Banner Image
پتو برقی

پتو برقی چیست

امتیاز دهید

در یک عصر زمستانی بسیار سرد، هیچ حسی بهتر از این نیست که پتوی برقی خود را روشن کنید و در یک تخت گرم و دنج برای خوابی راحت و آرام آماده شوید. شاید از خود بپرسید که پتو برقی چیست و چرا باید از آن برای خواب راحت استفاده کرد. در واقع هنگامی که به گرمای اضافی نیاز دارید، پتوهای برقی برای خوابی آرام انتخابی عالی هستند و در اشکال و اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارند تا مطابق سلیقه خود یکی را بخرید. در این مطلب، نکات مفیدی را برای نحوه استفاده و نگهداری ایمن از آن به شما ارائه خواهیم داد.

پتو برقی چیست؟

پتوی برقی که به ‌عنوان پتوی گرم‌کننده نیز شناخته می‌شود، یک لوازم جانبی مفید برای بستر شما است که عناصر و اجزای گرمایشی الکتریکی داخلی دارد. این محصول برای تولید گرما طراحی شده و معمولاً دارای تنظیمات برای دما است که به شما امکان می‌دهد سطح گرمای دلخواه خود را انتخاب کنید. همچنین پتوهای برقی یک لوازم جانبی مقرون‌به‌صرفه برای ماه‌های سردتر به شمار می‌روند؛ زیرا نیازی به گرم کردن کل خانه خود ندارید. با خرید این محصول نه‌ تنها می‌توانید گرم بمانید، بلکه در هزینه خود نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

پتو برقی چیست

تاریخچه تولید و استفاده از پتو برقی

اولین پتوی الکتریکی در اوایل دهه 1900 اختراع شد و البته شباهت چندانی به پتوهای برقی که امروزه با آن‌ها آشنا هستیم نداشت. آن‌ها وسایل گرمایشی بزرگ و حجیم بودند و استفاده از آن‌ها خطرناک محسوب می‌شد. مخترعی به نام اس آی راسل اختراع آن را به ثبت رساند و برای همین برخی او را مخترع پتوی برقی مدرن می‌دانند.

در سال 1921، از این ‌دست پتوها برای بیماران مبتلا به سل استفاده شد. در آن سال‌ها به بیماران سل، سپری کردن زمان زیادی در هوای آزاد تجویز می‌شد و این پتوها برای گرم نگه‌ داشتن بیماران کاربرد داشت. بعدها در سال 1936 اولین پتوی اتوماتیک و برقی اختراع شد. دارای یک کنترل ترموستات جداگانه بود که به ‌طور خودکار درجه حرارت آن تنظیم می‌شد. این طرح اولیه تا سال 1984 که پتوهای الکتریکی بدون ترموستات به بازار معرفی شدند، باقی ماند.

در سال 1946 اولین پتوی برقی اتوماتیک در ایالات متحده به قیمت 39.50 دلار به فروش رفت، اما اصطلاح “پتوی برقی” تا دهه 1950 برای آن استفاده نمی‌شد و به نام پتوهای گرم‌کننده شهرت داشت. تا اینکه در دهه 80 محصولات امروز تولید شد و به فروش رسید.

بیشتر بخونید:نحوه شستن پتو با ماشین لباسشویی

تاریخچه تولید و استفاده از پتو برقی

در سال 1921، از این ‌دست پتوها برای بیماران مبتلا به سل استفاده شد.

 پتوهای برقی چگونه کار می‌کنند؟

حال که می‌دانید پتو برقی چیست، بد نیست نگاهی به نحوه عملکرد آن بیندازید. پتوهای برقی با استفاده از سیم‌های گرمایش الکتریکی یکپارچه که در پارچه قرار داده شده‌اند، کار می‌کنند. هنگامی که پتو به برق متصل و روشن می‌شود، سیم‌ها را فعال می‌کند که باعث گرم شدن پارچه و تخت خواهد شد.

پتوهای برقی چقدر داغ می‌شوند؟

پتوهای برقی از نظر میزان گرما و داغ شدن متفاوت هستند و معمولاً تنظیمات حرارتی قابل تغییر دارند تا به شما امکان انتخاب بدهند. کمترین دمای این محصولات معمولاً از 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد شروع می‌شود و تا 48 تا 56 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد.

ممکن است از خود بپرسید که استفاده از یک بطری آب گرم روی یک پتو ساده‌‌تر و احتمالاً ارزان‌تر نیست؟! یک بطری آب فوراً گرما را از دست می‌دهد، اما پتوهای برقی مادامی که روشن هستند توانایی تولید گرما را دارند و قابل‌استفاده هستند.

بیشتر بخوانید:چگونه هود آشپزخانه را تمیز کنیم؟

5 مزیت خرید پتوهای برقی که شاید نمی‌دانستید

شاید از خود بپرسید که با وجود شوفاژ و بخاری مزیت خرید پتو برقی چیست. تعدادی از فواید و مزایای خرید پتوهای برقی وجود دارد که ممکن است بسیاری از افراد ندانند، پس به خواندن ادامه این مطلب ادامه دهید تا از مزایای آن مطلع شوید.

مزیت های پتو برقی

شاید از خود بپرسید که با وجود شوفاژ و بخاری مزیت خرید پتو برقی چیست.

1.     پتوهای برقی ارزان‌تر از گرمایش مرکزی هستند

پتوهای برقی می‌توانند یک اکسسوری شیک برای خانه شما باشند! علاوه بر این مدل‌های جدید آن بسیار کارآمد طراحی شده و شما را با کاهش هزینه گرمایش مرکزی گرم نگه می‌دارند. پتوهای برقی فقط نیاز به مصرف انرژی کافی برای گرم نگه ‌داشتن شما دارند نه کل اتاق، بنابراین با یک پتو، می‌توانید خود و بدنتان را گرم کنید.

2.     پتوهای برقی به کاهش درد کمک می‌کند

کاهش درد ناشی از آسیب، قاعدگی یا آرتریت و سیاتیک با گرما ممکن است. گیرنده‌های گرما در بدن شما سیگنال‌های درد ارسال‌ شده به مغز را مسدود می‌کنند، به این معنی که هر دردی را به‌ سرعت از بین می‌برد. علاوه بر این، گردش خون را در بدن شما افزایش می‌دهد. با استفاده از پتوهای برقی، کل بدن شما کاملاً آرام می‌ماند و از احساس سفت شدن عضلات و مفاصل بعد از خواب جلوگیری می‌کند. اگر از یک بیماری مزمن و دردناک رنج می‌برید، یک پتوی برقی می‌تواند از شروع درد شدیدتر جلوگیری کرده و به شما کمک می‌کند ‌بار دیگر راحت بخوابید.

بیشتر بخوانید:شوفاژ برقی چگونه کار می‌کند؟

3.     پتو برقی به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید

اگر دوست دارید بدانید که دیگر مزیت پتو برقی چیست قبل از هر چیزی باید بدانید که مراحل مختلفی برای خواب وجود دارد و بدن ما به‌ طور طبیعی این مراحل را در طول شب طی می‌کند. اگر تغییر دمای ناگهانی شما را آزار می‌دهد، بدون بیدار شدن از مرحله خواب عمیق خارج خواهید شد و صبح حس خستگی و خمودگی خواهید داشت. پتوهای برقی بدن شما را در دمایی آرام و ثابت نگه می‌دارند تا به ‌طور طبیعی مراحل خواب طی شود.

نقش پتوی برقی در خواب راحت

پتوهای برقی بدن شما را در دمایی آرام و ثابت نگه می‌دارند تا به ‌طور طبیعی مراحل خواب طی شود.

4.     ساعت بدن شما را تنظیم می‌کند

ساعت بدن منظم یعنی بدن شما بداند چه زمانی بخوابد و چه زمانی بیدار شود. این امر تحت تأثیر چندین مورد مختلف چون روشن یا تاریک بودن محیط، رژیم غذایی، میزان فعالیت و دما است. اگر زمانی که در رختخواب هستید دمای بدن شما بسیار تغییر می‌کند، ریتم شبانه‌روزی خوابتان مختل خواهد شد. شاید از خود بپرسید ربط ساعت بدن به پتو برقی چیست؟ در پاسخ باید گفت که یک پتوی برقی بدن شما را در تمام شب در دمایی راحت و ثابت نگه می‌دارد.

5.     خلق‌وخوی شما را تقویت می‌کند

بدن شما برای گرم نگه ‌داشتن خود باید انرژی زیادی را مصرف کند. هنگامی که یک پتوی گرم دارید که شما را گرم نگه می‌دارد، بدن شما نیازی به مصرف انرژی برای ماندن در دمای مناسب ندارد؛ بنابراین سیگنال‌های رضایت‌بخشی به مغز شما ارسال می‌کند و باعث می‌شود تا احساس شادی و آرامش بیشتری داشته باشید.

نکات مهم برای نگهداری و استفاده صحیح از پتوهای برقی

می‌دانید نکات مهم نگهداری استفاده صحیح از پتو برقی چیست یا به ‌تازگی آن را خریده‌اید و اطلاعاتی در این مورد ندارید؟ در هر صورت فرقی ندارد که جواب شما به این سوالات چیست. با نگهداری درست از آن هم به حفظ ایمنی خود کمک خواهید کرد و هم باعث بالا رفتن عمر و ماندگاری آن خواهید شد. مهم‌ترین نکات برای نگهداری و استفاده از چنین محصولی عبارت است از:

  • همیشه قبل از خرید پتو دستورالعمل‌های تولید ‌کننده را بررسی کنید تا ببینید که آیا امکان استفاده در طول شب را دارد یا خیر.
  • بهتر است هر 10 سال یک‌بار پتو را عوض کنید. با این ‌حال، اگر قبل از 10 سال پتوی برقی شما علائم ساییدگی و پارگی را نشان می‌دهد، باید فوراً آن را تعویض کنید.
  • با نزدیک شدن به فصول گرم‌تر، ممکن است بخواهید پتوی برقی خود را جمع کنید. برای بسته‌‌بندی پتو بهتر است آن را به شکل رول جمع کرده و تا نکنید، زیرا تا کردن پتو می‌تواند به سیم‌ها آسیب برساند.
  • بررسی منظم برای سایش و پارگی در یک پتو برقی هم برای نگهداری درست و ایمنی آن ضروری است.
  • تمام دستورالعمل‌های سازنده را برای استفاده، مراقبت، تمیز کردن و نگهداری پتو اجرا کنید.
  • مراقب لکه‌های تیره یا ساییدگی نشان‌دهنده سوختگی باشید و در صورت دیدن آن‌ها پتو را دور بیندازید.
  • وقتی از پتوی خود استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید.
  • هم‌زمان از دو یا چند پتوی برقی استفاده نکنید.
  • از پتوی برقی و پد گرمایشی به‌ طور هم‌زمان استفاده نکنید.
  • اگر پتوی شما تایمر ندارد، قبل از خواب آن را خاموش کنید.
  • لبه‌های پتوی برقی را زیر تشک نگذارید. بالش، پتو، کتاب، اسباب‌بازی یا سایر وسایل را هم روی آن نچینید.
  • هم‌زمان از کیسه آب گرم و پتوی برقی استفاده نکنید.
  • پتوی برقی خیس را به برق نزنید یا روشن نکنید.
  • مراقب اشیاء نوک تیز باشید که ممکن است به عناصر گرمایشی پتو آسیب برساند.
استفاده صحیح از پتوی برقی

هم‌زمان از دو یا چند پتوی برقی استفاده نکنید.

نکات مهم برای خرید پتوی برقی

شاید با توجه به مزایایی که برای خرید این محصول ذکر شد این سوال در ذهن شما نقش ببندد که نکات مهم برای خرید پتو برقی چیست و باید برای انتخاب بهترین گزینه چه نکاتی را در نظر داشت؟ در ادامه تمام این موارد را بررسی کرده‌ایم که عبارت‌اند از:

بیشتر بخوانید:جاروبرقی بوش بهتره یا فیلیپس؟ مقایسه دو برند معروف و پرکاربرد

نکات مهم برای خرید پتوی برقی

اندازه پتوی برقی برای خرید را بر اساس نوع استفاده خود انتخاب کنید

اندازه و ابعاد آن

اندازه پتوی برقی برای خرید را بر اساس نوع استفاده خود انتخاب کنید؛ به ‌عنوان ‌مثال اگر فقط برای استفاده گاه‌وبیگاه مانند زمان دراز کشیدن روی مبل باشد، یک پتوی کوچک‌تر کاملاً مناسب خواهد بود. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید پتو شما جزو لاینفک تخت شما باشد، بهتر است محصولی با ابعاد کمی بزرگ‌تر از تشک خود خریداری کنید؛ یعنی عرض 80 یا 90 سانتی‌متر برای مدل تک نفره و 130، 140 یا 180 سانتی‌متر برای پتوی برقی 2 نفره.

وزن و سنگینی آن

می‌دانید یکی از مهم‌ترین نکات برای خرید پتو برقی چیست و باید حتماً هنگام انتخاب محصول در نظر داشت؟ وزن و سنگینی پتو برقی به اندازه ابعاد آن اهمیت دارد، به‌خصوص اگر می‌خواهید در هنگام خواب از آن استفاده کنید. ایده‌آل‌ترین وزن برای چنین محصولی بین 2 تا 3 کیلوگرم است.

جنس و متریال مورد استفاده برای ساخت آن

پتوهای برقی هم از مواد طبیعی و هم از مواد مصنوعی تولید می‌شوند. برخی از مدل‌ها ممکن است دارای دو ماده یا یک آستر خز مصنوعی باشند تا استفاده از آن را بسیار دل‌پذیرتر کند.

  • پتوهای برقی پشمی عایق حرارتی بیشتری نسبت به مواد مصنوعی هستند. همچنین در از بین بردن رطوبتی چون عرق در طول شب بهتر عمل می‌کنند.
  • پتوهای برقی پلی‌استر نه تنها سبک و نرم هستند، بلکه عایق گرما و قابل شستشو با ماشین لباسشویی نیز هستند.

امکانات و تنظیمات

شاید فکر کنید که دلیل اختلاف قیمت انواع پتو برقی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که ویژگی‌ها و امکانات مختلف دلیل اصلی اختلاف قیمت است. برخی از امکاناتی که در هنگام خرید باید در نظر داشته باشید عبارت‌اند از:

  • خاموش شدن خودکار: این ویژگی به ایمنی بیشتر این محصول و محدود کردن مصرف انرژی کمک می‌کند.
  • کنترل دمای منطقه خاص: با کمک این ویژگی اگر از پتوی برقی دو نفره استفاده می‌کنید، می‌توانید دمای متفاوتی را برای گرم کردن پاهای خود یا دمای جداگانه برای هر فرد تنظیم کنید.
  • حالت گرم کردن سریع یا حالت توربو: برای گرمایش فوق‌العاده سریع این محصول می‌توانید از حالت توربو استفاده کنید و از گرم بودن پتو هنگام رفتن به رختخواب مطمئن شوید.
  • برخورداری از صفحه نمایش: این ویژگی باعث می‌شود تا دما و سایر تنظیمات لازم را حتی در تاریکی ببینید.
  • سیمی با طول مناسب: طول یک پتو برقی را در هنگام خرید مدنظر داشته باشید تا به پریز کنار تخت شما برسد.
امکانات و تنظیمات پتوی برقی

می‌توانید دمای متفاوتی را برای گرم کردن پاهای خود یا دمای جداگانه برای هر فرد تنظیم کنید.

چه کسانی نباید از پتو برقی استفاده کنند؟

در مورد مزایای این محصول توضیح داده شد، اما عاقلانه است بدانید که معایب و خطرات استفاده از پتو برقی چیست و چه کسانی برای استفاده از آن باید محتاط باشند. در یک نگاه کلی استفاده از این محصول به افراد زیر توصیه نمی‌شود:

  • برای کودکان خردسال و افراد دارای ناتوانی‌های جسمی ممکن است در صورت گرم شدن بیش ‌از حد پتو نتوانند آن را از روی خود بردارند یا خاموش کنند، بنابراین نباید از پتوهای برقی استفاده شود.
  • از پتوهای برقی برای حیوانات خانگی استفاده نکنید. آن‌ها به چنین محصولی نیاز ندارند و می‌توانند سیم‌ها را بجوند و خطر ایجاد کنند.
  • سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه می‌کند که زنان باردار استفاده از پتوی برقی را در دوران بارداری متوقف کنند. علاوه بر پتوهای برقی، زنان باردار باید از گرمای بیش ‌از حد که در سونا و جکوزی هم هست دور شوند.
  • اگر دیابت دارید، ممکن است پزشک استفاده از پتوهای برقی و پدهای گرمایشی را منع کند. یکی از عوارض دیابت برای برخی افراد نوروپاتی (آسیب عصبی) است. این عارضه بر توانایی فرد برای احساس گرمای بیش ‌از حد پتوی برقی یا پد گرمایی تأثیر می‌گذارد. در چنین شرایطی اگر پتو یا پد گرمایشی خیلی داغ است، می‌تواند منجر به گرم شدن بیش ‌از حد و حتی سوختگی شده، بدون اینکه فرد از آن مطلع شود.
چه کسانی نباید از پتو برقی استفاده کنند؟

از پتوهای برقی برای حیوانات خانگی استفاده نکنید.

کلام آخر

حال می‌دانید که مزایا و معایب پتو برقی چیست و در هنگام خرید باید به چه مواردی توجه کرد. اگر فکر می‌کنید چنین محصولی برای شما مناسب است، باید هرچه زودتر برای خرید آن اقدام کنید. یک پتو برقی خواب آرام و به دور از درد را به شما هدیه می‌دهد. همچنین با خرید پتو برقی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های برق و گاز برای گرم کردن خانه از خود تشکر خواهید کرد.

سوالات متداول

  • توان مصرفی پتوهای برقی‌ چقدر است؟

پتوهای برقی به ‌طور کلی بین 15 تا 115 وات برق مصرف می‌کنند. برخی از پتوهای برقی مدرن “ولتاژ پایین” دارای سیم‌های نازک فیبر کربنی هستند و با ولتاژ 12 تا 24 ولت کار می‌کنند.

  • آیا خوابیدن با پتوی برقی خوب است؟

آن‌ها برای استفاده کوتاه‌ مدت بی‌خطر هستند، اما در صورت استفاده نادرست یا طولانی ‌مدت، پتانسیل گرم شدن بیش ‌از‌ حد را دارند. در صورت نداشتن امکاناتی چون ترموستات و قطع‌کن خودکار یا امکان تنظیم دما نباید از آن‌ها شب تا صبح استفاده کرد.

  • فواید استفاده از پتو برقی چیست؟

این پتوها با کمک به جریان خون بیشتر در بدن، کمک به تسکین درد و گرفتگی، به کسانی که درد فیزیکی دارند کمک می‌کند. آن‌ها همچنین سازگار با محیط‌زیست هستند، به این معنی که شما احتمالاً نیاز به گاز و برق کمتر برای گرمای خانه دارید.

  • آیا شستن پتوی برقی بی‌خطر است؟

اکثر پتوهای برقی مدرن را می‌توان با دست یا در ماشین لباسشویی شست. عناصر گرمایشی و سیم‌های آن‌ها کاملاً در مواد ضدآب و نسوز قرار گرفته‌اند، بنابراین اگر پتوی شما پاره نشده باشد، باید بتوانید بدون دردسر آن را بشویید.

  • نکات منفی پتوهای برقی چیست؟

پتوهای برقی جدید حداقل خطرات برای ایمنی را دارند، اما پتوهای برقی قدیمی یا آسیب‌دیده یا نادرست می‌توانند خطر آتش‌سوزی یا سوختگی داشته باشند. همچنین برای زنان باردار، افراد دیابتی، کودکان و نوزادان مفید نیستند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + نوزده =