویی یا مایع لباسشویی را با هم مخلوط کنید و با استفاده از یک اسپری، محلول را به‌طور سخاوتمندانه روی هر ناحیه دارای لکه بزنید و اجازه دهید آن‌قدری روی لکه بماند تا خشک شود.

ساخت محلول قوی برای لکه‌های سرسخت

پس از چند ساعت یک لایه جوش‌شیرین خشک روی تشک تشکیل خواهد شد. آن را با جاروبرقی تمیز کنید و ببینید که آیا لکه باقی‌مانده است یا خیر. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید. این محلول به از بین بردن بوهای نامطبوع و بد روی تشک هم کمک می‌کند.

شستن تشک تخت در قالیشویی

ساده‌ترین جواب به اینکه چگونه تشک تخت را بشوییم سپردن کار به کاردان است. خوشبختانه این روزها قالیشویی‌ها علاوه بر خدمات که برای شستن انواع فرش ارائه می‌دهند، کار شستن تشک را نیز قبول می‌کنند. ازآنجایی‌که به‌صورت اصولی هر لکه را از بین می‌برند می‌توان برای هر نوع شستشویی به این نوع خدمات اعتماد کرد. همچنین از دستگاه‌های تخصصی برای این کار استفاده می‌شود که بدون از بین بردن رنگ تشک، آن را از هر آلودگی پاک می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا روش‌های درست و اصولی برای این سوال که چگونه تشک تخت را بشوییم، بررسی شود. اجرای درست این روش‌ها تا حد زیادی انواع لکه روی تشک را محو خواهد کرد. درصورتی‌که هرکدام از این روش‌ها جواب نداد ممکن است نیاز به سپردن کار به قالیشویی باشد.

سوالات متداول

  • قیمت شستشوی تشک در قالیشویی چقدر است؟

قیمت شستشو به مواردی چون ابعاد، تک نفره یا دو نفره بودن و نوع تشک بستگی دارد و نمی‌توان قیمت واحدی برای آن عنوان کرد.

  • آیا می‌توان تشک خوشخواب را با استفاده از بخارشوی شست؟

دستگاه بخارشوی خانگی به دلیل بخار داغ می‌تواند برای از بین بردن موجودات ذره‌بینی روی تشک اثر داشته باشد اما نمی‌توان لکه‌های زرد را با کمک آن تمیز کرد.

  • آیا می‌توان از وایتکس برای شستن تشک استفاده کرد؟

اگر تشک رنگی باشد استفاده از سفیدکننده خالص ممکن است باعث از بین رفتن رنگ آن شود. بهتر است آن را رقیق کرده و ابتدا رو بخش کوچکی از تشک امتحان کنید. درصورتی‌که رنگ تغییر نکرد از آن استفاده کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =