Banner Image

فلوتر توالت فرنگی چیست و چه کار می‌کند؟

امتیاز دهید

دلایل زیادی باعث می‌شود توالت فرنگی آن‌طور که باید کار نکند، یکی از این دلایل مربوط فلوتر توالت فرنگی است. وقتی فلوتر یا همان شناور توالت فرنگی خراب شود، آب زیادی هدر می‌رود و توالت فرنگی به شکل درست کار نمی‌کند. اگر دوست ندارید قبض آب شما بیشتر از همیشه باشد، باید برای تعمیر این قطعه اقدام کنید. در ادامه این مطلب از مجله پیندو با نحوه عملکرد فلوتر و دلیل بروز برخی مشکلات در عملکرد آن آشنا خواهید شد.

فلوتر توالت فرنگی چیست؟

شناور یا فلوتر یکی از قطعات مهم و اصلی در مخزن توالت فرنگی محسوب می‌شود و به شیر آبگیری مخزن متصل است. این قطعه وظیفه اندازه‌گیری آب مخزن را بر عهده دارد. زمانی هم که آب در مخزن به اندازه کافی باشد، یا به سطح نرمال و تعیین‌شده برسد، ازآنجایی‌که متصل به شیر آبگیری است، جریان آب را قطع می‌کند تا مخزن توالت فرنگی بیش ‌از اندازه پر نشود.

در مدل‌های قدیمی توالت فرنگی فلوتر به شکل توپی بود و از جنس مس، پلاستیک، برنج و شیشه‌ ساخته می‌شد. در مدل‌های جدیدتر به شکل یک قطعه عمودی و به دو نوع الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می‌شود.

عملکرد فلوتر توالت فرنگی

این قطعه در درون مخزن توالت فرنگی جای گرفته است. بعد از کشیدن سیفون برای تخلیه توالت و به‌محض اینکه مخزن از آب خالی شد، کار اصلی شناور شروع می‌شود. شناور اجازه آبگیری درون مخزن را می‌دهد و همراه با سطح آب بالا می‌آید. وقتی‌که آب در داخل مخزن توالت فرنگی به سطح استاندارد رسید، این قطعه آبگیری را متوقف خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: شیرآلات چه مارکی خوبه؟

تعمیر فلوتر توالت فرنگی

شناور یکی از قطعات توالت فرنگی که ممکن است مشکلات زیادی برای آن به وجود بیاید و باعث شود عملکرد درستی نداشته باشد.

تعمیر فلوتر توالت فرنگی

رایج‌ترین مشکلاتی که برای شناور توالت فرنگی به وجود می‌آید و نیاز به تعمیر دارد عبارت‌اند از:

بستن فلوتر به شکل غیراصولی

درست بسته نشدن فلوتر اولین و مهم‌ترین دلیلی است که باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود. درست بسته نشدن شناور باعث می‌شود تا آبگیری را به‌درستی تشخیص ندهد و شیر مخزن در زمان مناسب قطع نشود. این امر باعث آبگیری بیش‌ازحد استاندارد و هدر رفت آن می‌شود.

تنظیم نبودن و رگلاژ فلوتر

برخی از مدل‌های فلوتر، به‌خصوص آن‌هایی که عمودی هستند، امکان تغییر طول دارند. با این قابلیت می‌توان طول اهرم را اضافه کرد و در نتیجه قدرت توپی در مقابل آب ورودی افزایش پیدا می‌کند. اگر فلوتر و رگلاژ آن تنظیم نباشد ممکن است شاهد نشت آب باشید.

خراب شدن توپی

فلوترهای توپی اجسامی توخالی و سبک هستند که روی آب قرار می‌گیرند و بعد از آنکه آب به سطح استاندارد رسید، آبگیری مخزن را متوقف می‌کنند.

فلوترهای توپی

اگر این نوع فلوتر‌های توالت فرنگی بنا بر هر دلیلی سوراخ شوند، آب به داخل آن‌ها راه پیدا می‌کند. در نتیجه سنگین شده و به کف مخزن می‌روند، درست مانند یک کشتی که بعد از سوراخ شدن در کف اقیانوس جا خوش می‌کند. در صورت بروز این مشکل باید فلوتر توالت فرنگی تعمیر یا تعویض شود.

تطابق نداشتن سایز فلوتر با مخزن

برای عملکرد بهتر شناور در داخل مخزن باید سایز آن با مخزن تطابق داشته باشد. در غیر این صورت فلوتر نمی‌تواند داخل مخزن حرکت کند و به‌راحتی جابه‌جا شود و برای همین توان کنترل ورود و خروج آب را نخواهد داشت. در این‌گونه موارد باید هرچه سریع‌تر برای تعویض فلوتر اقدام کنید.

خراب شدن اهرم فلوتر

میزان ورودی آب به مخزن توالت فرنگی توسط اهرم فلوتر کنترل می‌شود. وقتی‌که اهرم خراب شود، دیگر کار اصلی خود یعنی کنترل حجم ورودی آب را به درستی انجام نخواهد داد و شاهد سرازیر شدن آب از مخزن توالت فرنگی خواهید بود.

عیب یابی فلوتر

فلوترهای توالت فرنگی را به‌طورکلی می‌توان به دو دسته آسانسوری و اهرمی تقسیم کرد. عیب‌یابی و رفع مشکل هر کدام از این فلوترها راه و روش مخصوص به خود را دارد. در ادامه هر کدام را به صورت مجزا بررسی کرده‌ایم:

فلوتر آسانسوری

برای عیب یابی و در گام بعد تنظیم فلوتر آسانسوری باید چند کار را انجام دهید. در گام اول نیاز است تا ارتفاع فلوتر را با لوله تخلیه پمپ بررسی کنید. درصورتی‌که فلوتر در ارتفاع بالاتری از لوله تخلیه قرار گرفته باشد، دلیل اصلی سرازیر شدن آن است.

در گام بعدی باید واشر قابلمه‌ای فلوتر توالت فرنگی را بررسی کنید. اگر این واشر رسوب گرفته باشد مانع عملکرد درست شناور می‌شود و باید آن را تمیز کنید. همچنین ممکن است پاره شده باشد که باید برای تعویض آن اقدام کنید.

فلوتر اهرمی

برای عیب‌یابی فلوترهای اهرمی باید اول تناسب سایز شناور و مخزن را بررسی کنید. همچنین باید مطمئن شوید که توپی آن سوراخ نباشد، در غیر این صورت روی سطح آب نمی‌ماند و در ته مخزن قرار می‌گیرید. علاوه بر این موارد ممکن است قطعات بازویی شناور خراب شده باشد که باید برای تعویض آن اقدام کنید.

نحوه تنظیم فلوتر توالت فرنگی

یکی از مشکلات رایجی که برای توالت فرنگی به وجود می‌آید تنظیم نبودن فلوتر آن است. سرریز شدن آب یا کم بودن آب خروجی هر دو نشانه‌ای از وجود این مشکل است.

نحوه تنظیم فلوتر توالت فرنگی

با تنظیم شناور از یک سو، آب بهداشتی و پاک به هدر نمی‌رود و عدد قبض آب شما سر به فلک نمی‌کشد. از سوی دیگر به دلیل کم بودن آب خروجی شاهد گرفتگی فاضلاب نخواهید بود. با دو نشانه زیر می‌توانید بفهمید که فلوتر تنظیم نیست:

عملکرد ناقص سیفون

اگر با فشار دکمه‌ سیفون توالت فرنگی شاهد این هستید که آب کافی از مخزن به بیرون هدایت نمی‌شود، ممکن است مسدود بودن مسیر فاضلاب، دریچه‌ آبراه یا سفت بودن زنجیر سیفون مقصر بروز این مشکل باشند. البته دلیل مهم دیگری هم وجود دارد: تنظیم نبودن فلوتر!

بیشتر بخوانید: علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی.

آبگیری مخزن به صورت مداوم

کشیده شدن لوله تخلیه و شل شدن دریچه‌ تخلیه شاید از دلایل آبگیری مخزن توالت فرنگی به صورت مداوم باشد، اما این مشکل یک دلیل دیگر هم دارد و آن تنظیم نبودن فلوتر توالت فرنگی است.

آبگیری مخزن به صورت مداوم

در واقع اگر شناور تنظیم نباشد، مخزن در زمانی که نیاز به آبگیری نیست این کار را انجام می‌دهد.

تعویض شناور توالت فرنگی

گاهی نمی‌توان فلوتر را تعمیر کرد و این موارد نیاز است تا برای تعویض این قطعه اقدام کنید. برای این کار اول باید شیر آب ورودی را ببندید و آبی که داخل مخزن هست را به صورت کامل تخلیه کنید. سپس باید مراحل زیر را طی کنید:

  • در گام اول باید شیر پیسوار توالت فرنگی را ببندید.
  • در گام دوم باید شیلنگ متصل به فلوتر را باز کنید.
  • در گام سوم باید مهره نگه‌دارنده فلوتر توالت فرنگی را که معمولاً در بخش بیرونی آن قرار دارد، باز کنید.
  • در نهایت باید شناور معیوب را از مخزن توالت فرنگی خارج کنید و یک فلوتر نو را به جای آن قرار دهید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا شما را با مشکلاتی که ممکن است برای فلوتر توالت فرنگی به وجود می‌آید، آشنا کنیم. اغلب این مشکلات با یک عیب‌یابی و تنظیم ساده قابل رفع است. در صورتی هم که مشکل حاد بود و به‌راحتی رفع نشد بهتر است با یک تعمیرکار حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید و از او برای حل مشکل کمک بخواهید تا اقدام خودسرانه شما باعث آسیب جدی به مخزن توالت فرنگی و هزینه‌های بیشتر نشود.

سوالات متداول

  • علت پر نشدن مخزن توالت فرنگی چیست؟

یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل تنظیم فلوتر است. در گام بعدی سفت شدن زنجیر و موارد دیگر هم می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد.

  • چرا توالت فرنگی مدام در حال آبگیری است؟

دلایل زیادی ممکن است باعث بروز این مشکل شود. ابتدا باید فلوتر را بررسی کنید و ببیند ارتفاع آن به درستی تنظیم شده است یا خیر. همچنین عدم تناسب سایز آن با مخزن و سوراخ بودن توپی شناور هم می‌تواند در بروز این مشکل دخیل باشد.

  • آیا سوراخ توپی فلوتر را می‌توان تعمیر کرد؟

بله؛ اما انجام این کار در خانه امکان‌پذیر نیست و باید یک فرد متخصص ابتدا با سرنگ آب داخل توپی را تخلیه کند و بعد با کمک ابزار مناسب سوراخ را بپوشاند. البته تعمیر پذیر بودن یا نبودن این قطعه به میزان آسیب هم بستگی دارد و گاهی باید این قطعه به‌کل عوض شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هفده =