Banner Image
نحوه هواگیری شوفاژ

نحوه هواگیری شوفاژ و رادیاتور

امتیاز دهید

در ساختمان‌های امروزی به‌ جای استفاده از بخاری و آب‌گرمکن‌های قدیمی، شاهد حضور شوفاژها و پکیج هستیم. استفاده از شوفاژ و رادیاتور مزایای زیادی دارد و از آلودگی داخلی خانه، خطرات ناشی از بخاری، زرد شدن دیوارها و موارد دیگر پیشگیری می‌کند؛ اما هرساله با شروع فصل سرما، شوفاژ به هواگیری نیاز دارد. به ‌همین منظور در این محتوا نحوه هواگیری شوفاژ را به شما آموزش می‌دهیم تا بدون نیاز به تکنسین به طور شخصی در منزل بتوانید این کار را انجام دهید.

هواگیری شوفاژ مزایای زیادی دارد و با انجام این کار در عملکرد دستگاه بهبود ایجاد شده و کارایی سیستم افزایش پیدا می‌کند. به کمک هواگیری، توزیع گرما بهتر صورت می‌گیرد و تمامی قسمت‌های منزل به ‌طور یکنواخت گرم می‌شود.

 نحوه هواگیری شوفاژ

مزایای هواگیری شوفاژ بسیار زیاد بوده و جزو فعالیت‌هایی است که هرساله پیش ‌از روشن کردن آن باید انجام شود. به ‌همین منظور نحوه هواگیری شوفاژ را به ‌طور اختصاصی و مرحله به مرحله به شما آموزش می‌دهیم.

بیشتر بخوانید:شوفاژ برقی چگونه کار می‌کند؟

 خاموش کردن سیستم شوفاژ

در قدم اول باید سیستم کلی شوفاژ خود را خاموش کرده تا به‌ طور کاملاً ایمن و بدون هیچ‌ گونه مشکل یا خطری برای هواگیری اقدام کنید.

 باز کردن نقاط مورد نظر

برای دسترسی به قسمت داخلی شوفاژ، باید نقاطی نظیر لوله‌های تغذیه هوا، دریچه تنظیم هوا یا شیر تخلیه را باز کنید. برای باز کردن  این پیچ‌ها و ورودی‌ها ممکن است به ابزارهای خاصی نیاز داشته باشید.

بیشتر بخوانید :چرا پکیج روشن نمی‌شود؟

 تخلیه هوا

پس ‌از آن ‌که نقاط گفته‌ شده در قسمت قبل را باز کردید، تخلیه هوا شروع می‌شود. در این حالت هوای موجود داخل سیستم شوفاژ خارج شده و با هوای تازه جابجا می‌شود. این مرحله امکان دارد کمی زمان‌بر باشد بنابراین به صبر و تمرکز نیاز است. برای آن‌ که قسمت‌های داخلی منزل کثیف نشود، می‌توانید یک ظرف کوچک در جلوی پیچ تخلیه هوا بگیرید تا آب خروجی از آن داخل ظرف بریزد.

Digikala_Site_banner-01-scaled

 پر کردن سیستم با آب

پس ‌از تخلیه هوا به ‌طور کامل، سیستم شوفاژ را با آب پر کنید. برای این کار شیرهای تغذیه آب سیستم را باز کرده و تا زمانی ‌که مطمئن شدید آب به طور کامل وارد سیستم شوفاژ شد آن را نبندید. معمولاً این پر شدن همراه با پیچیدن صدای آب داخل شوفاژ و لوله‌های آن اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید:علت خاموش شدن بخاری گازی و شمعک آن چیست؟

 بررسی فشار

در هنگام پروسه هواگیری شوفاژ، فشار پکیج به صفر می‌رسد. برای شروع به کار باید این فشار به فشار اصلی برگردد. در این قسمت می‌توانید از پیچ فشار که معمولاً در قسمت‌های پایین یا پشت پکیج‌ها قرار دارند، استفاده کنید. این پیچ را باز کنید و زمان دهید تا عقربه یا درجه فشارسنج به درجه مناسب برسد، سپس پیچ را محکم ببندید.

  روشن کردن سیستم

پس ‌از آن‌ که طبق دستورالعمل نحوه هواگیری شوفاژ پیش رفتید، به مرحله روشن کردن سیستم شوفاژ می‌رسیم. برای ‌آن ‌که شوفاژها کاملاً گرم شوند، مدت زمانی نیاز است، پس در نحوه عملکرد و گرم شدن آن‌ها صبوری به خرج داده و در دقایق اولیه نگرانی بابت ایجاد نقص و مشکل نداشته باشید. در صورتی ‌که پس ‌از گذشت حدود نیم‌ ساعت الی چهل دقیقه باز هم شوفاژهای شما گرم نشد، احتمالاً نقص و مشکلی در آن وجود دارد.

همان‌طور که مشاهده کردید، نحوه هواگیری شوفاژ مراحل دشواری ندارد. ممکن است در دفعات اولیه با چالش‌هایی مواجه شوید که پس‌ از انجام چند باره این کار، چالش‌ها به‌ طور کامل برطرف خواهند شد. در صورتی‌ که نخستین بار است این کار را انجام می‌دهید، می‌توانید از افراد تکنسین و متخصص در زمینه تعمیر یا سرویس شوفاژ کمک بگیرید و از این افراد بیاموزید که چگونه به‌ طور شخصی شوفاژهای خود را هواگیری کنید.

بیشتر بخوانید:آموزش شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک

نحوه هواگیری شوفاژ

نحوه هواگیری شوفاژ مراحل دشواری ندارد.

چرا شوفاژ به هواگیری نیاز دارد؟

شوفاژ همانند رادیاتورها جزو سیستم گرمایشی خانه و ساختمان‌ها به شمار می‌آید که به‌ طور معمول به کمک آب گرم یا بخار آب و یک گرم‌کننده مرکزی این گرما را منتشر کرده و قسمت‌های داخلی را از سرما در امان می‌دارد. به‌ دنبال استفاده از شوفاژ، هوای موجود در سیستم به همراه بخار آب یا هوای خنک‌تر، با افزایش فشار جابه‌جا شده و حباب‌های کوچکی داخل آن به وجود می‌آید. این حباب‌ها موجب مسدود شدن لوله‌ها و کاهش عملکرد سیستم گرمایشی شوفاژ می‌شود. به‌ همین منظور در فاصله‌های زمانی خاص به هواگیری شوفاژ نیاز است.

نحوه هواگیری شوفاژ کار آسانی است که در قسمت قبل مراحل آن را به‌ طور کامل برایتان توضیح دادیم. در این پروسه حباب‌های هوا در شوفاژ از بین‌ رفته و قسمتی از آب آلوده نیز با آن خارج می‌شود و جایگزین آن آب تمیز و هوای بدون حباب است. پس ‌از هواگیری شاهد بهبود عملکرد سیستم گرمایشی و توزیع بهتر خواهیم بود. همچنین با هواگیری‌های منظم، طول عمر و دوام دستگاه بیشتر می‌شود.

چرا شوفاژ به هواگیری نیاز دارد؟

با هواگیری‌های منظم، طول عمر و دوام دستگاه بیشتر می‌شود.

 عدم هواگیری شوفاژ چه معضلاتی به‌ همراه دارد؟

در صورتی که هواگیری شوفاژ در فاصله‌های زمانی درست انجام نشود، در نهایت بر روی سیستم کلی دستگاه تأثیرات منفی می‌گذارد. در ادامه چند نمونه از  تأثیرات منفی را با هم بررسی می‌کنیم:

 کاهش عملکرد سیستم

در صورتی ‌که حباب‌ و هوای سیستم شوفاژ بدون خارج شدن مدت طولانی در آن باقی بماند، در نهایت منجر به مسدود شدن لوله و محدود شدن جریان آب گرم می‌شود. در این حالت عملکرد کلی سیستم گرمایشی و شوفاژ کاهش پیدا کرده و محیط داخلی را به ‌خوبی گرم نمی‌کند. همچنین قسمتی از گرما نیز تلف می‌شود.

 افزایش مصرف انرژی

از آنجایی ‌که وجود حباب منجر به کاهش عملکرد می‌شود، بسیاری از افراد به ‌اشتباه سیستم گرمایشی خود را بیشتر کرده تا انرژی لازم برای گرما را تأمین کنند. همین مسئله موجب افزایش مصرف انرژی و هدر رفت آن می‌شود.

 نقص در تنظیم هوا

وجود حباب و عدم هواگیری شوفاژ در تنظیم هوای دستگاه و گرم شدن محیط اختلال ایجاد کرده و نارضایتی را برای صاحبان منزل یا به طور کلی ساختمان مورد نظر به ‌همراه می‌آورد.

 سروصدا

گیر افتادن حباب داخل لوله‌ها در نهایت منجر به ایجاد صداهایی در لوله می‌شود که این صدا ضمن ایجاد مزاحمت، آرامش را نیز کاهش می‌دهد.

به‌ طور کلی عدم هواگیری شوفاژ منجر به کاهش عملکرد دستگاه، افزایش مصرف انرژی و مشکلات دیگر شده که برای برطرف کردن آن باید در اسرع وقت اقدام کرد.

معضلات عدم هواگیری شوفاژ

گیر افتادن حباب داخل لوله‌ها در نهایت منجر به ایجاد صداهایی در لوله می‌شود که این صدا ضمن ایجاد مزاحمت، آرامش را نیز کاهش می‌دهد.

آیا در هواگیری شوفاژ حضور تکنسین لازم است؟

در برخی از موارد برای هواگیری شوفاژ نیاز به حضور یک تکنسین یا کارشناس حرفه‌ای وجود دارد. گاهی ممکن است این هواگیری با مشکلاتی درگیر شود که در نهایت بر روی عملکرد سیستم تأثیر منفی بگذارد. یک فرد باید آشنایی کامل با سیستم گرمایشی پکیج و شوفاژ و تجهیزات و قطعاتی که در آن به‌ کار می‌رود داشته باشد، برای این منظور می‌توانید برای دفعات نخست از حضور تکنسین به ‌منظور هواگیری شوفاژ یا سرویس کلی آن استفاده کنید، اما پس ‌از انجام چندباره این کار و یادگیری مراحل آن به ‌طور شخصی می‌توانید هواگیری را انجام دهید.

همچنین در صورتی ‌که در هر یک از مراحل به مشکل برخوردید، می‌توانید با تکنسین تماس گرفته و راهکارهای صحیح را از آن‌ها بپرسید. با این ‌وجود اگر باز هم از لحاظ درستی هواگیری شوفاژ اطمینان ندارید، توصیه می‌کنیم که حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید، چرا که ممکن است با مشکلاتی نظیر سرد بودن هوا و یا آسیب به قسمت‌های دیگر درگیر شوید.

اهمیت حضور تکنیسین در هواگیری شوفاژ

حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید، چرا که ممکن است با مشکلاتی نظیر سرد بودن هوا و یا آسیب به قسمت‌های دیگر درگیر شوید.

کلام آخر

امروزه استفاده از شوفاژ در خانه، کارخانه، شرکت‌ها و… رواج بسیاری دارد و کم‌تر از بخاری‌های قدیمی استفاده می‌شود. با شروع فصل سرما، سیستم شوفاژ و پکیج نیاز به هواگیری دارد تا حباب یا هوای باقی‌مانده درون آن خارج شده و با هوای سالم و تمیز و آبی فاقد آلودگی جایگزین شود.

بیشتر بخوانید:پتو برقی چیست

با دانستن نحوه هواگیری شوفاژ بدون نیاز به تکنسین یا متخصص می‌توانید این کار را در منزل انجام دهید. مراحل هواگیری شوفاژ بسیار راحت بوده و تنها کافی ا‌ست محل پیچ خروجی هوای شوفاژ را دانسته و آن را باز کنید. البته در این کار نکاتی وجود دارد که سعی کردیم تا در محتوای فوق تمامی نکات لازم برای هواگیری شوفاژ را آموزش دهیم. از جمله مزایای این کار می‌توان به بهبود کیفیت هوای داخلی، صرفه‌جویی در انرژی و کاهش هزینه، گرم شدن متعادل و موارد دیگر اشاره داشت.

Digikala_Site_banner-01-scaled

 سوالات متداول

  • هواگیری شوفاژ چیست؟

هواگیری شوفاژ فرآیندی است که در آن حباب‌های هوایی که داخل سیستم گرمایشی لوله‌ها گیر کرده‌اند از آن خارج شده و جایگزین آن هوای تمیز می‌شود.

  • هواگیری شوفاژ چه زمانی باید انجام شود؟

به‌ طور کلی این پروسه هنگام روشن کردن شوفاژ و با شروع فصل سرد یعنی اوایل پاییز انجام می‌شود.

  • نحوه هواگیری شوفاژ به چه صورت است؟

نحوه انجام این کار بسیار راحت است و به کمک باز کردن پیچ تخلیه هوا انجام می‌شود. این پیچ دارای یک سوپاپ هوایی است که از آن هوای درون شوفاژ به همراه آب آلوده خارج شده و با هوای جدید جایگزین می‌شود.

  • چگونه متوجه شویم که هواگیری به پایان رسیده؟

به مرور زمان پس از باز شدن پیچ هواگیری، از فشار آب خروجی کاسته می‌شود. هنگامی که آب تمیز و با فشار کم از این پیچ خارج شود، نشان دهنده کافی بودن پروسه هواگیری است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هفت =