Banner Image
ویپ چیست؟ چگونه کار می‌کند و عوارض آن چیست

ویپ چیست؟ چگونه کار می‌کند و عوارض آن چیست؟

امتیاز دهید

اگرچه قرن‌هاست که سیگار به عنوان یک جزء اساسی از فرهنگ جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما با ظهور فناوری‌های الکترونیکی، یک انقلاب در دنیای سیگار و علاقه‌مندان به نیکوتین رخ داده است. سیگار الکترونیکی یا ویپ را می‌توان آغازگر این انقلاب دانست؛ اما ویپ چیست، از کجا سر و کله‌اش پیدا شده و آیا واقعاً از سیگار کمتر ضرر دارد؟

با پیشرفت فناوری در زمینه‌های مختلف، مفهوم سیگار کشیدن نیز دچار تحولات مهمی شده است. ویپ در سال‌های اخیر با حذف دود، بوی نامطبوع سیگار و مواد شیمیایی زائد آن، جایگاه خود را در بازار و زندگی مردم پیدا کرده است. ویپ برای کسانی که به دنبال یک روش ترک سیگار هستند، یک گزینه شگفت‌انگیز و پر از امکانات جدید به شمار می‌رود. این دستگاه‌های الکترونیکی کوچک با طراحی‌های مختلف و طعم‌های متنوع، این امکان را به افراد می‌دهند تا متناسب با سلیقه شخصی خود از طعم‌ها، نیکوتین و بخار به جای دود لذت ببرند. اگر فکر خرید ویپ گوشه‌ای از ذهنتان را به خود مشغول کرده اما نمی‌دانید این کار واقعاً ارزشش را دارد یا خیر، با ما در این مقاله همراه باشید تا بررسی کنیم که ویپ چیست و چرا نسبت به سیگار برتری دارد.

ویپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

وقتی از دستگاه ویپ (Vape) یا سیگار الکترونیکی صحبت می‌کنیم، منظورمان دستگاهی است که از مایع مخصوصی به نام ایجویس (E-Juice)، استفاده می‌کند. این مایع در عین حالی که تأمین‌کننده نیکوتین مورد نیاز بدن است، ضررهای سیگار را ندارد و با عمل کشیدن، بخار تولید می‌کند. هر دستگاهی که با استفاده از عمل دمیدن و تنفس، نیکوتین را به بدن ما تحویل می‌دهد، به عنوان سیگار الکترونیکی یا ویپ شناخته می‌شود. ویپ انواع مختلفی دارد، اما اصل آن همان موردی است که در بالا به آن اشاره کردیم. هدف اصلی ویپ، جایگزین کردن عادت سیگار کشیدن است.

ویپ چیست و چگونه کار می_کند؟

این مایع در عین حالی که تأمین‌کننده نیکوتین مورد نیاز بدن است، ضررهای سیگار را ندارد و با عمل کشیدن، بخار تولید می‌کند

اجزای تشکیل‌دهنده ویپ چیست؟

برای اینکه بفهمیم نحوه عملکرد ویپ چیست، باید با اجزای آن بیشتر آشنا شویم. ویپ‌ها حتماً باید دارای یک مخزن برای نگهداری ایجویس باشند تا بتوان آن را به مرور زمان استفاده کرد. همچنین، ویپ‌ها نیازمند باتری برای تأمین انرژی هستند و رابطی مانند دکمه فایر یا سنسوری برای آغاز کار ویپ دارند. قسمت مهم و ضروری دیگر ویپ، لبه یا دریپر آن است که از طریق آن از دستگاه استفاده می‌شود. در ادامه به شکل دقیق‌تری به اجزای ویپ خواهیم پرداخت.

 

اجزای عمومی ویپ اجزای تخصصی ویپ
باتری صفحه نمایش برای نمایش اطلاعات و انجام تنظیمات
بدنه دکمه‌های تنظیمات مثل مثبت و منفی
دکمه فایر (سنسور مکش) چراغ‌های راهنمای کاربر
اتومایزر یا مخزن (شامل کویل یا کارتریج) کلید قفل کردن ویپ
اجزای تشکیل‌دهنده ویپ چیست؟

. ویپ‌ها حتماً باید دارای یک مخزن برای نگهداری ایجویس باشند تا بتوان آن را به مرور زمان استفاده کرد

ویپ چگونه کار می‌کند؟

مهم‌ترین سوالی که در حال حاضر حول محور ویپ برای افراد وجود دارد این است که نحوه عملکرد ویپ چیست. بیایید برای درک بهتر کارکرد ویپ، مراحل آن را به ترتیب مورد بررسی قرار دهیم:

  1. در لحظه‌ای که دکمه فایر فشار داده می‌شود، انرژی از باتری ویپ به سمت کویل یا المنت آن می‌رود. کویل یک نوع مارپیچ است که در آن، جریان از قطب مثبت به منفی رفته و به مقدار مقاومت آن تنظیم می‌شود که به داغ شدن کویل یا اصطلاحاً المنت اصلی کمک می‌کند.
  2. در داخل کویل، پنبه‌ای نیز وجود دارد که در مخزن قرار گرفته و ایجویس مخصوص داخل مخزن را جذب می‌کند. با داغ شدن المنت، جویس جذب‌شده توسط پنبه تبخیر و تبدیل به بخار می‌شود که کاربر از طریق لبه ویپ آن را استنشاق می‌کند و با عمل بازدم، بخار را بیرون می‌دهد.

اکنون می‌دانیم نحوه کارکرد ویپ چیست و چه تفاوتی با سیگار دارد. ویپ‌های امروزی معمولاً دارای دو بخش مهم هستند که به بهبود عملکرد آن‌ها کمک می‌کنند. اولین بخش، کیت اصلی است که در ویپ‌های دارای سنسور، وظیفه تنظیم کارکرد بر اساس اطلاعاتی که از سنسور گرفته می‌شود را دارد. در ویپ‌ها و سیستم‌های پاد امروزی، یک چیپ‌ست یا مدار نیز تعبیه شده که اطلاعات را مدیریت کرده و وظایف مختلفی از جمله تنظیم ولتاژ خروجی را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید:هدیه برای مرد چی بخریم؟ (22 پیشنهاد جذاب)

بخش دیگر، کیت شارژ است که شامل ای سی شارژ بوده و وظیفه شارژ کردن باتری ویپ را انجام می‌دهد. این کیت شارژ برای افزایش عمر مفید باتری ویپ بسیار حائز اهمیت است.

ویپ چگونه کار می_کند؟

1. در لحظه‌ای که دکمه فایر فشار داده می‌شود، انرژی از باتری ویپ به سمت کویل یا المنت آن می‌رود

انواع دستگاه‌های ویپ مناسب برای تازه‌کارها

افرادی که به تازگی ویپینگ را شروع کرده‌اند یا با هدف ترک سیگار به این وسیله روی آورده‌اند، بهتر است به دنبال یک ویپ ساده با کاربری بی‌دردسر باشند. در ادامه بررسی می‌کنیم که برای تازه‌کارها مناسب‌ترین نوع ویپ چیست:

انواع دستگاه‌های ویپ مناسب برای تازه‌کارها

افرادی که به تازگی ویپینگ را شروع کرده‌اند یا با هدف ترک سیگار به این وسیله روی آورده‌اند، بهتر است به دنبال یک ویپ ساده با کاربری بی‌دردسر باشند

سیگار الکترونیکی (E-cigarettes)

این دستگاه‌ها با ظاهری مشابه سیگار سنتی طراحی شده‌اند و در دو نوع یک تکه و دو تکه تولید می‌شوند. مدل یک تکه، کارتریج قابل تعویض ندارد و پس از استفاده نمی‌توان آن را تمدید کرد. از سوی دیگر، مدل دو تکه قابلیت تعویض کارتریج را دارد و به راحتی قابل جایگزین کردن است. ویژگی‌های اصلی سیگار الکترونیکی عبارتند از:

  • کوچک و قابل حمل
  • مخصوص ویپینگ پنهانی
  • هزینه مقرون به صرفه
  • استفاده آسان
سیگار الکترونیکی (E-cigarettes)

این دستگاه‌ها با ظاهری مشابه سیگار سنتی طراحی شده‌اند و در دو نوع یک تکه و دو تکه تولید می‌شوند

ویپ‌های پاد (Pod vapes)

اگر نمی‌دانید جدیدترین نوع ویپ چیست، باید به پاد اشاره کنیم. پادها جدیدترین نوع ویپ به شمار می‌روند که بسیار محبوب هستند. ویژگی‌های آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کاربری بسیار ساده و قدرتمند
  • امکان تعویض قلم ویپ
  • مناسب برای ویپینگ پنهانی
  • قابلیت استفاده از سالت نیکوتین
ویپ‌های پاد (Pod vapes)

پادها جدیدترین نوع ویپ به شمار می‌روند که بسیار محبوب هستند

ویپ‌های قلمی (Vape pens)

این نوع ویپ‌ها به عنوان نسخه تکامل یافته سیگارهای الکترونیکی شناخته می‌شوند. ویژگی‌های آن‌ها عبارتند از:

  • کیفیت و کارایی بالاتر
  • عمر باتری بیشتر
  • امکان تعویض کویل و کارتریج
  • سهولت در استفاده
ویپ‌های قلمی (Vape pens)

این نوع ویپ‌ها به عنوان نسخه تکامل یافته سیگارهای الکترونیکی شناخته می‌شوند

انواع دستگاه‌های ویپ مناسب برای حرفه‌ای‌ها

در بالا بررسی کردیم که برای تازه‌کارها بهترین نوع ویپ چیست، اما افراد باتجربه در ویپینگ باید چه نوع دستگاهی خریداری کنند؟ اگر به ویپینگ علاقه‌مند شده‌اید و می‌خواهید در این زمینه حرفه‌ای‌تر شوید، دستگاه‌های زیر برایتان گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند:

ویپ‌های مدل جعبه‌ای (Box mod starter kits)

ویپ‌های جعبه‌ای دارای ظرفیت و قدرت بیشتری هستند و عملکرد قوی‌تری دارند. با افزایش اندازه آن‌ها، کیفیت و عمر باتری نیز افزایش می‌یابد و این نشان‌دهنده برتری آن‌ها نسبت به ویپ‌های ساده است. اکثر ویپ‌های جعبه‌ای امکاناتی مانند تنظیم ولتاژ و دما را دارند. در ادامه بررسی می‌کنیم که مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع ویپ چیست:

  • گزینه‌ها و امکانات فراوان
  • عملکرد بالا و کارایی برتر
  • طول عمر باتری بیشتر
  • قابلیت استفاده از تانک‌های مختلف
ویپ‌های مدل جعبه‌ای (Box mod starter kits)

ویپ‌های جعبه‌ای دارای ظرفیت و قدرت بیشتری هستند و عملکرد قوی‌تری دارند

ویپ‌های squonk تنظیم‌شده (Regulated squonk starter kits)

این دستگاه‌ها به عنوان پیشرفته‌ترین ویپ‌ها در بازار شناخته می‌شوند. ویپ‌های Squonk از یک روش کاربردی برای تغذیه اتومایزر استفاده می‌کنند تا کیفیت و حجم بخار بیشتری فراهم کنند. با فضای کمتر برای باتری، استفاده از باتری‌های چندگانه ممکن است دشوار باشد، بنابراین اکثراً این ویپ‌ها دارای یک باتری با توان بالا هستند. ویژگی‌های اصلی آن‌ها عبارتند از:

  • انواع مختلف
  • عملکرد بسیار قوی
  • تانک قابل تعویض
  • باتری‌های بیشتر = عمر باتری بیشتر
ویپ‌های squonk تنظیم‌شده (Regulated squonk starter kits)

ویپ‌های Squonk از یک روش کاربردی برای تغذیه اتومایزر استفاده می‌کنند تا کیفیت و حجم بخار بیشتری فراهم کنند

مزایا و معایب ویپ چیست؟

اگر هنوز از اینکه ویپ برایتان مناسب است مطمئن نیستید، دانستن اینکه مزایا و معایب ویپ چیست می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. در ادامه مزایا و معایب این دستگاه‌ها را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد:

مزایای ویپ چیست:

  • آسیب کمتر به سلامتی: ویپ‌ها مایعی مخصوص به نام ایجویس را بخار می‌کنند و حاوی اجزای سمی و مضر موجود در دود سیگارهای سنتی نیستند. این می‌تواند منجر به کاهش آسیب به سلامتی شود.
  • فاقد تنباکو: ویپ بدون تنباکو عمل می‌کند و باعث ایجاد احساس سنگینی در گلو نمی‌شود که برخی از افراد سیگاری ممکن است پس از استفاده از سیگار، آن را تجربه کنند.
  • فاقد مواد شیمیایی: ویپ فاقد مواد شیمیایی مضر و مسمومیت‌زا موجود در سیگارهای سنتی است.
  • کاهش بوی نامطبوع: عطر و طعم جویس ویپ قابل تنظیم است و این می‌تواند بوی نامطبوع سیگارهای سنتی را کاهش دهد.
  • قابلیت کنترل نیکوتین: اگر برایتان سوال است که مهم‌ترین مزیت ویپ چیست، در جواب باید گفت کاربران می‌توانند میزان نیکوتین موجود در مایع ویپ را کنترل کنند و به تدریج مصرف نیکوتین را کاهش دهند یا به کلی از آن دست بکشند.
  • تنوع بالا در طعم: جویس‌های ویپ در انواع گوناگونی از طعم‌ها و عطرها در دسترس هستند که این به کاربران امکان می‌دهد طعم ویپ خود را بر اساس ترجیحات شخصی انتخاب کنند.
  • مقرون به صرفه بودن: ویپ به طور کلی مقرون به صرفه‌تر از سیگار است و با یک‌بار تهیه دستگاه ویپ و سپس شارژ جویس آن، می‌توان به مدت طولانی از آن استفاده کرد.
مزایا و معایب ویپ چیست؟

ویپ‌ها مایعی مخصوص به نام ایجویس را بخار می‌کنند و حاوی اجزای سمی و مضر موجود در دود سیگارهای سنتی نیستند

معایب ویپ چیست:

  • احتمال اعتیاد: استفاده از ویپ همچنان ممکن است باعث اعتیاد به نیکوتین شود.
  • عوارض جانبی: استفاده نادرست یا بیش از حد از ویپ می‌تواند عوارض جانبی مانند سرفه کردن، سوزش چشم و گلو، حالت تهوع، سردرد و تنگی نفس را به همراه داشته باشد.
  • محصولات تقلبی و ارزان قیمت: وجود محصولات تقلبی بدون رعایت استانداردها و نظارت لازم می‌تواند به عوارض و مشکلات جدی در زمینه سلامتی منجر شود.

ویپ بهتر است یا سیگار؟

وقتی سیگار می‌کشید، با هر بار تنفس دود سیگار به جز نیکوتین، دود حاصل از سوختن تنباکو، کاغذ و چسب نیز وارد ریه‌ها و در نتیجه مغز شما می‌شود. ویپ دربرگیرنده هیچ‌کدام از این مواد مضر نیست و نیکوتین را از طریق یک فرآیند الکترونیکی و از طریق مایعی به نام جویس که از ترکیبات گیاهی تشکیل می‌شود، به بدن شما منتقل می‌کند؛ بنابراین می‌توان فهمید که دلیل برتری ویپ چیست.

بیشتر بخوانید:هدیه خاص و متفاوت برای دوستم چی بخرم؟

تحقیقات نشان می‌دهند که دود سیگار حاوی مقادیر فراوانی از مواد سمی و خطرناک است که مصرف آن در حضور افراد دیگر، خصوصاً در محیط‌های بسته، بسیار خطرناک و آسیب‌زا خواهد بود. در مقابل، بخار تولیدشده توسط دستگاه ویپ هیچ‌گونه نشانه‌ای از ایجاد آزار و بروز بیماری‌های تنفسی در دیگران ندارد؛ از این رو می‌توان حتی در خانه و در کنار فرزندان و حیوانات خانگی، از دستگاه ویپ استفاده کرد.

ویپ بهتر است یا سیگار؟

بخار تولیدشده توسط دستگاه ویپ هیچ‌گونه نشانه‌ای از ایجاد آزار و بروز بیماری‌های تنفسی در دیگران ندارد

آیا ویپ اعتیادآور است؟

ویپ ممکن است اعتیاد‌آور باشد، اما همیشه این‌طور نیست. دلیل اعتیاد‌آوری ویپ مربوط به نیکوتین آن است، زیرا نیکوتین یک ماده بسیار اعتیاد‌آور محسوب می‌شود. نیکوتین یک داروی محرک است که معمولاً به وابستگی فیزیکی منجر شده و ترک آن برای افراد دشوار خواهد بود؛ اما همان‌طور که پیش‌تر در قسمت انواع ویپ چیست خواندیم، همه محصولات ویپینگ حاوی نیکوتین نیستند و می‌توان سطح نیکوتین موجود در ویپ‌ها را تنظیم و از وابستگی به این ماده جلوگیری کرد.

باید توجه داشت که اعتیاد یک موضوع چندگانه است که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله ژن، محیط و رفتار فردی ایجاد می‌شود؛ بنابراین، با کاهش مقدار نیکوتین در ویپ، می‌توانید از ایجاد وابستگی جلوگیری کنید.

استفاده از ویپ چه حس و حالی به کاربر می‌دهد؟

ویپینگ در مقایسه با سیگار، هیچ‌گونه احساس سنگینی در گلو و ریه‌ها ایجاد نخواهد کرد. این دستگاه تنها بخار تولید می‌کند که هنگام استفاده، مقداری رطوبت به گلو می‌دهد که برای اکثر کاربران لذ‌ت‌بخش است. ویژگی دیگری که ویپ را از سیگار تنباکویی متمایز می‌سازد، طعم‌دهی آن است که اغلب کاربران را به خود جلب می‌کند.

یکی از مزایای دیگر ویپینگ نسبت به سیگار، عدم تولید دود ثانویه است. افرادی که سیگار می‌کشند، نگران اثرات دود آن بر اعضای خانواده‌شان، به ویژه فرزندان کوچک و افراد مسن هستند. خوشبختانه ویپ هیچ دودی تولید نمی‌کند و ابر تولیدشده تنها بخار آب است.

سخن پایانی

با بررسی اینکه ویپ چیست به این نتیجه می‌رسیم که ویپ یک فناوری نوین است که با استفاده از مایعی مخصوص، به کاربران این امکان را می‌دهد تا نیکوتین را بدون مصرف دود و مواد سمی موجود در سیگارهای سنتی دریافت کنند. ویژگی‌های اصلی ویپ شامل عدم تولید دود، کنترل نیکوتین، تنوع طعم و رایحه و کمتر بودن تأثیرات جانبی در مقایسه با سیگارهای معمولی است. با این حال، امکان اعتیاد‌آور بودن نیکوتین و وجود محصولات کم‌کیفیت و تقلبی در بازار نیز از جمله نکاتی هستند که باید در استفاده از ویپ مد نظر قرار گیرند. به طور کلی، ویپ به عنوان یک جایگزین مناسب و موثر برای کاهش خطرات سیگار مورد توجه قرار گرفته است.

سوالات متداول

  • آیا بخار ویپ برای اطرافیان مضر است؟

از آنجا که در ویپ (برخلاف سیگار) هیچ ماده‌ای نمی‌سوزد و در واقع بخار ویپ حاصل از جویس است، این بخار برای اطرافیان ضرر بسیار کمتری نسبت به دود سیگار دارد.

  • بهترین برندهای سازنده ویپ کدامند؟

برندهایی مانند ویپرسو، اسموک و گیک ویپ بهترین ویپ‌ها را به بازار ارائه می‌دهند.

  • مهم‌ترین تفاوت ایجویس و سالت نیکوتین چیست؟

میزان نیکوتین ایجوس بین ۰ تا ۱۸ میلی‌گرم است، در حالی که سالت می‌تواند از ۱۰ تا ۵۰ میلی‌گرم نیکوتین داشته باشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 1 =