Banner Image

چگونه تیغ ماشین ریش‌تراش را تیز کنیم؟

امتیاز دهید

اکثر ماشین‌های ریش‌تراش دارای ویژگی تیز شوندگی هستند، با این ‌وجود اگر مرتباً روغن‌کاری و تمیز نشوند، به‌سرعت فرسوده می‌شوند. با تمیز کردن و تیز کردن تیغه‌های ماشین ریش‌تراش خود، از مشکلاتی چون بریدگی پوست، اصلاح ناهموار و کشیدگی موها جلوگیری می‌شود. با این توضیحات اگر به دنبال جواب این سوال هستید که چگونه تیغ ماشین ریش‌تراش را تیز کنیم، ادامه این مطلب از مجله پیندو را از دست ندهید.

مراحل تمیز کردن تیغه ریش تراش

باز کردن پیچ‌های تیغه

در گام اول باید پیچ‌های اتصال تیغه‌ها به ماشین را پیدا کرده و باز کنید. در اکثر مدل‌های ماشین ریش‌تراش، دو پیچ در بخش پایه تیغه وجود دارد. پس از باز کردن این دو پیچ، تیغه از بدنه جدا می‌شود. اگر تیغه پایینی به‌راحتی بیرون نمی‌آید، می‌توانید از یک موچین برای این کار استفاده کنید.

تیغه را تمیز کنید

برای آنکه بدانیم چگونه تیغ ماشین ریش‌تراش را تیز کنیم لازم است در این مرحله حتماً هر نوع کثیفی را از بین ببرید. در واقع باید موها و مواد زائدی که در تیغه‌ها جمع شده است را تمیز کنید تا کار شما برای تیز کردن تیغه راحت شود.

تمیز کردن تیغه ریش تراش

برای تمیز کردن موهای گیرکرده در تیغه‌ها می‌توانید از یک برس سیمی، پشم فولادی یا مسواک استفاده کنید.

شست‌وشو و از بین بردن زنگ‌زدگی‌ها

در گام بعدی باید هر نوع زنگ‌زدگی تیغه را از بین ببرید. اگر زنگ‌زدگی تیغه‌های ماشین ریش‌تراش با مسواک زدن برای تمیز کردن موها از بین نرفته و قابل‌مشاهده است، می‌توانید از شوینده مخصوص تیغه یا سایر محصولات تمیز‌کننده استفاده کنید.

تیغه‌ها را برای چند دقیقه در یک کاسه کوچک که حاوی آب گرم و مایع شوینده است قرار دهید. بعد با پنبه آن‌ها را تمیز کنید. اگر باز هم زنگ‌زدگی از بین نرفت می‌توانید از الکل 90 درصد استفاده کنید، این ماده هر نوع چربی، آلودگی و زنگ‌زدگی را از بین می‌برد. اگر هم زنگ‌زدگی با هیچ‌کدام از این روش‌ها از بین نرفت، ممکن است نیاز به تعویض تیغه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: اپیلاتور چیست؟

خشک ‌کردن تیغه

بعد از تمیز کردن تیغه‌ها باید حتماً آن‌ها را خشک کنید. برای این کار تیغه‌ها را روی حوله تمیز بکشید تا کاملاً خشک شوند و آخرین ذرات گردوغبار و کثیفی‌ها هم از بین برود. اگر باز هم لکه‌های زنگ‌زدگی مشاهده کردید، دوباره از محلول تمیزکننده استفاده کنید.

تست کردن تیغه‌ها

این امکان وجود دارد که ماشین ریش‌تراش شما برای عملکرد بهتر فقط نیاز به تمیز کردن داشته باشد، به‌خصوص اگر آن‌ها یک مدل خود تیز شونده باشند. چند قطره روغن را قبل از تست به تیغه‌ها بزنید و آن‌ها را در جای خود قرار دهید و پیچ آن‌ها را ببندید.

تست کردن تیغه ها

چند دقیقه ماشین را روشن کنید تا روغن‌کاری تکمیل شود، سپس آن را روی موها امتحان کنید. اگر هنوز تیغه کند است، به سراغ مراحل بعد بروید.

نحوه تیز کردن تیغه ماشین ریش‌تراش

اگر مشکل کندی تیغه‌ها با تمیز کردن آن‌ها حل نشد و بعد از تست متوجه شدید که هنوز موهای شما را به‌درستی اصلاح نمی‌کند، برای پاسخ به این سوال که چگونه تیغ ماشین ریش‌تراش را تیز کنیم، باید مراحل زیر را برای تیز کردن آن طی کنید:

  1. از یک آهنربا برای نگه‌داشتن تیغه استفاده کنید. این کار تیز کردن تیغه را بدون بریدن یا افتادن تیغه آسان‌تر می‌کند.
  2. در گام بعدی تیغه را روی یک سنگ تیزکن با بافت درشت بکشید. این سنگ در برخی از فروشگاه‌های لوازم‌خانگی وجود دارد. بهتر است این سنگ گرید 4000 داشته باشد و تیغه را با زاویه 30 تا 45 درجه حدود پنج تا ده بار روبه‌جلو روی سنگ حرکت دهید تا براق و یکدست به نظر برسد.
  3. تیغه را برگردانید و برای لبه دیگر این کار تکرار کنید. اگر از تیغه ماشین ریش‌تراش از جنس سرامیکی استفاده می‌کنید، باید آن را با تیزکننده الماسی جایگزین کنید.
  4. بعد از اتمام کار، براده‌های روی تیغه‌ها را با یک پارچه تمیز کرده و آن‌ها را روی دستگاه سوار کنید. بعد پیچ‌ها را ببندید. کار تیز کردن تیغه‌ها در این مرحله تمام می‌شود.

روغن کاری تیغه‌ها

روغن‌کاری یکی از لطف‌های بزرگی است که باید هرچند وقت یک‌بار در حق ماشین ریش‌تراش خود بکنید، مخصوصاً بعدازاینکه تیغه‌ها تازه تیز شده‌اند. این کار از گرم شدن بیش‌ازحد دستگاه و اصطکاک بین تیغه‌ها جلوگیری می‌کند.

روغن کاری تیغه ها

چند قطره روغن سبک و مخصوص این کار را به تیغه‌ها بزنید. بعد ماشین اصلاح خود را روشن کنید تا فرآیند روغن‌کاری تکمیل شود. حالا دستگاه شما برای اصلاحی یکدست و بی‌نقص آماده است.

بیشتر بخوانید: ارورهای تردمیل و 18 خطای خیلی مهم!

نکات مهم برای تیغ ماشین ریش‌تراش

  • برای عمر طولانی ماشین ریش‌تراش، تمیز کردن تیغه‌ها و تیز کردن آن‌ها را باید همیشه مدنظر داشته باشید.
  • برای روغن‌کاری از محصولاتی که سنگین و دارای رنگ تیره هستند استفاده نکنید، زیرا باعث خرابی تیغه می‌شود.
  • در حین باز کردن پیچ و جدا کردن تیغه حتماً به نحوه قرارگیری قطعات در کنار هم و نحوه قرارگیری تیغه‌ها نسبت به یکدیگر توجه داشته باشید تا مونتاژ مجدد آن‌ها آسان‌تر شود.
  • اگر تیغه‌ها بعد از تمامی این مراحل تیز نشد، ممکن است نیاز به تعویض آن‌ها باشد.
  • اگر قصد خرید ماشین ریش‌تراش دارید، محصولی را بخرید که تیغه‌های قابل تعویض دارند. با این کار نیازی نیست هر بار مراحل بالا را برای تیز کردن تیغه‌ها انجام دهید و فقط هرسال باید تیغه‌های قدیمی را با جدید جایگزین کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا در کنار هم یاد بگیریم چگونه تیغ ماشین ریش‌تراش را تیز کنیم. اگر شما هم‌چنین مشکلی با ماشین اصلاح خود دارید، بهتر است قبل از هر کاری مراحل گفته‌شده را طی کنید. همچنین اگر در مورد نوع تیغه ماشین خود و اینکه چه سنگی برای تیز کردن نیاز است، حتماً از یک متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.

سوالات متداول

  • چرا تمیز کردن ماشین ریش‌تراش مهم است؟

این کار علاوه بر اینکه به تیز شدن تیغه کمک می‌کند، آلودگی‌ها را از بین می‌برد و از انتقال بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌کند.

  • چرا باید تیغه ماشین اصلاح روغن‌کاری شود؟

اصطکاک تیغه‌ها در هنگام روشن بودن ماشین اصلاح امری اجتناب‌ناپذیر است. اگر روغن‌کاری انجام نشود تیغه‌ها خشک‌شده و دستگاه صدای زیادی تولید می‌کند. روغن‌کاری عمر مفید و عملکرد بهتر ماشین اصلاح را تضمین می‌کند.

  • بهترین روش تمیز کردن ماشین اصلاح چیست؟

بهترین راه، استفاده از مواد شوینده معمولی یا الکل و یک مسواک برای تمیز کردن کثیفی از روی تیغه‌هاست.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. پیریان پاسخ

    روش تیز کردن که توضیح داده ناکارآمد وباعث از بین رفتن تیغه ها خواهد شد هرگز از این روش استفاده نکنید ماشین اصلاح بسیار دقیق وبا ابزار مخصوص باید تیز شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =