Banner Image
سالت پاد چیست + روش استفاده آن

ویپ یا سیگار؟ کدام ضرر کمتری دارد؟

امتیاز دهید

الکترو اسموک که امروزه با نام ویپ شناخته می‌شود یکی از وسیله‌های محبوب برای ترک سیگار بوده که در انواع و طعم‌های مختلفی وجود دارد و در بین جوانان بسیار پرطرفدار است. همچنین آن‌ها تصور می‌کنند که این وسیله کاملاً بدون ضرر است، اما باید بگوییم که این تصور کاملاً اشتباه بوده و این وسیله نیز نیکوتین زیادی را وارد بدن می‌کند. حال شاید برایتان سوال باشد که ویپ یا سیگار کدام بیشتر ضرر دارد و یا کدام یک آسیب کمتری به بدن می‌رسانند.

این وسیله که در ابتدا برای ترک سیگار خریداری می‌شود و فرد مصرف کننده نیکوتین مورد نیاز خود را با استفاده از آن تأمین می‌کند ضررهای بسیار زیادی دارد و تصور این‌که این ابزار آسیب کمتری به بدن می‌رساند باعث شده است که بیشتر نوجوانان و جوانان تشویق شوند تا آن را خریداری کنند؛ به همین منظور ما در ادامه در مورد این ابزار پرطرفدار و مضر مواردی را آورده‌ایم تا بتوانید مقدار آسیبی که ویپ و سیگار دارد را بررسی کرده و با خطرات هر کدام آشنا شوید.

ویپ چیست؟

سیگارهای برقی که با نام ویپ شناخته می‌شوند از عنصر گرمایشی و باتری استفاده می‌کند تا مایعاتی که با طعم‌های مختلف وجود دارد را به بخاری که قابل استنشاق است تبدیل کرده و نیکوتین را وارد بدن شما می‌کنند. این نیکوتین به شکل بخار خارج می‌شود، بد نیست بدانید که الکترو اسموک‌ها حاوی نیکوتین و طعم دهنده‌هایی هستند که به واسطه سیگار الکترونیکی وارد بدن می‌شوند. حال اگر برایتان سوال باشد که ویپ یا سیگار کم‌خطر است بایستی با مواد تشکیل دهنده هر کدام آشنا شوید؛ به ‌عنوان مثال در ویپ‌ها تنباکو وجود ندارد و به همین دلیل دو عنصر آسیب‌زا قطران و مونوکسید کربن نیز وجود نداشته و در نتیجه کاربران تصور می‌کنند که کاملاً بی‌خطر است.

بیشتر بخوانید:ویپ چیست؟ چگونه کار می‌کند و عوارض آن چیست؟

در حالی‌ که بنا به گفته انجمن قلب آمریکا (AHA) شواهدی که خطرناک بودن ویپ را نشان می‌دهد دائماً در حال افزایش است، در این وسیله نیکوتین e-liquid به همراه پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی طعم‌دهنده همچون نعنا، بلوبری و انبه وجود دارد و حسی شبیه به سیگار کشیدن را القا می‌کند. این وسیله شبیه به سیگار، خودکار، پیپ، سیگار برگ و… طراحی می‌شود و به دلیل ایجاد وابستگی شدید ممکن است مانع از ترک سیگار فرد سیگاری شده و در نتیجه علاوه ‌بر این‌که باعث ترک سیگار نمی‌شود ضرر بیشتری را نیز وارد بدن کرده و آسیب‌های بسیار زیادی خواهد داشت.

ویپ چیست

الکترو اسموک‌ها حاوی نیکوتین و طعم دهنده‌هایی هستند که به واسطه سیگار الکترونیکی وارد بدن می‌شوند

ویپ یا سیگار؛ کدامیک ضرر کمتری دارند؟

مصرف سیگار و الکترو اسموک یا همان ویپ آسیب‌های مختلفی به بدن شخص مصرف کننده وارد خواهد کرد، البته سیگار ضررهای بیشتری را ایجاد می‌کند اما به دلیل خوش‌بو بودن و ایجاد وابستگی بسیار زیادی که ویپ دارد فرد مصرف کننده به ‌هیچ‌ عنوان نمی‌تواند آن را ترک کند و بدن نیاز به نیکوتین بسیار زیادی خواهد داشت.

اگر بخواهیم بررسی کنیم که بین ویپ یا سیگار کدام‌یک ضرر کمتری به بدن وارد می‌کنند می‌توان گفت که بر طبق مطالعات انجام شده مصرف ویپ آسیبی کمتر نسبت به سیگار دارد و فرد سیگاری 7000 ماده شیمیایی را وارد بدن خود می‌کند، در حالی ‌که مقدار مواد شیمیایی بسیار کمتری با مصرف ویپ وارد بدن می‌شود؛ دلیل این امر مایعات درون ویپ بوده که حاوی آلاینده‌های کمتری است. با این وجود دانشمندان استفاده از ویپ را بنا به موارد زیر پرخطر می‌دانند:

  • ویپ‌ها دوز زیادی نیکوتین را وارد بدن می‌کنند که این موضوع باعث کند شدن رشد مغز در کودکان و نوجوانان می‌شود.
  • بخارها، مایعی ایجاد می‌کنند که در صورت استنشاق مستقیم، قورت دادن و یا تماس با پوست برای کودکان و بزرگسالان مضر و خطرناک است.
  • با مصرف الکترواسموک مواد شیمیایی پرخطری مانند فلزات سنگین، مواد شیمیایی سرطان‌زا، ترکیبات آلی فرار (VOCs)، دی‌استیل و… را منتشر می‌کنید.
  • موارد بستری شده و یا مرگ در اثر استفاده بیش از حد الکترواسموک در سال‌های اخیر به شدت مشاهده می‌شود.
  • این ابزار همانند سیگار بوی نامطبوعی ندارند و موجب آزار و اذیت اطرافیان نمی‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که کاربران به راحتی از آن استفاده کنند.
  • کلسترول را زیاد کرده و برای سلامتی خطرات جدی در پیش دارد.
  • از سایر مواردی که با کشیدن ویپ ممکن است ایجاد شود می‌توان به سوزش چشم، تپش قلب بسیار بالا، حالت استفراغ و حالت تهوع، گرگرفتگی و… اشاره کرد.
ویپ یا سیگار؛ کدامیک ضرر کمتری دارند؟

ویپ‌ها دوز زیادی نیکوتین را وارد بدن می‌کنند که این موضوع باعث کند شدن رشد مغز در کودکان و نوجوانان می‌شود

اثرات بلند مدت مصرف سیگار

سیگار کشیدن در بلند مدت می‌تواند اثرات بسیار نامطلوبی را بر جای بگذارد و بیماری‌های متعددی را به وجود آورد که بسیار خطرناک و غیرقابل جبران هستند. برای مقایسه عمیق‌تر و انتخاب ویپ یا سیگار در ادامه اثرات بلند مدتی که سیگار در بدن فرد می‌گذارد را آورده‌ایم:

  • باعث کاهش تعداد اسپرم در آقایان شده و در نتیجه احتمال نازایی را افزایش می‌دهد.
  • در مادران باردار نیز احتمال سقط جنین وجود دارد، همچنین ممکن است باعث ناتوانی‌های مادرزادی در نوزاد شود.
  • احتمال بروز آب مروارید در این شرایط افزایش می‌یابد.
  • سیستم ایمنی و عملکرد آن را به شدت مختل می‌کند.
  • باعث افزایش التهاب عمومی می‌شود.
  • باعث ایجاد سرطان در قسمت‌های مختلف بدن مانند معده، کلیه‌ها، ریه و… می‌شود.
  • حملات آسم را افزایش می‌دهد.
  • باعث افزایش حملات قلبی به‌خصوص در افراد سن بالا می‌شود.
  • موجب انسداد شریان‌ها و سیاهرگ می‌شود.
  • با کاهش کلی سلامت فرد و مشکلاتی که در سرکار و… ایجاد می‌کند زندگی را سخت‌تر خواهد کرد.
  • باعث ایجاد سکته می‌شود.
  • هزینه‌های اضافی فرد را افزایش می‌دهد.
اثرات بلند مدت مصرف سیگار

باعث کاهش تعداد اسپرم در آقایان شده و در نتیجه احتمال نازایی را افزایش می‌دهد.

اثرات بلند مدت مصرف ویپ

حال با توجه به اثرات بلند مدتی که سیگار در افراد ایجاد می‌کند برای مقایسه ویپ یا سیگار در ادامه اثرات بلند مدت ویپ را نیز بررسی کرده‌ایم، البته بهتر است بدانید که داده‌های بسیار محدودی در این مورد وجود دارد. مصرف الکترو اسموک یا ویپ باعث می‌شود که با مشکلات زیر در مدت زمان طولانی روبرو شوید:

بیشتر بخوانید:بهترین سالت نیکوتین برای پاد

  • ایجاد آسیب جدی به ریه‌ها
  • آزاد شدن رادیکال‌های آزاد در بدن (این موضوع باعث می‌شود که رشد سرطان بیشتر شده و در نتیجه بسیار مضر است)
  • تضعیف شدن سیستم ایمنی بدن (بدین ترتیب در طول ماه دچار سرماخوردگی و مریضی‌های ویروسی یا باکتریایی مختلف خواهید شد)
  • تأخیر و کاهش رشد مغز جنین، کوکان و نوجوانان
  • افزایش فشار خون و بالا رفتن ضربان قلب
  • دارای سموم مختلف مانند آکرولئین، بنزن، استالدهید، سرب و دی استیل (این سموم به شدت سرطان‌زا هستند)
  • افزایش پوسیدگی در ناحیه دندان و همچنین التهاب لثه و در نتیجه ایجاد ظاهری نامناسب در دندان و لثه

از آنجایی‌ که داده‌ها در این زمینه محدود است اما بر طبق گفته دانشمندان این ماده در بلند مدت می‌تواند خطرات بسیار بیشتری نیز ایجاد کند. همچنین سیگارهای الکترونیکی که امکان شارژ دارند ممکن است به دلیل انفجار باتری‌های معیوبی که دارند دچار سوختگی شوند.

اثرات بلند مدت مصرف ویپ

سیگارهای الکترونیکی که امکان شارژ دارند ممکن است به دلیل انفجار باتری‌های معیوبی که دارند دچار سوختگی شوند

ویپ یا سیگار؛ مناسب‌ترین گزینه برای ترک

برخی از افراد معتقدند که برای ترک سیگار لازم است از الکترو اسموک و یا سیگارهای الکترونیکی استفاده شود اما بر اساس تحقیقی که در انجمن سلامت صورت گرفته است مطالعات نشان می‌دهد که این روش برای ترک سیگار موثر نبوده و فرد را به خود وابسته می‌کند و حتی در برخی موارد نیز مصرف ویپ باعث شده که شخص به مصرف دوگانه دچار شود؛ بنابراین ویپ یا سیگار نمی‌توانند به جای هم به کار روند و باعث ترک شوند پس به‌ هیچ‌ عنوان برای ترک سیگار سراغ ویپ نروید.

ویپ یا سیگار؛ مناسب_ترین گزینه برای ترک

ویپ یا سیگار نمی‌توانند به جای هم به کار روند و باعث ترک شوند پس به‌ هیچ‌ عنوان برای ترک سیگار سراغ ویپ نروید

جمع‌بندی

امروزه ابزارهایی حاوی نیکوتین که بوی ناخوشایندی را ایجاد نمی‌کنند طراحی شده‌اند. برخی از افراد سیگاری معتقدند که می‌توانند برای تنظیم نیکوتین وارد شده به بدن از آن استفاده کرده و به مرور زمان سیگار را ترک کنند اما مسئله مهمی که وجود دارد ویپ یا سیگار کدام یک می‌تواند آسیب بیشتری به بدن برسانند؛ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که هر دو گزینه اثرات مختلفی دارند و می‌توانند در بلند مدت خطرات جدی را به دنبال داشته باشند. سیگارها علاوه‌ بر نیکوتین قطران و مواد شیمیایی دیگری نیز دارند و این موضوع باعث شده است که مواد مضر مختلفی را وارد بدن فرد کند، در مقابل استفاده از ویپ باعث می‌شود که نسبت به سیگار مواد مضر کمتری وارد بدن شخص شود.

بیشتر بخوانید:سالت پاد چیست + روش استفاده آن

توجه داشته باشید که در استفاده طولانی مدت از هر دو ممکن است دچار سرطان‌های مختلف در قسمت ریه، کلیه و… شوید و همچنین از اثرات بلند مدت می‌توان به ضعیف شدن سیستم ایمنی و سکته اشاره کرد. در نظر داشته باشید که استفاده از ویپ و سیگارهای الکترواسموک نمی‌تواند الزاماً تأثیری در ترک سیگار داشته باشند و در بیشتر موارد نیز باعث مصرف دوگانه شده و مشکلات فراوان دیگری نیز در پیش خواهند داشت. به همین دلیل برای ترک سیگار بهتر است از روش‌های دیگری استفاده کنید و سلامتی را به بدن خود برگردانید.

جمع_بندی

استفاده از ویپ و سیگارهای الکترواسموک نمی‌تواند الزاماً تأثیری در ترک سیگار داشته باشد

سوالات متداول

  • ویپ یا سیگار کدام مضرتر است؟

هر دو آسیب‌های مختلفی را وارد بدن می‌کنند ولی ممکن است مواد شیمیایی مضر وارد شده در سیگار بیشتر از ویپ باشد، اما با این وجود ویپ‌ها نیز گزینه‌های ایمن به حساب نمی‌آیند.

  • اثرات بلند مدت مصرف سیگار چیست؟

ایجاد سرطان در قسمت‌های مختلف، کاهش اسپرم در آقایان، سقط جنین در بانوان، کاهش سیستم ایمنی بدن، افزایش خطر ابتلا به آسم، بیماری‌های قلبی و سکته، افزایش التهاب و… .

  • مصرف ویپ چه خطراتی برای کاربر دارد؟

به دلیل وارد شدن نیکوتین زیاد باعث کند شدن رشد مغز در نوجوانان می‌شود، در صورت تماس با پوست مشکلات مختلفی ایجاد کرده و خطرات مختلف دیگری را به همراه دارد.

  • یک ویپ معادل چند نخ سیگار است؟

برای مقایسه دقیق‌تر می‌توان گفت در هر میلی‌لیتر مایع الکترونیکی همانند آن است که 4 تا 5 بسته سیگار کشیده‌اید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + هفت =