Banner Image
شوفاژ برقی

شوفاژ برقی چگونه کار می‌کند؟

امتیاز دهید

تجهیزات گرمایشی یکی از ابزارهای مورد نیاز و بسیار کاربردی است که این روزها در تمام خانه‌ها، ادارات، فروشگاه‌ها و در واقع هر جایی که اثری از انسان باشد، دیده می‌شود. رادیاتورهای برقی یکی از انواع تجهیزات گرمایشی است که شاید کمتر از سایر لوازم گرمایشی به چشم بخورد، این رادیاتورها که عموماً با نام شوفاژ برقی هم شناخته می‌شوند، دارای بدنه فلزی و اشکال و رنگ‌بندی‌های مختلفی هستند که ما با شما در این مقاله همراه هستیم تا بدانید شوفاژ برقی چگونه کار می‌کند.

شوفاژها و یا رادیاتورهای برقی همان‌طور که از نامشان پیدا است، ابزاری هستند که به ‌وسیله برق ‌کار می‌کنند. در واقع می‌توان گفت این ابزار نوعی بخاری است که المنت‌های درون آن به‌ وسیله جریان برق گرم شده و گرما را به روغن درون دستگاه منتقل می‌کند و سپس این گرما به پره‌های رادیاتور منتقل شده و در نهایت منجر به گرمادهی و ایجاد فضایی دل‌چسب می‌شود. برای اینکه بدانید شوفاژ برقی چگونه کار می‌کند و چه معایب و مزایایی دارد با ما در این مقاله همراه باشید.

Digikala_Site_banner-01-scaled

شوفاژ برقی چیست؟

رادیاتورها از هر نوع و هر مدلی که باشند، جزو بی‌خطرترین سیستم‌های گرمایشی محسوب می‌شوند، مخصوصاً شوفاژهای برقی که دیگر مانند بخاری خطراتی مثل سوختگی و نشتی گاز را به دنبال ندارند. این مدل سیستم گرمایشی حتی مانند رادیاتورهای معمولی نیازی به هواگیری هم ندارند. در شوفاژهای معمولی که از طریق پکیج و یا موتورخانه‌های مرکزی اداره می‌شد، چالش‌هایی را برای صاحب‌خانه به وجود می‌آورد که از جمله بزرگ‌ترین دغدغه‌ها شامل نشتی آب، گرفتگی لوله‌ها و یا ایجاد هوا مابین پره رادیاتور بود.

برای اینکه بدانید شوفاژ برقی چگونه کار می‌کند، باید با عملکرد کلیه اجزای این سیستم گرمایشی آشنا شوید. انواع شوفاژ برقی که گاهی با نام رادیاتور برقی نیز آن را می‌شناسیم، نوعی وسیله الکترونیکی برای تبدیل انرژی الکتریسیته به گرما است. در واقع اولین و مهم‌ترین عامل استفاده از شوفاژهای برقی داشتن جریان الکتریسیته و برق است. این مدل از شوفاژها که تنها از طریق کابل به پریز برق متصل می‌شوند، توانایی ایجاد گرمایی مناسب در محیط را دارند. جنس بدنه بیرونی تمامی این رادیاتورها از فلز بوده و به جای آب در قسمت میانی رادیاتور از روغن استفاده ‌شده است. با روشن شدن دکمه شوفاژ برقی، المنت داخلی دستگاه گرم شده و روغن میان پره‌ها را گرم می‌کند؛ از این رو در اندک زمانی کوتاهی رادیاتور برقی شروع به ایجاد حرارت و گرما خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:چرا پکیج روشن نمی‌شود؟

شوفاژ برقی

برای اینکه بدانید شوفاژ برقی چگونه کار می‌کند، باید با عملکرد کلیه اجزای این سیستم گرمایشی آشنا شوید.

نکات مهم در خرید شوفاژ برقی

همان‌طور که در قسمت‌های پیشین مقاله خواندید، شوفاژ برقی یکی از وسایل گرمایشی الکتریکی است که این روزها در طرح‌ها و مدل‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. پیش‌تر در مورد اینکه شوفاژ برقی چگونه کار می‌کند گفتیم، حال نوبت به آن رسیده تا با اجزا و نکات مهم در خرید رادیاتور برقی آشنا شوید.

قیمت مناسب

تنوع مدل، نوع قطعات، توان خروجی و حتی ابعاد شوفاژهای برقی از جمله عوامل مهم در ایجاد قیمت نهایی کالا است. اگر قصد خرید شوفاژ برقی را دارید، پیش از آنکه بدانید شوفاژ برقی چگونه کار می‌کند حتماً به تنوع کار و ابعاد شوفاژ دقت کنید تا بتوانید با قیمتی مناسب به هدف خریدتان برسید.

جنس شوفاژ

اصولاً جنس بدنه بیرونی شوفاژهای برقی آلومینیومی است؛ زیرا آلومینیوم بعد از طلا، نقره و مس بیشترین قدرت انتقال گرمادهی را دارد. به‌ علاوه وزن سبک فلز آلومینیوم باعث می‌شود تا در نهایت محصول با وزن مناسب به دست مصرف‌کننده برسد.

بیشتر بخوانید:چگونه پکیج را روشن کنیم؟

نکات مهم در شوفاژ برقی

تنوع مدل، نوع قطعات، توان خروجی و حتی ابعاد شوفاژهای برقی از جمله عوامل مهم در ایجاد قیمت نهایی کالا است.

قدرت گرمایشی

اگر قرار است برای گرمایش محیطی که در نظر دارید از شوفاژ برقی استفاده کنید، حتماً به فروشنده ابعاد فضای مورد استفاده را بگویید تا شوفاژ مناسبی را به شما پیشنهاد دهد. توان گرمایشی شوفاژها با هم متفاوت است و هر چه تعداد پره‌ها بیشتر شود، در مقابل قدرت گرمایش نیز افزایش می‌یابد.

تعداد پره

همان‌طور که در سطر قبل گفته شد تعداد پره در شوفاژ برقی ارتباط مستقیمی با میزان فضای مورد نظر و ایجاد سطح گرمایش مطلوب دارد. قطعاً برای فضای کوچک به شوفاژی با تعداد پره کمتر و برای محیطی بزرگ‌تر به رادیاتور برقی بزرگ‌تر نیاز دارید. ناگفته نماند هر چه تعداد پره‌ها بیشتر شود، توان خروجی بیشتر و مصرف برق نیز بالاتر است.

ترموستات

یکی از نکاتی مهمی که در انتخاب شوفاژ برقی باید به آن توجه داشته باشید، ترموستات ایمنی در شوفاژ است. کاربرد این ترموستات‌ها بسیار مهم است؛ زیرا در صورت بالا رفتن دمای شوفاژ ترموستات وارد عمل شده و سیستم گرمایش را به‌ طور کل قطع می‌کند. عملکرد درست و به ‌موقع ترموستات در حفظ و ایمنی دستگاه بسیار اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید:علت خاموش شدن بخاری گازی و شمعک آن چیست؟

 ابزارهای جانبی

با توجه به تنوع طرح و مدل انواع شوفاژهای برقی، شما می‌توانید با سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. کافی است برای انتخاب شوفاژ برقی علاوه بر اینکه بدانید شوفاژ برقی چگونه کار می‌کند، به لوازم جانبی آن ‌هم توجه داشته باشید. این ابزارها شامل چرخ و دستگیره جهت سهولت در حمل‌ونقل، صفحه‌نمایش برای نمایش گرمای خارج‌شده و… هستند.

نحوه عملکرد شوفاژ برقی

برای اینکه بدانید شوفاژ برقی چگونه کار می‌کند، در درجه اول باید با نحوه عملکرد این رادیاتورهای دوست‌داشتنی آشنا شوید. به ‌طور کلی نحوه عملکرد تمامی شوفاژهای برقی به شرح ذیل است:

پیش‌تر دانستید که درون رادیاتورهای برقی به‌ جای آب از روغن پر شده است، با روشن شدن کلید قطع و وصل نصب‌ شده روی بدنه، المنت‌های موجود در کف دستگاه شروع به گرم شدن می‌کنند و از همین طریق روغن درون دستگاه گرم می‌شود. با گرم شدن روغن حرکت روغن به سمت بالای پره‌ها آغاز می‌شود و جای خود را به روغن سردی که در قسمت فوقانی دستگاه قرار دارد می‌دهد. این جابجایی به ‌طور مداوم ادامه پیدا می‌کند و از طریق همین چرخش گرما به محیط منتقل می‌شود. با گرم شدن مطلوب محیط ترموستات به وظیفه خود عمل می‌کند و با صدور دستور قطع گرما برای لحظاتی گرمایش را متوقف خواهد کرد. این کار چند فایده دارد؟ اول باعث افزایش طول عمر شوفاژ می‌شود، دوم از احتمال خرابی جلوگیری کرده و سوم که از همه مهم‌تر است از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:آموزش شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک

نکات مهم در عملکرد شوفاژ برقی

با گرم شدن مطلوب محیط ترموستات به وظیفه خود عمل می‌کند

مزایا و معایب شوفاژ برقی

تا این قسمت از مقاله دانستید که شوفاژ برقی چگونه کار می‌کند، اما هر وسیله و ابزاری یکسری مزایا و معایب دارد که در این بخش به آن می‌پردازیم:

از جمله مزایای شوفاژهای برقی شامل:

  • شکل و ظاهر زیبا
  • تعمیر و سرویس راحت رادیاتورها
  • امکان استفاده آسان، کافی است در محل مورد نظر برق و پریز برق باشد.
  • عدم نیاز به لوله‌کشی آب گرم و گاز
  • این رادیاتورها دوستدار طبیعت هستند و در آن‌ها اثری از تولید گازهای گلخانه‌ای دیده نمی‌شود.
  • هزینه نگهداری بسیار اندک و گاهی در حد صفر
  • امکان انتقال راحت آن‌ها به هر جا و هر مکان
  • به دلیل تولید حرارت بهداشتی که دارد دیگر اثری از پخش گاز مونواکسید کربن نیست و دیگر خطر گازگرفتگی برای مصرف‌کننده وجود ندارد.

به ‌غیر از مزایا، این ابزار گرمابخش معایبی نیز دارد که شامل:

  • شوفاژهای برقی خیلی مناسب فضاهای بزرگ نیستند، زیرا برای فضای بزرگ باید از رادیاتور برقی با پره‌های بیشتر استفاده کنید که این کار به لحاظ هزینه‌ای و مصرف برق خیلی به‌صرفه نیست؛ چرا که شوفاژهای برقی در هر ساعت چیزی حدود 2 تا 3 کیلووات مصرف برق ‌دارند.
  • کمتر بودن قدرت گرمایش در مقایسه با شوفاژهایی با حرارت مرکزی
  • ایجاد خطر در ساختمان‌های قدیمی به دلیل سیم‌کشی‌های قدیمی و پوسیده
مزایا و معایب شوفاژ برقی

امکان استفاده آسان، کافی است در محل مورد نظر برق و پریز برق باشد.

سخن نهایی

کشور پهناور ما ایران دارای منابع عظیمی است که نفت و گاز یکی از ده‌ها منابع زیرزمینی کشور هستند، اما با این ‌وجود گاهی مردم به دلیل مسائل مختلف از جمله شرایط آب و هوایی و اقلیمی، عدم دسترسی مناسب به گاز شهری و یا حتی صرفه اقتصادی از شوفاژهای برقی استفاده می‌کنند. در یک نگاه کلی به انواع شوفاژهای برقی می‌توان گفت این رادیاتورها به دلیل نوع ساخت و عملکردشان یک گزینه بسیار مفید و عالی برای گرمادهی محیط هستند. عدم نیاز به لوله‌کشی آب گرم و گاز، قابلیت حمل‌ونقل آسان و هزینه‌های نگهداری تقریباً صفر این دستگاه باعث شده تا طی چند سال اخیر به جایگاه ویژه‌ای دست پیدا کند.

Digikala_Site_banner-01-scaled

در این مقاله بررسی کردیم که شوفاژ برقی چگونه کار می‌کند. همان‌طور که گفته شد درون پره‌های رادیاتورهای برقی به‌ جای آب از روغن استفاده ‌شده است و با هر بار روشن شدن دستگاه، المنت‌های کف رادیاتور روغن را گرم کرده و به جریان می‌اندازد و با این روش شوفاژهای برقی گرما و حرارت تولید می‌کنند.

سوالات متداول

  • آیا رادیاتورهای برقی هم مانند شوفاژ با حرارت مرکزی نیاز به سرویس ماهیانه و سالیانه دارد؟

خیر، این شوفاژها با عملکردی متفاوت از رادیاتورهای معمولی و با ایجاد حرارت از طریق المنت و روغن، دیگر مانند شوفاژهای معمولی نیاز به سرویس مداوم نداشته و تقریباً هزینه نگهداری آن‌ها صفر است.

  • آیا روغن درون شوفاژ برقی باید تعویض شود؟

خیر، این روغن‌ها مادام‌العمر هستند و نیاز به تعویض و یا شارژ مجدد ندارند. تنها در صورت ضربه خوردن و آسیب به بدنه و خروج روغن نیاز به تعمیر و شارژ روغن ‌دارند.

  • آیا برای استفاده از رادیاتورهای برقی باید از برق فشار قوی استفاده کرد؟

خیر، شما برای استفاده از رادیاتورهای برقی نیازی به برق فشار قوی ندارید، ولی وقتی قرار است از این ابزار حرارتی در ساختمان‌های خیلی قدیمی استفاده شود، حتماً از سلامت سیم‌کشی ساختمان اطمینان حاصل کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 5 =